Vuosimalli on -10 ja "ongelma" on kun ajaa reilun maantielenkin (vaikka n. 200km) ja palailee kaupunkiin jossa vaihteita on käytettävä enemmän, niin vaihdot alas ja ylöspäin ovat aikamoista kolistelua. Ihan kuin vaihteistossa olisi "puolen metrin klappi" joka suuntaan. Kylmänä vaihdot menevät ihan sukkasillaan. Onko tämä normaalia vai onko oire jostain? Vertailun vuoksi minulla on vähintään 200tkm ajettu R80/7 eikä sen vaihteisto ainakaan kovempiääninen ole.
Toiseksi, pyörä menee vuosihuoltoon ja minulla on hyllyssä tarpeeton vaihteistoöljypullo Castrol MTX Full Synthetic 75W-140 API GL 5. Onko tämä asiallinen öljy boxeribemuun vai löytyykö parempi vaihtoehto? Ajattelin antaa vaihtaa vaihteistoöljyt, jos vaikka laatikon käytös paranisi.
Kyllä se minullakin pamahtelee. GSA on tähän saakka omistamistani Boxereista ehkä pahin. Kokemusta R1100R, R1150GS -malleista tätä nykyistä ennen. Välillä sitä ihan funtsii että irrottaako se kytkin ollenkaan
Taitaapi olla omininaisuus. Eikä se mihinkään hajoa. Kovaa ajoa vaan. Enemmän minä olen huolissani pyörän elektroniikasta.
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
75-140:stä laatikkoon ja 75-90:stä perään. Näin kerrotaan ulkomaanfoorumeilla. Tuo ensimainittu nostaisi kuulemma perän lämpötiloja liikaa. Mikähän se on BMW:n oma öljy laatikolle ja perämurikalle? Tuskin on eri lientä vaan samaa laitetaan kumpaankin (varsinkin nyt kun perän öljynvaihto tulikin ajankohtaiseksi huolto-ohjelmaan sen long-lifen tilalle).
-juha-
Tästä on aiemminkin keskusteltu.
Taitaa aika monella täällä haahuilevalla BMW-aktiivilla olla Red Linen tuotetta lootassa ja perässä?
http://www.moottoripyora.org/keskust...ykysymys/page2
Itse olen laittanut Mobilin VS600 öljyä molempiin. Ei kolise.
Joo RedLine Heavyä on mullakin, kylläkin vanhemmassa Gessussa.
Redline laatikko- ja peräöljy
Hyvin toimii. Ja on aika hiljainen.
Pekka
![]()
Hyvin toimii joo. Jokin aika sitten laitoin itsekkin GT:n perään RedLinet.
http://shop.mamasan.fi/product/list/...a-voimansiirto
No mittaa siitä vaikka lämmöt sellaisella infrapunamittarilla. Mulla on sellainen ja sen saa esim.Biltemasta kolmella kympillä tai jotain. Perän lämpö on RedLinellä ainakin 10 astetta alempi vaikka ajaa mootttoritietä pitkän matkan täysillä.
Kyllä se perä käy aika paljon alhaisemmalla lämmöllä tuolla RedLinella. Se on kai hyvä juttu, vain onko?
Ja on siinä RedLinessä kanssa molybdeeniä, joka on ihan hyvä juttu rattaille jne.
Pekka
![]()
Viimeksi muokannut: Oula; 05.07.2012 klo 00:11.
Triumph Tiger 800 XRX
Eipä tuo reikäperä ole koskaan tuntunut kyllä kädellä tunnustelemalla muulta kuin hieman ympäristöä lämpimämmältä, vetäisin hatusta jonkun 35...45 astetta ulkopinnan lämpötilaksi. Öljynä on Mobil SHC täyssynteettinen. Mainitun öljyn lisäaineistuksesta en tiedä, mutta jos hinnasta voi jotakin päätellä, niin pitäisi olla ihan laatutavaraa. Vaan eipä tuolla litrahinnalla ole kovinkaan suurta merkitystä jos 10000 km välein vaihtaa 180 ml. Hiukan kyllä taas lähti käsistä, sillä otsikon mukaan kyseessä pitäisi olla vaihteistoöljykeskustelu![]()
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Mielenkiinnosta piti kaivella jotta mitäs sitä taas täällä aiheesta joristaan kun tuli soitto tästä...
Omassa LT:ssä ja GSA:ssa on mennyt vaihteistoon ja perään tätä http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-0006 ja hyvin on pelittänyt. Purkin kyljessäkin lukee jo BMW eli sekin puoltaa asiaa ja tietysti sekin seikka että speksit on samoja kuin mitä manuaali kertoo sopivaksi öljyn laaduksi.
Kolinat on olleet vähissä ja vaihteet toimineet lähes kuin Hondassa.
82tkm LT:llä ja 63tkm GSA:lla takana, 10tkm:n välein eli samalla kun moottoriinkin on öljyt vaihtuneet kummassakin sekä laatikkoon että perään ja ensimmäisten parin vaihdon jälkeen on tullut puhdasta kamaa ulos.
LT:n perän päälaakeri ei ole vielä antautunut eli kai nuo öljyt jotenkin siellä ovat toimineet, GSA on hieman eri juttu kun se päälaakeri ei tuossa öljyssä siinä ui.
Nyt kun alkaa olla kalusto ajettu sisään, voisi varmaan jo pidentää vaihtovälin 20tkm:ään. Suositushan tuolle vaihtovälille on jotain ihan muuta kuin 10tkm.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuota samaa öljyä laitoin mitä Iaj mainosti .
Ihan niinko olis vaihteiden kytkeytyminen hiljaisempaa ko Castrolilla 20000 km ajon jälkeen vai onko se kaikilla
vähän aikaa vaihtamisen jälkeen . Noo kuunnellaan .
Jääkö sinne perään oikea määrä öljyä jos antaa liian valua pois tarkastusreijästä kun kaksi desiä uutta öljyä tungin anturin reijästä sisään ?
Triumph Tiger 800 XRX
GS:n perässä ei ole *tarkastus* reikää, sinne menevän öljyn määrä on aina mitattava. 1.8dl mikä on nykyinen suositus menee näissä ikuisten peräöljyjen poistoreiästä sisään ilman että sieltä mitään valuu vielä ulos.
Tuli tuokin kokeiltua kun kaverin pyörän anturin pultin oli joku v*****ä vetänyt liian tiukkaan ja tuhonnut vielä sen päänkin eli ei saatu sitä täyttöreikää enää auki.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mitäs nyt sitten tapahtuu jos siellä onkin 1,9 dl sitä öljyä.
Nytkös me tällä öljyn vaihtamisella varmmistamme sen pienemmän laakerin voitelua ja hammasrattaiden jotka ei ikinä ole mennet rikki keneltäkään . Ja uiko ne pienen vetopyörän laakerit peräöljyssä ?
Tämä hommako ei vaikuta siihen rikki menevään laakeriin ko se on kestovoijeltu ,niinkö ?
Triumph Tiger 800 XRX
Tuota öljyn määrää on siellä vähennetty kun ilmeisesti jolloin se on korkannut noita stefoja. Öljyn määrä on muistaaksen vaihdellut 2.2 ja 1.8 välillä eli ei se nyt varmaan tuosta 1.9:stä vielä mitään kovin pahaa saa.
Se öljy ei tosiaan siellä voitele sitä päälaakeria näissä reikäperissä, se on kestovoideltu. Sen puolesta varmasti siellä tuo öljy voisi uida hyvinkin pitkään (sinulla ilmeisesti on tuuo ikuisten öljyjen perä johon niitä ei ollut tarkoitus vaihtaa lainkaan...).
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Itekin vaihdoin Redline Heavyn omaan RT:seen. Ymmärsin heti mitä tarkoittaa tästä tuotteesta käytetty nimitys "marjapuuro", kuinkahan paljon sitä jäikään mitta-astiaan ja letkuihin. Oli pakko laittaa hieman lisää, kun ei tosin tuntunut valuvan millään..
Sitä ei varmaan saakaan laitettua noin tarkkoja mittoja kuin 180 ml.
Redlinen tököttiä mitatessa on hyvä apuväline sellainen apteekista ostettavissa oleva ruisku. Kun pyytää suurimman varastossa olevan, niin noihin menee 2dl. Ei tartte kovin montaa ruiskullista tuikata laatikkoonkaan ja tulee mitattua tarkasti. Apteekissakaan eivät tuijota kovin paheksuvasti saati narkkariksi tulkitse kun pyytää tuollaisen hevosen tykittämiseen sopivan![]()
<p>2002-2014</p>
Juu 04 Gessuliinissa on longlife perä . Saas nähdä onko se laakeri kuinka longlife.
On tainnut tämä perän huolto saada turhan suuret mittasuhteet kun tämä laakerivaurioriski
koko reikäperän valmistuskaaren ajan kummittelee eikä se olekkaan mitään huoltamattomuutta tai huonolaatuisien
öljyjen käyttöä . Kyllähän nykyajan autoissakin on tapauksia joissa varsinkin pyörän laakerit ovat josku hämmästyttävän lyhyt ikäisiä .
Liekkö sitten valmistus- vai asennusteknisistä syistä. Mitään turhia varmuuskertoimia ei missään laitteissa enään ole vaan pikemminkin suunnitellaan että miten halvalla tuotanto toimisi . Mikähän se mahtaa tehtaalla olla koko Gessun ajateltu elinikä ???
Anturin magneetissa näkyy monissa jutuissa olevan metallimöhnää enempi tai vähempi .
Tässä minun tapauksessa se oli puhdas ,tosin öljy oli 20000km vanhaa vain .
Viimeksi muokannut: Oula; 22.08.2012 klo 17:26.
Triumph Tiger 800 XRX
Longlife mulla kesti 70kkm ! Just sain Heinolta takaisin rempasta, suurkiitos Guylle! Hitsi kun olisin aikanaan osannut valittaa ylenmääräisestä värähtelystä, varmaan oli peli n.s. maanantaiyksilö. Nyt kulkee kuin pumpulissa,,ei minkäänlaista vibraa,,hurraa!
Ainiin 328,87€
t. Kari
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
perhana, paikallisesta yritin ostaa isoa 50ml:n ruutaa ilman neulaa. apteekkari (uusi joka ei mua tunne tahi taustoja) katsoi pitkään ja sanoi, ettei meillä sellaisia myydä, ainoastaan lääkkeiden kans myydään..
muut työntekijät (jotka mut tuntee) katsoi aika pitkään ratkaisua. no, eiku yliopiston apteekkiin ruutaa hakemaan. ovat tottuneet siellä vissiin tällaisiin narkkeihin, joilla ei ees arvet näy ku t-paita oli päällä. ekassa paikassa olis pitäny varmaan varpaanvälitki näyttää...![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Osta 100 ml ruutta.
Sillä pistetään hevosiakin.Hinta jotain 2.- euroa
Tuollainen
Noita saa hyvistä apteekeista, ei varmaan sun apteekista.
Ja siinä on tuo mainio sormilenkki kanssa, jolla sen saa auki.
Pekka
![]()
50ml
http://www.yliopistonverkkoapteekki....tai-50-x-50-ml
en ihan tuollaista. mutta samankokoinen ruutta mulla käytössä. sais kait niitä isompiakin, mutta sitten tuntuu että sitä isoa tulee ahneuksissaan liikaa puristettua ja äkkiä lurahtaa se öljy ulos sieltä perästä takaisinpäin..
parhaaksi tavaksi huomannut, ruutata öljy pieneen letkuun jonka toinen pää syvemmälle perän sisälle. ja maltilla ruutaus. suoraan ruiskuttamalla ainaki ittellä kusi samantien yli ja lattialle. ei kiva.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Sanomalehti lattian suojana on aika hyvä, helppo ja halpa suojaTunnustan, että en IKINÄ KOSKAAN ole onnistunut vaihtamaan mitään öljyjä roiskimatta lattialle - joko tyhjennys- tai täyttövaiheessa. Öljyn kanssa tusuaminen alkaa nykyisin aina sanomalehtien levittämisellä.
Tekee koko hommasta paljon stressittömämmän...
<p>2002-2014</p>
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)