No mutta vaikka mä sormesta pitäen lasken niin ei täsmää.
Jos lähtöbonus on 25, niin yksivuotispäivänä bonus nousee 30, kaksivuotispäivänä 35, kolmivuotispäivänä 40, nelivuotispäivänä 45, viisivuotispäivänä 50 ja kuusivuotispäivänä 55, niin mä en millään keksi, että miten se ei seitsenvuotispäivänä nousisi 60:n?
Ainoa potentiaalinen selitys voisi löytyä siitä, jos jossain tuijotetaan kalenterivuosia eikä vakuutuskausia, tai vakuutus olisi otettu niin myöhään kesällä, ettei ensimmäiselle vakuutuskaudelle osuisikaan 90 käyttöpäivää seisonnan lisäksi.
Bonusten kertymää voi hieman kikkailemalla nopeutta, kun vaihtaa vakuutusyhtiötä 6kk välein. Motskareilla edulliset vakuutukset esim. talvikaudella.![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Laitetaanpa lisää sisältöä tilastoihin.
Mies 42v, Suzuki GSX 1400 vm2005.
Vakuutus IFissä, ympärivuotinen liikenne, 137,59€ (bonus 80%).
Mies 46v, Yamaha XJR 1300, -03. Stadi.
Pop Vakuutus, S eli osakasko, täydet bonarit, 141,20€ vuosi.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Periaatteessa näin, mutta riskinä on hintojen nousu, kun aina tulee uusi sopimus ja uudet hinnat. Vanhan sopimuksen perushinta voi olla halvempi.
Esimerkkinä juurikin aiemmin mainittu IF, joka on nostanut hintoja selvästi edellisvuoteen verrattuna.
Itsellä IF laskurin mukaan vakuutusmaksut nousisivat viime vuonna tehtyyn soppariin verrattuna noin 250 €/vuosi vaikka samaan aikaan bonukset nousisivat 10%-yksikköä. Se niistä bonareiden noususta. Eli omalla kohdallani ei kannattata kyllä muualla käyttää vakuutuksia. Muut vakuutusyhtiöt ovat selvästi kalliimpia, kun joutuisi ottamaan ympärivuotisen vakuutuksen.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Täälä meni toisin 2 vakutusta ifisä monta vuotta,
ajan kulksi netti laskurilla hintaa katsoessa yllätys
laskuri näytti halvempaa hintaa sitä ihmetelessä yhteys asikas palvellun että mitenkä näin
eikö pitkä asiakuus merkaa mitään no olisi saanut vaihdettua siihen laskurin halvempaan hintaan mikä siis uusille asikaille,
mutta siinä samalla
muiden yhtiöiden laskurit auki ja pop nappasi asiakaan ~200€ erolla per mopo samat boonukset,
sama vakuutus turva mitä if ainoa ero että jos 12kk aikan irti sanoo tulee joku ~25€ maksu,
samma havittu melkeen kaikessa että vanhoilla asikailla ei mitään väliä
tuotakan siirtoa ei olis tullut jos ei itse olisi kysynyt no nyt sitten siirtyi enemän kerralla vallan toisen yhtiöön, pitää laittaa muistus tästä eteenpääin että muistaa tarkistaa ainakin puolen vuoden välein hinnat,
molemissa nyt ympäri vuotinen molemat meni suoraan seisontaan(liikenkäytöstä poisto)
vain kaskon osalta tuli laskut missä huomiotu että ei ajossa ole,
pelkän hinnan lisälsi kannatta muistaa myös mitä sillä saa
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Ifin seisonta-ajallinen täyskaskoilla. Busaan n. 5€/päivä ja B-Kingiin n. 3,5€. Kaskoissa täydent bonarit ja liikennevakuutuksessa 60%/40% tjsp. Ei noilla hinnoilla köyhdy, kun pyörät ei ole samaan aikaan liikennekäytössä ja yhteensä ajopäiviä tulee ehkä 60 ajokauden aikana.
Tuo päiväkohtainen vakuutus on hyvä, siksi vaihdoin kyykkyni vakuutuksen LähiTapiolasta Iffiin.
Ajan kyykyllä vain kun on kuivaa ja pidän pyörän vakuutuksissa vain niinä päivinä kuin ajan.
Ja vaikka ajaisin vain viikonloppoina mun kannattaisi pitää vakuutus esim pe-su ja laittaa su iltana taas poikki kunnes taas pe takaisin päälle.
Traficom rokottaa vitosen poistosta mutta vakuutus on 2,36e päivä.
Tuossa säästää ihan hyvän summan kun ei unohdu vakuutus päälle täydellä hintaa.
Bonarit on täydet niin ei tarvi pitää senkään takia vakuutusta väkisin päällä.
-
Ennen piti olla väliä vähintään kuukausi , muuten meni takautuvasti se välikin maksuun jos aikaisemmin otti liikenteeseen , siis onko käytäntö muuttunut seisonta vakuutuksellisessa ? Kyllä ifinkin kanssa saa olla tarkkana hinnoittelussa huomannu vuosien mittaan.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Kyllä saa vakuutuksen päälle/pois vaikka päiväksi. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että liikennekäyttöönotosta menee se trafin 5€ maksu per kerta. Liikennekäytöstä poisto/Liikennekäyttöönotto on helppoa ja se onnistuu Ifin tai Trafin nettisivujen kautta vaikka puhelimella.Saako Ifin vakuutuksen päälle ja pois päiväksi kerrallaan? Ja eikö siinä ole maksua seisonta-ajalla?
Seisonta-ajasta menee maksu mutta se on tosi pieni, oisko jotain 10€/kk.
Jos otatte seisonta-ajallisen vakuutuksen Ifistä niin huomatkaa, että bonukset kertyvät vain jos liikennekäyttöä kertyy min. 90 vuorokautta per vakuutuskausi. Ja vakuutuskausi ei ole sama, kuin kalenterivuosi. Minulla katkeaa vakuutuskausi jostain mystisestä syystä 2. lokakuuta.
Niin ja vielä sellainen pointti, että Ifin vakuutusehdoissa on ollut moka pitkän aikaa. Siellä sanottiin, että seisonta-ajan hyvitystä saa vasta kuukauden seisonta-ajan jälkeen. Tämä ei siis pidä paikkaansa seisonta-ajallisen vakuutuksen kanssa. Asia tarkistettu pariin kertaan Ifistä.
Omalla kohdalla vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa ei ole mitään järkeä.
Näitä nyt on aivan turha murehtia, koska liikkumisrajoitusten vuoksi onnettomuudet ovat vähentyneet 70%. Koska vakuutusmaksut määräytyvät onnettomuuskehityksen perusteella, ne tietenkin alentuvat saman verran. En ole vielä saanut vakuutusyhtiöltä asian vahvistavaa kirjettä, mutta odotan sitä saapuvaksi lähipäivinä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Päivitin mopovakuutukset, vakuutaja If, kaikissa vain liikennevakuutus ja äijällä 80% bonusta.
Versys 210 €, koko vuosi
ZRX 142 €, koko vuosi
ZX6R 429 €, vuodenaikahinnoittelu, jolloin kk-hinta 35,75 €
Jos tuon vanhan turboKawan saisin ajokuntoon, niin vakuutus sille pitäisi neuvotella uusiksi, koska nyt näyttää 1128 € ja 20% bonus.
H2 SX SE -18
ZX-6R -05
projekti GPz750 turbo -84
Vertailin Busan 2013 vakuutuksia. M. 57 v. Helsinki. If 2436 €/ POP 1696€, molemmissa 40% bonareita.
Zippa da Duida
SM,Sport,GT125, CB750K, K12RS, R9T,
GPZ1100, 1200 GSA, 1100 XX
Vakuutukset on täälläkin päivitetty.
Hookakkonen 369€/vuosi pikkukaskolla ja Sheriffi 420€/vuosi, samoin pikkukasko.Harvemmin ovat yhtä aikaa liikennekäytössä joten ympärivuotinen ajo vakuutusmielessä on . 400€ yhteensä eli 1,15€/päivä.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Busassa ympärivuotinen osakaskolla (eli S) Pop vakuutus
vuosimaksu 295,84
Liikennevakuutuksen bonus 82 %
Kaskon bonus 70 %
Ifissä vastaava 368
OP vakuutus 354
Tapiola 748
Pohjantähti 724
Suzuku Hayabusa Gsx 1300 R T -08
Suzuki Hayabusa Gsx 1300 R -06
Suzuki Hayabusa GSX 1300 R -05
Suzuki SV 1000 S -04
Yamaha Yzf-R1 -06
Honda CBR 1100 XX
Honda CBR 1100 XX
Yamaha Yzf-R1
Suzuki GSX 750 R
Suzuki GSX 750 F
Yamaha FZR 1000
Busan vakuutukset tällä hetkellä, liikenne 941€, etukasko 884e bonukset n.75% etuohjelma 10% = 582€ /vuosi 48,50€/kk
vuodenaika hinnoiteltu
Nyt tein uuden vakuutustarjouksen omaan pyörään samoilla vakuutuksilla 80% bonuksilla netto 1028€/vuosi
Koronamopo gs500 liikennevakuutus 1467€ - bonus 80% 1173€ = 264€
Osakasko 81€ - etuohjelma 10% = 345€/vuosi ajokuukaudet 29€/kk, seisonta 7€/kk
Eli 5kk ajokausi 205€, 17€/kk
+50M Helsinki
Vakuutusviidakko nykyään aikamoinen, tämä pelkästään omaa pähkäilyä yhtiönä IF.
haistakaa vittu, viva ukraina!
Honda CB 1300 x4: liikennevakuutus: 95,00e/koko vuosi/ Säästöpankin vak.
Tiger 955i n.212e osakaskolla/ If.
Täydet bonukset ja paikka itähelsinki
Triumph tiger 955i ja dr650se
Yamaha FJ 1200 liikennevakuutus+osakasko Ifissä 194,61€. vuodenaikahinnoiteltu, bonus 80%. M50+ Kouvola
Yamaha FJ1200-92 ex:Yamaha FZ1-S 2007,Ducati Multistrada 2004,Ducati ST2 2002,Kawa Z1000 2004,Kawa Zephyr 750 1993
Yamaha R1 2008. Pitkän tauon jälkeen tuli tuollainen hankittua ja nyt pitäisi tämän viikon aikana hommata oma vakuutus (tällä hetkellä seisonnassa, pitää pikkasen parsia kasaan kun on kaaduttu laite. Kilometrejä ei varmaan muutamaa tonnia enempää kauteen tule, ehkä muutama rataharjoittelupäivä.
- Liikennebonarit 25% (oma rekkaripyörä ollut vuoden, muutoin kilvettömillä ajellut aikoinaan sekä faijan mopoilla).
- Kilsoja tulee harvakseltaan ja vähänlaisesti, eli seisontaa/liikennekäytöstä poistoa varmaankin hyödyntäisin.
- Ratapäivillä tullee keskinopeessa pyörittyä (jos esim. jonkun yhtiön kasko korvaisi noita mahdollisia kolhuja).
Yksi huomionarvoinen homma oli että nettilaskuri antoi muille katsomilleni tuon liikennebonarin 25%, mutta POP antoi 45%. Tosin POP oli ihan perkeleen kallis, mutta onko se sitten vuosihinnoiteltu eli jos esim ajelee 3kk niin maksu onkin vaan ~33% koko summasta. Toi liikennebonaritarjous aika iso, jos vaan pitää paikkansa.
Suosituksia tällaiselle tapaukselle?
Op ainakin on ujuttanut jonkun 25€ minimilaskutuksen, eli sieltä ei kannata ottaa pariksi päiväksi vakuutusta. Muistaakseni POP:llakin taisi olla samanlainen?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Tein vähän vertailua nettilaskureilla ja OP näyttäisi olevan selkeästi halvin (OP, Lähitapiola, POP, IF), mutta tosiaan siellä on sitten tällainen kohta:
Yhtäjaksoisen poiston tulee kestää vähintään 30 päivää, jotta vakuutusmaksuista maksetaan hyvitystä.
Eli ei oikein toimi mulle. Tosin OP hinta on puolet suoraan siitä mitä toiseks halvimmalla, eli tuossa ei tarttis edes miettiä mitään muuta kuin että ottaa keväällä käyttöön ja sit syssymmällä pois. OP tyrkkää myös 53% liikennevakuutusta, joka osaltaan selittää asiaa.
EDIT: OP osakasko otettu (liikennevakuutus oli puolet vuodeksi vs. toiseks halvin), tolla hinnalla ei tartte laittaa kuin keväällä ajoon ja syssymmällä pois. Kuulemma saa joustavasti kans täyskaskon päälle kun vaikka tulee rataharjoittelua ja normiharkoissa vakuutus korvaa vahingoin (kun ei kilpailu jne., varmistin nämä asiat puhelimessa virkailijalta).
Viimeksi muokannut: Paarma78; 15.06.2020 klo 16:17.
Puhui paskaa, väitän ettei korvaa kasko radalla ellet nyt jotain keiloja siellä kiertele valvovan silmän alla. Kaskon ehdoista napattu:
4.11 Esinevakuutuksen yhteiset rajoitukset
Eläintörmäys-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, pysäköinti-, varkaus- ja
keskeytysturvasta (kohdat 4.2 - 4.7, 4.10 ja 6) ei korvata vahinkoja, jotka
aiheutuvat...
...7. osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun, ajoharjoitteluun,
ajettaessa muuten moottoriradalla, yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella.
Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän
ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin
(EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR