Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Viime talvena ikäväkseni huomasin pyöräni tankin sisäpinnoilla olevan ruostetta. Foorumeita lukiessani en törmännyt muuta kuin muurahaishappoon ym. En väitä etteikö nekin toimisi, mutten ollut kovin halukas kokeilemaan "pitäisi toimia" puheiden perusteella.

    Nyt viime syksynä aihetta taas tutkiessani törmäsin Bilt Hamberin sivustolla Fuel tank cleaning kittiin http://www.bilthamber.com/pro-introd...cleaning%20kit
    Muutaman kysymyksen kysyttyäni mailitse pistin tuotteen tilaukseen.

    Lopputulos oli juuri niin kuin pitikin, eli täysin ruosteeton tankki sisäpuolelta. Mitään pinnoituksia ei ohjeiden mukaan tarvitse, kun tankin täyttää mahdollisimman nopeasti bensalla ja näin talvella bensan stabilointiaineella.

    Tälläkin foorumilla on silloin tällöin puitu kyseisestä ruosteongelmasta, niin ajattelin kirjotella jotain omaa kokemusta aiheesta. Käyn prosessin läpi vaihe vaiheelta kuvien kera ja selostaen hieman kunkin työvaiheen ideaa.

    Lisää tietoa voi lukea suoraa Bilt Hamberin sivuilta http://www.bilthamber.com/pro-introd...cleaning%20kit tai kysyä tuotteen maahantuojaltahttp://www.projectech.fi/autodetailing.html




    Kyseiset aineet. Vasemmalla jauhemainen deox c ruosteenpoistaja ja oikealla nestemäinen Surfex hd degreaser rasvan sekä epäpuhtauksinen poistaja.




    Ensimmäinen vaihe on irroittaa bensapumppu tankista ja kiinnittää tilalle levy tms. vesitiiviyden varmistamiseksi.




    Sen jälkeen tankkiin oikea suhde Surfex hd:ta ja kuumaa vettä, suhde noin 1:20. Kunnon ravistus ja odottelua 2-3h tuntia, jonka jälkeen litku otetaan talteen myöhempää käyttöä varten. Älä sulje tankin korkkia, jotta tankkiin ei pääsisi muodostumaan alipainetta!




    Seuraavaksi sekoitetaan deox c mahdolllisimman kuumaan veteen, eli hanasta noin 65 asteista vettä, niin että seoksesta tulee täysin kirkas ja kaikki jauhon jäämät häviävät. Seos kaadetaan tankkiin ja jätetään vaikuttamaan 2-12h riippuen ruosteen määrästä. Edelleenkään älä sulje tankin korkkia! Seos kannattaa aina välillä poistaa ja tarkastaa, joko ruosteet olisivat lähteneet. Jos eivät kaadetaan seos takaisin vaikuttamaan tarvituksi ajaksi. Seos toimii niin kauan kunnes se on väriltään mustaa.
    Tarvitun ajan jälkeen tankki huuhdellaan runsaalla vedellä ja kuivataan.



    Tankki ennen



    ja jälkeen
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  2. #2
    Aika arvokas kokeilu, onneksi toimi. Apteekista saa pussissa sitruunahappoa, maksaa pari kolme euroa. Sen sekoittaa kuumaan veteen ja kaataa tankkiin. Kääntelee tankkia vaikka kerran päivässä, että joka pinta saa osakseen käsittelyn. Viikon päästä tyhjennys, huuhtelu ja kuivaus. Sitruunahappo ei tuhoa muovi, kumi tai maalattuja osia, mutta irroittaa ruosteen.
    Lisäksi, nykypyörien tankki ei juuri normaalioloissa joudu tekemisiin öljyn tai rasvan kanssa, niin erillistä "degreaseria" ei tarvita.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  3. #3
    Itse hoitelin aikoinaan ruosteen pois -74 Suzukin tankista elektrolyysin avulla seuraavasti:

    1. tankki irti ja tyhjaksi
    2. amparissa sekoitin pesusoodaa (washing soda) lampimaan veteen
    3. tankki tayteen soodavetta
    4. 20cm pituisesta betoniraudanpalasesta terasharjalla kaikki ruoste pois ja toiseen paahan kiinni johdonpatka
    5. betonirautaan noin 5cm valein kumirenkaita estamaan metallin kosketus metalliin seuraavassa vaiheessa
    6. Betonirauta tankin sisaan siten ettei metalli kosketa metalliin (varmistus yleismittarilla)
    7. 12voltin virtalahteesta miinusjohto tankkiin kiinni ja plusjohto betoniraudassa olevan johdon paahan kiinni
    8. Sahkot paalle
    9. Odotellaan pari paivaa ja ihmetellaan tankista tulevaa ruosteista vaahtoa (naapurit ihmetteli kans, oli systeemi autotallin edessa kaikkien nahtavilla...)
    10. Kaadetaan ruosteinen soodavesi jonnekin (muistakaa ymparistonakokohdat!) ja huuhdellaan tankki muutamaan kertaan puhtaalla vedella
    11. desi diisselia tankkiin, korkki kiinni ja pyoritellaan (tasta en tieda onko tarvetta)
    12. diisseli Dodgen tankkiin ja pyoran tankki paikalleen

    Puhdasta tuli ja hullunmaine naapureiden keskuudessa kasvoi.

    Hauska pikkuprojekti eika rahaakaan kulunut kuin muutama lati.
    Pessimismi ei kannata, ei se toimi kuitenkaan.
  4. #4
    Aivan loistavaa toimintaa. Juuri tälläisiä ohjeita on hyvä kirjoittaa.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  5. #5
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Aika arvokas kokeilu, onneksi toimi. Apteekista saa pussissa sitruunahappoa, maksaa pari kolme euroa. Sen sekoittaa kuumaan veteen ja kaataa tankkiin. Kääntelee tankkia vaikka kerran päivässä, että joka pinta saa osakseen käsittelyn. Viikon päästä tyhjennys, huuhtelu ja kuivaus. Sitruunahappo ei tuhoa muovi, kumi tai maalattuja osia, mutta irroittaa ruosteen.
    Lisäksi, nykypyörien tankki ei juuri normaalioloissa joudu tekemisiin öljyn tai rasvan kanssa, niin erillistä "degreaseria" ei tarvita.
    Tuo hinta nyt ei voi olla se syy Vaikka apteekkarilta saakin kaikennäköistä halvalla ja vähemmän halvemmalla. No joo se siittä.

    Miksi sitten Bilt Hamberin oma tuote, eikä sitruunahappo. Sen sijaan, että heittäisin vastaukseksi "musta tuntuu"... Päätin kysyä suoraan Bilt Hamberilta, joka on tehnyt tutkimustyötä asian eteen.
    Vastauksena sain:
    Deox-C is far more effective than citric acid - it's faster, consumes a lot more corrosion is safer for base metals, less acidic - it's dedicated to remove rust, it will even ourperform phosphoric based removers. Surfex HD removes any trace of hyrdrocarbon residue that could prevent the actives in Deox reaching the surface.
    Eli suomeksi käännettynä kutakuinkin näin:
    Deox-c on huomattavasti tehokkaampi, nopeampi, vähemmän hapottavampi ja sitä kautta turvallisempi metallille. Se on kehitetty varta vasten ruosteenpoistoon ja päihittää jopa fosforipitoiset ruosteenpoistajat. Surfex HD poistaa hiilivetykalvon metallin pinnalta, jotta Deox-C pystyisi toimimaan moitteetomasti.

    Kysymykset olivat:
    - Miksi fuel tank cleaning kit sitruunahapon asemesta?
    - Tarvitaanko Surfex HD:ta oikeasti kyseiseen työhön?
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  6. #6
    Totta kai he myyvät tuotettaan. Tietenkin se on parempi kuin muut.. Sitruunahappo on sen verran mietoa tavaraa, että ei sillä ole omissa projekteissa vielä tähän mennessä vaurioita saatu. Päin vastoin. Jälki on todella mainiota. Sitruunahappo ei "sulata" ruostetta, vaan irrottaa sen ehjästä pellistä. Väittävät sen menevän ruosteen ja ehjän metallin väliin.
    Samapa tuo, en aio edelleenkään ostaa kaupallista tuotetta tilalle, kun tuo on vähintään yhtä vaivaton. Ja halpa.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  7. #7
    Paljonko tuota sitruunahappoa tarvitsee laittaa noin 12 ltr vetoiseen tankkiin? Desi? Litra? Kilo?

    Olis oma ja mamman pyörän tankit putsattava sisältä.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  8. #8
    Lainaa Kawa LTD kirjoitti Katso viesti
    Paljonko tuota sitruunahappoa tarvitsee laittaa noin 12 ltr vetoiseen tankkiin? Desi? Litra? Kilo?

    Olis oma ja mamman pyörän tankit putsattava sisältä.
    Maksoi melkoisen lailla apteekissa... Ite tarvitsin sitä kalkin poistoon kaakelipinnoilta. Suattaapi olla, jotta maksaa jossain muualla kuin apteekissa jotain järkeviuä arvoja
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  9. #9
    Toisessa ketjussa suositeltiin Annitrol merkkistä ainetta, vielä on itsellä kokeilematta, motonetistä ainakin saa eikä ole hinnalla pilattu, tiedä sitten toimiiko.
  10. #10
    Lainaa Masa kirjoitti Katso viesti
    Maksoi melkoisen lailla apteekissa... Ite tarvitsin sitä kalkin poistoon kaakelipinnoilta. Suattaapi olla, jotta maksaa jossain muualla kuin apteekissa jotain järkeviuä arvoja
    Apteekissa maksoi viimeksi 3.90/pussi. Ei minun mielestä kallista. Itse laittaisin tankilliseen 1-2 pussia.

    Jos kaakelipesuun tarvii enempiä määriä, niin käypä Agrimarketissa. Olikohan sian ripulilääkkeksi(?) tarkoitettu aine on yli 90 prosenttisesti sitruunahappoa. 25 kilon säkki ei maltaita maksanut.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  11. #11
    Annitrol eli fosforihappo onkin sitten aika nasakkaa ainetta. Minkälaisia kokemuksia raadilla on, iskeekö aivan välittömästi käsittelyn jälkeen pintaruosteen jos ei huuhtele tankkia esim. löpöllä tai täytä bensalla?
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  12. #12
    Fosforihappohan muodostaa tankin sisäpintaan rautafosfaatti-kerroksen, joka suojaa tankkia ruosteelta. Eli ei ole kiire käsitellä tankkia.
  13. #13
    Niin ja sitruunahappojauhettahan saa siis ihan prismastakin/cittarista, sehän on elintarvike. Hyvin sillä irtoaa ruoste kun tarpeeksi kauan liottaa ja näin talvellahan sitä aikaa on. Lämmintä vettä kannattaa käyttää niin poreilu vaan käy Itse yhdistin töissä sitruunahapon ultraäänipesurin kanssa
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  14. #14
    Lainaa killa kirjoitti Katso viesti
    Annitrol eli fosforihappo onkin sitten aika nasakkaa ainetta. Minkälaisia kokemuksia raadilla on, iskeekö aivan välittömästi käsittelyn jälkeen pintaruosteen jos ei huuhtele tankkia esim. löpöllä tai täytä bensalla?
    Tuossa jotain motonetin sivuilta. Onko tietoa millasella seossuhteella tuota käytetään? 1:10 ? vai fifty-sixty?

    http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-2124
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  15. #15
    Lainaa Kawa LTD kirjoitti Katso viesti
    Onko tietoa millasella seossuhteella tuota käytetään? 1:10 ? vai fifty-sixty?
    ANNITROL
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  16. #16
    Lainaa jamas kirjoitti Katso viesti
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  17. #17
    Ehkä mennään tässä nyt liian detailiksi, mutta pakko silti höpistä.

    Ruostuminenhan on hidasta lahoamista (sen verran metallia katoaa kun ruostetta poistetaan).

    Ruoste tulee siitä, että huokonen aines saa vettä ja happea ja alkaa "palamaan". Eli kyseisessä ruosteisessa kohdassa on paikka alkanut mätänemään ja tästä kohtaa halutaan ainoastaan poistaa tuo jo-palanut pakokaasun tapainen kuollut iho = ruoste.

    Sitruunahappo tekee tämän hienovaraisemmin, kuin nämä aineet jotka on tehty poistamaan ruostetta. Syy tähän on se, että nämä aineet sisältävät myös aineita jotka hieman syövät lisää tuota huokosta pintaa ruosteen alta ja samalla tasoittaa alueen joka vähentää mahdollisuutta ruostua uudelleen samasta kohtaa.

    Tuo on melko kakspiippunen juttu.
    Sitruunahappo ei syö oikeastaan muuta kuin sen ruosteen jättäen pinnan huokosemmaksi joka voi johtaa uudelleenruostumiseen.

    Tehokkaammat aineet taas syövät ruosteen lisäksi sen semi-ruostuneen osan jättäen vähemmän metallia kyseiseen kohtaan.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  18. #18
    Tuota sitruunahappoa saa muutes maatalouskaupoista, esim Agrimarketista.

    On vähän isompaa purkkia tarjolla(5/25kg) eikä maksa paljoo... Ei sitten ainakaan sen puolesta tartte nuukailla
    K750 -61
  19. #19
    Polkupyörän osia meinaan sitruunahapolla puhdistella ruosteesta. Tartteeko noita osia ton pesun jälkeen neutralisoida jollain, vai riittääkö että huolellisesti vaikka fairy vedellä pesee? Mitähän noihin laittaisi päälle ettei ruostu heti uudestaan? Esim vanhan ponin tangon ja satulan pikasäätövivut, ym pikkunippelit.
    E: Milläs olette hävittänyt tuon käytetyn sitruunahapposeoksen?
    E2: Tykkääkö kädet tykkyrää tuosta vai pitääkö kiskoa suojakäsineet?
    Hornet 600 -99
    Myydään vieläkin NSR125 -03
  20. #20
    Kyllähän se on niin että jos tankki tms on ruosteessa niin fosforihappo on se oikea aine,noin 30-35% litku.Sitä saa valmiina ja Motonetin Annitrol on samaa kamaa.Fosforihappo jättää harmaan pinnan joka ei tarvitse mitään päälleen tai sen voi maalata suoraan sen pinnan päälle.Sitruunahappo toimii myös mutta se pitäisi saada pidettyä lämpimänä,saman voi tehdä myös fosforihapolle,se nopeuttaa prosessia.Viimeksi siivosin vanhan Harrikan satulan rautaosat.En ole huuhtonut sitä pois,antanut vain kuivua ja vetänyt pohjamaalin päälle.

    Sitruunahappo-toimii,on miedompi ja hitaampi
    Fosforihappo-tehokkaampi,nopeampi.

    Katsokaa vaikka VMPK:n sivuilta,siellä on paljon kokemusperäistä tietoa ruosteenpoistosta.

    ps.Sitruunahappo on myös elintarviketeollisuudessa käytetty kama joten viemäriin loppusijoitukseen.Molempia voi käyttää myös uudelleen kun siivilöi moskan pois.Ei kannata jäädyttää,eli säilytys lämpimässä.Sooda ei ole myrkyllistä myöskään.
  21. #21
    Jos meinaa käsittelyjen jälkeen varastoida tankkia tyhjänä, pitäisikö huuhdella lopuksi dieselillä tms?
  22. #22
    Ei tarvitse, kunhan on lämpimässä/kuivassa tilassa.
    C-luokan meininkiä vuodesta 84
    Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
    Suzuki GS 450S -87
    Kawasaki GPX 500R -88
    Ducati Monster 696 -11 -RIP-
    Suzuki RF 600R -96
  23. #23
    Lainaa Cebusa kirjoitti Katso viesti
    Jos meinaa käsittelyjen jälkeen varastoida tankkia tyhjänä, pitäisikö huuhdella lopuksi dieselillä tms?
    Kaiken järjen mukaan kyllä. Saa kaiken kosteudun poistettua tankista ja samalla dieseli jättää pienen suojakalvon edes hetkeksi pinnalle.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  24. #24
    Jos tankkiin tulee lopulta reikä useiden ruosteenpoistojen jälkeen, niin hitsaa/hitsauttaa vaan paikkapalan reiän päälle ja taas mennään.
    Rovaniemi
    1. Yamaha XV 1100 Virago 1996 (27 tkm)
  25. #25
    Tankissa pientä ruostepillkua ja Anitrolilla pitäisi poistaa nuo.
    Kun Anitrol muhinut tankissa, kannattaako tankki vielä huuhdella jollain vai annanko vain kuivaa?
  26. #26
    yksi hyvä syy laittaa 2t öljyä tankkiin loraus talveksi. Ja ajaa sillä vähän, niin on konekin voideltu.

    ei haittaa jos ei ole kattia,
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  27. #27
    Lainaa Waltzuu kirjoitti Katso viesti
    Tankissa pientä ruostepillkua ja Anitrolilla pitäisi poistaa nuo.
    Kun Anitrol muhinut tankissa, kannattaako tankki vielä huuhdella jollain vai annanko vain kuivaa?
    Puhtaalla vedellä huuhtelet.
    <p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
  28. #28
    Käsittelin tankin Annitrolilla ja sain vain lisää ruostetta!!! Oli kyllä aluksi putipuhdas, mutta nyt kun tankki muhi tyhjänä kuivassa ja lämpimässä tallissa, on aivan ruosteessa sisältä. Eihän sen näin pitäisi mennä, ymmärrän kyllä jos tyhjä tankki kosteassa ilmassa ajan myötä alkaa ruostua, mutta että ihan täysin pinta ruosteen peitossa kuivissa olosuhteissa. Mitävit...
    youtube.com/user/mototuomas
  29. #29
    Sitruunahappoa vaan apteekista muutama pussi ja veden kanssa lotraa tankin täyteen ja antaa vaikuttaa viikon -pari niin tankki on kuin uusi

    Itse otin (pumpun ja / tai suodattimen) pois tankista ja leikkailin sopivan muovilätyskän (mitä lie kovaa muovipalaa) minkä ruuvasin tilalle niin ei vuoda hapot pihalle
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  30.  
  31. #30
    Ruostehan pitää ensin saada poistettua tankin pinnoilta mekaanisesti ennen mitään uutta käsittelyä.
    Itse olen entiöinnissä tulpannut kaikki reijät vaneerinpaloilla. tankin sisään kourallinen puhtaita sormenpään kokoisia kiviä ja tankki pyörimään, mulla on siihen tehty peli, tunniksi jolloinka kuvet puhdistaa tankin ruosteesta täysin puhtaaksi ja kirkkaaksi. Sitten maalaus tai jokin muu pinnoitus.
    Joskus kun ruostetta on vain vähän , olen vain ravistellut ja pyöritellyt tankkia käsissä, tietenkin kivet sisällä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen