Tulokset 1:stä 1:een 1:sta
     
  1. #1
    Moottoripyöräreissu Norjaan vaimoni Riitan kanssa 21.7.-5.8.2011. Matka vei meidät Nordkappiin ja sieltä eri reittejä kiemurrellen Oslon kautta Tukholmaan, josta laivalla takaisin Suomeen. Reissulle tuli kokonaiskilometrejä kotipihasta takaisin kotipihaan 6.198km, josta matka tosin jatkui samantien vielä Haapamäelle serkkubileisiin ja lastenhakuun Savonlinnaan ja nämä mukaan laskettuna kilometrejä kertyi 7.043 ja kotia paluu 7.8.2011

    Reitti:

    Lahti - Savonlinna - Kuusamo - Karigasniemi - Nordkapp - Gildetun - Gryllefjord - Andenes - Sortland - Å - Bodo - Mo i Rana - Svart Icen - Trondheim - Kristiansund - Bud - Molde - Andalsnes - Trollstigen/peikonpolku - Stranda - Hellesylt - Geiranger - tie 258 - Lom - Gaupne - Kaupanger - Flåm - Haga - Geilo - Gol - Oslo - Karlstad - Örebro - Tukholma - Helsinki - Lahti - Haapamäki - Savonlinna - Lahti.

    Yhteensä 7.043 kilometriä ja 19 päivää.

    KUVIA 1/3: https://www.facebook.com/media/set/?...3408848&type=1
    KUVIA 2/3: https://www.facebook.com/media/set/?...3408848&type=1
    KUVIA 3/3: https://www.facebook.com/media/set/?...3408848&type=1

    TO 21.7.2011 Lahti - Savonlinna - Kuusamo
    Lähdimme aamulla klo 9 kohti Savonlinnaa, vaimo autolla lasten kanssa ja minä moottoripyörällä helteen saattelemana. Savonlinnassa ruokatankkaus, virkistävä uinti järvessä, kahvit ja sen jälkeen varusteet päälle. Hyrynsalmelta ylöspäin alkoi ilmestymään yksittäisiä poroja ja vaimon sanoin "isompia jengejä"...muutama kylähullukin kuljeskeli tien viertä. Päädyimme Kuusamon Sokos Hotelliin n. klo 22, jossa kylmä olut ja ruoka maistui todella hyvälle ! Päivän ajot 875km. Matkamittari 875km.

    PE 22.7.2011 Kuusamo-Karigasniemi
    Aamulla klo 9 liikenteeseen kohti Karigasniemeä. Suomussalmella kuvattiin napapiiri "monumenttia". Poroja vasoineen suhteellisen runsaasti. Ruokailu Ivalossa ja kauppakäynti kaverin mökillä yöpymistä varten. Karigasniemeä lähestyttäessä alkoivat kumpareet kasvamaan . Kaverin mökillä hemmottelimme itseämme saunalla ja pihvillä.
    Päivän ajot 606Km. Matkamittari 1.481km.

    LA 23.7.2011 Karigasniemi-Nordkapp-Gildetun
    Viideltä aamulla pirteänä ylös, mopon pakkaus ja kohti Nordkappia !
    Pitkä ja huikea matka Nordkappiin, vähän väliä piti pysähtyä valokuvia ottamaan. Muutamia vuoren sisällä kulkevia tunneleita, joista pisin 8km. Mennen tullen sai tunnelimaksuja maksella. Huipulla tuuli, mutta aurinko paistoi.
    Nordkapp, esittelyelokuvineen oli tutustumisen arvoinen paikka. Matkalla edelleen poroja riitti ja uutena tuttavuutena tuli lampaat jotka makoilivat keskellä tietä...muutama oli raatona tienposkessa auton alle jääneinä. Nordkapista kohti Altaa jossa oli tarkoitus yöpyä, mutta tyydyimmekin makoisiin pitsoihin ja jatkoimme vielä matkaa n.130Km päähän Gildetuniin, vuoristohotelliin. Todella hienolla paikalla n. 42km korkeudessa, alla jäämeri ja yllä tunturit. Mahtava ajomatka mutkaisine teineen ja ylös korkeuksiin kohoavine teineen ja alas tullessa huikeine maisemineen. Päivä oli pääsääntöisesti pilvinen ja kylmähkö, ainoastaan loppumatkasta tuli vähän vettä. Päivän ajot 721km. Matkamittari 2.202km.

    SU 24.7.2011 Gildetun - Gryllefjord - Andenes
    Hieno ajopäivä, huikeat vuoret yllä ja pilvet niiden alapuolella. Aurinko pilkotteli aamulla pilvien välistä tehden taideteoksia vuorille ja veden pintaan. Harmi kun kaikkea ei pysty kuvaamaan. Monta tunnelia taas matkan varrella, tällä kertaa ei tietulleja. Loppumatkasta Gryllefjord - Andenes lautalle suunnitelmasta poiketen hieman pitempää maisemareittiä joka osoittautui tylsähkön alkupätkän jälkeen yhdeksi reissun fantastisimmaksi ajopätkäksi jylhillä vuorilla upeita pikkuteitä pitkin ylös ja alas. Olimme päättäneet mennä aikaisemmalla lautalla ja tästä syystä vauhti oli melko reipasta ja monta häikäisevää näkymää jäi kuvaamatta, joka jälkeenpäin harmitti...olisi sittenkin pitänyt mennä myöhäisemmällä lautalla. Lauttaan kerettiin viime minuuteilla. Lauttamatka kesti n. 1 1/2 tuntia melkoisilla aalloilla keinuen. Andeneksesta oli hostellista huone etukäteen varattuna. Vaimon sanoin: "tää on tällänen pikkukylä".
    Päivän ajot 464km. Matkamittari 2.626km.

    MA 27.11.2011 Andenes - Bo - Sortland / Lofootit
    Aikainen nousu, suihku ja ravintolaan aamupalalle. Siellä saimme Suomalaiselta perheeltä hyviä matkavinkkejä. Tänään oli tarkoitus mennä valasristeilylle, kävimme valaisiin liittyvän opastetun museokierroksen jossa kerrottiin myös valaiden käyttäytymisestä. Ikäväksemme kelisuhteet olivat sellaisia että risteily tältä päivältä peruttiin, eikä vielä tietoa milloin olisi seuraavan kerran kelien suhteen mahdollista. Päätimme jatkaa matkaa Lofootteja pitkin sateen ja huonon näkyvyyden saattelemana visiirit huurussa. Keli ja näkyvyys sen verran huono että pysähdyimme jo tovin päästä Sortlandista ja jäimme sinne yöksi. Illan ohjelma hotellissa mässäilyä ikkunasta katselimme edellisen perjantain Utoyan saaren verilöylyn muistoksi järjestettyä kynttiläkulkuetta. Vastaavanlainen kulkue oli käsityksemme mukaan kaikissa Norjan kaupungeissa ja kylissä. Päivän ajot 131km. Mittarilukema 2.757km.

    TI 26.7.2011 Sortland - Å - Bodo / Lofootit
    Aamulla lähtö auringon paisteessa. Vuoretkin näkyivät jo paremmin, kun eilen niitä ei tahtonut edes erottaa. Pilvet "valuivat" hienon näköisesti vuorten rinteitä alas. Paikka paikoin ajoimme pilven sisällä. Matkalla pysähdyimme Viikinki museossa joka oli ihan ok, ei ihan odotusten arvoinen ja oppaan kertomukset hieman puuduttavia. Ajoimme aivan Lofoottien eteläpäätyyn Å:n saakka jossa juttelimme parin Suomalaismotoristin kanssa. Sieltä pikkukalastajakylien läpi lautalle ja hienoa merimatka Bodoon, johon saavuimme puolen yön aikoihin. Lauttamatkalla tutustuimme Lahtelaispariskuntaan jotka yöpyivät samassa hotellissa. Päivän ajot 272Km. Mittarilukema 3.029km.

    KE 27.7.2011 Bodo - Mo i Rana
    Lahtelaisten Tuomaksen ja Janikan kanssa Bodon ilmailumuseoon, jossa riitti paljon mielenkiintoista nähtävää: sotalentokoneita eri aikakausilta, matkustajakoneita, tavallisia koneita ja kaikkea niiden väliltä. Sieltä matka jatkui taas tunneleiden läpi, vuorten yli ja rantoja pitkin ja lautoilla ylittäen, mm. tietä 17 Saltstraumeniin, jonka salmessa on maailman voimakkain vuorovesivirtaus. Näyttävät maisemat alkoivat jo ehkä hiukan puuduttamaankin...päivän ajo päättyi Mo I Ranan mukavalta vaikuttavaan kaupunkiin. Kamat purkuun, illan periaatekaljat ja unten maille.
    Päivän ajot 314km. Matkamittari 3.343km.

    Osa 2/2 tuosta:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...-muuta-OSA-2-2
    Viimeksi muokannut: Tomi72; 06.03.2012 klo 16:21.