Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 72:sta
  1. #1
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Otin työrupeamaksi vanhimman pyöräni Firebladen vuodelta 1993. Pyörän laitoin seisontaan lämpimään tilaan noin neljä vuotta sitten suoraan ajosta. Muutaman vuoden aikana kävin välillä lämmittelemässä konetta, sen jälkeen saannut seistä bensoineen rauhassa.

    Alkuviikosta kaivoin laitteen esille ja lähti vielä käyntiin starttipilootin voimin, mutta kävi huonosti. Tiesin jo alusta alkaen, että kaasarit joudun purkamaan ja puhdistamaan, jos haluan saada pelin pelittämään kunnolla.
    Kaasaripatteri irti ja patologin pöydälle. Onneksi olin tyhjentänyt erikseen tankissa olleen bensan omaan kannuunsa ja kaasareiden kammiosta toiseen kannuun. Silloin jo jäin miettimään bensojen värieroja, joten muista kaasuttimista bensat vielä toiseen puhdistettuun astiaan.
    Kun purkasin kaasuttimet olin hämmästynyt miten paskaset olivat. Kaikki paikat kun vihreessä homeessa. Suuttimet luistinneula agressiivisen hartsin peittämää. Olen paljon harrastajana avannut koneita, mutta mitään tällaista en ole ennen nähnyt.
    Suurin osa paskastä lähti mekaanisesti puhdistamalla ja loput ultraäänipadassa.



    Omiin laitteisiin tulee talveksi jatkossa pienkone bensaa. Voin vain kuvitella mitä ruiskujärjestelmissä muhii talvella seisonnan aikana. Suurin osa ei edes huomaa mitään. Bensojen talviseisonnan lisäaineistus varmaan parantaa tilannetta, mutta ei se agressiivisen bensan tuhoa estä. Tänään sain kuulla, asiantuntijalta, että suuttimia jouduttu vaihtamaan, koska suuttimet syöpyneet bensan takia. Vihreä väri kuullema tulee siitä, että reagoi alumiinin kanssa.

    Pistää miettimään millä "ökölogisilla" bensoilla oikein vihreet pistävät meidät ajelemaan!
  2. #2
    Mielenkiintoisen näköistä bensaa! Ettei väri olisi jostakin kuparisosita peräisin?

    Itsellä vähän samankaltaisia kokemuksia tosin veden ja bensan kanssa. Joku vuosi sitten ostin muutaman kuukauden seisoneen ZX-6R:n, ruiskupelin. Pyörä lähti alkuun hyvin käyntiin ja kävikin nätisti, mutta tankkauksen jälkeen sammui itsekseen. Jokusen tunnin tutkimisen perusteella viaksi paljastui melko suuri määrä vettä bensan seassa. Tankin pohjalla oli noin desi vettä, joka oli ilmeisesti päässyt sinne joko täyttöaukon kautta tai kondensoitunut. Mene ja tiedä.
    Kawasaki Z1000 -03
    Kawasaki ZX-6R 636B - EX
  3. #3
    Mitä tuonne bensan sekaan kannattaa laittaa talveksi, niin 4t kun 2t vehkeisiin? Masinolia 4t vehkeeseen ja jotain muutakin? Aika tuuhean hintaista tuo pienkonebensiini laittaa koko tankki täyteen.
    Hornet 600 -99
    Myydään vieläkin NSR125 -03
  4. #4
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yyri kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuonne bensan sekaan kannattaa laittaa talveksi, niin 4t kun 2t vehkeisiin? Masinolia 4t vehkeeseen ja jotain muutakin? Aika tuuhean hintaista tuo pienkonebensiini laittaa koko tankki täyteen.
    Toissapäivänä kun kävin Helsingissä eläintarhan nesteeltä hakemassa suoraan pumpulta, niin hinta oli 2,25/litra.

    Itsellä tarkoitus ajaa tankki tyjäksi ja sitten lisätä puolitankillinen pienkone bensaa. Sen jälkeen vielä kunnon lenkki, niin että pienkone bensaa koko järjestelmässä.

    http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?p...3b2708%3b10164

    Näiltä asemilta saatavana pumpusta:
    http://www.neste.fi/hakulista.aspx?p...2822,2823,3198
    Viimeksi muokannut: finn; 06.09.2012 klo 17:05.
  5. #5
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yyri kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuonne bensan sekaan kannattaa laittaa talveksi, niin 4t kun 2t vehkeisiin? Masinolia 4t vehkeeseen ja jotain muutakin? Aika tuuhean hintaista tuo pienkonebensiini laittaa koko tankki täyteen.
    Pienkonebensaa ei tartte laittaa koko tankkia (paitsi ehkä veden kondensoitumisen takia?), se kun ei juuri haihdu lainkaan. Mutta vaikka Motonetistä saa sellaista litkua kuin stabilointiaine, jota mä ainakin laitan bensan sekaan sen ohjeen mukaan. Sen pitäis estää hartsiintuminen ja jotenkin säilyttää bensa pitkään hyvänä. Myrkyllistähän se tietty on. Pienkonebensa ei ole. Se ei edes haise miltään (ei edes bensalle) eikä sen pakokaasutkaan haise oikein millekään. Ruohonleikkurissa on nyt ollu pari kertaa tollasta.
  6. #6
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Näiltä asemilta saatavana pumpusta:
    http://www.neste.fi/hakulista.aspx?p...2822,2823,3198
    Kato piru, noita asemiahan on nykyään oikein enemmänkin – Tampereella ja Turussakin. Mun mielestä viimevuonna ei ollut kuin helsingin lähistöllä?
  7. #7
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kato piru, noita asemiahan on nykyään oikein enemmänkin – Tampereella ja Turussakin. Mun mielestä viimevuonna ei ollut kuin helsingin lähistöllä?
    Eiköhän tuossa hintaero YHDELLÄ tankillisella vuodessa 98:n ja kunnon tavaran välillä
    jää aika...... sivuseikaksi .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  8. #8
    Lainaa yyri kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuonne bensan sekaan kannattaa laittaa talveksi, niin 4t kun 2t vehkeisiin? Masinolia 4t vehkeeseen ja jotain muutakin? Aika tuuhean hintaista tuo pienkonebensiini laittaa koko tankki täyteen.
    Älä ja älkää nyt ainakaan lisää viinaa bensan sekaan laittako, bensan säilyvyyttä ajatellen vain hullummaksi menee. Masinol ja vastaavat "jäätymisenesto"aineet ei ole säilöntäaineita ja muutenkin ne pitäisi valita vuoden turhakkeiksi. Harvalla on ollut niille todellista tarvetta sen jälkeen, kun kaasutinautoihin keksittiin toimiva imuilman esilämmitys. Nykyautoissa niitä ei tarvita missään olosuhteissa. Jotenkin uskomatonta, ettei mikään alan lehti uskalla kertoa totuutta. Mainostulojen menettämisen pelko varmaan..

    Kaasutinpyörissä Masinolille on voinut olla (ei ole ollut sen jälkeen, kun etanolia alettiin lisätä bensaan) oikeaakin tarvetta ajettaessa kaasuttimen jäätymiselle otollisissa olosuhteissa, joka tarkoittaa kosteaa säätä ja lämpötilaa muutamasta + asteesta jonnekin miinus viiteen asteeseen.
    Masinolia olen käyttänyt viimeksi joskus vuonna 1984 Tipparellun kaasuttimen jäätymisongelmiin. Sen jälkeen en muista lisänneeni bensan sekaan koskaan minkäänmoista alkoholia. Eikä ole ollut pienintäkään jäätymisongelmaa ikinä missään vehkeessä vanhaa lumilinkoa lukuunottamatta. Vain ja ainoastaan nollan molemmin puolin olevalla kelillä sen kaasutin tuppaa joskus jäätymään. Siihen taas auttaa parin minuutin tauko, jolloin moottorin lämpö sulattaa kaasarin kurkun ja taas mennään..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 06.09.2012 klo 20:42.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  9. #9
    Toi etanolibensa vaati stabilointiaineen talveksi, mutta ei se pelasta niiltä itse bensan sisältävän etanolin aiheuttamilta vaurioilta.

    Asiaan liittyen; ovat jenkkifoorumilla kertoneet esim. kotarin tankkien venumisesta, mutta mistä sen tietää mitä ovat tankanneet (valmistajan suositus max. 5 %).
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  10. #10
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Älä ja älkää nyt ainakaan lisää viinaa bensan sekaan laittako, bensan säilyvyyttä ajatellen vain hullummaksi menee. Masinol ja vastaavat "jäätymisenesto"aineet ei ole säilöntäaineita ja muutenkin ne pitäisi valita vuoden turhakkeiksi. Harvalla on ollut niille todellista tarvetta sen jälkeen, kun kaasutinautoihin keksittiin toimiva imuilman esilämmitys. Nykyautoissa niitä ei tarvita missään olosuhteissa. Jotenkin uskomatonta, ettei mikään alan lehti uskalla kertoa totuutta. Mainostulojen menettämisen pelko varmaan..

    Kaasutinpyörissä Masinolille on voinut olla (ei ole ollut sen jälkeen, kun etanolia alettiin lisätä bensaan) oikeaakin tarvetta ajettaessa kaasuttimen jäätymiselle otollisissa olosuhteissa, joka tarkoittaa kosteaa säätä ja lämpötilaa muutamasta + asteesta jonnekin miinus viiteen asteeseen.
    Masinolia olen käyttänyt viimeksi joskus vuonna 1984 Tipparellun kaasuttimen jäätymisongelmiin. Sen jälkeen en muista lisänneeni bensan sekaan koskaan minkäänmoista alkoholia. Eikä ole ollut pienintäkään jäätymisongelmaa ikinä missään vehkeessä vanhaa lumilinkoa lukuunottamatta. Vain ja ainoastaan nollan molemmin puolin olevalla kelillä sen kaasutin tuppaa joskus jäätymään. Siihen taas auttaa parin minuutin tauko, jolloin moottorin lämpö sulattaa kaasarin kurkun ja taas mennään..
    Kyllä tätä etanolipitoista bensaa ja sen ominaisuuksia vedensitomisen suhteen on testattu. Koneviesti lehti laittoi vuosi sitten talveksi lasipurkkeihin eri bensalaatuja. Yhteen purkeista lorautettiin tilkka vettä E85 bensan joukkoon. Talvipakkasilla tehdyssä tarkastelussa se vesi oli purkissa yhtenä jääkimpaleena. Joten kyllä se Masinol vieläkin paikkansa löytää.

    Talvella 2006 Masinol auttoi jäätyneen bensaputken kanssa, kun vajaalla tankilla tuli ajeltua erittäin lyhyttä työmatkaa, eli oikein ongelmia kerjäten. Eikös silloinkin jo ole ollut etanolia bensassa jollian prosenttimäärällä?
  11. #11
    Kaverilla on pienkonekorjaamo ja olen siltä ostanut Briggs&Strattonin Fuel Fit:iä, ml/l normaalikäyttöön ja 3ml/l säilytykseen.
    On tuntunut pelaavan hyvin ainakin kaasutinkoneissa joita nurkissa on Pegasossa ja veneissä (2t 18hp ja 4t sisäperäkone).
    Ykköspyörään (Rsv4Factory) olen sitä myös lisännyt, pitänyt täyden tankin jotta kondenssiveden mahdollisuus on pienempi, ja silloin tällöin käynyt (lämpimässä) tallissa pyörää käyttelemässä. Ei ole ollut ongelmia.
  12. #12
    Itse ainakin tänä talvena laitan tankkiin tuota pienkone bensaa.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  13. #13
    Lainaa mico kirjoitti Katso viesti
    Asiaan liittyen; ovat jenkkifoorumilla kertoneet esim. kotarin tankkien venumisesta, mutta mistä sen tietää mitä ovat tankanneet (valmistajan suositus max. 5 %).
    Onkohan maahantuojalla eri suositus kuin valmistajalla?
    "EI jenkkien" suositus: http://www.ktm.com/fi/jaelleenmyyjae...ositukset.html
  14. #14
    Lainaa elokuu kirjoitti Katso viesti
    Kyllä tätä etanolipitoista bensaa ja sen ominaisuuksia vedensitomisen suhteen on testattu. Koneviesti lehti laittoi vuosi sitten talveksi lasipurkkeihin eri bensalaatuja. Yhteen purkeista lorautettiin tilkka vettä E85 bensan joukkoon. Talvipakkasilla tehdyssä tarkastelussa se vesi oli purkissa yhtenä jääkimpaleena. Joten kyllä se Masinol vieläkin paikkansa löytää.

    Talvella 2006 Masinol auttoi jäätyneen bensaputken kanssa, kun vajaalla tankilla tuli ajeltua erittäin lyhyttä työmatkaa, eli oikein ongelmia kerjäten. Eikös silloinkin jo ole ollut etanolia bensassa jollian prosenttimäärällä?
    Sellaista olen kuullut ja lukenut, että Masinolit aiheuttaisivat saman ilmiön. Jos bensassa on hiukankin vettä, niin alkoholi-vesiseos erottuu bensasta. Toisaalta tuskin kukaan Masinolia llisää bensan sekaan niin, että siitä tulisi 10 % seos, eli haitta voi olla olematonkin. Mutta enpä bensan sekaan ainakaan lisää alkoa laittaisi..

    Siis niinhän sen pitääkin olla, että mahdollinen vesi löytyy tankin pohjalta yhtenä jääkimpaleena. Ei vesi haittaa aiheuta, jos sitä ei ole liian suurta määrää. Vesi pysyy tankin pohjalla kesällä nesteenä ja talvella jääkimpaleena. Ei bensabumppu tankin pohjalta saakka ime, vaan siellä on ihan tarkoituksella olemassa tila mahdolliselle vedelle.

    Haitta tulee silloin, kun tankissa oleva vesi liukenee alkoholiin, eikä seos enää sen jälkeen sekoitu bensaan. Pahassa tapauksessa 50 litran tankissa voi tällöin olla yli 5 litraa bensasta eriytynyttä vesi-alkoholiseosta. Tällainen määrä ei enää mahdu tankin pohjalle lillumaan, vaan joutuu polttoainejärjestelmään ja aiheuttaa pienempää, tai suurempaa vahinkoa.


    Tässä esim Trafin sivuilta kopioitua, ilmailupuolella ko. asian kanssa ei ole mahdollista mutuilla:

    Niissä ilma-aluksissa, joissa alkoholia sisältävän bensiinin käyttö on sallittu, on polttoaineen käytössä syytä kiinnittää huomiota alkoholin tuomiin eroihin polttoaineen käyttäytymisessä.

    Erityisesti veden suhteen alkoholia sisältävän polttoaineen käyttäytyminen poikkeaa merkittävästi alkoholittomasta bensiinistä. Alkoholi nimittäin liuottaa vettä, jolloin polttoaineen sekaan päässyt vesi ei erotu säiliön pohjalle. Vesipitoisuuden noustua riittävän suureksi, suuruusluokkaa muutama prosentti riippuen polttoaineen alkoholipitoisuudesta ja lämpötilasta, ei bensiini liukene enää alkoholiin, vaan vesipitoinen alkoholi erottuu säiliön pohjalle erilliseksi faasiksi. Tällöin säiliöstä voi tulla moottorille pelkkää vesipitoista alkoholia.


    Linkki juttuun:
    http://www.yksityisilmailu.fi/yksity...isatty_etanoli
    Viimeksi muokannut: J@ck; 07.09.2012 klo 10:43.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #15
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Tässä esim Trafin sivuilta kopioitua, ilmailupuolella ko. asian kanssa ei ole mahdollista mutuilla:

    ... Alkoholi nimittäin liuottaa vettä.

    Linkki juttuun:
    http://www.yksityisilmailu.fi/yksity...isatty_etanoli
    Ja mummot teleportautuu tielle aina ylinopeutta ajettaessa.
    Vesi on vahvimpia sidoksia maailmassa. Se ei todellakaan liukene viinaan.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  16. #16
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Ja mummot teleportautuu tielle aina ylinopeutta ajettaessa.
    Vesi on vahvimpia sidoksia maailmassa. Se ei todellakaan liukene viinaan.
    No mikä on sitten oikea kemiallinen termi kyseiselle tapahtumalle?
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  17. #17
    Niin siis tuo virheä bensa tuli pyörästä, jossa bensat oli muhineet yli 4 vuotta (yli 48kk)? Tuskin ne tuohon kuntoon menee normaalissa talvisäilytyksessä, jossa pyörä seisoo n. 4-6kk samat bensat tankissa ja pa-järjestelmässä. Ainakin omissa pyörissä bensat on talven jälkeen (n. 5kk samat bensat) olleet ihan normaalin värisiä ja pyörät käynnistyneet ja toimineet ongelmitta. Viime talvena valutin ruiskusysteemistä bensat ulos huoltohomman yhteydessä ja ihan normaalilta näytti, tuoksui jne.

    Silti ihan mielenkiintoinen aihe
  18. #18
    Sitä säilöntäainetta kannattaa laittaa järjestelmään etenkin kaasutinmoottorilla olevaan pyörään. Ruiskumoottorissa ei tukkiutumista tapahdu niin herkästi mutta vastaavasti puhdistaminen voi olla hankalaa.

    Taannoin laitettiin käyntiin noin 10 vuotta seissyt RD350. Tankissa "vernissaa" samoin kaasuttimissa mutta erikoista oli se, että puhdistus oli helppoa kaasutincleanerillä eikä "alumiinihometta" ollut kaasuttimissa. Uudella bensalla käynti OK. Eli tarpeeksi vanha bensa ei tehnyt sakkautumia. Nykybensat tukkii kaasuttimen lähes varmasti jos seisoo pari vuotta.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  19. #19
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Niin siis tuo virheä bensa tuli pyörästä, jossa bensat oli muhineet yli 4 vuotta (yli 48kk)? Tuskin ne tuohon kuntoon menee normaalissa talvisäilytyksessä, jossa pyörä seisoo n. 4-6kk samat bensat tankissa ja pa-järjestelmässä. Ainakin omissa pyörissä bensat on talven jälkeen (n. 5kk samat bensat) olleet ihan normaalin värisiä ja pyörät käynnistyneet ja toimineet ongelmitta. Viime talvena valutin ruiskusysteemistä bensat ulos huoltohomman yhteydessä ja ihan normaalilta näytti, tuoksui jne.

    Silti ihan mielenkiintoinen aihe
    Juuri näin, eli 3-4 vuotta. Olin kyllä itse haavi auki, kuin aloin tiputella bensat kaasareiden uimurikammiosta. Huomas selvästi, että agressiivistä ainetta on ollut. Suuttimien pinnat pahiten korroosion puremia. Olen aikaisemminkin valuttanut pitkään seisseistä laitteista bensaa, mutta mitään läheskään vastaava ei ole vastaan tullut.

    Ruiskupelit keväällä nykybensoillakin hyviä lähtemään käyntiin, siitä huolimatta olisin varoivainen jättämään edes talvikuukausiksi nykybensat muhimaan ruiskujärjestelmään. Ruiskusuuttimissä vielä hienommat reitykset ja suodattimet kuin kaasareissa.

    Keväällä käyttöpeli cbr 1000rr kävi ihan hyvin, mutta hieman jäi vaivaamaan, ettei tikittänyt 105%. Vasta noin 4tkm ajon jälkeen kuin konetta kierrätetty päiväkausia kunnolla, niin huomas käynnissä eroa. Tuli nyt tämän rupeaman jälkeen mieleen, että onko sittenkin talvibensa seisottaminen sotkenut suuttimien sisäkalut.

    Pitäiskö ruiskupuoli talveksi tyhjentää bensoista kokonaan?
  20. #20
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Ja mummot teleportautuu tielle aina ylinopeutta ajettaessa.
    Vesi on vahvimpia sidoksia maailmassa. Se ei todellakaan liukene viinaan.
    Viinassahan on juuri yleensä suurin osa vettä, esim Kossu.

    Etanoli ja vesi sekoittuvat keskenään eri pitoisuuksilla, mutta jos siinä on vielä bensaa, niin menee hankalammaksi, kuten yllä on kirjoitettu.

    Taidanpa ekaa kertaa tyhjentää tankin (kaatamalla) ennen talvea ja laittaa sitten sen verran freesiä ainetta, että voi ajaa sen 'sisään' ennen seisokkia (lämpimässä tallissa). Tuossa yhteydessä näkee mitä tankin pohjalle on kasaantunut.
  21. #21
    Pitääpä ajella koko talvi, niin ei bensat happane. Ratakireä Blade ja vakuutusyhtiö eivät ajatuksesta pidä, mutta so not.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  22. #22
    Itsellä oli noin 7-9kk tankki täysi 98 lämpimässä tallissa, ilman väli käyntejä...Tuli sellaista ruskean väristä
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  23. #23
    Tavallista bensaa käyttäny ruohonleikkurissa, mopossa, autossa. Ikinä ollu mitään ongelmia. Seisoneet talven läpi kylmässä tallissa kaikki.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  24. #24
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Ja mummot teleportautuu tielle aina ylinopeutta ajettaessa.
    Vesi on vahvimpia sidoksia maailmassa. Se ei todellakaan liukene viinaan.
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    No mikä on sitten oikea kemiallinen termi kyseiselle tapahtumalle?
    Sekoitus.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  25. #25
    No perhana, pitääpä käydä jyväskylästä hakemassa tankkiin/kanisteriin pienkonebensaa. Mitä tykkää hornetin tankki jos se on vaikka vaan puoliksi täynnä ja siitä about 50/50% normaalia/pienkonebensaa? Talven viettää tasalämpöisessä +10 ja 12c välissä olevassa tallissa.
    Hornet 600 -99
    Myydään vieläkin NSR125 -03
  26. #26
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei kai mitään? Eiks toi veden kondensoituminen vaadi jotain lämpötilanvaihteluita ja sellaista? Tavallinen bensa tietty haihtuu jos tilaa on paljon, pienkonebensa kun ei ymmärtääkseni juuri haihdu, tai ainakaan se ei muutu huonoksi vaikka jotain haihtuisikin.
  27. #27
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Pitäiskö ruiskupuoli talveksi tyhjentää bensoista kokonaan?
    Ei kannata. Ruiskusysteemissä bensa ei pääse ilman kanssa tekemisiin kuin tankissa ja sitä myötä bensan happaneminenkin on huomattavasti vähäisempää. Sen sijaan ruiskusuuttimet eivät tunnu tykkäävän kuivana säilyttämisestä, useampaankin otteeseen on tullut vastaan suuttimia, jotka ovat jämähtäneet seisottuaan jonkun aikaa irrallaan. Tai luultavasti noissakaan ei olisi ongelmaa, jos ne saisi putsattua kokonaan, ilmeisesti suuttimen sisälle jäävät bensanjämät kuivuessaan aiheuttavat jumeja. Mutta kuitenkaan en alkaisi ruiskukoneen kanssa tekemään mitään tyhjennysoperaatioita. Pienkonebensa tai stabilointiaine sen sijaan voivat olla ihan hyviä ratkaisuja, jos haluaa varman päälle pelata. Ei niistä ainakaan haittaa pitäisi olla.
    Arttu
  28. #28
    Pienkonebensa rokkaa talvisäilytyksessä! Kannattaa ajaa tankki melkein tyhjäksi, sitten pienkonelaatua ja sen verran käyttöä, että menee läpi koko systeemin, os sitten kaasari tai ruisku.

    On kuitenkin tiedossa tapauksia, että vanhempi kalusto (1970-luvun), jossa tiivisteet on tehty "wanhan hywän ajan bensoille", voi tapahtua yllättävää kutistumista, kun ne saa ympärilleen tällaista avaruusajan litkua. Työkaverilla tyhjeni "jytä-jammun" tankki talven aikana ihan kokonaan kun oli tankannut pienkonelaatua.
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  29. #29
    Tuon kaasareissa 4 vuotta seisseen bensiinin on värjännyt vihreäksi messinkisistä suuttimista liuenneet kupari ja sinkki. Bensiini ei tuota itsessään taida kyetä aiheuttamaan mutta vesi ja ilmankosteus kylläkin. Normaalin kausisäilytyksen aikana kaasareiden tai ruiskun osien ei pitäisi alkaa vihertämään kunhan säilytyslämpötila on tasainen jolloin kondenssivesiä ei muodostu. Säilytyslämpötilalla ei tuon suhteen ole sinällään merkitystä.

    Tankki täyteen, ihan normi ysikasia tai sitten tuota pienkonebensaa jos sillä mielenrauhan saa, ja mopo lepäämään tasalämpöiseen paikkaan.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  30.  
  31. #30
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lisää hyvää keskustelun tasoa. Sen verran olen tehnyt kokeiluja myös E85 viinan kanssa, että olen selvillä siitä miten pruuttaan ja ecuun vaikuttaa. Brasiliassa ajettu jo vuosikymminiä viinan voimalla.

    Onko sittenkin tuo pienkonebensa paras "takuu" talvisäylytyksen onnistumiselle.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen