Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Uusimmassa Tekniikan Maailmassa varsin oiva juttu väsätty kaikille jotka pohtivat ja miettivät käytetyn ostamista. Jutussa on mm. käytetty useampi rivi aiheeseen "myyjän virhevastuu". Kannattaa lukea!
    Tekniikan maailma, käytetyn moottoripyorän osto
    Tosin netissä julkaistu versio on hieman lyhennetty verrattuna lehdessä julkaistuun...
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  2. #2
    Vähän ärsyttää nämä jokakeväiset ohjeet käytettyjen autojen ja moottoripyörien osto-ohjeet. Jos ostaa käytetyn, siinä on omat riskinsä. Ei saa olla kulumaa siellä eikä naarmua täällä. Jos ei ymmärrä mitään näistä vehkeistä tai ei pysy jakari kourassa, osta uusi. Rahalla saa virheettömän. Toivottavasti.
  3. #3
    Onhan ne osaittain ärsyttäviä kun toistelevat samoja juttuja. Mutta toisaalta joka kevät tälläkin palstalla on useita keskustelun aloittajia jotka kysyvät neuvoa että mikä kannattaa ottaa huomioon ja mitä pitäisi tietää...
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  4. #4
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Sama se on naistenlehdissä, että näi istutat pelargoonoiita porkkanammaalle ja kiinteytät kankut kesäkuosiin. Johtuu ihan siitä, että joka vuosi tulee uusi ikäluokka joka ei ole tuota vielä lukenut ja törmää samoihin kysymyksiin. Niin se vaan menee.
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Mua ihmetyttää se, että jos mopo on käynyt hieman kyljellään, mutta on kuitenkin asianmukaisesti paikattu, niin sitä ei uskalla ostaa (no henk. koht se ei haittaa, yksi vanha ostopäätös tuijottelee pian pihalla).

    On se nyt helvetti kumma, kun ratailijoilla nuo kamppeet on vaakatasossa tuon tuosta, mutta hyvin ne näyttää laulavan kuitenkin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mua ihmetyttää se, että jos mopo on käynyt hieman kyljellään, mutta on kuitenkin asianmukaisesti paikattu, niin sitä ei uskalla ostaa.
    Joo se minuakin ihmetyttää, mutta jos kyseessä on 2-kilpinen ei ihmetytä yhtään. Vain omaan käyttöön voi ostaa vaikka 4-kilpisen ritsan, mutta jos ajettelee myyvänsäkin sen joskus en edes harkitse 2-kilpistä.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  7. #7
    Lainaa Tisha kirjoitti Katso viesti
    Jos ei ymmärrä mitään näistä vehkeistä tai ei pysy jakari kourassa, osta uusi. Rahalla saa virheettömän. Toivottavasti.
    Ei sen ihan näinkään tarvitse olla. Itse ostin viime kesänä ensimmäisen pyöräni, enkä todellakaan tajunnut pyöristä vielä mitään. Pyörä piti hakea ulkopaikkakunnalta, joten ketään kaveriakaan ei löytynyt mukaan. Lähdin liikkeelle sillä asenteella, että pyörä olisi siinä kunnossa, kuin myyjä väittikin, eikä ainakaan ensimmäisellä kaudella tullut mitään yllätyksiä. Ainahan on riski, että jotain vikaa sitten löytyy ja sekin, että myyjä sattuu kusettamaan. Pyöräkaupoissakin kuitenkin myyjän henkilöllisyys on ostajalle tiedossa, minkä uskon vähentävän suoria kusetuksia. Ja kyllä siinä myyntitilanteessa jonkinlaisen kuvan saa myös itse henkilöstä.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
  8. #8
    Ihan varmasti kolaroidun tai ainakin kolhitun ja vielä tuonti pyörän ostin viime kesänä.
    Nyt tarkemmin nähtynä ilmeisesti vielä seisonutkin pari vuotta ennen Suomeen tuontia , (tästä en ole ihan varma).
    Mutta liikkeestä ostin ja yhden ajokauden takuulla . Ja eikä aikaakaan kun perän stefasta öljyt ulos .
    Soitto myyjälle ja ei kun merkkiliikkeessä uusi stefa ja lasku myyjälle niinkuin pitikin .
    Pohojanmaalla näköjään puheet pitää
    Minä haluan ainakin yleisten hankinta ehtojen mukaisen takuun näin suurille summille ja
    moni liike antaa kuluttajasuojaa paremmankin takuun .
    No eihän se takuu ilmaiseksi tule .
    Huoltokirjat nyt ovat huoltokirjoja
    Paras kun laskee hankintaan että huoltaa pyörän läpi niin pääsee puhtaalta pöydältä jatkamaan
    eteenpäin .
    Triumph Tiger 800 XRX

  9. #9
    Yks hyvä tuttu osti ekan pyörän itselleen käytettynä ja ihan osiin purettuna - se oli pakattu 5 isoon pahvilaatikkoon. Onneks moottori oli kokonaisena. Katteet oli hienosti maalauttu, samoin runko putsattu ja vanteet hifistelty.

    Taustalla se, että entinen omistaja oli purkanut pyörän ja laitellut osat kuntoon viimosenpäälle kevään kokoamista varten. Huono oli se, että omistajan maallinen taival päättyi sairauskohtaukseen, ja perikunta myi pyörän osina.

    Talvikausi meni mukavasti pyörää kootessa. Hieno tuli ja nyt sillä on jo ajettu 5-6 kesää ilman mitään isompia ongelmia.

    Kuinka moni lähtis tähän ???
    Don`t call me, I call you...

    VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
  10. #10
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mua ihmetyttää se, että jos mopo on käynyt hieman kyljellään, mutta on kuitenkin asianmukaisesti paikattu, niin sitä ei uskalla ostaa (no henk. koht se ei haittaa, yksi vanha ostopäätös tuijottelee pian pihalla).

    On se nyt helvetti kumma, kun ratailijoilla nuo kamppeet on vaakatasossa tuon tuosta, mutta hyvin ne näyttää laulavan kuitenkin.
    Eiköhän se pointti tuossa asiassa ole lähinnä se, että älä missään nimessä maksa huolella kolaroidusta ja/tai 2-kilpisestä priimakamppeen hintaa, koska hyvin todennäköisesti et saa sitä itsekään, mikäli joskus myyt sen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  11. #11
    Noita 2-kilpisiä on tarjottu aika paljon vaihdossa meikäläiselle mutta kauppoihin ei ole päästy. Voisin sellaisen kyllä ottaakin mutta en ihan mihin tahansa hintaan. Eräskin soittaja olisi halunnut jammustaan saman mitä pyydetään täysin virheettömästä 1-kilpisestä. Ilmoitin että katsoo Nettimotosta halvimman 1-kilpisen samanikäisen ja vähentää siitä 30% niin kauppoihin päästään. Ei siis päästy...

    Suurin osa noista on ihan hyvin korjattu mutta se on vaan raaka totuus että 2-kilpisyys tekee siitä "kolaripyörän" ja siksi sen arvokin on vähemmän.
    <p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-&gt; ?</p>
  12. #12
    Lainaa Fobba kirjoitti Katso viesti
    Yks hyvä tuttu osti ekan pyörän itselleen käytettynä ja ihan osiin purettuna - se oli pakattu 5 isoon pahvilaatikkoon. Onneks moottori oli kokonaisena. Katteet oli hienosti maalauttu, samoin runko putsattu ja vanteet hifistelty.

    Taustalla se, että entinen omistaja oli purkanut pyörän ja laitellut osat kuntoon viimosenpäälle kevään kokoamista varten. Huono oli se, että omistajan maallinen taival päättyi sairauskohtaukseen, ja perikunta myi pyörän osina.

    Talvikausi meni mukavasti pyörää kootessa. Hieno tuli ja nyt sillä on jo ajettu 5-6 kesää ilman mitään isompia ongelmia.

    Kuinka moni lähtis tähän ???
    Ainakin itselle tuo sopisi.

    Ja takuulla tuolla kaverilla on nyt jonkinlainen idea siitä mitä sieltä moottoripyörän sisuksista oikein löytyy ja miten ne ehkä toimii...
  13. #13
    Turhaa jännittämistä mopon osto osalla porukasta

    Oman mopon ostin Saksasta näiden kuvien perusteella.





    Puolituttu autonvälittäjä kävi katsomassa mopoa paikan päällä ja ainoa asia mitä puhelimessa osasi kertoa oli, että kone käy. En tiedä vaikuttiko ostopäätökseen se, että oli pieni känni päällä kun oltiin vappupäivänä ravintolan terassilla tasottelemassa edellisen päivän kuntoa ja hakemassa uutta nousua
    Ei ole päivääkään tarvinut katua ostopäätöstä
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mua ihmetyttää se, että jos mopo on käynyt hieman kyljellään, mutta on kuitenkin asianmukaisesti paikattu, niin sitä ei uskalla ostaa (no henk. koht se ei haittaa, yksi vanha ostopäätös tuijottelee pian pihalla).

    On se nyt helvetti kumma, kun ratailijoilla nuo kamppeet on vaakatasossa tuon tuosta, mutta hyvin ne näyttää laulavan kuitenkin.
    Ite kun laitoin tuon ratakäytössä olleen kilvellisen gixerin myyntiin syksyllä, kerroin, että pyörä on kevyesti lipattu, mutta teknisesti kunnossa. Eka yhteydenotto oli kysymys: "Onko naarmuja?" Ja sen jälkeen ruvetaan tinkaamaan hinnasta, koska siinä on naarmuja.
    Superbike #7
  15. #15
    Kai meitä on moneen lähtöön Itsehän en ostaisi uutta menopeliä laisinkaan, oli sitten auto tai moottoripyörä. Hinnoissa ei oo oikeen mitään järkeä, kun arvo puolittuu vuodessa tai kahdessa.

    Kait minulla on hyvä tilanne kun olen mieltynyt Viragoihin ja 90-luvun diesel "Manne-mersuihin".
  16. #16
    Lainaa Core kirjoitti Katso viesti
    Kai meitä on moneen lähtöön Itsehän en ostaisi uutta menopeliä laisinkaan, oli sitten auto tai moottoripyörä. Hinnoissa ei oo oikeen mitään järkeä, kun arvo puolittuu vuodessa tai kahdessa.

    Kait minulla on hyvä tilanne kun olen mieltynyt Viragoihin ja 90-luvun diesel "Manne-mersuihin".
    Onneksi niitä uusienkin pyörien ostajia löytyy, muuten ei olis meillä käytettyjen ostajilla (lue: "köyhillä") mitä ostaa... Kiitoksia teille
    BMW K 1200RS -97 (2019-)
    Kawasaki GPZ 900R -87 (2016-2017)
    Honda CB 750K -79 (2011)
    Yamaha FJ 1200 -88 (2008)
    Honda NTV 650 Revere -89 (2002-2008)
  17. #17
    Tuo TM:n artikkeli on ihan hyvä, mutta jokainenhan voi miettiä omalta kohdaltaan, että mitä asioita haluaa painottaa ja haluaako niistä mahdollisesti maksaa extraa. Jos olisin siinä tilanteessa, että etsisin vastinetta esim. 8000 euron rahasummalle niin ehkä sitten itsekin katsoisin asioita "suurennuslasilla" ja etsisin mahdollisimman virheetöntä peliä. Huoltokirja on ihan hyvä lisäbonus, mutta ei se ole tae sille, ettei ongelmia voisi olla tiedossa jatkossa.

    Itselläni moottoripyöräily on harrastus jossa on kaksi puolta, ajaminen on se toinen ja pyörän korjaaminen/huoltaminen/parantelu on se toinen puoli. Eli lähtökohtaisesti olen jo asennoitunut siihen, että tulen korjaamaan ja huoltamaan pyörää itse ja olen myös varautunut siihen, että kulutusosia joutuu vaihtamaan, jotain saattaa hajota jne.

    Tuo kaksikilpisyys on aihe, josta täällä ei kannata keskustella ollenkaan, koska aiheesta löytyy niin vahvat mielipiteet puolesta ja eritoten vastaan. Tuon europuolen ymmärrän, jos on hakemassa maksimaalista jälleenmyyntiarvoa, mutta muilta osin suhtautuisin itse 2-kilpisiin samalla tavalla kuin muihinkin, hyvin usein niilläkin on kaaduttu ja monesti, mutta siitä ei ole todisteena otteella merkintöjä.

    Ja Fobballe, minä voisin lähteä, kunhan hinta/laatu osakasalla olisi kohdallaan.
    Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
  18.  
  19. #18
    Kevättalven vanhaa pyörää etsiessä tuo TM:n oli oiva juttu muistuttamaan ettei kuume saa nousta liikaa ja jäädä tuijottamaan vain onko pyörä pesty ja vahattu.