Okei, haulla löytyi jotain, mutta en kuitenkaan löytänyt että MILLÄ aineella porukka pesee ketjuja.
Ketjuissani on ketjuvahasta sekalaiseen paskaan ja muuhun ketjuöljyyn kaikkea mahdollista kuraa. Nyt kun asentelin scotoilerin, olis mukava saada toi paska irti.
Ajattelin että kannu takarenkaan alle ja pensselillä ja jollain liottimella suurimmat, sitten öljyllä pesu.
Mikähän mahtaisi olla hyvä pesuaine tuohon pensselihommaan ?
-Tomi
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
wd-40:stä tai vastaavaa(crc?)rättiin ja sillä pyyhkii.Tuntuisi liuottavan ainakin ketjuöljy-jäänteet aika hyvin.En tiedä pureeko tuohon ketjuvahaan?Mutta kannattaa koittaa.Ei sotkeennu runko,haarukka,vanteet yms. roiskeisiin,kun rätillä pyyhkii.Ja tuoksuukin mukavalta![]()
Vanha remppa-öljymoska lähtee käsistä ainakin parhaiten ruokaöljyllä hieromalla ja päälle tieyty saippuapesu. Mutta itte sutiskelin just äslken pensselillä ja polttoöljyllä ts. dieselillä. Ei se nyt erityisen puhtaaksi tullu..
Eiköhän se vaseliinin yms paskan parhaiten puhdista vanha kunnon bensa. Pieneen kippoon bensaa ja sudilla puhdistelet ajan kanssa ja uudet rasvat kehiin.
-06 Ducati 999s
Bensalla huljuttelu on kutakuinkin toiseksi pahinta mitä niille O/X-renkaille voi tehdä. Heti brake cliinerin jälkeen.
Tuppaavat tuollaiset kumirinkelit noilla lääkkeillä turpoamaan selvästi.
kovia liuottimia tai kovin ohuita öljyjä (wd40 tms.) en käyttäs. O-renkaiden/niiden sisäpyolella olevan rasvan säilymisen vuoksi.
Ketjujen puhistus aineita on saatavilla, ne toimii kyllä - tosin kulutus on kova joten hintaa voi kertyä.
Käyttäny lähinnä suht puhtaiden ketjujen putsaukseen/viimeistelyputsaukseen tuossa seuravaassa olevien jälkeen.
Valopetroolia oon käyttänyt paskan irrotukseen - muutenkin. Vp+suti+rätti. Kuulemma ei pitäisi vaurioittaa o-renkaita.
Ihan moottoriöljykin toimii hyvin - levittää vaan sutilla joka kohtaan (parempi vielä jos antaa olla yön yli) ja pyyhkii rätillä pois. Toista tarvittaessa kunne sketju on puhdas.
Sit semmonen paskanen ratkaisu- putsaat rattaan vaan (et suuttimet ei tukkiinnu) ja sit asennat sen voitelukoneen ja säädät isolle ja ajelemaan - sit lenkin jälkeen pyyhit irtoavan paskan pois ketjusta ja peset pyörän.. ja mahollisesti ajovaatteet.
Ajellessa sit kannattaa välillä katella ettei renkaalle mene kovin öljyä.
mitään taikaisku konstia tuohon ei oo - jos ketjun ja rattaiden vaihtoa ei sellaseksi laske.
Edit: aini - ketjurasvarin asennuksen jälkeen tod näk irtoaa sitä paskaa sieltä lenkkien välistä sit joka tapauksesa. Ketjua tuskin jaksat putsata niin huolella ettei näin kävis. mennee muuama sata km ennen kuin ketju on "normi" tilassa sen voitelun suhteen.
Viimeksi muokannut: specka; 25.05.2012 klo 12:51.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Mä ostin jotain naurettavan kallista motul ketjujen pesumömmöö. Pyöritin KÄDELLÄ takarengasta ja ruiskin sitä ketjuille. Sit hammasharjalla kovaa harjausta ketjun sisäradan puolelta samalla kun pyörittää KÄDELLÄ takarengasta. Uus voitelu. Sit viä ketjun sivu kiiltäväks rätillä että myös näyttää pesdyltä.
edit: MP-MOTUL Ketjucleanerspray 400ml 12.90 € tyhmää maksaa noin paljon mut niihämmää oon![]()
+1 valopetroolille. Sille ite pesen ja sitä myös ainakin mun pyörän huoltomanuaalissa suositellaan.
Löpö, bensa ja liuottimet ei kohtele niitä o-renkaita kovin hyvin...
Kawasaki ZX-10R - En pyydä enkä anna anteeksi
Jos löpöllä tarkoitetaa kevyttä polttoöljyä ja ketjuilla esim. D.I.D:n o- tai x-rengasketjuja, sanoisin etteivät tiivisteet tuosta lillingistä vaurioidu. Lamppuöljy eli valopetroli on kuitenkin hyvää ja helposti saatavilla olevaa tavaraa, ja käsittääkseni juuri sitä (US: kerosene) D.I.D. suosittelee pesemiseen.
Meidän perheessä pestään / voidellaan ketjut vanhalla kunnon WP40:llä aina silloin tällöin oikeen runsaalla annostelulla & pyyhitään rätillä ketjut puhtaiksi. Ketjuvahan käyttö loppui joskus 2005 tienoilla, sen jälkeen on aina menty öljyillä / rasvoilla ja putsattu tuon WP:n kanssa. Hyvin menee!
Lamppuöljy on toinen "vanhan kansan" konsti = varmasti toimiva!
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Dieseliä hakee vaikka tyhjään limpparipulloon, on ihan halpaa noin "pesuaineena" ja sillä pärjää pitkään. Lähtee hyvin ketjumoska irti eikä vahingoita ketjuja. Vanteestakin lähtee pahin kuona irti.
Ääni öljylle.
Joko ihan moottoriöljyä tai ketjurasvaa. Antaa hetken aika pehmentää pinttyneimpiä likoja ja pyyhkii vanhalla sukalla pois.
Tai sit asentaa ketjurasvaimen ja pyyhkii ne paskat katteista ja takin selkämyksestä![]()
Lamppuöljy/valopetrooli/moottoripetrooli/kerosiini.
Jonka etuna on myös se että se ei juurikaan haihdu eikä haise.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
moottori- tai vaihteistoöljy
miten?
sivelet ketjuihin esim. hammasharjalla ja myöhemmin kuivailet vanhoilla frotee-sukilla tai -pyyhkeen tilkuilla ja jos arvelet niin, toistat käsittelyn
miksi?
em. öljyt on turvallisia, mikäli ketjuissa on huonoja x/o -renkaita et tunge liuottavaa ainetta renkaan alle, täydellisyyteen on tässä hommassa turha pyrkiä, ketjut kuitenkin pyörii lähes aina likaisina ja tomuisina...
juuri nyt pyörätön
Kun ketjun pyyhkäisee aina rasvauksen päätteeksi niin että liika öljy jää rättiin, ei mitään varsinaista "ketjunpesua" erikseen tarvitse koskaan..
Ketju näyttää aina suurinpiirtein uudelta..
Mielestäni siinävaiheessa kun tarvitaan ketjunpesuaineita, on enemmän tai vähemmän laiminlyöty huoltoa?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Joo, pakko myöntää, oon iha helvetin laiska noiden pesujen ja putsauksien suhteen ..
Viime vuonna kun alotin MP harrastelun niin silloi erehdyin laittamaan ketjuvahaa, iha hirveetä tahnaa kyllä. Sittemmin suihkinut motulia ketjuihin kun on muistanut.
Laiskuuden takia juurikin asensin tuon scotoilerin. Rivarin pihassakaan ei oikein ole mitään pesumahdollisuuksia kun ei saa vesiletkua pihalle, muuten ehkä onnistuiskin aina pikasuihkasu illalla.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
En pese. Lisää öljyä ketjulle, ylimääräset rätillä pois, samalla lähtee moskat. Ketjut kiiltää kuin uudet ja hyrrää hiljasena. Vähän se tieten vanteille yms. sylkee, mutta mitä sitten. About 500km välein, tuollainen 5min operaatio.
Vaihteistoöljyä ketjuille voiteluksi, niin ketjut pysyy aina puhtaana. Takavanteeseen roiskuu, mutta ei sen öljyn kanssa tarvi lotrata. Mopo yllättävästi likaantuu ajaessa muutenkin...näyttelyvehkeet sitten erikseen![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Ihan halvinta mahdollista moottoriöljyä ja bilteman ketjuharja.
Tai, no, mää pihinä miehenä käytin vajaan tonnin koneessa pyörinyttä öljyä, kun aika puhdasta oli...
Tuli siivot ketjut, sitte rätillä kunnolla ylimääräset pois ja pikku suhaus ketjuöljyä.
Hyvä tuli, eikä hirveesti kannata jännittää...
Se oli jo rikki...
Ilman pyörää mutta kuinka kauan.
Pesin ketjut tänään vanhalla moottoriöljyllä. Komeesti lähti p#skat niin ketjuista, kuin vanteestakin
Ketjut pesin tosiaan moottoriöljyllä, ja sellasella "ketjuharjalla" vissiin biltemasta tarttunu joskus mukaan. Harjauksen jälkeen vanhalla pyyhkeellä pyyhkäisy.
Takavannekkin kiiltää taas kuin uutena. Samaa moottoriöljyä trasseliin, ja puhtaalla trasselilla toinen kierros päälle.
Toimii
![]()
![]()
Viimeksi muokannut: Juhis; 29.09.2012 klo 22:47.
ketjuvahat pitäisi lailla kieltää, on ajan myötä kuivuttuaan sellaista paskaa...
pikkuhiljaa ketjuja vaihteistoöljyllä voitelemalla irtoaa...
juuri nyt pyörätön
Joo mäkin miettisin et miten noi vanhat vahat lähtee ketjuista. Mutta niinkuin tosta linkin kuvasta näkyy niin öljyllä, ja harjalla lähti ##skat _todella_ helposti, ja hyvin.