Elikkä syyläristä vesipumpulle lähtevä putki irti vesipumpun liittimestä ja valutetaan vanhat nesteet pois,putki kiinni ja jäähdytysneste/vesiseos syyläriin vai paisuntasäiliöön eli kumman kautta täytetään.
Käytetään konetta ja seurataan nesteen määrää paisuntasäiliöstä,mutta mites se ilmaus,joku ilmauspultti tuossa gixxussa on,tehdäänkö ilmaus koneen käydessä ja onko järjestelmä tyhjä ilmasta kun ilmausreiästä tulee nestettä vai miten tämä homma menee.
Eka kertaa tekemässä ja haluaisin tämänkin homman oppia.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Oisko tommosest hyötyy:
http://servicemanualsgsxr.com/
http://servicemanualsgsxr.com/1000/S..._K7-K8.pdf.zip
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Täytä systeemi jäähdyttimen kautta
Kallistele mopoa hitaasti edestakaisin oikealta vasemmalle
Täytä jäähdytin
Käynnistä kone
Täytä jäähdytin
Tankki ylös
Löysää ilmauspulttia ja tarkista että sieltä tulee nestettä
Kun kone on lämminnyt ja jäähtynyt useamman kerran, täytä paisuntasäiliö ylärajaan
...sanois manuaal.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sinne päin se menee.
Tuo kallistelu on laiskuuttaan korvattu kumiletkujen puristelulla, sopivaksi kokeillusta kohdasta.
Käynnistyksen jälkeen kun nestetaso lakkaa alenemasta niin jäähdyttimen korkki suljetaan ennenkuin termostaatti aukeaa. Ei tule kuumat käsille. Sen jälkeen on käytetty kunnes flekti käynnistyy ja pysähtyy.
Sitten sammutus ja paisuntasäiliö hoitaa loput kunhan siellä on tarpeeksi nestettä.
Kun kone on seuraavan kerran kylmä niin yleensä järjestelmä on ollut täysi.
Tarkistus paisarista ja jäähdyttimen korkin kautta. Mikäli on vajausta niin täyttö jäähdyttimeen ja paisariin.
Sitten asia valmis. Tarkistus paisarista silloin tällöin.
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Noita jäähdytysnesteitä on montaa sorttia ja eri plaatuja ei saa sotkea keskenään. Urbaanilegendan mukaan ei saa vaihtaa plaatua vaikka kuinka huuhtelisi. Tätä legendaa en usko.
Miten saisi sen 99% varmuuden että vanhat paskat on poissa ja voi laittaa sellaista litkua kun haluaa?
1) vanhat pois ja huuhtelua sen mitä voi
2) pelkkää vettä järjestelmään, käyttö kuumaksi (termari avautuu)
3) vanhat pois ja huuhtelu
montako kertaa tuo pitäisi toistaa?
Mä tein silleen ett syylarin tuloletku irti ja siihen vesiletku ja hana auki. Ilosesti vesi juoksee letkusta termarin ja lohkon läpi pumppuun ja ulos. Väri vaihtuu aika nopeesti kirkkaaks, koska eihän siel juurikaan mitään nestettä ole koska kaikki on jo valunu ulos.
Joka letkulle (esim tos mun ninjassa on tulo meno paisari ja öljynjäähdytin omilla letkuillaan) sama systeemi. Ja syylarille kans.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pitää koneen käydä kun löysää ilmausruuvia. Omassa pyörässä(sv1000) on ihan erillinen tyhjennysproppu/pultti jäähdytysnesteelle. Korvausilman vuoksi syylärin korkki kannattaa aukaista ennenkuin laskee nesteet ulos. Eikä varmaan haittaa jos aluksi pitää ilmausruuvin auki kun kaataa uudet nesteet koneeseen.
->kun/jos ilmausruuvista tulee nestettä sulje ruuvi ja tämän jälkeen lisää loput nesteet mitä koneeseen menee.
->sitten paisuntasäiliöön->käyttö->ilmausta/kallistelua käytön aikana
->syylärin ja paisuntasäiliön nestemäärän tarkastus
->käyttö->ilmausta/kallistelua käytön aikana.
->lopuksi paisuntasäiliön täyttö ylärajaan ja nestemäärän tarkastus muutaman kilometrin ajon jälkeen
korjatkaa mikäli olen väärässä![]()
sv1000s k6-->DL650 V-Strom 2005
Eiköhän ne nesteet näillä ohjeilla vaihdu,kiitos kaikille avusta.
Niin ja kraanavedellä ajattelin lantrata nesteen,siis sen jäähdytin ei mitään akkuvettä,kossuun en vettä sotke tänään.
Viimeksi muokannut: busai; 06.04.2012 klo 10:03.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Ei kannata uskoa legendaa. Huuhtelu vedellä niin monta kertaa että ulos tuleva vesi on kirkasta. Kone kannattaa käyttää lämpimäksi ja antaa jäähtyä tätä tehdessä. Mopoissa tuota ei tarvitse yleensä tehdä montaa kertaa, mutta autojen kanssa hommassa menee aikaa, jos jäähdytysjärjestelmään on päässyt kaikkea jaskaa (no, järjestelmä on muutenkin teknisesti vähän monimutkaisempi).
Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
Mistä tuo ilmauspultti löytyy? Manuaalissa on kuva, mutta siitä ei saa selvää missä kohdin se on. Eikä sattunut millään silmään nesteitä vaihtaessa. Kallistelemalla ja letkuja puristelemalla sain täytettyä säiliön minimirajaan eli jonkin verran pitäisi saada vielä lisättyä. Oma pyörä tosin GSR600, mutta eiköhän se ole aika yhteneväinen ison gigsunkin kanssa.
Herätelläänpäs vanhaa
Saman aiheen parissa painin, ensimmäistä kertaa jäähdyttimen nesteitä vaihtamassa.
Tyhjensin pumpulle menevästä letkusta järjestelmän, sitten parit huuhtelut ja uudet nesteet syyläriin.
Nesteen pinta syylärissä ei laske koneen käydessä, lämmöt kävivät parhaimmillaan 90c tuntumassa. Ilmausruuvi on tankin alla on niin pahassa paikassa, ettei näe tuleeko sieltä tasaisesti nestettä.
Missä vaiheessa pasuntasäiliö tulisi täyttää? Tästä olen lueskellut ristiriitaista infoa.
Pyörä on -02 kilogikseri. Kuuleman mukaan tuossa on pumpun seutuvilla myös jokin ruuvi josta saisi ilmattua. Jos joku laittaa kuvan niin tarjoan bissen![]()
Been there, done that
ZX6R -05
------
GSXR 1000 K2
ER6n -06
Paisuntasäiliön kautta se järjestelmä kuuluu täyttää. Hitaasti nestettä sisään, letkujen pumppausta. Kone käyntiin paisarin korkki auki, nestettä lisäten ja letkuja lypsäen. Kone kunnolla käyntilämpöönsä, että termari aukee ja neste kiertää. Korkki kiinni ja käyttelyä, mikäli lämmöt ei nouse liiaksi/lämpömittarin lukema häviä kokonaan, kiertää neste koneessa. Kun kone on käytetty kuumaksi, odotellaan kunnes se on jäähtynyt ja lisätään nestettä oikeaan tasoon asti![]()
1199S Panigale
Ei ihan noinkaan, tai voihan se jossain pyörässä noinkin mennä, mutta helpoin ja nopein tapa yleensä on että ensin jäähdytin korkkia myöten täyteen letkuja ehkä rutistellen, korkki kiinni ja paisuntasäiliöön nestettä ohjeen mukaisesti, sitten kone kuumaksi ja kylmäksi muutaman kerran, lisäystä tarpeen mukaan paisuntasäiliöön.
Veikkaan että usein jäähdytysjärjestelmä on rakennettu niin että se ilmaa itse itsensä paisuntasäiliön kautta mutta jos niitä ilmausruuveja jossain on, ei niitä sinne ole turhan takia laitettu...
juuri nyt pyörätön
Äärimmäisen harvassa moottorissa oikeasti noita ruuveja tarvitsee, oli se mp, auto tai työkone, vaikka ne lähes joka moottorissa onkin. Eihän niiden käytöstä toki haittaa ole, mutta moottoripyörän jäähdytysjärjestelmä on niin pieni ja pienillä korkeuseroilla varustettu, että harvemmin mitään ilmataskuja jää, vrt. Esim auton lämppäri. Tuo minun ohje oli tarkoitettu yleispäteväksi, koska maailmassa voi varmastikin olla pyöriä, mitkä jättää ilmaa hankalasti.
Pointtini oli se, että koko järjestelmän voi täyttää paisarista, ei tarvii monesta korkista täytellä. Jokainen tekee toki niin kuin haluaa, näissä on tapoja melkein niin paljon kuin tekijöitä![]()
1199S Panigale
juuri nyt pyörätön
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Ei sieltä K2 gikseristä paljoa sitä ilmaa tule, jos tulee ollenkaan. Riittää kun vähän löysää ruuvia, niin että nestettä tulee. Sitten ruuvi kiinni ja homma on valmis. Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ei ole samanlaista taidetta kuin jarrujen ilmaus. Jäähdytysjärjestelmä hoitaa tuon ilmauksen itsestäänkin pienessä ajassa, mutta omaa mielenrauhaa voi parantaa tuota ilmausruuvia hieman avaamalla.
Ja se giksun ilmausruuvi on siellä sylinteriryhmän takana.
Kanattaa se täyttö aloittaa syyläristä, ja sitten vasta paisariin (kaikissa vehkeissä ei toki olesyylärin korkkia, jolloin paisari ainoa vaihtoehto). Paisarin tosiaan antaa nesteelle lämpölaajentua vapaasti, mutta toimii samalla varasäiliönä nesteelle.
paisari ei ole ylin kohta. voi olla alempana tai samalla tasolla tai ylempänä. joissain autoissa ja ehkä pyörissäkin voi olla syyläri ilman painekorkkia, tällöin moni pitää paisarina sitä säiliötä, jossa painekorkki on. se ei kuitenkaan ole paisari vaan osa painejärjestelmää.
paisarin kautta täytty toimii hitaasti sen takia, että koneen pitäisi jäähtyä, että järjestelmä imisi nestettä paisarista. eli se sopii pienien vajauksien korjaukseen ja palauttamaan ylipaineen liruttaman nesteen takaisin syyläriin, mutta ei ole järkevä täyttötapa tyhjennyksen jälkeen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tässä on pääasiassa taidettu keskustella gixxerin nesteenvaihdosta mutta kun otsikossa ei ollut mitään tarkempaa määritelmää niin heitän nyt honun (CB1000R) kehiin...
Huoltomanuaali kertoi, että täyttö pitäisi suorittaa tankin alla olevasta korkista (termostaatti myös siinä). Se on varmaankin ylin kohta järjestelmässä, eikä syylärissä ole korkkia ensinkään. Tyhjennysproppu on vesipumpun kyljessä. Itse en ole hommaa vielä tehnyt mutta olis ajankohtainen. En kyllä meinannut valmistajan omia nesteitä käyttää vaan ihan yleispätevää motariin tarkotettua laadukasta valmiiksi sekotettua eli ei tarvi itse vettä lisäillä joukkoon. Mikäli poistettava neste ei näytä likaiselta niin enpä taida paljon huuhdella, vaan uudet sisään. Kaipa siitä valmistajan ilmottamasta nestemäärästä voi vähän päätellä, että onko jäänyt ilmataskuja?
CB K R
Mulla RF:ssä ei paisari tyhjentynyt vaikka kaiki nesteet tuli ulos vesipumpulta. Vähän sitä jäin ihmettelemään… (koska suitsan servicemanuaalin perusteella ymmärsin että olis pitänyt tulla). Ja säiliö ainakin on oikeassa kohdassa, letkutkin menee kuten pitää, jos sillä nyt on mitään merkitystä. Voi olla etten vaan yrittänyt tarpeeksi![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuollaisessa yksisylinterisessä
Korkki auki ja nestettä, niin paljon kuin saa, letkuja puristelemalla, sitten pyörä tulille ja siitä samalla puristelee letkuja ja korkki auki, ei käytetä ihan liian lämpimäksi, neste alkaa pulpuu yli jäähdyttimestä. Paisari sijaitsee koneen päällä, sinne menee vain yli vuoto nesteet
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
tuosta RF:stä. monissa pyörissä takaisin virtaus venttiili liimaantuu ajan kanssa jumiin ja paisarin paluu ei toimi. harva tuota venttiliä tarkistaa. korkki käteen ja kynnellä nostaa sitä metallista läppäympyrää korkin keskellä.
itse olen ajanut tl suzukilla 100km vesipumppu vuotaen. hiljalleen paisari tyhjeni, pysähdyin aina välillä täyttämään vesipullosta. ei lämmöt noussut. hyvin pystyy ajamaan vuotavalla vesipumpulla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050