Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Taas tarvittais viisaampien neuvoja!

    Edellisessä pyörässä oli keskijalka, mutta nykyisessä uudessa ei. Tajusinkin vasta nyt, että mites tuo pannaan talveksi säilöön. Ettei tarvitse renkaita pyöritellä pitkin talvea.

    Eli onko huoltopukki ok siihen hommaan? En ole koskaan moista vehjettä käyttänyt. Jaksaako se kantaa koko talven? Oletteko laittaneet eteen ja taakse huoltopukin? Olen edellisen pyörän kanssa vaan tukenut etupyörän ilmaan kun keskijalka on huolehtinut takapyörästä.

  2. #2
    Tommosen kun heittää alle niin eiköhän pysy

    http://www.youtube.com/watch?v=ZNWFgN-zvn8
    Yamaha R6 -05
  3. #3
    Lainaa suzzukiki kirjoitti Katso viesti
    Tommosen kun heittää alle niin eiköhän pysy

    http://www.youtube.com/watch?v=ZNWFgN-zvn8
    Viime viikonloppuna ihastelin systeemiä livenä Alastarossa, ja joskus mullakin vielä on tollanen. Olis niin kätsä talvettaa, pestä, nykertää ja laitella.

    Nykyisin mopo talvehtii ihan vaan takapukilla.
    Yamaha R1 '06
  4. #4
    Samanlainen tallissa pesua, roplausta ja siirtelyä varten.
    Harmi vaan että en edes tuohon hintaan saanut valmista vaan jouduin värkkäämään pyöräkohtaiset kiinnikkeet itse.

    Ja asiaan: Ei se miksikään mene vaikka on ihan sivujalalla koko talven. Turhaa hifistelyä.
    Useimmat huoltopukit ei kevennä kuormaa jousilta joten sivujalallakin tilanne on siltä osin parempi.
  5. #5
    Pari koukkua kattoon, niin vaikka pikku räikkäliinoilla saat kevennettyä pyörää riittävästi. Koukkujen on syytä pysyä katossa..
    Mun pyörissä on tainnut aina olla keskituki.. Kuitenkin paino tuntuu makaavan useimmissa Bemuissa etupyörällä. Siksi joskus, lähinnä kun on ollut uudet renkaat, olen käyttänyt em. konstia etupään kevennykseen talvisäilytyksessä. Ehkä turhaan, mutta eipä tuosta lie haittaakaan..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  6. #6
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Pari koukkua kattoon, niin vaikka pikku räikkäliinoilla saat kevennettyä pyörää riittävästi. Koukkujen on syytä pysyä katossa..
    Mun pyörissä on tainnut aina olla keskituki.. Kuitenkin paino tuntuu makaavan useimmissa Bemuissa etupyörällä. Siksi joskus, lähinnä kun on ollut uudet renkaat, olen käyttänyt em. konstia etupään kevennykseen talvisäilytyksessä. Ehkä turhaan, mutta eipä tuosta lie haittaakaan..
    Tänä talvena tulee ensimmäinen talvisäilytys ekalle pyörälle. Olisiko siis pyörää hyvä keventää talvisäilytyksen ajaksi ja jos kyllä, niin miksi?

    Onhan se 7-8 kuukautta vuodesta seisomassa jossain pelkän sidestandin varassa ja renkaat ihan maassa kiinni. Kumiko kärsii/hapertuu/halkeilee, jos se löllöttää muutaman kuukauden paikallaan?
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  7. #7
    Laitan etu- ja takapään Bike-lift huoltopukkejen päälle talveksi. Siinä sitä on helppo huoltaakin
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  8. #8
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Tänä talvena tulee ensimmäinen talvisäilytys ekalle pyörälle. Olisiko siis pyörää hyvä keventää talvisäilytyksen ajaksi ja jos kyllä, niin miksi?

    Onhan se 7-8 kuukautta vuodesta seisomassa jossain pelkän sidestandin varassa ja renkaat ihan maassa kiinni. Kumiko kärsii/hapertuu/halkeilee, jos se löllöttää muutaman kuukauden paikallaan?
    Ei ole keväisin ollut mitään ongelmia renkaissa,keskijalalla vaan pidän, seuraavan talven säilytys uudessa paikassa missä pääsee jo ropaamaan mopoa.
    Kaverilla ihan sivutuella eikä myöskään ole ollut ongelmia säilytystavasta.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  9. #9
    mullakin oli tuo FZR talven ihan sivutuella eikä keväällä kyllä näkyny saatikka ajossa tuntunu mitään erkoista.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  10. #10
    HIFIstelyä roikuttaa pyörää/-iä ilmassa. Joskus harrastin tuota minäkin, mutta viimeiset vuodet nuo ovat olleet keskijalalla, sivujalalla, millä milloinkin kun pyörää on tuupittu tallinseinältä toiselle. En tiedä mitä tuon olisi pitänyt vaurioittaa, mutta ei ole renkaissa ikinä mitään näkynyt tai keväällä ajossa tuntunut. Jokainen tietty hankkii mielenrauhansa haluamallaan tavalla...
    <p>2002-2014</p>
  11. #11
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Tänä talvena tulee ensimmäinen talvisäilytys ekalle pyörälle. Olisiko siis pyörää hyvä keventää talvisäilytyksen ajaksi ja jos kyllä, niin miksi?

    Onhan se 7-8 kuukautta vuodesta seisomassa jossain pelkän sidestandin varassa ja renkaat ihan maassa kiinni. Kumiko kärsii/hapertuu/halkeilee, jos se löllöttää muutaman kuukauden paikallaan?
    Renkaiden käyttöikä tulee lähes aina vastaan normaalin kulumisen kautta. Muutaman talvikauden säilytys ei tähän ehdi vaikuttaa.
    Omani talvehtii huoltopukilla ihan käytännön syistä. Talven putsaukset ja huoltohommat on kätevämpi tehdä näin, pyörässä kun ei ole keskitukea.
  12. #12
    Lainaa PekkaP kirjoitti Katso viesti
    Renkaiden käyttöikä tulee lähes aina vastaan normaalin kulumisen kautta. Muutaman talvikauden säilytys ei tähän ehdi vaikuttaa.
    Omani talvehtii huoltopukilla ihan käytännön syistä. Talven putsaukset ja huoltohommat on kätevämpi tehdä näin, pyörässä kun ei ole keskitukea.
    Teoriassa rengas saattaa muuttaa muotoaan pitkään painon alla seistessään. Eikä aina pelkästään teoriassa, vaan raskaasta kalustosta puhuttaessa myös käytännössä. Vaikka kylläpä renkaat niissäkin muutamien kymmenien kilometrien jälkeen pyöristyvät alkuperäiseen muotoonsa.
    Pientä hifistelyähän se vain - tehtäneen sitä turhempaakin..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  13. #13
    Keskijalalla, ja eturenkaan alle olen laittanut pienen fanerin palan, kun jotkut sitä suosittelevat.
    En kyllä arvaa, että miksi, mutta eihän tuo mitään maksakaan, ei siitä haittaa ainakaan ole.

    Paineisiin en koske, keväällä tarkistan ja nostan jos tarvetta on.
    <p>.</p>
  14. #14
    Eipä täällä ole ollut neljällä pyörällä mitään ongelmia renkaiden kanssa talvisäilytyksessa, vaikka on pelkän sivujalan varassa ollut. Pari kertaa talvessa otetaan pyörät ulos ja käytetään lämpimäksi.

    E: Tai no kolmella, suzuki gt:n renkaat vähän heikossa hapessa, mutta sitä rojektia ei lasketa.
    Hornet 600 -99
    Myydään vieläkin NSR125 -03
  15. #15
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    ... vaan raskaasta kalustosta puhuttaessa myös käytännössä. Vaikka kylläpä renkaat niissäkin muutamien kymmenien kilometrien jälkeen pyöristyvät alkuperäiseen muotoonsa.
    Pientä hifistelyähän se vain - tehtäneen sitä turhempaakin..
    Jos LT:ssä ei "renkaan päällä" seisottamista huomaa, niin ei kyllä missään mopossa (no joo Boss Hoss erikseen)
    mutta siitähän tää on hauska harrastus, että jokainen toki hoitaa kultaansa (pääsääntöisesti paremmin kuin vaimoa) kuten haluaa ja siitä mielihyvän saa. Rock On....
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Teoriassa rengas saattaa muuttaa muotoaan pitkään painon alla seistessään. Eikä aina pelkästään teoriassa, vaan raskaasta kalustosta puhuttaessa myös käytännössä. Vaikka kylläpä renkaat niissäkin muutamien kymmenien kilometrien jälkeen pyöristyvät alkuperäiseen muotoonsa.
    Pientä hifistelyähän se vain - tehtäneen sitä turhempaakin..
    Moottoripyöristähän tässä nyt kuitenkin on kyse. 36 harrastusvuoden aikana ei tietooni ole tullut yhtäkään tapausta jossa renkaisiin olisi normaalin talviseisomisen takia jotakin ongelmaa tullut. Vuosikymmeniä seisoneet veteraanipyörät ovat sitten oma lukunsa...
  17. #17
    Ensimmäinen ajatus kun tämän topikin näin "uusissa viesteissä" oli: Älkää nyt helvetissä alkako vielä elokuun alussa talvisäilytyksestä jauhamaan...

    Ja otsikon aiheeseen sen verran että sivujalalla säilytän, en pyörittele renkaita, enkä pidä mitään noitatansseja talven ratoksi.
    Buell xb12Ss
  18. #18
    Ei se vielä talvea tee, vaikka asiasta puhuu. Noviisien täytyy ottaa asioista selvää, kun ei ole ketään kertomassa asian ollessa ajankohtainen.

    kaikille asiallisille vastauksille.
  19. #19
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Keskijalalla, ja eturenkaan alle olen laittanut pienen fanerin palan, kun jotkut sitä suosittelevat.
    En kyllä arvaa, että miksi, mutta eihän tuo mitään maksakaan, ei siitä haittaa ainakaan ole.

    Paineisiin en koske, keväällä tarkistan ja nostan jos tarvetta on.
    Kumin ominaisuuksistahan tässä on kyse. Renkaan kumihan ei oo kemiallisesti mahottoman stabiilia, joten ympäristö vaikuttaa siihen (kemikaalit, uv-valo, lämpö/lämpösyklit jne.) - siksi niissä on se että kauanko ne säilyy hyllyssä, porukkka kyselee uskaltaako n vuotta vanhan kumin laittaa alle jne.

    Eihän se kumi ihan pienestä hätkähä mut jos se 6kk on jonkun kemikaalin tms kanssa kosketuksissa niin siinä on aikaa hapertua.

    Jos säilöö paljaalla betonilla niin renkaan alle on hyvä laittaa jotain - Betonihan on varsin emäksistä, eikä se ymmärtääkseni tee hyvää kumille. Tokihan lattia/betonimaaleissakin voi olla myös kemikaaleja joista kumi ei tykkää- se onko tuolla käytännössä merkitystä, en tiedä. Maalatulla lattialla säilöttynä en oo huomannu mitään. Paljaalla betonilattialla (autohalli) säilötyssä on pientä värimuutosta ainakin huomannu.

    Kumi myös taitaa imeä vettä ja siten märässä seisottaminen (siis kuukausia ) ei oo optimi.


    Mitä muuten tuohon talvisäilytykseen:
    Pessy huolella, kuivannu käyttämällä lämpimäksi tai ajamalla pikkulenkin, voidellu voitelukohteet, jos on tarvetta, vaihtanu öljyt ja suodattimen (jos ei oo ihan vähän ajetut öljyt). Vieny tallille, irrotellu akun kaapelit ja jutellu sille mukavia hetken.
    en oo käyttäny huoltopukkeja yleensä, muutenkun jos on tehny jotain. Sivutuella on ollu ja välillä vähä liikutellu (stefat yms tuntuu takertuvan vähän jos ei liiku yhtään)

    Edit: tosin tuohon se ei oo yleensä jääny talven mittaan mut se on sit eri juttu.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  20. #20
    Taitaa olla myös nuo emäksisyydet yms. enempi teoriaa.. Mutta faktaa on se, että muovimattoon rengas tekee lopullisen jäljen ja sellaista ei saa millään konstilla pois. Lähinnä tämä koskee pyöräänsä asuintiloissa säilyttäviä
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  21. #21
    Lainataanpa ketjua toisella talvisäilytyskysymyksellä:
    Tykkääkö pyörä sen suurempaa kyttyrää, jos se seisoo talven yli taloyhtiön lämmittämättömässä tallissa kesäauton kanssa, verrattuna siihen, että se olisi maksullisessa lämpimässä talvisäilytyspaikassa?
    Tankkiin tulee joka tapauksessa pienkonebensaa ja akusta pidetään huoli, lähinnä kysymys siis lämpötilan ja ilmankosteuden vaihteluista. Talli on tyyppiä asuntokohtainen yhden auton koppi, eli naapureiden ramppaaminen ei tuo sisälle loskaa tai lunta kuten yhteishallissa.
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  22.  
  23. #22
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Tykkääkö pyörä sen suurempaa kyttyrää, jos se seisoo talven yli taloyhtiön lämmittämättömässä tallissa
    Itsellä mopo on talvehtinut jo 4v ns. puutarhavajassa jossa lämpötila on sama kuin kulloinkin ulkona. Viime talvena lämmönvaihtelut oli aika rajuja (pakkasta 30 astetta ja seuraavana yönä lauhtui liki nollaa, tätä muutaman kerran peräperää) jolloin ns. juorureijästä valutteli hieman jäähynesteitä, mutta keväällä eka startista tulille eikä mitään ongelmaa missään.

    Niin ja sivutuella seisoo, lautalattia on sentään alla ettei ihan maapohjalla. Maalatusta betonista on joku joskus sanonut maalilohkareita jääneen renkaisiin, kun koko talven on seissyt paikoillaan, siinä mielessä voi olla pahvi taikka vaneripalat ihan jees pyörien alla.
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14