Uusimmassa Tekniikan Maailmassa varsin oiva juttu väsätty kaikille jotka pohtivat ja miettivät käytetyn ostamista. Jutussa on mm. käytetty useampi rivi aiheeseen "myyjän virhevastuu". Kannattaa lukea!
Tekniikan maailma, käytetyn moottoripyorän osto
Tosin netissä julkaistu versio on hieman lyhennetty verrattuna lehdessä julkaistuun...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Vähän ärsyttää nämä jokakeväiset ohjeet käytettyjen autojen ja moottoripyörien osto-ohjeet. Jos ostaa käytetyn, siinä on omat riskinsä. Ei saa olla kulumaa siellä eikä naarmua täällä. Jos ei ymmärrä mitään näistä vehkeistä tai ei pysy jakari kourassa, osta uusi. Rahalla saa virheettömän. Toivottavasti.
Onhan ne osaittain ärsyttäviä kun toistelevat samoja juttuja. Mutta toisaalta joka kevät tälläkin palstalla on useita keskustelun aloittajia jotka kysyvät neuvoa että mikä kannattaa ottaa huomioon ja mitä pitäisi tietää...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Sama se on naistenlehdissä, että näi istutat pelargoonoiita porkkanammaalle ja kiinteytät kankut kesäkuosiin. Johtuu ihan siitä, että joka vuosi tulee uusi ikäluokka joka ei ole tuota vielä lukenut ja törmää samoihin kysymyksiin. Niin se vaan menee.
Mua ihmetyttää se, että jos mopo on käynyt hieman kyljellään, mutta on kuitenkin asianmukaisesti paikattu, niin sitä ei uskalla ostaa (no henk. koht se ei haittaa, yksi vanha ostopäätös tuijottelee pian pihalla).
On se nyt helvetti kumma, kun ratailijoilla nuo kamppeet on vaakatasossa tuon tuosta, mutta hyvin ne näyttää laulavan kuitenkin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Ei sen ihan näinkään tarvitse olla. Itse ostin viime kesänä ensimmäisen pyöräni, enkä todellakaan tajunnut pyöristä vielä mitään. Pyörä piti hakea ulkopaikkakunnalta, joten ketään kaveriakaan ei löytynyt mukaan. Lähdin liikkeelle sillä asenteella, että pyörä olisi siinä kunnossa, kuin myyjä väittikin, eikä ainakaan ensimmäisellä kaudella tullut mitään yllätyksiä. Ainahan on riski, että jotain vikaa sitten löytyy ja sekin, että myyjä sattuu kusettamaan. Pyöräkaupoissakin kuitenkin myyjän henkilöllisyys on ostajalle tiedossa, minkä uskon vähentävän suoria kusetuksia. Ja kyllä siinä myyntitilanteessa jonkinlaisen kuvan saa myös itse henkilöstä.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Ihan varmasti kolaroidun tai ainakin kolhitun ja vielä tuonti pyörän ostin viime kesänä.
Nyt tarkemmin nähtynä ilmeisesti vielä seisonutkin pari vuotta ennen Suomeen tuontia , (tästä en ole ihan varma).
Mutta liikkeestä ostin ja yhden ajokauden takuulla . Ja eikä aikaakaan kun perän stefasta öljyt ulos .
Soitto myyjälle ja ei kun merkkiliikkeessä uusi stefa ja lasku myyjälle niinkuin pitikin.
Pohojanmaalla näköjään puheet pitää
Minä haluan ainakin yleisten hankinta ehtojen mukaisen takuun näin suurille summille ja
moni liike antaa kuluttajasuojaa paremmankin takuun .
No eihän se takuu ilmaiseksi tule .
Huoltokirjat nyt ovat huoltokirjoja
Paras kun laskee hankintaan että huoltaa pyörän läpi niin pääsee puhtaalta pöydältä jatkamaan
eteenpäin .
Triumph Tiger 800 XRX
Yks hyvä tuttu osti ekan pyörän itselleen käytettynä ja ihan osiin purettuna - se oli pakattu 5 isoon pahvilaatikkoon. Onneks moottori oli kokonaisena. Katteet oli hienosti maalauttu, samoin runko putsattu ja vanteet hifistelty.
Taustalla se, että entinen omistaja oli purkanut pyörän ja laitellut osat kuntoon viimosenpäälle kevään kokoamista varten. Huono oli se, että omistajan maallinen taival päättyi sairauskohtaukseen, ja perikunta myi pyörän osina.
Talvikausi meni mukavasti pyörää kootessa. Hieno tuli ja nyt sillä on jo ajettu 5-6 kesää ilman mitään isompia ongelmia.
Kuinka moni lähtis tähän ???
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Noita 2-kilpisiä on tarjottu aika paljon vaihdossa meikäläiselle mutta kauppoihin ei ole päästy. Voisin sellaisen kyllä ottaakin mutta en ihan mihin tahansa hintaan. Eräskin soittaja olisi halunnut jammustaan saman mitä pyydetään täysin virheettömästä 1-kilpisestä. Ilmoitin että katsoo Nettimotosta halvimman 1-kilpisen samanikäisen ja vähentää siitä 30% niin kauppoihin päästään. Ei siis päästy...
Suurin osa noista on ihan hyvin korjattu mutta se on vaan raaka totuus että 2-kilpisyys tekee siitä "kolaripyörän" ja siksi sen arvokin on vähemmän.
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Turhaa jännittämistä mopon osto osalla porukasta
Oman mopon ostin Saksasta näiden kuvien perusteella.
Puolituttu autonvälittäjä kävi katsomassa mopoa paikan päällä ja ainoa asia mitä puhelimessa osasi kertoa oli, että kone käy. En tiedä vaikuttiko ostopäätökseen se, että oli pieni känni päällä kun oltiin vappupäivänä ravintolan terassilla tasottelemassa edellisen päivän kuntoa ja hakemassa uutta nousua
Ei ole päivääkään tarvinut katua ostopäätöstä![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Kai meitä on moneen lähtöönItsehän en ostaisi uutta menopeliä laisinkaan, oli sitten auto tai moottoripyörä. Hinnoissa ei oo oikeen mitään järkeä, kun arvo puolittuu vuodessa tai kahdessa.
Kait minulla on hyvä tilanne kun olen mieltynyt Viragoihin ja 90-luvun diesel "Manne-mersuihin".
BMW K 1200RS -97 (2019-)
Kawasaki GPZ 900R -87 (2016-2017)
Honda CB 750K -79 (2011)
Yamaha FJ 1200 -88 (2008)
Honda NTV 650 Revere -89 (2002-2008)
Tuo TM:n artikkeli on ihan hyvä, mutta jokainenhan voi miettiä omalta kohdaltaan, että mitä asioita haluaa painottaa ja haluaako niistä mahdollisesti maksaa extraa. Jos olisin siinä tilanteessa, että etsisin vastinetta esim. 8000 euron rahasummalle niin ehkä sitten itsekin katsoisin asioita "suurennuslasilla" ja etsisin mahdollisimman virheetöntä peliä. Huoltokirja on ihan hyvä lisäbonus, mutta ei se ole tae sille, ettei ongelmia voisi olla tiedossa jatkossa.
Itselläni moottoripyöräily on harrastus jossa on kaksi puolta, ajaminen on se toinen ja pyörän korjaaminen/huoltaminen/parantelu on se toinen puoli. Eli lähtökohtaisesti olen jo asennoitunut siihen, että tulen korjaamaan ja huoltamaan pyörää itse ja olen myös varautunut siihen, että kulutusosia joutuu vaihtamaan, jotain saattaa hajota jne.
Tuo kaksikilpisyys on aihe, josta täällä ei kannata keskustella ollenkaan, koska aiheesta löytyy niin vahvat mielipiteet puolesta ja eritoten vastaan. Tuon europuolen ymmärrän, jos on hakemassa maksimaalista jälleenmyyntiarvoa, mutta muilta osin suhtautuisin itse 2-kilpisiin samalla tavalla kuin muihinkin, hyvin usein niilläkin on kaaduttu ja monesti, mutta siitä ei ole todisteena otteella merkintöjä.
Ja Fobballe, minä voisin lähteä, kunhan hinta/laatu osakasalla olisi kohdallaan.
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Kevättalven vanhaa pyörää etsiessä tuo TM:n oli oiva juttu muistuttamaan ettei kuume saa nousta liikaa ja jäädä tuijottamaan vain onko pyörä pesty ja vahattu.