Minulla POP vakuutus hyvittää maksuissa jokaiselta päivältä kun kulkuneuvot poissa liikennekäytöstä, toki talviajalta hyvitykset pieniä, kun hinnoittelu painottaa kesää. Kannattaa siis laskea monenko päivän poistolla säästää enemmän kuin on hinta trafilla kun poistaa liikenteestä,, se siis on nyt 6€.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Yhtiökohtaiset erot kannattaa selvittää, ja muistaa myös se, että bonusten nousu edellyttää usein yhtäjaksoista riittävän pitkää liikennekäytössä oloa, jolloin keskikesälle tökätty seisontaviikko voi tulla välillisesti kalliiksi, jos bonus ei sen seurauksena nousekaan.
Edit. Tarkennettakoon, että esimerkiksi IF ei hyvitä vuodenaikahinnoitellusta vakuutuksesta senttiäkään liikennekäytöstäpoiston ajalta.
Näin kertoo POP:
"Auton tulee olla liikennekäytössä vähintään 120 päivää ja moottoripyörän 90 päivää vakuutuskauden aikana, jotta bonus nousisi seuraavaan bonusluokkaan."
Eikä siis missään vaadita että yhtäjaksoisesti jotain X päivää vähintään.
.. tällaisella vanhalla jarrulla ei tuota kyllä tartte miettiä, kun on jo maximit molemmissa...![]()
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Edit. Tarkennettakoon, että esimerkiksi IF ei hyvitä vuodenaikahinnoitellusta vakuutuksesta senttiäkään liikennekäytöstäpoiston ajalta.[/QUOTE]
Jos perehtyy IF:in hinnoitteluun, huomaa että mahdollinen seisonta sisältyy ympärivuotisen vakuutuksen kokonaishinnoitteluun.
Jokainenhan pienillä ennakoinneilla pystyy arvailemaan mikä tulee kullekin edullisimmaksi IF:in eri vaihtoehdoilla vaiko jonkin toisen yhtiön vakuutuksella.
Zippa da Duida
SM,Sport,GT125, CB750K, K12RS, R9T,
GPZ1100, 1200 GSA, 1100 XX
Kuten sanottu, noissa ehdoissa on yhtiökohtaisia eroja, kun bonuskäytännöt taannoisessa lakiuudistuksessa vapautuivat. Voi olla ettei yhtäjaksoisuusvaatimusta enää edes ole, mutta kyllä tälläkin palstalla on esiin tullut tapauksia, joissa bonusten nousemattomuuden syy on löytynyt juuri seisonta-ajoista. Keskellä kesää katkeava vakuutuskausi ainakin on helppo miina, jos pyörä on jonain kesänä pidempään pois käytöstä.
Aiemmin oli kerrottu, että pop antaa hyvitystä myös vuodenaikahinnoitellusta, mutta hyvityksen määrä riippuu vuodenajasta, niin halusin nostaa esiin että kaikilla yhtiöillä se ei ole noin.
Itselläni on juurikin kyseinen IF:n vuodenaikahinnoiteltu vakuutus nykyään aiemman seisonta-ajallisen sijasta, niin olen kyllä hinnoittelusta hyvinkin selvillä. Monille nuo erot ehdoissa ja käytännöissä ovat edelleen yllätys, kun vuosikymmeniä pelisäännöt olivat pitkälti lakisääteisesti lähes identtisiä yhtiöstä riippumatta.
Tosiasiassa POP Vakuutuksellakin on Marraskuu - Maaliskuu välinen 5kk vain 10% koko vuoden vakuutusmaksusta, joten liikennekäytöstä poistamisen säästö voi olla hyvinkin pieni summa.
Nuo asiatkin ok lisä, mutta omien pyörien kohdalla POP valikoitui ylivoimaisen edullisilla vakuutusmaksuila.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
2007 mallinen Yamaha TDM 900 ilman abseja liikenne ja osakaskolla 238,00 vuosi POP-vakuutuksessa
Riippuu yhtiöstä miten vuosimaksu painottuu eri kuukausille. Esim omassa marras-helmikuu käytännössä ilmaisia eikä niistä tule merkittävää säästöä. Mutta loka, maalis ja huhtikuussa jo suurempi painotus ja tulee selvää säästöä jos poissa liikenteestä. Jos pidän liikenteessä vain touko-syyskuun niin ehkä jotain 10-15% voi säästää vuosihinnasta.
Yamaha MT-09 Tracer
Vinkki, siirrä vakuutuksesi talven ajaksi toiseen yhtiöön ja pidä sitä liikennekäytössä 90vrk niin bonarit nousee vaikka pyörä ei olisi 90vrk liikennekäytössä sesongin aikana. Esim. Pohjolan vuodenaikahinnoiteltu vakuutus joulu-helmikuulta on lähes ilmainen. Kun keväällä siirrät vakuutuksen takaisin siihen alkuperäiseen yhtiöön niin tulee 10% lisää bonareita. Tämä vakuutusveivi nyt lähinnä kannattaa, jos kesäkaudella ajelet seisonta-ajallisella vakuutuksella, eikä 90vrk liikennekäyttöä tule.Yhtiökohtaiset erot kannattaa selvittää, ja muistaa myös se, että bonusten nousu edellyttää usein yhtäjaksoista riittävän pitkää liikennekäytössä oloa, jolloin keskikesälle tökätty seisontaviikko voi tulla välillisesti kalliiksi, jos bonus ei sen seurauksena nousekaan.
-- Brake later and open the gas earlier --
Pohjolassa marras-joulu-tammi-helmi-maaliskuu liikennevakuutuksen ja kolarointiturvan osalta maksu 0% vuoden maksusta.
Joku 14 euron "ylläpitomaksu" menee liikennevakuutuksesta seisonta-ajalta ja kaskosta on tietysti voimassa palo-varkaus-ilkivalta ja oikeusturva josta muutama kymppi riippuen pyörästä ja muista vakuutuksen hintaan vaikuttavista seikoista.
Jos vakuutus on Pohjolassa ja aikoo keskellä kesää yrittää säästää jonkin euron ottamalla pyörän muutamaksi päiväksi pois liikennekäytöstä kannattaa kysyä meneekö siltä ajalta erikseen em. 14 euron ylläpitomaksu ---> laskea kannattavuusPohjola kirjoitti
DL650 V-Strom / GSX650F
^ tuo 14 € on vakuutuskauden minimimaksu, eli sitä ei veloitella poistojen ja käyttöönottojen yhteydessä uudelleen.
Honda CBR 954 RR '02
Honda ST1300 -02, liikennevakuutus halvin IF:ssä (80%) 127,11€/v, kallein Fennialla (70%) 443,35€/v.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
1995 600 kuutioinen Ducati
Täydet bonarit
POP 685,30e
OP 96,71€
IF 163,58€
Pohjantähti 280,01€
Lähitapiola 222,38€
Turva 263,81€
Fennia 326,29€
Larion viesti kiteyttää hyvin sen, että jokaisen pitää itse kilpailuttaa oman pyöränsä vakuutus eikä luottaa siihen mistä joku muu on saanut halvimman tarjouksen, ja myös sen että aina kannattaa ottaa tarjoukset kaikilta yhtiöiltä vaikka miten olisi jonkin tutun ja turvallisen asiakas ollut maailman sivu kaikkine keskittämisalennuksineen.
DL650 V-Strom / GSX650F
^Oma kokemukseni on, että jokaisella vak.yhtiöllä on eri kategorioissa helvetin halpa ja helvetin kallis vakuutus, minkä vuoksi keskittäminen on kalliimpi vaihtoehto kuin vakuutusten poiminta eri yhtiöistä.
Sääntöön on kuitenkin yksi poikkeus (oma kokemus): Lähivakuutuksessa kaikki vakuutukset ovat helvetin kalliita.
Lähitapiola on yksi yhtiöistä joiden hintalaskuri netissä on 20-30 vuotta nykyajasta jäljessä.
Kun yrittää laskea hintaa pakettiauton vakuutukselle pitää valita listasta auton malli, ja listassa on vain kyseisen merkin ne mallit joita on tehtaalta pakettiautona lähtenyt. Esimerkiksi pakuksi rekatulle avensikselle voi valita malliksi jonkin hiacen version jne. Laskurin alussa kysytään ajoneuvon tyyppi, ja siinä voi valita "pakettiauto" tai "henkilöauto" jne. No sitten jos kokeilee jollain pakettiautoksi rekisteröidyn farmariauton rekisterinumerolla niin että valitsee "henkilöauto", niin kuitenkin on pakko valita se hiace. Laskuri siis tietää (tottakai) onko kyseessä henkilöauto, paku tai moottoripyörä, mutta silti asiakkaan pitää sekin erikseen valita.
DL650 V-Strom / GSX650F
BMW 403€ täyskaskolla ja bonuksilla vuodessa.
TB 114€ osakaskolla vuodessa.
Molemmat POP -vakuutuksessa.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Pyörä Yamaha 1000 GTS ja liikennevakuutus kausi vaihtuu just, kympillä näyttää POP-vakuutus nostavan hintaa seuraavaksi vuodeksi ja uusi hinta 115,40.
Keväällä huomasin että erään yhdistyksen jäsenyydellä luvataan 30% alennus Fennian kaskovakuutuksista, ja olin ollut jäsen jo pari vuotta. Soitin sitten Fenniaan, josta kerrottiin että minun vakuutukseni on niin halpa ettei siihen voida antaa kyseistä alennusta. Kysyin tietysti että kumpaa lähden huijauksesta syyttämään, yhdistystä joka lupasi vai vakuutusyhtiötä, jolla sain pienen mutinan jälkeen lisätarkennusta että "folksamin aikaiset vakuutukset on niin halpoja" ja että alennuksen saa, jos ottaa nyt vakuutuksen uusiksi, mutta lopullinen hinta on sitten mainitun alennuksenkin jälkeen selvästi korkeampi kuin nyt ilman alennusta.
Jätin asian sikseen, kun kyseinen auto tuli otettua pois liikennekäytöstä kesäksi eikä alennuksella olisi siis ollut rahallista merkitystä.
Nyt auto otettiin taas liikennekäyttöön, ja kas vakuutuskirjaan on lisätty kyseinen alennus ja vuosihinta pudonnut alle 500 euroon. Se siis riitti, että auto oli välillä pois liikennekäytöstä.
Moottoripyörien vakuutuksista oli myös asiaa. V-Strom 650 -05 kuluneen kesän 4 kuukautta + viikko ajot liikennevakuutus 91,67 euroa / OP / 80% bonus.
DL650 V-Strom / GSX650F
mikäs olis hinta jo ei olis museo rekisterissä voi kuulemma nostaa vakuutus hintaa
Suomessa on kyllä vakuutusten hinnoissa ilmaa ja ihan hulluna. Liittynee myös vakuutusrakenteisiin ja siihen, mistä mitäkin korvataan.
Mulla on Virossa KTM 890 Duke R vajaan satkun vuodessa, KTM 690 Enduro R 61 euroa vuodessa ja 2004 Fireblade oli puoleksi vuodeksi jotakin kymppejä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Suomessa henkilövahingot korvataan liikennevakuutuksesta. Ihmisten korjaaminen on huomattavan kallista ja tämä varmasti vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Sitä en tiedä onko muualla maailmassa näin.Suomessa on kyllä vakuutusten hinnoissa ilmaa ja ihan hulluna. Liittynee myös vakuutusrakenteisiin ja siihen, mistä mitäkin korvataan.
-- Brake later and open the gas earlier --
Liittysköhän jotenki myös siihen että koko vakuutus ja korjaamotoiminnan välisessä rahavirrassa on pirusti ilmaa. Korjaushinnoista ei yleensä neuvotella ja diili vakuutusyhtiön kanssa on automaalaamolle/korjaamolle lottovoitto. Kun korjauskustannukset on paisuteltu ylös niin ajoneuvo menee lunastukseen helpommin ja myyntisektori saa myytyä uutta vehettä kuluttajalle. Niin se piiri pieni pyörii.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05