Moi!
Mahtaako kukaan tietää hyvää paikkaa (miel. Tampereen lähistöltä tai pk-seudulta), jossa voisi värjäyttää alumiiniset pinnavanteen kehät keltaisiksi. Prosessi lienee nimeltään joko eloksointi tai anodisointi.
Onko tuosta jotain riskiä vanteiden kestävyydelle? Jostain luin, että prosessi ikään kuin karkaisee alumiinia, mikä ei kuulosta hyvältä pinnavanteissa.
Entä onko mitään käsitystä, mitä tällainen operaatio maksaa?
Eloksoinnissahan alumiinin pintaan muodostetaan hallitusti oksidi kerros, joka sitten värjätään ja kovetetaan.
Viisaammat kojatkoon jos meni paljon väärin...
Onko kyseessä olevat vanteet puhtaalla alumiini pinnalla, maalatut, vai alumiinin väriseksi eloksoidut?
Olemassa olevan pinnoituksen päälle ei onnistu, pitäisi olla puhdas pinta, käsittääkseni.
Muistaakseni vanhan pinnan saa kemiallisesti pois.
Syntynyt pinta on huomattavasti alumiinia kovempi, mitään läpikotaista kovenemista ei tapahdu, käsittääkseni.
Taitaa suurin osa alumiinisistä vannekehistä olla eloksoituja siinä vaiheessa kun kuluttajan käsiin päätyvä?
Ja onko jälkeenpäin värin muuttaminen edes järkevää?
Kehät joutuu kuitenkin purkamaan irti navoista ja kasaamaan uudestaan, itse värin vaihto maksanee myös jotain.
Tuleeko halvemmaksi ostaa suoraan oikean väriset kehät, jos suinkin vaan saa sopivia?
Kyseessä ovat Kawasakin (W650) originaalivanteet. En osaa kyllä sanoa, onko niissä jokin pinnoite. Väri on ihan puhdas alumiini.
Toki uudet kehät olisivat yksi vaihtoehto, jos jostain kohtuuhintaan saisi. Tai sitten vain nykyisten maalaus, mikä voisi olla helpoin ja halvin tie, ja onnistua jopa ilman pinnojen irroittamista. Maalaus taitaa vain olla aika arka renkaanvaihdoille ja kolhuille.
Pinnoittamattomasta alumiinistä jää nopeasti tumma tahra vaikkapa rättiin tai näppeihin, pinnoitetusta ei...
Ja oliko sähkön johtavuudessakin jotain eroa?
Meillähän on joukossamme yksi alan ammattilainen ja yrittäjä, Dege. Eiköhän häneltä saada osaavaa infoa piakkoin ketjuun![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Hervannan Ruskossa on pieni sinkitys paja, siellä noita jamppa tekee. Galvace tais olla lafkan nimi. Ohuemmat pinnotukset lähtee ennen sinkitystä tehtävällä hapotuksella joka poistaa epäpuhtaudet yms. Kannattaa noissa lafkissa pyytää jostain valmistuneesta satsista mallikappale, jos sinkitsevät vanhoilla litkuilla useasti niin pinnasta tulee sumea, ei sellainen kirkas kuin pitäisi..
http://www.suomenyritykset.fi/Galvace%20Ky/10959505/
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Onnistuuhan tuo anodisointi jos ne vanteet on alumiinia siinä kawassa eikä sillä ole väliä onko ne jo valmiiksi anodisoitu sillä anodisoinnin saa niistä helposti purettua pois. Tietysti jos niissä on paljon naarmuja ja kolhuja niin ei niistä uudenveroisia tule. Ja kyllä ne kehät pitää olla ilman keskiötä ja pinnoja ja suht puhtaita liasta,kuivuneesta rasvasta öljystä. Renkaanvaihdossa tulee jälkiä myös anodisoituun vanteeseen jos on huolimaton vaihtaja . Vanne kyllä tulee vahvemmaksi kun se anodisoidaan eli pinnat ei vaadi niin usein kiristystä . Tietysti vielä sekin tässä että anodisoinnin laatuun vaikuttaa kovasti se alumiini itsessään kun niitä alumiinilaatujakin on monenlaisia.
Kotaristani olen anodisoinnut kaiken mahdollisen anodisoituun kelpaavan joko oranssiksi tai mustaksi mm. keulaputket olen uudelleen anodisoinnut oranssiin väriin.
Ultrafast KTM machine .
Kyllä nuo aika siistissä kunnossa on, eli tarkoitus ei ole peittää mitään anodisoinnilla, vaan muuttaa vain väriä.
(Joku tämmöinen siis työn alla: http://www.2013reviews.com/wp-conten...Edition_P1.jpg)
Missä olet teettänyt ja osaatko yhtään sanoa, mitä mahtaa maksaa jos tuo irtokehän paikalle (ei siis mitään purku/kasaus-töitä)? Entä miten paljon tuohon väriin/sävyyn voi vaikuttaa?
Sanoisin että satanen riittää parista . Värin sävyyn voi vaikuttaa mutta pitää tuoda malli mukaan ja tuo keltainen on normi väri . Valkoista väriä ei ole olemassa anodisointiväreissä joten se vaikuttaa sävyihin.
Alumiinikilpi oy on firman nimi ja olen siellä töissä . Firman puh.numero löytynee tuolta yritysluetteloista.
Ultrafast KTM machine .
Anodisointi on loppuviime tod. Yksinkertaista hommaa... Rasvanpoisto, lipeä, muutama huuhtelu, desmut, anodi, huuhtelu, kylmätiivistys, huuhtelu, kuuma ja kuivaus = valmis tuote. Anodisoinnin paksuuksiakin on useita 2-25uM. Anodisoitu pinta poistetaan alumiinista lipeän avulla, jolloin profiilit tai kappaleet voidaan pinnoittaa uudelleen. Värejä on saatavilla muutamia, yleisimmpiä on musta, pun, sin, ja luonnonväri. Kannattaa myös huomioida onko vanteet täys alumiina vai erilaisten metallien seosta jolloin voi aiheutua ongelmia anodisoinnin kanssa. Tieto ko. asiasta on kertynyt 9v työkokemuksesta anodisointilaitoksella.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Mutta kokeilemalla ei mahdottomasti häviä. Jos on paskametallia ja kirjava/violetti tulos niin aina voi vetää pulverivärin sitten päälle.
Pulveri ei toki muovimaisena ihan niin hieno kuin anodisointi, mutta välttää kuitenkin useimmissa kohteissa ja varsinkin jos metallin kuramaisuus estää anodisoinnin.
Alumiinkilvessä käytetään kuumatiivistystä jolloin osat on heti valmiita luovutettavaksi eivätkä vaadi pitkiä aikoja kuivausta. Kokemusta hommasta löytyy yli 30 vuotta anodisointilaitoksella.
Ultrafast KTM machine .
Täytyypä tässä vielä pohtia tuota kokonaisuutta. Maalauksen etuna olisi, ettei vanteita tarvitse purkaa (tai kasata), vaan suojaus riittää. Toinen etu olisi, että pyörän muita yksityiskohtia voisi maalata samalla värillä materiaalista riippumatta.
Pulverimaalaus lienee kestävimmästä päästä, mutta ihan hyvin pitäisi toimia myös 2k-lakka (laatu)spraymaalin päällä.
Kromimaista pintaa saadaa sinipassivoinnilla. Kokemusta löytyy 10minuuttia alan firman oven suusta ;D
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Tuossa aika hyvä selostus prosessista itse tehtynä:
http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/
Pitää kokeilla joskus talven pitkinä iltoina.
Sivustolla on muutakin mielenkiintoista asiaa kotinikkareille.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Vähän offtopiccina tähän mutta minkälaisia alumiineja voi anodisoida? Olen itse yrittänyt tätä saada toimimaan ja hyvin toimii kokeilupaloille mitkä on puhdasta alumiinia, mutta kun olen pyörän osia (KTM 250sx 2011) nii väri ei tartu ollenkaan. Vaikka olen natriumhydroksidissa valmistellut ja puhdistanut. Onkohan kotarin materiaali semmoista ettei pysty. Esim akseleiden muttereita olen yrittänyt. Jos asiaa paremmin tuntevat osaisivat valaista?
Onko akselin mutteri tosiaan alumiiniaEi sikäli etteikö varmaan vois olla… mutta tuntuu vaan aika hepposelta materiaalilta tollaseen normaaliin akselinmutterin momenttiin…
Siinä on eroja, miten väri iskee kiinni. Esim 7000-sarjalaisiin ei meinaa tarttua tasaisesti, mutta silloinkin voi anodisoida ilman väriä, ts tulee sellainen tummanharmaa pinta.
Tuota laatua (esim 7075-T6**) käytetään käsittäkseni juuri rattaissa ja muttereissa, joten kotikonstein voi olla haastavampaa tavaraa värjätä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ahaa. Pinta kyllä anodisoitui, eli tuli samanlainen kuin puhtaaseen alumiiniin, vähän liukkaampi ja harmaa pinta. Ja sekin vähän ihmetytti kun mutteri alkoi anodina "kiehua" hapossa, samanlailla kuin katodi. Onkohan muissa osissa käytetty samaa materiaalia? Kun meinasin vanteiden keskiöt nimenomaan värjätä.
http://www.anodizing.org/Anodizing/alloys.html
Tämmöisen sivun löysin jossa nuo 7-sarjalaiset eivät soveltuisi näköjään anodisointiin, eli ilmeisesti vain muutama 5 ja 6 sarjalainen toimii hyvin. Jostain kun löytyisi mitä ainetta nuo keskiöt sun muut ovat. :P