Erään paljon moottoripyöräilyä harrasteneen suosituksesta aloin käyttämään viimekesänä MotoNetista ostettua Wurth PineLine -pesuainetta. Egologista, juu...
Kun sitten pesujen yhteydessä laitoin säännöllisesti aseöljyä lukkoon, siitä huolimatta viikko sitten tuli todellinen ylläri-pylläri käyttöönoton yhteydessä. Ajaessani ensimmäiselle huoltoasemalle takkaamaan, ei avain kääntynyt lukossa laisinkaan. Lukko oli aivan täydellisen liimautunut kiinni....
Aloin lukon elvytyksen, kun pääsin takaisin tallille. Mikä se sitä lukkoa oikein mättää... Hapettuminen tai jokin muu...
Kaikenlaisia tököttejä ja puhdistusaineita, jotka olisi liottanut lukon auki, mutta ei kuin ei aukene PRKL!
Sitten rost offia ja lämpövastus korkin päälle pariksi päiväksi. PRKL! Ei aukene ei.
Kävinpä jopa lukkosepällä hakemassa avainkopion, jolla olisi voinut vääntää... Ei, ei aukene STNA!
Tarkistin, paljonko uusi korkki maksaa isoon Zetoriin... Halvimmillaan 109 Puntaa, siis onko joku kuollut tai vedenpaisumus tahi jotain sellaista, miksi hinnat on niin korkeat. Lopuksi aloin jopa taipumaan uuden korkki-zydeemin ostoon ja porakoneen käyttöön, kunnes tajusin. Kokeillaanpa vielä VOIMAA...
korkki.jpg
Pari kovaa napausta tuurnalla lukkopesän päälle, jolloin jokin siellä sisällä avautui jumituksesta. Sen jälkeen lukko oikein imi sisäänsä kaikkia mahdollisia aineita, jolla se HLVTN PineLine alkoin tulemaan vaahtona ulos. Paras liotin oli Brake Clean Spray, jolla lukon liat lähti nopeasti pois. Sitten vaan puhallus kuivaksi ja aseöljyä perään. Avaimen kanssa NSSMSTA ylös alas ja lukon availua. Yht'äkkiä se alkoi hengittämään ihan kuin uusi ja jopa paremmin.
Työn voitto minulle sekä pari harmaata lisää... Toivottavasti itse ymmärrän tulevaisuudessa sulkea lukon korkin yhdessä jonkin tiivisteaineen kanssa, ennen pesua. Toivottavasti joku muukin oppii tästä jotain, toivottavasti
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Olen kyllä sitä mieltä että se aseöljy sieltä pursusi eikä PineLine. En moista ole kuullut enkä havainnut vaikka jo vuosia PineLineä käyttänyt.
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Samaa mieltä, tuskin pesuaine moiseen pystyy, taisi olla kyllä muutaman vuoden aikana kertyneet muut tökötit kyseessä.
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Masan päättelyketjusta uupuu perustelut sille, miksi juuri pesuaine hänen mielestään aiheutti jumittumisen. Tämä menee nyt sarjaan: "Vaihdoin öljyt, jonka jälkeen tuli häiriöitä polttoaineensyöttöön. Paska öljy!"
youtube.com/user/mototuomas
Aseöljy on itseasiassa aika paskaa lukkovoiteluun.
Lukkosulaa, se on sinne suunniteltukin ja voitelee kyllä.
Puuttui juuri se perustelu, kun kokeilin, että liukeneeko kuumalla vedellä lukko. Valkeaa vaahtoavaa nestettä tuli lukosta ulos... Uskoisin sen olevan mitä suurimmissa määrin jotain pesuainetta ja muuta en ole käyttänyt, kuin PineLineä. Pyörällä on siis ajettu 1,5 kesää ja alle 12 000 km.
Hapettunutta moskaa se ei ole, enkä liioin käytä mitään liimaa taskussani, kun säilytän siellä prätkän avaimia.
Ei napanöytää, eikä muutenkaan mustan mönjän väristä, kulumisesta johtuvaa puuroa.
Jotenkin vaikeaa yhdistää sitä muuhun, kuin yleisimmin käyttämääni PineLine-pesuaineeseen.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Ihan toimiva logiikka on olla työntämättä mihinkään lukkopesään
mitään tavaraa joka "tahmautuu"..... siis tarttuu pintoihin.
Jos ei tiedä mitä puteleissa on sisällä, todella muuten kannattaa kokeilla
ensin johonkin muualle miten tavara käyttäytyy.
"Aseöljy" toki voiteleekin, mutta kai se perusfunktio tuolla tavaralla on "säilömisen puolella"......
vaikka voi kai rasvaprässilläkin ampua.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Äkkiähän tuon Nuori Kokeilija ja Keksijä testaa: tippa PineLineä ja suihkaus aseölyä. Jos puuroontuu yhdessä, niin on syytä suojata lukot peusn ajaksi, jos mäntysuopaa käyttää.
Jos ei, niin silloin tietysti sitten pitää testailla lisää. Hmm, mitäs testejä pitäisi tehdä? Ainakin bensahöyryt voi saostaa jotain joka liukenee niihin?
-r
RKA
Kyllähän homma on niin, että tuo lukkopesä on jo valmiiksi susi. Onhan siis järjetöntä asentaa lukkopesä noin päin mihinkään lialle altiiseen paikkaan. Kukaan ei varmasti vahingossakaan sille tee mitään, ennen kuin se on juurikin jumissa.
Mikä tahansa liuotinpesuainehan liuottaa rasvaa, eli poistaa sieltä lukosta viimeisenkin herkistelyn.
Se että sieltä tuli vaahtoa on selkeästi huuhtelun puutetta. Liukkari kuin liukkari vaatii huolellisen huuhtelun!
Itse kyllä pesun jälkeen rasvaan lukot niin autosta kuin prätkästäkin![]()
Kawasaki ZRX 1100 -98
Ex: Suzuki pv 50/80, Suzuki s 50, Aprilia tuareg 125, Yamaha xt 600 tenere, Honda A-T 750, Honda cbr 1000f, Suzuki gsf 1200s, Suzuki dr 800, Suzuki gsf 1250s, Aprilia ETV 1000
Kuten joku jo mainitsikin, lukkoon lukkoihin tarkoitettuja aineita ja aseisiin aseisiin tarkoitettuja. Aseöljyn onkin tarkoitus kiinnittyä piippuun ja lukkoon jotta ruoste ei raiskais, kun mennään metsälle, mönjät poistetaan piipusta ja kotia palatessa putsataan ja öljytään taas.
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Itse suihkaisin virtalukkoon Abloyn lukkoöljyä. Nuo suihkutettavat aseöljyt tuppaavat haihtumaan aika nopeasti pois. Aika hyvä liukkaus jäi mutta ei tuhrinut koko lukkoa.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Ketjusprayta kannattaa kokeilla... sen jälkeen omaa siskoa.... lammasta.... jne.![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
kunnes tajusin. Kokeillaanpa vielä VOIMAA...
Aivan mieltä lämmittää, että joku joskus onnistuu KORJAAMAAN jotain voimalla. Itselläni on yleensä vain jotain rikkinäistä kädessä ko. primitiivireaktion jälkeen esim, kerran katkennut ruuvi ja myöskin katkennut Victorinoxin yleistyökalun pihti![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
kannattaa kokeilla puhdistukseen crc puhdistussprayta. punavalkoinen pullo jossa jarrusatulan kuva, ilmeisesti jarrujen puhdistukseen takoitettua. Sillä lähtee ihan kaikki rasva irti, ei edes liuottimet yhtä kovia. Se on jotain alkoholipitoista kai ja esim. ketjuista saa kirkkaat kun vauvnpylly. Sit tietty uutta rasvaa perään...
Kävi viime kesänä ihan samanlailla, aloin jo epäillä että naapurin teinit on liimanneet lukon. Isolla ruuvarilla ja voimalla sain lukkopesän hieman liikkuun, jonka jälkeen avain alkoi taas toimia. Itse epäilin lopulta josko tuo bensaan lisätty etanoli olisi reagoinut jonkun aineen kanssa niin että lopputulos olisi jotain liimaavaa moskaa tms... Toi jymähdys tuli vielä tosi nopeasti, yleensä noin reilun viikon tankkausväli kesällä ja siinä välissä lukko meni täysin jumiin. PineLineä en käytä joten joku muu syy.
Meitsi ei oo laittanut sitä kuraa oman pyörän tankkiin ikenä. Ja taitaapa se 5 % etanolisotku 98-oktaanisen joukossa reagoida samalla lailla, kuin 10 % etanoli 95-oktaanisessa.
Mul ei ole ollut koskaan aiemmin moista ongelmaa, joten syy voi olla joko Kawasaki-merkkisessä pyörässä tai siinä PineLinessä. Anna mä arvaan jonkun koiranleuan vastauksen tähän, se syy on se Kawa
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Toinen vaihtoehto mikä kävi mielessä, josko sitä olisi tullut vahingossa tankattua niin piripintaan, että lukkopesä olisi vähän aikaa kylpenyt siellä bensan seassa. Voiskohan se jumittaa lukon?
Veikkaan hapetumaa. Putua kun sinne tarpeeksi keertyy niin voi varmaan jumittaa koko lukon. Mulla toi Zetorin lukkopesä takertelee vähän väliä ja syksyisin se on kauttaaltaan valkoisen hapettuman peitossa. CRC:llä lähtee aina hetkeksi toimimaan kunnolla. Viime keväänä oli koko saranointi jumissa.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tyhmä kysymys: pitääkö noita rakkineita pestäkin välillä, vai riittääkö sateessa ajo?
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Mulla kyllä on vähän taipumus tankata piripintaan... aina...
Oiskohan se sittenkin sen bensan PRHNan syytä???
Mut miten hemmetti sen yhteys tuohon liukkari-pesuaineeseen. Oiskos todella nin, että viimevuonna se tankkiin tungettu kura olisi kaikkialla saanut kokea jotain sellaista, että selitys löytyy sieltä???
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07