Moro!
Moottoriyörien huoltoväleistä utelisin, että onko nykyään muita merkkejä kuin HD, jossa huoltoväli vähemmän kuin 10 000 km? Ja jos on niin mistähän syystä noin lyhyt, esim juuri tuo HD? Itse pidän tuota 10 000km miniminä varsinkin matkapyörille. Nykyään alkaa siis olemaan jo 15 000 km huoltovälejä esim. Triumph 1200 Explorer ja uusi KTM Adventure 1190. Alle 10 000km huoltoväli ei ole mielestäni enää nykypäivää vaikka olis kuinka yksinkertainen ilmajäähy kyseessä. Esim. Moto Guzzeissa on huoltoväli tuo 10 000 km.
Mitä huoltoväliä tarkoitat?
Öljynvaihtoväliä?
Ilmanputsarin vaihtoväliä
Venttilien välysten tarkastusväliä?
Keulan huollon väliä?
Takaiskarin huollon väliä?
Jarrujen huollon väliä?
Jäähdytysnesteen vaihtoväliä
Tankkausväliä?
jne.
jne.
Muoks: Olipa taas aiheetonta, mutta palstan mukaista sarkasmia mukana. Yhtä kaikkia, jäin oikein miettimään, mitä meinataan mopon huoltovälillä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eli tarkoitan normaalia määräaikaishuoltoa, missä noita em. toimenpiteitä tehdään merkistä ja kilometrimäärästä riippuen. Se mainitaan yleensä ko. moottoripyörän manuaalissa ja tätä huoltoväliä tulisi noudattaa, jotta esim. takuu säilyy sille määrätyn ajan.
Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan, tämän tarkemmin en osaa selittää...Esim. Moto Guzzin Californiassa määräaikaishuoltoväli on 10 000km, jossa tehdään erinnäisiä huoltotoimenpiteitä aina sen mukaan, onko kyseessä iso vai pienempi huolto, mutta kilometriväli on aina tuo sama 10 000.
Viimeksi muokannut: Guzzman; 07.12.2012 klo 17:10.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Heureka! Lisäselvitys avasi silmäni. Eli kuinka usein uudehko mopo viedään vastaanottamaan valohoitoa merkkiliikkeeseen.
Kait tuomoinen haarukka 6 - 12 tkm välillä on ihan normi. Kohti tuota 12 tkm:a, kun kyseessä on matkamopo.
02 Mille R
Pääsäntöisesti japsit 6 tkm. <- Yleensä ns. öljynvaihto huolto, Mutta saattaa sisältää muitakin kohteita, merkistä riippuen.
Yamaha on poikkeus 10 tkm.
KTM 5 tkm?
Muista ei varmaa tietoa.
Usein huoltoväli on mallikohtainen. Joten toisen 18 tkm saattaa olla ns pikkuhuolto ja toisessa tehdään enemmän.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Jeps noin se menee, kuten edellä sanottiin.
Omassa Hondassa huoltokortti sanoo jotta 12 000 Öljyt, suodatin ja tulpat + jumalaton tarkistuslista jonka mukaan sitten vaihtoa taikka puhdistusta kohteen mukaan.
Lisänä 6000 välein pienempi tarkistuslista jonka mukaan mennään.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Kawasakin W650:ssa on öljynvaihto 6 tkm välein, ja isompi huolto (mm. ventiilivälykset, öljynsuodatin, ilmansuodattimet, jarrut, yms) 12 tkm välein. Kone on ilmajäähdytteinen vertikaalitwini.
Mahtaisiko olla niin, että ilmajäähdytteisissä öljyt vaihdetaan hieman tiuhempaan kuin nestejäähdytteisissä, koska koneen männät ja kansi käyvät kuumempina ja öljy kuluu siten enemmän. Itse olen käyttänyt Nesteen 15W-40 diesel-öljyä, joka ei maksa paljoa, niin tulee vaihdeltua usein. Aika mustaa on ollut joka kerta.
Eipä ole elämää kurjistanut vaikka öljyt ja suodattimet vaihtuu max. kymmenen tankillisen välein ja muut huollot tehdään tarpeen mukaan eli jatkuvasti.
Tosin itse tehtynä, osana harrastusta, ei hinta päätä huimaa eikä huollon jonot ja aikataulut kiristä pipoa.
Ja eikös nuo 690 kotaritkin ole jo 7500km huoltovälillä, vai oliko jopa pidempi, vaikka alkupään mallit oli tuolla jo mainitulla 5000km välillä?
Kai silläkin on väliä minkälainen operaatio tuo huolto on?
Puretaanko puoli pyörää, vai pääseekö huoltokohteisiin käsiksi jopa ilman mitään purkutöitä?
Suzuki Banditin 1250 öljynvaihtoväli on 6000km, ja kyllä se vaan niin on että kytkin toimii vapaalta ykköselle lai-tettaessa huomattavasti pehmeämmin uusilla öljyillä.
Yamaha Fazerin öljyn vaihtoväli oli 10000km.
Se ei pelkästään tunnu hyvältä, vaan se myös on sitä.
Yamaha XJ 900 Diversion. Vanhanaikaista tekniikkaa, ilmajäähdytys jne.
Öljynvaihtohuolto 10 000 välein, isompi huolto 20 000 välein.
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
"Huoltoväli" möhkösuikassa tahtoo konkretisoitua siten, että noin 4-7 tonnin välein (vähän
pääasiallisista ajotavoista riippuen, nurkat/reissu) vaihtuu kalliit mutta paskat huippuöljyt
ja suodatin.
Toinena tulee tulpat noin 15 donan välein.
Kolmantena venavälysten tarkistus ja synkat.... edelleen.... noin 25 donan välein.
Muutoinhan homma on ihan oman turvallisuuden ja mielenterveyden pohjalta sellaista
"jatkuvaa silmälläpitoa"..... renkaista, ketjuista & rattaista, vimpstaakien rasvailuista,
jarrupaloista & levyistä.... ilmasiivilää ajo-olosuhteiden pohjalta.... kuitenkin aina
kevätpölyjen jälkeen uusi orkkisfilsu tontille.... vähän sitä sun tätä.....
Talvella on sitten aikaa purkaa ja rasvailla ohjauslaakerit, svingit sun muut....
bensafilsut ja kaikkea enemmän purkua vaativaa tarkastusta esim. tankin alla.......
Ihan helvetin omituiselta tuntuis vaan vetää "huoltokirjan mukaan ja viedä
laite siltä pohjalta pajalle..... ihan helvetin omituiselta.....
Toisaalta..... omien rutiinien pohjalta tietää käytännössä joka jeesuksen kerta
mopon syttyessä "missä mennään ja millä".
Eipä liioin ole isommat eikä pienemmät viat tai häiriöt ladulla kiusanneet.
Jokaisella laitteella on kuitenkin omanlaisensa "sielu ja rytmi" ylläpidon suhteen.....
joka on määrätyin perustein raapustettu huolto-ohjelmaksi kutsuttuun luomukseen.
Määrätyt asiat toki tulevat määrätyin kilometrivälein akuuteiksi jo teknisten
ratkaisujen ja materiaalien kautta..... Mutta muutenhan homma on vähän
perinteistä "naisen kanssa" touhua.
Miten hyvänä ja tyytyväisenä kukin sitä tahtoo pitää.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
K12RS on saanut kerran vuodessa, eli noin 20tkm välein huollon, kuten uudet öljyt.
Hyvin on riittänyt.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Itse teen minäkin huollot, mutta käytän öljynä yber hitek kallista castrolia, enkä ota näppylöitä siitä tuleeko vaihto 10 vai 15 tonnin välein. Yleensä kaudessa mopo liikkuu n.15 000 enkä kesken kauden öljyjä vaihtele, vaan talviteloille laittaessa kaikki kuntoon jotta mopo on kuosissa seuraavana keväänä. Muita huoltoja sitten aina tarpeen mukaan.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Jep, siinäpä se ero tuleekin. Matka-ajelussa käy kuin auton kone (joka tuossa onkin).
Ps. Onkohan muuten kenelläkään näyttöä siitä, että nykyiset nelitahtikoneet esim yli 1100cc luokissa olisivat hajonneet venyneiden huoltovälien takia?
Kisa, rata, monttu ym vehkeet on varmasti eri asia, saati viritetyt tai valmiiksi muuten huippukireät koneet.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Kyllä jokaisen motoristin tulisi itse ymmärtää oman pyörän huoltotarpeet.
Saman merkkinen mopo kun voi olla hyvinkin erilaisessa käyttöoloympäristössä/käytössä.
Olisit nyt sanonut vielä että kyllä jokainen kunnon motoristi huoltaa itse pyöränsä, niin ei maksa turhaan mistään "valohoidoista"!
Kawassa, Suzukissa oli 6tkm huoltoväli ja lisäksi nuo kauden lopetus ja aloitushuollot tuli yleensä teetettyä. Yamahassa olis ollut 10tkm, mutta siitä en "päässyt" nauttimaan kun laitoin kiertoon ennenkuin tuo tuli täyteen.
Nykyisessä BMW:ssä on 10tkm väli ja nyt osuu kivasti keväthuoltoon molemmat, niin pääsee yhdellä huoltomaksulla.
Taitaa kaikissa uudemmissa, 2010 ja uudemmat, ruveta olemaan jo tuo 10tkm. En oo varma, mutulla heittelen.![]()
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Jos tekee itse moponsa huollot, niin eipä tuolla huoltovälillä ole suurta merkitystä ainakaan tavalliselle katupyörälle, jolla ei kisata. Perushuollot ovat aika yksinkertaisia ja helppo tehdä, joten voi ajoittaa helposti esim. reissujen väliin.
Itse olen tehnyt huollot suurin piirtein ohjekirjan mukaan ja lisäksi aina talveksi laittanut puhtaat öljyt ja kaasuttimiin puhdistettua bensiiniä.
Ventiilivälykset eivät yleensä paljoa muutu, joten ohjekirjan km-lukema ei ole tarkka. Parissa autossa ovat nuo tarkistukset unohtuneet ja tarkistusväli ollut yli 100 km, eikä silti ole vielä vaarallisella alueella olleet (ventiili kantanut). Mopossa olen vaihtanut ensimmäisen 100 tkm aikana vain 2 säätöpalaa, joiden väli on 0,05 mm.
Jos meinaa pitää mopoa pitkään, niin suodattimet kannattaa vaihtaa/puhdistaa ajoissa, koska niillä ja öljyillä on suurin vaikutus koneen kulumiseen.
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Hondassa
pikkuhuolto öljyt ,putsari ja vähän tarkastuksia 12000km
venttiilit ja vähän enempi takastamista 24000km
36000 näyttäs että atomeiks pitää pyörä hajottaa
sitten on
1vuotta
2vuotta
4vuotta välein vaihdettavaa letkua ,jarrunestettä ja muuta pientä kivaa
jaksankohan huollattaa kirjan mukaan että takuu säilyy
no ennätys se olisikin jos pyörä pysyisi mulla 5 vuotta![]()
Triumph Tiger 800 XRX
Meikä kuuluu kans siihen sarjaan, joka ei sormiaan paljon likaa kun ei ole aikaa, taitoa eikä tiloja missä noita taitoja harjottaa. Jotain pientä roplausta pienellä ohjeistuksella pystyy tekemään... Tullee ajettua sen verran matkaa ja joskus pitkiäkin reissuja, n. 8000 - 10 000km, että huoltovälillä on mulle merkitystä. Jos reissu on esim 9000km ja rapiat pääle on mukava jos pyörää ei tarvi alkaa huollattaan kesken matkaa esim. 6000km huoltovälillä. Tosin kun pyörä vähä vanhenee niin ei se niin tonnilleen toki ole...
Avausviestini sisältö kehotti lähinnä jokaista tarkastelemaan omia ajo-olosuhteita.Eivät nämä huoltivälit ole
kiveen kirjoitettuja.
Suodattimia kannattaa vaihtaa joskus useanminkin kuin tehtaan ohje edellyttäisi ,sekä päinvastoin.
Minulle kaikki mp:llä ajavat ovat yhtäläisiä motoristeja.
Joo, ymmärrän pointtisi.
"Valitettavasti" on paljon motoristeja, kuten itsekin olen, jotka haluavat vain ajaa sillä mopolla jonka ovat hankkineet, maksaa huollot ja ajaa taas. Ja iltaisin ehkä ristiä kätensä ja toivoa että pyörä toimii kuin olettaa sopisi.![]()
Mulla ei ole mitään vastaan ihmisiä jotka oikeasti pitävät välineistään huolta, valitettavasti itselläni ei siihen ole motivaatiota eikä kiinnostusta.
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto