Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Otsikon kysymys on osottautunut yllättävän vaikeaksi. Kiinan ihmeet ovat edullisia, mutta onko niistä käytännössä mihinkään? Japanilaiset ovat puolestaan käytettyinäkin käsittämättömissä hinnoissa (kelvolliset 500 € ylöspäin vaikka olisi 80-luvulta).

    Kokemuksia ja ideota?
    Corvette (5.7) Convertible -93
  2. #2
    Tuo tarina ei nyt suoraan moposta ole, mutta hieman isommasta kiinan kaksipyörä- tuotteesta kuitenkin.
    Uudesta saakka rikki useasta kohdin. Otettu korjaukseen takaisin maahantuojalle, ja ei ole saatu kuntoon.

    Ostaja ei huolinut uutta samanlaisena takuna tilalle, vaan otti rahansa takaisin. Luepa itse linkin takaa.

    http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...19700&start=30
  3. #3
    Kakarat tais olla siinä 4-5 kun alkoivat ajaa Yamahan 50 crossilla, siinä on variaattori ja 8 v:lle ehkä jo liian pieni, mutta hyvä olis aloittaa automaatilla niin pääsee äkkiä perille siitä miten rataa möyhennetään. Ja ne pikku krossit on siitä hyviä että sen minkä maksat saat aikoinaan takaisin, jos pyörä on kunnossa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  4. #4
    Lainaa Jammuu kirjoitti Katso viesti
    Otsikon kysymys on osottautunut yllättävän vaikeaksi. Kiinan ihmeet ovat edullisia, mutta onko niistä käytännössä mihinkään? Japanilaiset ovat puolestaan käytettyinäkin käsittämättömissä hinnoissa (kelvolliset 500 € ylöspäin vaikka olisi 80-luvulta).

    Kokemuksia ja ideota?
    On ja on .

    Jos haluaa vähänkään ajella crossia (ei pelkkää paskarinkiä, joka sekin on ihan hauskaa),
    laitteessa on oltava TOIMIVA jousitus..... PISTE!

    Siinä kohtaa Jaappanin vehkeet alkaa olla ainoita mahdollisuuksia.
    Kotarilla tosin on myös jotain toimivia malleja.

    KX 60 / 65:n esim on kelvollinen ja pomminvarma laite. Kannattaa vaan katsoa, ettei kiikarissa
    olevalle laitteelle ole syötetty tolkuttomasti hiekkaa.
    Putsarien kanssa kun "mekaanikoilla" usein ja perinteisesti riittää ymmärtämättömyyttä
    vielä useamman kilpailukaidenkin jälkeen .

    Homma valitettavasti kyllä menee niin, ettei crossiin saa lähes ilmaiseksi mitään toimivaa
    laitetta. Ilman toimivaa jousitusta taas crossista ei tule yhtään mitään..... paitsi kipeetä.
    Asiat on vaan hyväksyttävä..... tai mietittävä lajivalintaa uudestaan.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  5. #5
    Ostin syksyllä -09 Yamaha TT-R 50 E, eli sähköstartilla, vuosimallia -08. Maksoin siitä 950 €a. On usean lapsenlapsen yhteiskäytössä. 4 eri kuskia tähän mennessä. Ei pienintäkään vikaa, eikä mitään toiminta häiriötä.
    Mitä nyt takakumi on jo selvästi kulunut ja vähän naarmuja siellä sun täällä. Vävypoika osti viimekesänä pojalleen 10 v. Keskiseltä Tuurista Samurai-merkkisen kinuskin 110 cc 339 €a. On sekin toiminut. Etupyörän laakeri meni tosin heti. Se on näissä kinuskeissa vähän sama, että se on tuurissa, kelle kasvaa se topra huja.

    Ja on tuolla Jammulla käyneet naapurin tenavatkin ensi askeleensa mopomiehinä ottamassa. Kuluttaa tosi vähän bensaa ja kulkee liiankin kovaa, auton mittarin mukaan pitää 50 taulussa. Sillon alussa oli ensimmäiset kuskit 6 vuotiaita. Mutta kova motivaatio ja innostus opettaa kyllä ajamaan. Hirvittää katsoakin joskus.
    Se on 50 cc 3,3 hv ja 54 kg. Vie aikamiestäkin kun rukkasta.

    Kypärä ja crossiturvaliivi on pakollinen varusta ja myös käsineet.
  6. #6
    Itse ostin 10 ja 12 vuotialle tytöille harjoitusmopoksi 110 kuutioisen Samurain (kun halavalla sain). Automaattia tai edes puoliautomaattia hain, mutta ei moista lähiseuduilta löytynyt. Tytöt olivat aiemmin pariin kertaa ajaneet perus variaattori skootteria avustuksellani, mutta tuo oli ensimmäinen kytkimellinen vehje heille. Kumpikin oppi kytkimen käytön ensimmäisellä ajokerralla, joten sitä ei kannata liikoja pelätä.

    Samuraissahan ei ole, eikä ihan pienellä rahalla taida tullakkaan, iskunvaimennusta. Eli sillä ei sitten todellakaan ajeta minkäänlaista krossia, mutta tuohon ajamisen opetteluun se vielä riittää.

    Ehkä ajo-opetteluun paras vehje voisi olla joku perus mankin kopio kinkki mopo.

    Niin, saa tuota kinuskia tulla vaikka potkimaan/haukkumaan/testaamaan, niin sittenpähän itse tietää tarkemmin.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  7. #7
    Kiitokset vastauksista ja kommenteista. Käsittämätöntä on tuo kinukkien laatu, joillakin toiminut suht ok ja joillakin ei ollenkaan. Ei tän päättäminen oo tullu ainakaan vielä yhtään helpommaksi .

    Ja kun kattoo Nettimotosta noita Jaappanilaisia niin edelleenkin kammoksuttaa maksaa 500-1000 € moposta joka näyttäisi viettäneen suossa viimeiset 15 vuotta. Ja tuskin on uutenakaan maksanut juuri enempää kuin mitä nyt pyydetään, vaikka sillä nyt sinänsä ei olekaan mitään merkitystä nykyhetken kanssa.

    Lainaa Sjuggen kirjoitti Katso viesti
    Itse ostin 10 ja 12 vuotialle tytöille harjoitusmopoksi 110 kuutioisen Samurain (kun halavalla sain). Automaattia tai edes puoliautomaattia hain, mutta ei moista lähiseuduilta löytynyt. Tytöt olivat aiemmin pariin kertaa ajaneet perus variaattori skootteria avustuksellani, mutta tuo oli ensimmäinen kytkimellinen vehje heille. Kumpikin oppi kytkimen käytön ensimmäisellä ajokerralla, joten sitä ei kannata liikoja pelätä.

    Samuraissahan ei ole, eikä ihan pienellä rahalla taida tullakkaan, iskunvaimennusta. Eli sillä ei sitten todellakaan ajeta minkäänlaista krossia, mutta tuohon ajamisen opetteluun se vielä riittää.

    Ehkä ajo-opetteluun paras vehje voisi olla joku perus mankin kopio kinkki mopo.

    Niin, saa tuota kinuskia tulla vaikka potkimaan/haukkumaan/testaamaan, niin sittenpähän itse tietää tarkemmin.
    Mites muuten 110 Samurain korkeus, mikä on suunnilleen kuskilta vaadittava minimipituus?
    Viimeksi muokannut: Jammuu; 23.07.2012 klo 16:30.
    Corvette (5.7) Convertible -93
  8. #8
    Mulle heräsi pari tärkeätä kysymystä mieleen. Missä on tarkoitus ajaa? Crossia vai mökkiteitä? Kuinka usein ajetaan?

    Jos tarkoitus on ajaa crossia vaikka kerran viikossa tai joka toinen viikko, niin sitten vaan kunnon crossi alle, eikä mitään kiinan ihmeitä. Jos taas ajellaan mökkiteitä silloin tällöin kesällä, niin kiinan ihme palvelee siinä käytössä hyvin, kun vain tekee pari muutosta sinne.

    Mikäli tuollaisen kiinan ihmeen ostaa, niin vaihtakaa tulppa ja öljyt heti siitä vehkeestä. Noi alkuperäiset tulpat ei montaa tuntia kestä ja se öljy niissä on jotain riisiöljyä.. Jousitusta niissä ei myöskään ole. Lisäksi vaihtaisin ite kaikki ruuvit ja laittaisiin ruuvilukitetta sinne missä sitä pitää olla. Myöskin ilmanputsarin kannattaa pestä ja öljytä uudelleen. Pari tuollaista nähnyt missä putsari on valmiiksi tukittu liialla öljyllä.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

    Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
  9. #9
    Lainaa Jammuu kirjoitti Katso viesti
    Kiitokset vastauksista ja kommenteista. Käsittämätöntä on tuo kinukkien laatu, joillakin toiminut suht ok ja joillakin ei ollenkaan. Ei tän päättäminen oo tullu ainakaan vielä yhtään helpommaksi .

    Ja kun kattoo Nettimotosta noita Jaappanilaisia niin edelleenkin kammoksuttaa maksaa 500-1000 € moposta joka näyttäisi viettäneen suossa viimeiset 15 vuotta. Ja tuskin on uutenakaan maksanut juuri enempää kuin mitä nyt pyydetään, vaikka sillä nyt sinänsä ei olekaan mitään merkitystä nykyhetken kanssa.



    Se on Kiinan ja Jaappanin raudoilla sama ero kuin Ryssän Uralilla ja Jaappanin mopoilla kun
    isommista puhutaan.

    Jaappanin keksintö on toimiva moottoripyörä (tuote),
    Kiinalaiset ja esim. Ural ovat moottoripyörän hahmoon löyhästi niputettuja, suurin toleranssein olevia
    osakasoja.

    Eli kasa sekalaisia osia, jotka on ikäänkuin kuljettamisen helpottamiseksi kerätty nippuun .

    Hieman samaa vaivaa oli vanhoina hyvinä aikoina Italiaanojenkin kanssa.... tosin
    sillä erolla, että kyseessä oli usein toimivia ja laadukkaita osia, joita ei kuitenkaan oltu
    syystä tai toisesta saatu kasattua toimivaksi ja luotettavaksi kokonaisuudeksi kokoonpanovaiheessa.

    Ajat ovat onneksi muuttuneet ..... ja nyt hallitaan laadukas massatuotanto ja kokoonpano
    toimivaksi tuotteeksi...... järkevään hintatasoon muuallakin kuin Jaappanissa.

    Kiinaan tai Vennäänmaalle moinen kehitys ei oikein joka alalla vielä ole onnistunut.

    Peruskysymys lieneekin.... Suosiiko arpa (lottovoiton todennäköisyys), ajatteliko katsella
    tenavien ajelua ja välillä tankkailla...... vai kasvattaa sitä siihen..... joka ei romanttisestikaan silmäillen
    oikein tahdo näyttää SILTÄ... tarunomaiselta yksisarviselta.

    Elämä on
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  10. #10
    "se jää nopeasti pieneksi, osta kilonen suoraan" "Ei ne pyörän tehot, vaan se kaasukäsi" ;D
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  11. #11
    Itse katsoisin noilla kriteereillä 125cc minicrossia unohtaen samurait jne. Itselläni ollut kaksi 150cc miniä, vie isompaakin ukkoa kiitettävästi. Hyviä vehkeitä ovat Pitpro, ten7, workz, YCF jne. Tossa esimerkiksi ois yks varsin pätevä peli myynnissä, täysin säädettävä alusta edessä ja takana:

    http://www.nettimoto.com/pitpro/standard/1353061

    Tekniikka on mankin kopio, varaosat lähes ilmaisia ja huollot yksinkertaisia. Öljyjenvaihto (1L) 5h välein, öljynsuodatin 10h, suodattimen pesua sillointällöin ja venttiiliensäätö 15-20h välein.
    Signature
  12. #12
    Lainaan omaa viestä toisaalta.
    *kele linkin liitos ei skulaa, mutta aihe löytyy:
    Yleistä keskustelua, Merkkikohtaista keskustelua, Kurapyörät, matkaenskat & supermotot,
    Rossipyörä 6 vuotiaalle.

    Noniin.
    Kiinan peli ostettu, Samurai 70. Idän ihme maksoi pihaan tuotuna pahvilaatikossa 420,00€
    Koneena näyttän olevan 72cc (4 vaihdetta) Honda Monkeystä tuttu moottori, siis se, missä ei ole kytkinkahvaa, mutta vaihteet pitää vaihtaa jalalla.
    Kasaamiseen meni n. 5 tuntia. Kokeilin lähes jokaisen pulttiruuvimutterin ja usean paikan varmistin ruuvilukitteella.
    Takajousta asentaessa ihmettelin, kun takahaarukka ei liiku. Kun löysäsi pitkän pultin ja laittoi oikeisiin paikkoihin vaseliinia, niin alkoi takahaaruka liikkumaan.
    Ohjauslaakerit oli kuivia ja aivan liian tiukalla.
    Jarrut piti säätää (rumpu) ja voidella liikkuvat akselit ja vaijerit. Samalla rasvasin kaasuvaijerin.
    Muutamiin kohteisiin piti korjailla kierteitä.
    Kiinassa on vissiin materiaalipula, koska iso osa pulttimuttereita meni vaihtoon, koska alkuperäiset näytti melko haurailta ja heiveröisiltä. Pulttimutterin avainkoko ei myöskään ole vakio, tarvittiin 8mm 10mm 11mm 12mm 13mm 14mm 15mm ja 17mm avaimia ja jakaria. aluslevyt oli "unohtunut" kiinan pojalta melkein kokonaan, niitä meni kourallinen.
    Nippusiteitä, teippiä, voiteluöljyä tippakannusta, vaseliinia ja CRC.tä tarvittiin myös.

    Summasumarum.
    Eihän tuo nyt ihan paska ostos ollut. Maali- ja muovimateriaalit ei ole parasta A-ryhmää ja viimeistelyssä on paljonkin sanomista, mutta hintaansa nähden ihan okei. Toinen kannustava tekijä on melkoisen halvat varaosat.
    Jos pitäisi valita mökille satunnaiseen käyttöön pikkucrossi, niin tämä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto, koska Nettimotossa halvin Yamaha PW 50 1986 maksaa 750,00€.
    Sitten jos aletaan oikeasti ajamaan crossiradalla, niin sinne pitää olla kunnon vehkeet.
    __________________________________________________ ____________________________________
    Lisäys 23.07. Jouset on, mutta ei iskunvaimentimia.
    Kulkee ihan hirmu kovaa aikuisen käskemänä. Laitoin pakoputkeen 8mm rajoitusholkin ja kaasuttimeen rajoittimen, ettei kaasu avaudu kuin 3/4 osaa, muuten kulkisi tytöille liian kovaa ja näkyyhän tuo kulkevan rajoittimien kanssa. Keulaputket ei kestä kiinteään esteeseen törmäämistä mutta niistä tuli hyvät, kun ne oikaisi.
    Viimeksi muokannut: lario; 24.07.2012 klo 06:00.
  13. #13
    Lainaa Jammuu kirjoitti Katso viesti
    Mites muuten 110 Samurain korkeus, mikä on suunnilleen kuskilta vaadittava minimipituus?
    70cm on istuinkorkeus kuormittamattomana. Takapään säätö olisi ehkä mahdollista lyhyemmällä kepillä, ja etupäästä voisi putkia pudottaa kolmioista. Tuo nuorempi on nyt alle 140cm ja sillä ei ihan yllä kantapäät maahan molemmilta puolilta.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  14.  
  15. #14
    Ostin pari-kolme vuotta sitten pojilleni 110cc Fude- merkkiset kiinalais"crossit". Kone on niinkuin muissakin vastaavissa monkey-kopio ja jousitus on aika vetelä. Tehoa löytyy sen verran, että 100+ kiloista ukkoa hymyilyttää ajella metsätiellä (paitsi kuopissa) ja muksuille täytyi laittaa aluksi prikkoja luistin päälle rajoitukseksi. Niinkuin joku tuossa jo mainitsikin, ko. vehkeet ovat sopivia ajoharjoitteluun, mutta ei totiseen crossin ajamiseen. Muovit ovat rapeita ja pieniä paloja on häipynyt matkan varrella ja toisesta hajosi sammutuskytkin melkein kättelyssä, mutta teknisesti ovat toimineet ihan ok. Hinta oli kotipihalle toimitettuna 399€/kpl ja mielestäni ovat olleet hintansa veroisia.