Morjensta piiitkästä aikaa!
Aloittelen hetimiten ongelmalla. Ostin R1200GS:n Ruåtsista ja nyt mitäis lähteä vissiin akkukaupoille. Pyörässä oli 2011 ostettu YTX14-BS kokoinen Eurogloben halpis-akku jai se ei tahdo kylmänä pyörää käynnistää. Ihmetyttää se, että akku on ollut myyjällä ylläpitolatauksessa ja akun jännite levossa 12.5V mikä ei tahdo riittää käynnistykseen. Vaatiiko boxeri niin paljon enempi akulta, ettei perusakku jaksa sitä antaa? Miten voin todeta akun kunnon ja ostanko siihen minkä akun. Ohjekirjan mukaan akun pitäisi olla 14Ah, mutta mistä semmoisen löytää sopivassa koossa.
R1250GS
Motonet ?
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Akkutesterillä selviää jos ei tahdo kestää rasitusta tuo nykyinen akku, ovat kyllä melkoisen arvokkaita itselle ostaa.
Olet vielä kotona ladannut kertaalleen tuon akun?
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jos haluat kunnon akun, ota tuo: http://www.akkunetti.fi/product_info...ducts_id=12352 eli Odyssey PC535 niin starttaa vielä kylmemmilläkin keleillä.
Ja tuosta ohjeet miten se saadaan paikkaansa: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=320214.
Oma ½ vuotta vanha originaali akku ei suostunut -19 asteessa enää yhteistyöhän, tällä starttaa hienosti vielä tuossa lämpötilassa. Muutenkin pyörittää huomattavasti iloisemmin kuin nuo *normi* akut.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuota Odysseyta kattelin jo aikaisemmin, mutta tuo "puukotus" ja askartelu askarruttaa.
Jos etsitään heittämällä sopivaa, niin onko 14Ah:n (ohjekirjan mukainen) tai isompia akkuja muualla kuin Biltemassa YTX14-BS koossa? Jotenkin servo-jarrumiehenä noi Bilteman akut ei innosta.
-En ole vielä ladannut akkua, mutta ajoin Helsingistä Tampereelle. 12.5V löytyy starttaus harjoituksen jälkeen, mutta virrasta mitään ymmärtämättömänä en tiedä paljonko "juissia" tarvitaan onnistuneeseen käynnistykseen. Vähinä ne vissiin käy kun pyörä sekoaa kylmä starttauksessa, sevot huutaa ja valot vilkkuu![]()
R1250GS
Jos puukotus arveluttaa, osta akku ja tule käymään. Ei se kummoinenkaan homma ole. Akku on kyllä hintansa väärti!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mulla taas meni Odyssey puukottamatta paikalleen ollen aika 'tiukka' mutta sitten ajattelin että ehken itse sitä koskaan kaiva pois....![]()
Itsellä sama homma. Keväällä ostin pyörän, Eurogloben akku oli asennettuna, ja loppukesästä loppui elektroni kulkemasta Euroglobessa. Mulla on myös servojarrut ja ajattelin että akku pitää olla kunnollinen.
Joten ostin pari viikkoa sitten Yuasan akun, ja maksoin siitä (tyhymä?) aika paljon. IKH:ssa näytti olevan Boschin akkuja paljon halvemmalla, luulenpa että voisivat olla OK.
Euroglobe = Motonetin kamaa muuten.
BMW R1200 Gatu & Sora -06
Ohjeethan on varsin hienosti kuvattu tuolla Advriderin ketjussa, niillä pärjää hienosti.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Talvikäyttöä varten ajattelin hankkia Odyssey-akun. Kuvien perusteella on jäänyt epäselväksi, että miten akkukaapelit kiinnitetään napoihin. Kuvien perusteella kun siinä ei näytä olevan tavanomaiset navat. Tuleeko akun mukana jonkinlaiset L-raudat?
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
En tiedä onko käytäntö nykyään muuttunut mutta aiemmin ne kulmaraudat piti erikseen tilata.
Ne on kyllä aika helppo itsekin vääntää.
Oikian valinnan oot tekemässä!
Ei ainakaan miula tullu mithän ylimääräsiä roippeita, mut ei tarvinnukkaan! Kaapelit kun vain tällätään niihin suoraan päältä käsin, eli ruuvataan ruuvilla, jolloin kaapelia vain käännetään se 90- astetta! Helppoa ku jutaussaippua!
Ja on muuten virallisen ABBM- hyväksynnän saanut akkumerkki!![]()
akku3.jpg
-26 lähtee vielä GSA käyntiin.
Näillä ohjeilla ja etten ottanut noita akun napojen rautoja pois itse ainakaan.
http://advrider.com/index.php?thread...torial.320214/
Kuulostaa erinomaiselta! Olen kuullut aiemmin juuri tuosta, että (kankea Gessu) käynnistyy kovillakin pakkasilla, kun on Odyssey-akku. Hyvä, että on lisää empiiristä kokemusta siitä. Pitäähän sitä olla sellainen akku, että pyörä käynnistyy. Gessussa kun ei ole poljinta...
Tuossa wanhemmassa Gessussa (R1150GS), jota varustelen talviajoon, on ilmeisesti vähän erilainen akkukaapelointi kuin uudemmassa, mutta varmaankin samanlainen kuin sitä vanhemmassa (R1100GS).
Kunhan se akku saapuu, täytyy sitten todeta meneekö kiinnitys samalla tavoin kuin Huurteella. Voihan sitä tosiaan äkkiä vääntää raudatkin, jos tarvitsee. Valmiit ovat tietenkin kerralla sopivat.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
odysseuyn napoihin laitoin ctekin eilen päivällä, muutama minuutti ja alkoi näyttää vihreää, antaapa olla jonkin aikaa johdon päässä.
hondassa ollu yuasa koki saman kohtalon, sillä seurauksella, että hieman kauemmin laturi mietiskeli. gessu ollut ajamatta kolmisen viikkoa, hondan akku ladattu täyteen suunnilleen samaan aikaan, kovasti ctekin ledi vilkutti jo keltaista hondassa.. en kokeillut gessua käyntiin, mutta varmasti olisi lähtenyt.
toki jos oikein kylmissä ilmoissa meinaa käynnistellä, niin kannattanee jo harkita notkeampia öljyjäkin hyvän akun lisäksi..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Nostetaanpa vanhaa ketjua, kun tuo alusta saakka hiukan laiskasti startannut akku alkaa tuntumaan nyt sellaiselta, että kesän ainoaa reissua edeltävästi kannattanee se vaihtaa. Ei mitään tietoa mikä on paikoillaan nyt. Mutta pyörä on siis K1200S servojarruilla ja hälyllä, eli mielellään vähän normaalia parempi akku saisi spekseiltään olla. Köyhänä ei pysty kalleinta ostamaan, mutta 50-60e:llakaan ei taida hyvää tässä tapauksessa saada, joten ajattelin jos tuplaisi budjetin noin sataseen.
Motonetin sivuja tutkimalla löytyi tällaiset vaihtoehdot:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuo...?ajoneuvo=2629
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuo...?ajoneuvo=2629
Motobatt olisi huoltovapaa ja vähän tehokkaampi, eikä tarvitsisi siis itse akkuhapon kanssa pelata. Siksi olen kallistumassa siihen. Onko kokemuksia noista?
Noin satasen hintaluokkaan otetaan lisää ehdotuksia vastaan, samoin ostopaikkoja lähinnä Satakunnasta.
Retired
Täältä tilasin viimeksi, ei kylläkään Satakuntaa (vikkelästi tuli): https://www.mdsbattery.co.uk/shop/pr...partmentID=155 EDIT Taisi olla sama akku "it is the same battery as bmw f800gs, dimensions l. 152mm, w. 88mm, h. 147mm.
t.ex. yuasa ytx14-bs"
Viimeksi muokannut: tst; 08.06.2017 klo 17:49.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/901031?...uosimalli=2006
Tollasen budjetti akun ostin viime torstaina gessuun. 45e niin ei ainakaan korkealta putoa jos ei pelitä. Kokemusta ei vielä kovin monesta starttauksesta ole.
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
https://www.heaviside.info/
Heillä laaja valikoima akkuja, nouto onnistuu myös varsinaisen työajan ulkopuolella kun sopii asian etukäteen.
Mennään eikä meinata......
Heavisiden sivuilla ei näy hintoja, mutta veikkaan, että tulee kalliimmaksi sieltä toimitettuna, kuin läheltä noudettuna. Pitää nyt vielä kysyä. Nuo kaksi linkattua akkua on kyllä edullisia, mutta Motobatt akkuun jota suunnittelen verrattuna kapasiteetiltaan 4Ah pienempitehoisia ja käynnistysvirraltaan myös heikkotehoisempia. Tarkoitus olisi nyt satsata vähän perusakkua parempaan. Perhana kun järkipäivien alennukset loppuivat just. Olisi pitänyt ostaa akku aikaisemmin.
Retired
Suosittelen Yuasaa.
Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005
Fazerin sininen FZ6-S
niin laite on niin hyvä kuin sen paskin osa......kannattako hyvä mopo pilata halvimmalla / heikoimalla akulla
tietty jos sitä harrastaa työntämällä... paras mahdollinen helpottaa aina omia töitä... mutta on monta tapaa harrastaa ja mikään ei ole kaikista oikea.
Niin, mikä sitten on paska akku?
Mulla on hajonnut hyvin pidettynä Yuasa, siinä kuin muutkin merkit.
Olen tässä miettinyt mikä olisi paras tyyppi akuista. Perinteellinen avoin vesiakku, geeli- vaiko litium akku.
Vesiakku on tähän asti ollut ja se on aika simppeli ja huoleton, vaikka pitääkin huoltaa. Toisaalta geeliakku on kenties paremmin syklejä kestävä. Litium tuntuu vielä hieman konstikkaalta ylläpidon ja latauksen osalta.
BMW R 35
BMW R 1100RS
no merkit arvotuksia ovat nykyään kaikki huonolaatuisia... tai ainakin voi paketista saada toimimattoman oli sit mikä vaan......... mutta paikalleen sopivista kylmäkäynnistys virraltaan isoin on mun valinta ...
niissä on muuten paljon eroja CCA 140-300 samankokoisissa
Motobatt olisi käynnistysteholtaan ja kapasiteetiltaan isoin. Yuasaa saisi samaan hintaan. Ei ole tullut sen paremmin Porin Akkupojilta, kuin tuolta Heavisidelta parempaa tarjousta. Molemmilta kyllä asiallinen vastaus sähköpostiin nopeasti.
Eli speksit suhteessa hintaan on tällä tietoa parhaiten kohdallaan Motonetin myymässä Motobatt akussa.
Retired
aika paljon on hehkutettu odyssey pc535 akkua itse hommasin ko. akun tarvikkeet.fi sivuilta
Nyt lähti taas muutaman päivän seisonnan jälkeen ongelmitta vanhalla akulla käymään. Täytynee käydä jossain tutkituttamassa akun kunto ja sitten päättää, että ostaako uusi nyt heti ennen reissua, vai sitten joskus kun tulee sopiva alennus jossain vastaan.
Retired