liikenneturvan tutkimuksesta:
Nyt kovasti väitetään, että liikenneturvan sivuilla oleva tutkimus on huuhaata.
Tekijöinä on kolme suomalaista (Radun Igor, Radun Jenni ja Ohisalo Jussi + liikenneturvan henkilöitä) ja lähdeaineistoa sitten monelta ulkomaailaiselta tutkijalta. Jos jollakin on parempaa tietoa ko tutkimuksen virheellisyydestä, niin aineisto pöytään ihan reilusti vaan.
Suomen tieliikennelaki (TLL) kieltää väsyneenä ajamisen pykälässään 63 (3.8.1990/676).
Oma kokemus nukahtamisesta auton rattiin: Ajoin umpiväsyneenä enkä voinut lastin/kiireen takia pysähtyä lepäämään. Järkeilin, että mies ei voi nukahtaa silmät auki. Seuraava mitä tajusin oli, että oikean puolen penkan kivet ropisivat renkaiden alla. Tapahtumapaikka oli vuoristo eli säikähdin h....tisti. Sain auton takaisin tielle turvallisesti ja matka jatkui. Säikähdys kuitenkin eritti vereen ilmeisesti adrenaliinia tai jotain muuta vastaavaa, koska väsymys loppui siihen. Ajoin vielä muutaman tunnin enkä sen jälkeen sänkyyn päästyäni nukahtanut vielä pariin tuntiin.
Ainakin omalta osaltani opin sen, että kun on tarpeeksi väsynyt, ei nukahtamista voi estää millään poppakonstilla. Ja sen, että säikähtäminen piristää, mutta en kuitenkaan suosittele, että ajaa säikähdykseen asti.
Mikrounet ovat varmasti hyvä ratkaisu, jos on aikaa niille.
SV 1000
Itellä tuli tehtyä viime viikolla 19 tunnin vuoro,ja olin ollut vuoron lopussa valveilla 36 tuntia pystyssä ilman mitään torkkuja,ja silti jaksoin kotona käydä saunassa ja ottaa pari olutta eikä olo ollut mikään ihmeen väsynyt...
Mutta silti välillä tuo yöllä ajaminen tuntuu perkeleen raskaalta,vaikka olisi saanut nukuttua muutaman tunnin ennen töitä.
En tiiä mistä lie johtuu että välillä väsyttää enemmän kuin toisena yönä,vaikka rutiinit on samanlaisia ennen töitä.
Talvella ajaminenhan on tietenkin paljon raskaampaa kun on pimeää koko ajan,ja keväällä auringon valon lisääntyessä on energiaa aivan erilailla...
Gsf1200 Bandit
Positiivisuus on Perseestä.
Kyllä se niin on, että ei kannata nukkumisen kanssa pelleillä. Joskus on tietty "pakko" venyttää päivää, mutta kyllä sen tietää kun on se 16 tuntia tehnyt (tietokoneenkin) äärellä töitä ja lampsii sänkyyn – sydän tykyttää ja pää on kuin mehiläispesä samalla kun väsyttää. Ei se hyvää tee. Tunti tai puolitoista pitää maata sängyssä silmät teevatina ennenkun joku stressihormoni tms. liukenee verestä ja antaa nukahtaa.
Se on aina hyvä vääntää tutkimusta vastaan mutulla asioita
Eiköhän tuo tutkimus anna aika hyvän kuvan asiasta. Tottakai moni asia vaikuttaa, mutta jonkinlaisena keskiarvona tuota voidaan pitää. Tottakai asiassa on myös paljon muuttujia, eikä tuota voi suoraan vääntää noin mustavalkoiseksi. Väsymystilasta esim. on paljon helpompi päästä ainakin hetkellisesti eroon, kuin humalatilasta. Kyllä sitä aikansa aina jaksaa, kun on vähän meinannut lipsahtaa väsyneenä ihan autonkin ratissa. Adrenaliinia pukkaa kummasti.
Väsyneenä ajamisessa on myös paljon vaikutusta muulla liikenteellä. Mitä olen jotain vastaavia tutkimuksia nähnyt TV:ssä demonstroitavan, niin niissä ajellaan tyhjällä tiellä, ei esim. keskustassa muiden seassa.
Tärkeästä asiastahan tässä keskustellaan, mutta pakko silti hiukan kyseenalaistaa aloittajan motiivia![]()
<p>Honda VFR 800 -99</p>
On varmaankin yksilökohtaista tuo väsyminen...
12 tuntia samoilla silmillä on se raja, missä pitäisi alkaa miettiä vähintäänkin taukoa
![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
varmaan vaikuttaa myös pohjalla oleva väsymys. Ei se et nukut yhtenä yönä 8h ja lähet vetään pitkää päivää auta, jos takana on viikkokaupalla vähiin jääneitä unia. Toisaaltaan jos taas on nukkunut viikkokaupalla hyvin ja ei ole univelkaa, niin toi 36h hereilläolo menee heittämällä.
Toiset kestää univajetta paremmin kuin toiset... Pari kymppisenä meni hienosti, nyt kun kolmekymmentä on jo takana, ei oikein tahdo sietää valvomista läheskään yhtä hyvin kuin nuorena.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Eihän täällä kai kukaan väitä, että konkreettisesti väsyneenä ajaminen olisi turvallista/järkevää ?
Tutkimukset ovat ylipäänsä ihan hyviä, mutta johtopäätösten tekeminen on sitten ihan toinen asia.
Tästäkin täällä ollaan varmaan ihan samaa mieltä.... oli oma "painoitus" mihin suuntaan tahansa ?
Tuskin siitäkään.... on suurta erimielisyyttä, että mitä "pitempään vedetään putkeen"......
itse asiassa ihan sama, onko kyse baanasta vai viinasta, jossain vaiheessa alkaa "nuokku iskemään"
.
Tästä päästääkin mukavaa aasinsiltaa väsymyksen ja viinan vaikutusten pariin.
Eikös se mene niin.... että jos on "hyvät pohjat" se vaikuttaa molemmissa tapauksissa.
Edelleen... harjoitus tekee mestarin... ja jostain kumman syystä... ja siitä huolimatta....
toinen kestää hieman toista paremmin.
Ei kai tässä tarvitse nyt ihan esim. Navy Seals- karsintoihin asti mennä kaivamaan sitä, miten
valtavia eroja ihan jo henkilökohtaisissa ominaisuuksissa löytyy.... vaikka vain unenpuutteen ja
suorituskyvyn suhteesta.
Ihan yhtä turhaa on vääntää siitä, ettei arjen tasolla yleisesti tarkastellen "väsymys" heikennä
liikenteessä tarkkaavaisuutta ja suorituskykyä. Nämä asiat kun nyt vaan keskimäärin
lisääntyvät aika lailla heti kun "poiketaan normaalista rytmistä" yksilötasolla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Samoin on käynyt itselle. Duunin takia tulee aika usein lähdettyä aamulla liikenteeseen jo ennen neljää ja illalla ajelen takaisin. Eniten alkaa väsyttää siinä 18 maissa illalla ja aika usein on pysähdyttävä ottamaan "kameliunet". Kerran tuli talvisaikaan nukuttua n. puolitoista tuntia ja heräsin siihen kun näin unta että nukun ratissa. Herätessäni tajusin että painoin jarrupoljinta täydellä voimalla...
Aikamoisella automaattipilotillahan autoa ajetaan. Reaktiot tulee itsestään jo ennen kun aivojen kognitiivinen osa edes ehtii käsitellä koko tilannetta.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sellaista turtana zombieta ajamista voi kait pitää yllä pidempäänkin, vaikkei turvallista oliskaan.Lisäksi voidaan
väittää, että normaali terve ihminen ei voi nukahtaa rattiin tuntematta tätä ennen
jatkuvaa kohonnutta uneliaisuutta (Horne & Baulk, 2004; Lisper, Laurell & Van Loon,
1986; Reyner & Horne, 1998). Varoittamattomia unikohtauksia ei ole olemassa,
ainakaan terveiden yksilöiden kohdalla (Horne & Baulk, 2004).
Mutta jos tila on sellainen että silmät lupsahtaa ajaessa kiinni, josta säpsähdät hereille parin sekunnin päästä, niin tämä varoitus on otettava tosissaan, olet hyvin lähellä tankoon / rattiin nukahtamista. Kun keho haluaa unta niin sitä vastaan ei pysty millään "pidän silmät auki vaikka väkisin" - päätöksellä taistelemaan. Menee vaikka ojanpenkalle puuta vasten ottaa 15 min tirsat, helpottaa oloa kummasti.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Jos sitä todella alkaa silmää painamaan niin kannattaa todellakin pysähtyä kahville tai johonkin lepäämään pikku hetkeksi. Itellä monesti kun tulen reissuhommista ja tylsä pakettiauto alla niin meinaa todella simahtaa rattiin ja se ei tunnu yhtään kivalle. Alkaa itellä keskitysherpaantua, auto ei pysy kaistalla oikein ja meinaa todellisuuden taju kadota.. Sitäkun ei tiiä jos keho vaikka simahtaakin yhtääkkiä väsymykseen ja sit ollaan pöpelikössä auto katollaan![]()