Haasteena on "kiinan katteet" joissa osa kiinnikkeistä on surkesti liimattu/hitsattu/juotettu.
Materiaali on ABS. (vai onko?)
Millä tuota muovia pystyisi esim. juottamaan?
Toimisiko esim. lumilaudan pohjan paikkausmuovi?
Siis palava muovilanka jota valutetaan haluttuun kohtaan?
Nimim. moni kakku päältä kaunis...
WP_000192.jpg
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Jos on katteen "takana" olevista kiinnikkeistä kyse, niin toimisiko lasikuitukitti, joka maksaa noin vitosen Motonetissä? Ite luulisin, et vois toimia.
Muoks:
Hieno kuva! Noista kiinakatteista voin sen verran sanoa, että menee pannutuksessa ihan säleiksi. Mahdollisella ens kerralla (sitähän ei tietty tule) suht sama raha lasikuituisiin ratakatteisiin, joissa lampun mentävät reiät. Tää on mun väkevä mielipide
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
1. Tuo kiinan kate ei perinteisesti todellakaan ole mitään ABS muovia vaan jotain halpaa PVC yms muuta mitä käsillä on ollut sotkua.
2. Itse "hitsaaminen" kolvilla ei ole oikea tapa vaikka olisikin ABS muovia. Lämpötila on ihan väärä ja muovi vain kovettuu ja sauma on surkean heikko. Oikeilla kamoilla ABS:n hitsaa kyllä ja tulee yhtä kestävä kuin ennenkin, ne ei vain ole halpoja. Jotkut toki harrastaa tuota kolvilla hitsaamista mutta siinä käytetään sitten varmaan kaikkea muutakin aineita saumaan että siitä saa edes siedettävän kestävän. Paikassa jossa oikeasti pitää kestää se ei kestä kuitenkaan. Parempi tapa olisi ABS: tapauksessa itse tehtynä sulattaa ABS muovia asetonissa ja sitten tuolla tahmalla korjailla.
Ongelma sulla tässä on että muovin pitäisi olla oikeaa laatua ja kun tuosta katteesta ei todellakaan voi sanoa niin ehdotan vaan että jollain hyvällä liimalla koitat hoitaa tuon jutun.
Ja JMH on oikeassa siinä että noi kun kaadat vaikka paikaltaan niin ei tarvi enää korjailla.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
kakskomponenttinen epoxi liima on kans kokoperkele kaikennäköisten pidikkeiden liimaukseen...
kokeile johonkin näkymättömään paikkaan ihan kolvinkärjellä sulaako se kiinnike kiinni siihen isompaan osaan,eli sulaako ne muovit keskenään,
jos sulaa ja tuntuu että ottaa kiinni niin voi sitten kolvilla pyöritellä ja tökkiä kaikki saumat![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
sama vika oli itellä kiinikeet huonosti paikoilaan,kysyin tuolta muovihitsaamoista niistä mitkä korjaa autojen puskureita,meinasivat muovi sellasta huonoa laatua ei pysty hitsaa,ite kokeilin sulattaa ja kakskomponetti liimalla ei toimi ei eds kuumaliimalla saanu pysyy pieni halkema,kun ei siinä pysy edes pakkeli.materiaali ei oo abs,korjaamo äijjä sano että jos ois abs,niinkuin alkuperäset se merkintä näkys.
ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
ABS liukenee asetoniin. Lempi-legoista sulattelet sopivaa mössöä (tässä kestää, kannattaa laittaa esim. tiiviiseen lasipurkkiin muovia ja asetonia pohjalle ja odottaa päivä) ja liimaat sitten kasaan. Tällä metodilla on korjattu muutamatkin katteet ja hyvin on kestäneet. Täytyy vain huolehtia että liimaa on koko sauman syvyydeltä ja että kappaleet pysyvät paikallaan kuivumisen ajan (kymmeniä minuutteja).
Tämä toimii tietysti pelkästään ABS-osia korjatessa.
Ite olen korjannut kaikki muovit Terosonin Terokal 9225:llä.
Kotarin putsarikotelonkin sain korjattua sillä vaikka se oli sellaista
"räkämuovia" joka on aina rasvaisen tuntuista. Valmistajan mukaan
käy kaikkiin muoveihin.
Linkin videossa korjaillaan samalla mömmöllö puskuria.
Normikäytössä ei tarvita noita IR lamppuja.
http://www.youtube.com/watch?v=8454nJrcDnw
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Muovien hitsaaminen onnistuu jo ihan kohtuuhintasilla välineillä mutta hitsattava muovilaatu pitää olla tiedossa, arvaamalla menee lämpötilat ja täyteaineet kuitennii vituix...
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Itse olen vuosikymmeniä käyttänyt Araldit (nimi muuttunut) epoxi liimaa. Hyvä tarttuvuus myös muoveihin. Olen kokeilut muitakin epoxeja, mutta aina vaan palanut tuttuun tuotteeseen.
1000f:n etupään liimasin pienistä muovinpalasista, talvella, jälleen etukatteen ja lokarin. Hyvin pysy kasassa.
Firebladeista paljonkin eri kohteita.
Tältä näytti etulokari liimauksen ja "tussi tikkauksen" jälkeen. Hyvin on kestänyt.
Viimeiseksi nyt syksyllä mersun takalokari, peräänajon jälkeen.
Peräänajon jälkeen, koukku puskurissa.
Liimauksen ja lämpömuokkauksen jälkeen.
Kittauksen jälkeen.
Maalauksen jälkeen autoon kiinnitettynä.
Huom! Yhtään osaa ei ostettu!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Ameriikan ihmeainet, lähes kärmesöljynveroista. Etsinnöistä huolimatta täältä en oo löytäny. Amazon.comista kyllä tilaamalla tulis. Käy useille muovilaaduille.
http://www.youtube.com/watch?v=j4RECGjEOnE
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Ei maksa oikeat muovinkorjaus aineet sen vertaa, että kannattaa alkaa millään perus epokseilla korjaamaan. Ei ole kunnon tarttuvuutta / saumasta tulee liian kova.
Yleensä pehmeät muovit pp/pe vaatii oman primerin, että liima tarttuu. Silloinkin hyvin huonosti. Näitä kuitenkin pystyy korjaamaan.
Tuossa aikaisemmassa videossa tuli hyvin oikea korjaustapa ilmi ja nämä pätevät käytännössä kaikkiin liimoihin.
Kolvilla korjaamiset voi unohtaa, sauman kestävyys ei ole mitenkään verrannollinen liimaukseen/hitsaukseen.
3M http://catalogue.3m.eu/fi-FI/fi-aad/...n_korjaamiseen
Car System http://www.carsystemfinland.fi/Default.aspx?id=422924
Aina vahvikkeeksi kudottua lasikuitumattoa & valmistajien tukiverkkoa.
Kummankin valmistajan tuotteista on kokemuksia.
Car systemin tuotteet aavistuksen halvempia. Noi nopeet kamat on sitten oikeesti nopeita (1min hyytymisaika). Niiden kanssa yleensä kannattaa "hepata" kate oikeaan asentoon, ja hitaammalla tavaralla sitten lopullinen liimaus.
Itse olen käyttänyt pieniin kohteisiin/heppaukseen Car Systemin 2K Power Mix Liimaa
Isommat kohteet 3M 05900 FPRM
KTM SMR 450 2013 #168
Etolasta ainakin saapi nykyään ostaa juurikin kullekkin muoville sopivia hitsauspuikkoja jotka hitsataan kunnollisella kuumailmapuhaltimella eikä millään kolvilla.
Samasta kaupasta saat mukaas myös selkeät ohjeet miten tapahtuu.
Muovin laatuhan selviää polttokokeella eli minkä värisenä palaa, savuaako jne. siihenkin ohjeet etolasta.
mulla meni noi kiinan katteet palasiksi,yritin 2komponettiliimalla,muovia sulatamalla,kuumaliimalla
aluks näytti et pysyykin,ei tarttenu kun pikkusen taivuttaa niin halkes,se muovi on jotain sellasta ihme
muovia hitsata ei pysty,kuumaliima ei tartu,2komponettiliima ei tarttunu,liiman kanssa tuli onkelmia kun
pohjamaali alko sulaa.muovihitsaus korjaamoissa kun käytin sanovat ettei onnistu millään,,,,
veneenkorjaajat jotka korjaa noita muoviveneitä,sanovat että muovi sellasta ettei siihen lasikuitu tartu
hitsata ei voi,ite kokeilin vielä sulattamalla,sulatin sulaa muovia saumaan.ei pysy.
kyllä noi autonpuskurit ja alkuperäset katteet pystyy korjaa mutta kun se kiinan poikien muovi on sellasta,autonkorjaajan lause,muovi minne laitetaan vanhoista kumisaappaista lähtien kaikki kamat sekasin.sen maalipinnan alla on vielä sellanen ihme pakkeli,kun tarrojen liimaa yritin poistaa varovasti,lähti maalit mukaan,miten skuuba sait sen niin hyvin korjattua?
ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil