Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tilanne on nyt seuraavanlainen:
    Ostettiin juniorille syksyllä vanhempi crossi (Honda XR 80 R -87). Itse en työkiireiltä päässyt itse kaupanteon hetkiin, enkä sitä seuranneisiin ensimmäisten päivien tapahtumiin. Mopo oli myyjän mukaan hyvin pidetty ja huollettu, joka ulkoisen kunnon puolesta pitikin paikkaansa. Samoin käynnistyminen ja koeajokaan kuulemma eivät muuttaneet tuota oletusta. No, mopo siis kotiin ja siinä innostuksessa ja tohelluksessa eräs 'ulkopuolinen' henkilö yhdessä pojan kanssa menivät 'huoltamaan' mopon. Tulppa vaihdettiin, ketjut kiristettiin ja koska tyhjäkäynti oli hivenen alhaalla niin sitä säädettiin, MUTTA se tehtiin niin, että kaasuvaijeria kiristettiin, jonka seurauksena kaasuhan on tietysti hieman auki koko ajan. Mopo toimi vielä tämän älkeen kuulemma ihan ok. Tässä vaiheessa pääsin itse mukaan tapahtumien kulkuun ja kun menin talliin ensimmäisen kerran katsastamaan, että mitä sitä on tullut ostettua, niin huomasin, että olikin jäänyt bensahana auki ja mopon alla läikkä. No sitä siinä enempää ihmettelemään ajattelin ottaa tyypit, mutta mopo ei meinannut lähteä millään käyntiin. No, lopulta se sitten työntämällä lähti, mutta ei käynyt tyhjäkäyntiä yhtään ja kulkukin oli aivan olematonta ja tukkoista.

    Mopo työnnettiin takaisin talliin ja parin viikon päästä yritettiin uudemman kerran, mutta lopputulema oli jotakuinkin sama. Tässä vaiheessa ajattelin, että mitä hel.....ä, eihän tämä nyt pelitä yhtään vaikka oli ostohetkellä kunnossa. Siinä vaiheessa päätettiin, kaiken sen hermojen menon ja hiiltymisen (siis juniorin), että nyt mopo työnnetään talliin ja talvella laitetaan sitten iskuun.

    Eilen sitten lopulta saimme huoltohommat käyntiin ja suunilteltuina toimenpiteinä olivat: kaasarin purku ja putsaus, venojen säätö ja ilmanputsarin puhdistus. Pakoventtiili oli hyvä, mutta imuvenassa ei ollut välystä yhtään. Se siis säädettiin. Samalla kaasarin vaijeri tietysti säädettiin sillai, ettei se ole koko aikaa päällä. Seuraavan piti olla vuorossa koekäynnistys, mutta kun oli sopivasti öljykannun pohjalla vielä uutta öljyä niin päätettiin myös vaihtaa se. Vielä tässä vaiheessa jo melkein kuulimme kuinka moottori kohta pörähtäisi käyntiin ja kävisi kuin uutena. Mutta, enpä olisi uskonut mitä tapahtuu kun avasin öljypropun. koneesta lorahti lattialle sellainen 2-3 litraa mustaa öljynsekaista bensaa. Että silleen. Nyt aloin vasta tajuamaan, että miksi em. ongelmia oli. Itse asiassa nyt ihmettelen kuinka kone ylipäätään edes kävi. Kone jätettiin nyt yön yli kuivumaan ja haihtumaan bensoista. Nyt on kuitenkin mielessä pari kysymystä. Ensinnäkin, onko tässä nyt jotain muuta vikaa vai aiheuttaako tuo alussa tapahtunut kaasarin vaijerin liian kireäksi säätäminen juuri tuon, että hanan jäädessä auki bensa juoksee suoraa koneeseen? Ja toinen juttu, että onko motti nyt sökö vai onko vielä toivoa ,että se toimii kunhan saadaan uudet öljyt koneeseen?

    Tuon hanan aukijäämisen jälkeen mopolla on ajettu korkeintaan kilometri.

    Jos joku koneista enemmän tietävä viitsi lukea koko tekstin läpi ja vielä viitsii kommentoida kysymyksiin jotain niin kiitokset siitä.

    Terveisin, J & S
    PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
  2. #2
    Kaasuvaijerin kireys ei vaikuta siihen vuotaako bensat koneeseen, kaasarin neulaventtiili vuotaa/bensan pinta liian korkealla, eli kaasari pöydälle ja tarkistukseen.
    Eikä tankki tyhjene toimivan kaasarin läpi vaikka hana olisikin auki.

    Uudet öljyt (oliko suodatin?) ja kovaa ajoa, vaikka aluksi kolinoita kuulostellen, mutta tuskin teki muuta kuin pesi karstat koneesta...
  3. #3
    Lainaa Jalase kirjoitti Katso viesti
    Ja toinen juttu, että onko motti nyt sökö vai onko vielä toivoa ,että se toimii kunhan saadaan uudet öljyt koneeseen?
    Vastaan, vaikka aika isolla mutulla.

    Moottorin ehjyys riippuu enimmäkseen siitä, onko se päässyt leikkaamaan kiinni. Jos ei, niin jotain ylim. kulumaa voi laakereissa tai sylinterissä olla, mutta tuskin muuten vaurioitunut, jos kuitenkin mäntä liikkuu. Tämä selviää oikeastaan vasta avaamalla kone eikä liene tarpeen, jos kone käy. Tietysti pieni vaara isompaan vaurioon on, jos on ehtinyt jo kulua. Periaatteessahan öljykalvon tehtävä on vain pitää metallipinnat toistaan erillään ja ohutkin kalvo riittää.

    Mutta koska bensa on voimakas liuotin, niin suosittelisin avaamaan/putsaamaan kaikki pois ja ehkä jopa huuhtelemaan tovin jollain halvalla öljyllä ennen varsinaisten öljyjen asentamista.

    Siihen en oikein keksi syytä, miksi bensaa on tuonne päässyt. Loogisin on, että kaasuttimen ja männänrenkaiden kautta, mutta eikö kaasuttimen uimurikohon pitäisi pysäyttää ylimääräinen bensanvirtaus? Kaasuttimen läpän asento ei kai tähän vaikuta, vaan bensapinnan taso uimurissa. Oudolta kuulostaa.

    Toinen looginen selitys tietysti on, että joku on kaatanut väärästä purkista...
    Kawasaki W650
  4. #4
    Lainaa Jalase kirjoitti Katso viesti
    Mutta, enpä olisi uskonut mitä tapahtuu kun avasin öljypropun. koneesta lorahti lattialle sellainen 2-3 litraa mustaa öljynsekaista bensaa. Että silleen. Nyt aloin vasta tajuamaan, että miksi em. ongelmia oli. Itse asiassa nyt ihmettelen kuinka kone ylipäätään edes kävi.
    Koneen öljytilavuus nopeasti katottuna olisi vajaan litran joten tosiaan on ihme että kolminkertaisella määrällä edes käynnistyy. Mainitulla n. kilometrin ajolla koneen läpi ei virtaa edes noin paljoa bensaa joten kyllä sinne öljyä on jossain vaiheessa jo lähtökohtaisesti laitettu liikaa...
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  5. #5
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Kaasuvaijerin kireys ei vaikuta siihen vuotaako bensat koneeseen, kaasarin neulaventtiili vuotaa/bensan pinta liian korkealla, eli kaasari pöydälle ja tarkistukseen.
    Eikä tankki tyhjene toimivan kaasarin läpi vaikka hana olisikin auki.

    Uudet öljyt (oliko suodatin?) ja kovaa ajoa, vaikka aluksi kolinoita kuulostellen, mutta tuskin teki muuta kuin pesi karstat koneesta...
    Komppaan.
    Vuotava kaasari ja hana auki, ei se muuta tarvii.
    Korjaussarja kaasariin, uudet öljyt koneeseen ja alussa rauhallista ajoa.
    Eikä kaasarin korjauksellakaan taida kiirettä olla kunhan muistaa aina sulkea hanan ajon jälkeen.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  6. #6
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Komppaan.
    Vuotava kaasari ja hana auki, ei se muuta tarvii.
    Korjaussarja kaasariin, uudet öljyt koneeseen ja alussa rauhallista ajoa.
    Eikä kaasarin korjauksellakaan taida kiirettä olla kunhan muistaa aina sulkea hanan ajon jälkeen.

    Ei sen neulaventtiilin tarvi edes olla viallinen , riittää että mopo on sivujalalla, niin koho ei välttämättä liiku niinkuin käydessä...

    Eikä se liika bensa sitä ole hajottanut, laittoi vaan vastaan,eikä käynyt kunnolla.

    Uudet öljyt nyt sisään ,huoli pois ja kovaa ajoa...

    Normaalit öljyntarkistukset ja hana kiinni kun ei ajeta...


    muoks; kirjtsvihreets pois. taplettisormi epävireessä..
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  7. #7
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Kaasuvaijerin kireys ei vaikuta siihen vuotaako bensat koneeseen, kaasarin neulaventtiili vuotaa/bensan pinta liian korkealla, eli kaasari pöydälle ja tarkistukseen.
    Eikä tankki tyhjene toimivan kaasarin läpi vaikka hana olisikin auki.

    Uudet öljyt (oliko suodatin?) ja kovaa ajoa, vaikka aluksi kolinoita kuulostellen, mutta tuskin teki muuta kuin pesi karstat koneesta...
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    Ei sen neulaventtiilin tarvi edes olla viallinen , riittää että mopo on sivujalalla, niin koho ei välttämättä liiku niinkuin käydessä...

    Eikä se liika bensa sitä ole hajottanut, laittoi vaan vastaan,eikä käynyt kunnolla.

    Uudet öljyt nyt sisään ,huoli pois ja kovaa ajoa...

    Normaalit öljyntarkistukset ja hana kiinni kun ei ajeta...


    muoks; kirjtsvihreets pois. taplettisormi epävireessä..
    Näin on!

    Ei muuta ku kovaa ajoo
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Joskus kävi vastaavalla tavalla mopoikäisenä Suzuki PV:lle. Pieni roska neulaventtiilissä, bensahana auki ja kaasarin ylivuoto tukossa. Aamulla kouluun lähtiessä ei meinannu kone pyöriä millään. Pienellä käynnistyspolkimen nitkuttelulla kone suostui pyörähtämään sen verran, että sai polkaistua vähän reilummin. Tuloksena jumalaton pamaus ja savupilvi. En tiedä antoiko tulppa vielä kipinää vai syttyikö bensa vain puristuksen vaikutuksesta. Koneen kuivaamisen jälkeen kaikki toimi kuten ennenkin. Nelarissa tietty tuo bensa pääsee myös öljyn sekaan, mutta tuskin mitään isompaa vahinkoa on ehtinyt tapahtumaan vaikka kone on hetken käynnissä ollutkin. Ei muuta kuin kovaa ajoa.
    Superbike #7
  9. #9
    Näiden vastausten perusteella peli siis ei ole vielä menetetty. Tänään uudet öljyt koneeseen ja testiin...

    Kiitti kaikille vastaajille!
    PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
  10.  
  11. #10
    Kerro miten kävi.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green