38v mies, Uusimaa, CBR 600 F2 vm.93, liikennevakuutus 183€, OP Pohjola, bonus 67%.
-Honda CBR 600 F4
-Suzuki GSX-R 600
-Honda CBR 600 F2
-Yamaha FZ6-S
-Honda CRF250R
-KTM 125 EXC
-GasGas EC 125
-Suzuki Hayabusa
-Kawasaki Z750
Itsehän en täyskaskohommia harrasta, koska kovat kaverithan ei kaadu koskaan.
Osakasko täytyy olla, koska kovien kavereidenkin pyörät saattaa lähteä joron jäljille tai syttyä palamaan.
Mies 26v. Turku. Pyöränä gsxr 750 2006. Täyskasko Lähitapiola 1300€/vuosi, muut tarjoukset Reippaasti yli 2000€.
Gsxr 750 k6
Mies 27v Jyväskylä.
Honda CBR 600rr 2003
OP Pohjola
Pakollinen liikennevakuutus 629e - 40% bonus = 473e
Osakasko 92e.
Yht bonuksineen 565e /v
CBR 600rr 2003
Mies 45v, Honda x11 vm 2002. If täydet bonarit ja 5kk ajo osakaskolla naurettavat 186€![]()
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Suzuki Bandit 600 (2002), if, täydet bonukset, liikennevakuutus + osakasko ~165 €/vuosi. Pelkkä liikennevakuutus olis ollu 114€. Ja maalla asutaan.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Viime suvena tuli pidettyä vakuutuksessa kolme päivää. Päivää kohti hinta oli 2€, jota ei kuitenkaan ole tähän päivään mennessä laskutettu. Ei myöskään mitään vuosittaista "toimistomaksua" ole tullut.
Kaskoa ei ole, mutta jos tielle jättää, niin Autoliiton Plusjäsenyys kattaa poiskuljetuksen.
Niin ja pyörä on R1100rs -94. Vakuutus IF päiväkohtainen.
Muista yhtiöistä en saanut päiväkohtaista vakuutusta. Muissa vaatimuksena oli vähintään 30 päivän liikennekäytöstä poisto.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Laskureilla testattu taas...DL 650 V-Strom -05
Täyskasko ja liikennevakuutus, 50+ äijä Pohjois-Pohjanmaalta ja bonukset joissain yhtiöissä jopa täydet.
OP 344,65 pysäköintivahinko lisähintaan +29 euroa
(nyt OP:ssä ja viime kesältä henkilökohtaisten muiden alennusten jälkeen jäi maksettavaa aika tarkkaan 300 euroa, mopo ajossa 13.4.-30.9.)
IF 431,92 pysäköintivahinko huippukaskossa +165 euroa jolloin myös sijaisauto / päiväraha
POP 304,47 euroa, ei mainintaa pysäköintivahingosta
- kerrottu esimerkkinä että pyörän ollessa liikenteessä 1.5.-30.9. maksetaan 81% vakuutusmaksusta, liikennekäytöstäpoiston ajalta saa hyvitystä eli tuosta jäisi noin 250 euroa maksettavaa
POHJANTÄHTI 641,17 euroa
FENNIA 595,83 euroa
LÄHITAPIOLA huoltokatko, kuten lähes aina lauantaisin
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Ei kai IF huippukaskosta ole muuta hyötyä kevyempään täyskaskoon nähden kuin tuo pysäköintivahinko-vakuutus josta 165 euroa olisi liikaa. Pelkkä liikennevakuutus maksaisi IFissä minulle 175 euroa viiden kuukauden ajoajalla.
Omassa mopossa pidän kolarointiturvaa koska sillä ajaa joskus myös muut, alkavana kesänäkin yksi opetuslupalainen. En tarkoita että itse olisin se ihmemies joka ei koskaan hölmöile pyörää nurin, vaan sitä että jonkun muun kaataessa sen on vaan mukavampaa alkaa keskustella asiasta kun on vakuutus korvaamassa. Vajaa satanen vuodessa ei ole niin paljon.
Super duper kaskolla 850e täysillä bonuksilla tapiola ja if.
Popilta 420e.
Cb500x 2020.
Horo Elää !
Mies 50v, Fjr -07, uusi vakuutus liikenne+osakasko 40% bonus, 520e/v.
Pop vakuutus.
FJR -07
Vakuutusyhtiöltä tuli taas nuo uudistetut vakuutuskirjat.
Mopon vakuutukset 59v. mies Suzuki GSX 1400
If Ajoneuvovakuutus, Huippukasko,Liikennevakuutus, If Loistokuskietu, bonus on 80 %
Käytössä ympäri vuoden.![]()
Hinta kaikki yhteensä 405,21/vuosi, elikkäs n.1,11€/päivä.
Ei minusta mikään paha, koska saa ajaa vaikka vuoden jokaisena päivänä ilman mitään ihme säätöjä.![]()
Tiedättekö muuten miten tämä systeemi toimii Ifillä ?If Loistokuskietu
Se toimii niin että jos ajoneuvon kanssa sattuu jotain johon otetaan vakuutuksesta korvaus niin juuri sen vakuutuksen bonukset ei alene.
Mihinkään muuhun ajoneuvoon et sitten enää saa otettua Ifistä vakuutusta entisillä bonuksilla, vaan ne ovat tipahtaneet, eivätkä siitä nouse ellet Ifissä niitä pari vuotta kerää.
Jos vaikka vakuutettu ajoneuvo meni ns. lunastukseen niin siinä meni ne bonukset mukana, et saa siirrettyä toiseen ajoneuvoon.
Kuulemma asiakkaiden etu - ja hupaisaa tässä on se että If ampuu omaan jalkaan tällä systeemillä, kun muista yhtiöistä kyllä edelleen saa bonukset entiseen malliin.
Eikös tuo loistokuskietu koske vain liikennevakuutusta? Eli ensin kerätään täydet liikennevakuutuksen bonukset riittävällä määrällä vahingottomia vuosia putkeen. Tämän jälkeen ansaitaan vielä loistokuskietu selviämällä muutama vuosi ilman vahinkoja täyden bonuksen keräämisen jälkeen.
Jos sitten sattuu vahinko vakuuttamallasi ajoneuvolla X, niin loistokuskietu pelastaa kyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen bonusmenetykseltä tämän ensimmäisen vahingon osalta. Eli bonus olisi edelleen täydet 80%, mutta pitäisi taas selvitä muutama vuosi ilman vahinkoja, että loistokuskietu tulee jälleen voimaan.
Äsken mainittu vahinko ei toki vaikuta toisen ajoneuvosi Y bonuksiin mitenkään olettaen, että et esim. vaihda tässä välissä vakuutusyhtiötä. Vahingosta tulee merkintä liikennevahinkotilastoosi, josta bonukset yhtiötä vaihtaessa tai uutta vakuutusta ottaessa lasketaan.
Eli ajatellaan, että sinulla on auto X (bonus 80% + loistokuskietu) ja pyörä Y (bonus 80% + loistokuskietu). Ajat autolla X kolarin -> bonus pysyy 80%, koska loistokuskietu pelastaa. Pyörällä Y bonus 80 % sekä loistokuskietu edelleen säilyvät. Sitten päätätkin hieman vahingon jälkeen ostaa vielä kauppakassin Z, johon tuleekin sitten liikennevakuutuksen bonukseksi 72%, koska autolla X hiljattain ajamasi kolari on aiheuttanut merkinnän vahinkotilastoon. Autolle Z sinun pitää siis kerätä bonuksia vielä pari vuotta.
Oliko riittävän monimutkaisesti avattu?![]()
Honda CBR 954 RR '02
Winegum avasi asiaa muuten aivan oikein, mutta tämä
menee niin että mikään muu yhtiö ei kyseistä merkintää näe - tai ainakaan mitenkään huomioi - kuin If.Vahingosta tulee merkintä liikennevahinkotilastoosi, josta bonukset yhtiötä vaihtaessa tai uutta vakuutusta ottaessa lasketaan.
Siispä tämä
pitää korjata muotoonvahinko ei toki vaikuta toisen ajoneuvosi Y bonuksiin mitenkään olettaen, että et esim. vaihda tässä välissä vakuutusyhtiötä
vahinko ei toki vaikuta toisen ajoneuvosi Y bonuksiin mitenkään olettaen, että et esim. vaihda tässä välissä autoa (tai moottoripyörää, mikä kyseessä onkaan)
Ja vielä
koskee myös kaskoa joka "sietää" yhden kolarin per vakuutuskausi.Eikös tuo loistokuskietu koske vain liikennevakuutusta?
Omituista on siis se, että Ifin loistokuskietu rankaisee vakuutuksenottajaa ainoastaan Ifissä josta et enää saa vakuutusta aiemmilla bonuksilla mihinkään ajoneuvoon. Olemassaolevat vakuutukset toki pitävät bonuksensa, mutta auton tai moottoripyörän vaihtaminen pudottaa ne Ifissä.
---------------------------
Sopiihan tänne tekstiä, niin kerron omakohtaisen kokemukseni asiasta.
Vaimoni lähti eräänä joulukuisena aamuna töihin autolla joka on minun nimissäni. Poika oli tullut yöllä kotiin ja jättänyt autonsa pihalle kohtaan jossa ei yleensä autoa parkissa ole, eikä vaimoni huomannut sitä ja peruutti sen takaoveen johon tuli sen verran iso lommo että päätettiin ottaa korvaus vakuutuksesta.
Korvauksen osalta If toimi hyvin ja nopeasti.
Sähköpostiini tuli erillinen onnitteluviesti loistokuskiedusta joka pitäisi bonukseni täysinä.
Juuri tuossa vuodenvaihteessa muuttui bonussäännöt niin että alkoi saada kaikille autoille samat bonukset mitä oli itse ehtinyt parhammillaan kerätä. Yksikään meidän autoista ei sattunut tuolloin olemaan rouvan nimissä ja todettiin että kaiken varalta siirretään yksi autoista hänelle, kun kahteen vakuutukseen oli tullut vuosien varrella kerättyä täydet bonukset. Näin meillä molemmilla olisi varmasti täysi bonuskertymä.
No, sitten kevättalvella vaihdoin autoa. Tuo auto jolla kolhaistiin toista meni vaihdossa.
Vakuutuksen otin - harvinaista kyllä . tutkimatta laskureilla missä se olisi halvin, ja Ifistä.
Sitten pikapuoliin tuli ajankohtaiseksi ottaa kesäauto hetkeksi liikennekäyttöön ja sen tiedoista huomasin että siinähän ei ollut vanhan systeemin mukaan vielä kertynyt paljoakaan bonuksia. eli nyt saisin vakuutukseen täydet bonukset.
Vaan eipä saanut, koska em. kolarointi toisella autolla. Ei, vaikka vakuutus oli ollut aina Ifissä.
Tätä selvitellessä huomasin että myöskään käyttöautoni vakuutuksen bonus ei ollut enää täydet vaan 70%.
Loistokuskietu oli mennyt auton mukana.
Soittelin asiasta pari kertaa Ifiin, sitten vaihtelin vakuutukset sieltä pois.
Kaikista muista yhtiöistä saa täydet bonukset, joka tekee sen ettei If ole enää missään ajonevovakuutuksessa minulle halvin vaihtoehto.
Ei tämä siis kuluttajan kannalta ongelma ole, vakuuttajia löytyy. Varmaan monen lukijan mielestä edellä kerrottu systeemi ihan OK, eikä siinä mitään. Meillä kuitenkin siirtyi suhteellisen lyhyessä ajassa kolmen auton, kolmen moottoripyörän (ja mönkijän johon ei tosin bonuksia saa) vakuutukset muihin yhtiöihin.
Kaikissa vakuutusyhtiöissä on etunsa ja harminsa.
Mulla on osa käyttöautoista Turvassa, koska siellä on Liittokasko, joka vertailussa oli paras. Vaatii siis ammattiliiton jäsenyyden.
Museovakuutukset on myös Turvassa, koska ovat halvimmat siellä.
MP vakuutus on If:ssä koska se oli ainoa joka antoi päiväkohtaisen vakuutuksen.
Muutama halvempi vakuutus, kuten vanha käyttöauto, perävaunu ja traktori on Pohjolassa, koska ne saan kuitattua osin OP bonusarahoilla.
Lisäksi AL-Turva, joka on lähinnä museovehkeiden liikkuvuuden turvana, mutta toki myös on auttanut muissa ajon keskeytyksissä.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Mies 39v Helsinki
If
Superduke 1290 vm 2020
Huippukasko täysillä bonuksilla
1150€ vuodessa
KTM 1290 Superduke -20
KTM 1290 Superduke -16
Kawasaki Z1000 -12
Kawasaki Z750 -07
Kawasaki ZX-6R
Honda NSR 125
Honda Monkey Z50
Mies, 50 v, Kempele.
IF on perinteisesti ollut Bemarille halpa, esim. K75 RT 1992, liikennevakuutus 80 % ja osakasko, 180 eur/v, kun kilpailijat ovat 300 euron luokkaa.
Mutta R1250 GS:n kanssa tulikin yllätys. IF lv + täyskasko 80 % bonuksilla 767 eur, kun Lähi-Tapiola 70 % bonuksilla 734 eur.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Mies 33v Oulu
Superduke 1290 vm-14
Liikenne/osakasko 80/80 bonuksilla 476e jos ajaa täydet 12kk. IF
Pyörä on käyttöönotetttu -18 niin vakuutusyhtiö ilmeisesti pitää sitä -18 mallisena, en ole kyllä varma meneekö se niin.
GSX-R
M 37 Vantaa
-05 990 Super Duke
64% bonuksilla OP:ssa jää maksettavaa 280€ per vuosi liikennevakuutuksesta ja osakasko 220€ siihen päälle.
GSF1250S
SV1000S \ 990SD \ ER6n \ VFR750F\ NSR125 \ PV50
Mopo, eli 50cc Peugeot Skootteri 2019
Miun nimissä vakuutus (liikenne ja kasko 300€ omavastuu)
Kallein IF 771,36€
Halvin POP 388,95€
M 30 Lappeen Rannoilta
Pyöränä nyt Honda 600 varjo vm 1994
Lähi-Tapiolan kanssa juuri nyt käynnissä chat-keskustelu että miten meikäläisen bonarit vaikuttaa niin pirun pienille (55%) kun tässä on kuitenkin +7 vuotta oltu kahen pyörän päällä ilman vahinkoja????
Mutta:
Liikennevakuutus 250.66
Osakasko 70.40
Tiedottelen jahka tuolta jotain kuuluu (tod.näk. meikäläinen taas olettaa jotain ja oletuksellahan ne asiat yleensä menee per*iilleen)
Jopo, Peugeot Speedfight II LC, Yamaha Thundercat -97, Yamaha R6 -05, Honda Shadow 600 -94 bobber, Yamaha Fzs1000 scrambler
Rautaan ei rakastuta (that's a LIE!)
Osakaskossa kannattaa aina ottaa huomioon ajoneuvon ikä, koska osalla vakuutuyhtiöistä on hinauspalvelussa ajoneuvolle ikäraja (15-20v).
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Nooh, tässä lainaukset tuosta keskustelusta:
boltti: "Hei. Mistähän johtuu että tämä sivustonne laskema 55% bonus mp:ni liikennevakuutuksessa tuntuu melko pienelle? Olen kuitenkin yhtäjaksoisesti omistanut ja ajanut pyörillä +7vuotta puhtain paperein eli ilman vahinkoja."
Chat-person: "Hei. Sivustomme laskuri laskee bonuksesi vahinkohistoriasi perusteella."
Chat-person: "Minä en pysty vaikuttamaan bonuksen suuruuteen."
Chat-person: "Oletkin ilmeisesti poistunut sivuiltamme. Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi. Hyvää kevättä."
Olin siis noiden vastausten aikana postaamassa alkuperäistä viestiäni tänneeipä tuosta vielä viisastunut, olisin halunnut juurikin tietää tuosta porrastuksesta eli kauan tässä vielä menee täysiin ponareihin...
No näillä korteilla pelataan.
Jopo, Peugeot Speedfight II LC, Yamaha Thundercat -97, Yamaha R6 -05, Honda Shadow 600 -94 bobber, Yamaha Fzs1000 scrambler
Rautaan ei rakastuta (that's a LIE!)
Liikennevakuutuksen ehdot ovat ladattavissa lähitapiolan sivuilta, ja sieltä ilmenee myös se, miten bonus määräytyy. Ilman vahinkohistoriaa uusi mp-vakuutus menee heillä bonusluokkaan 25% ja nousee siitä 5% vuodessa. Jos tuo 7+ vuotta pitää paikkansa, ja pyörä on ollut liikenteessä joka kaudella vähintään 90pv, niin minusta äkkiä laskien bonuksen pitäisi olla 60 eikä 55. Mutta tarkemman tiedon joutunet kysymään heiltä... seuraavan kerran kannattaa chatin aikana pysyä siinä samassa ikkunassa.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"