Tarkoituksena olisi ottaa n. viikon reissu kesällä pohjanlahden ympäri ja mutta olisin kaivannut apua siitä missä kannattaa poiketa. Ajatuksena laitoin kartalle summittaisen päiväsiirtymän joka olisi alustavasti n. 300km, mutta päivä matkaksi voisi hyvinkin tulla tuommoinen n.500 km.
Onko tuon reitin puitteissa mitään nähtävää koko matkalla vai kannattako poiketa jossain matkanvarrella ja jos kannattaa niin missä ja mitkä paikat on uuden motoristin ehdottomasti nähtävä?
Kiitos!
PS: Itä- ja Keski-Suomi koluttu jo. Eli lähinnä lahden tuolla puolella olevia kohteita.
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=2...cc52aad6&msa=0
Viimeksi muokannut: BilriX; 25.01.2012 klo 19:57. Syy: Lisätty reitti :)
Juu, voihan siellä olla nähtävääkin, siis Stokiksen ulkopuolellakin. Onhan se tuo korkearannikko sinällään ihan ok. mutta muuten kuitenkin suoraa isoa tietä, varsin yksitoikkoista.
Toissa kesänä ajoin Sundsvallista yhtä soittoa Ouluun, kun välillä vain ei ollut mitään, minkä vuoksi olis viitsinyt edes hidastaa, tai siis olihan, se grilli siinä uumajan keskustassa.
Siirrä nuo samat kilometrit suoraan kohti länttä ja päädyt Norjaan Oslo, Stavanger, Bergen alueille ja eipä ole näkemisestä ja kokemisesta pulaa. Varsinkin jos et ole sattunut tuolla suunnalla ennen liikkumaan, niin suosittelen.
Pan European 1300
Juu, kannattaa kyllä kierähtää Norjaan. Rajaseutu (likempänä Norjaa) on myös ihan vängän näköistä, turkasen autiota tosin. Jossain Åren kohdilla alkaa olla jo jonkinlaista maisemaa.
Onkohan se iso väylä E18 kun menee Örebron ohi kohto Osloa: muuttuu Norjassa vähän kivemman oloiseksi, mutta ei ollut nautinto autolla, tuskin erityisesti on sitä pyörälläkään muuta kuin että pääsee joskus hitaammista ohi.
Husqvarna Vitpilen 401 -22
ex-GSX-R 750 K6
ex-SV1000S K5
Kannattaa käyttää tuota googlemapsin streetviewiä teiden tarkasteluun. Näkee hyvin minkälaista baanaa tai kinttupolkua on. Piirtämäsi reitti on molemmin puolin lahtea tylsä - leveää ja suoraa baanaa. Mielestäni kaikkialta löytyy mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa, kun vain viitsii valita pieniä teitä - sorateitä kaihtamatta. Norjassa tietysti on maisemallista katseltavaa enemmän ja mutkaisia teitä.
Jep aikamoinen rangaaistus kierrellä nuo tiet.....Ruotsinpuoli Uumajaan asti menettelee mutta siitäkin pohjoiseen on vähän tyhjää ja Suomi noilla teillä kokonaan.
JOS tuo reitti on pakko kiertää niin Ruotsisa menisin etelän suurinpiirtein isoa tietä, Uumajasta Lyckseleen ja sielä 365:a ja pienempiä teitä Haaparantaan. Suomen puolella Tornio-Oulu-Oulainen-Ylivieska-Sievi-Kaustinen-Lappajärvi-Kuortane-Virrat-Näsijärven länsipuolta Ylöjärvelle ja pikkuteitä tai motaria Hesaan mielialasta riippuen. Juurikaan ei matkanteko hidastu mutta ne ihan tappavimmat paikat jää pois. Erityisesti ja oikeasti siis Uumaja-Luleå ja Oulu-Vaasa ovat oikeasti aika tylsiä pätkiä. Muttta pakko jokaisen tuo kierros on tehdä!
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ahvenmaalle ainakin vois mennä Grisslehamn - Eckerö reittiä
Viimeksi muokannut: Mrvexin; 26.01.2012 klo 20:21.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Ehdottomasti pikkulaivoilla Ahvenanmaan kautta yli! Roslagenissa on paljon pieniä mutkateitä ja Tidernas Väg 272 ja 83 Uppsalasta Ångeen on nätin näköistä maalaismaisemaa. Loppumatkasta Höga kusten tai pisto Norjan puolelle vaikka Trondheimissa tai Mo i Ranassa.
www.easy-rider.fi
Vaimon kanssa kierrettiin Itämeri kahdessa viikossa ja vieläkin tuntuu että yksi parhaimmista reissuista, se Pohjanmeri kun on suureksi osaksi melko tylsää.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Katos... Äijä pysyy vielä satulassa.
Komppaan kyllä tuota tylsää pohjoisen lenkkiä.
Voihan sitä vetää rautapersettä, tai sitten nuhjata jokainen kylä raitteineen.
Silloin vaan se viikko loppuu pahasti kesken.
Onn joskus ihmetellyt, mikä ihmeen kynnys siinä on ajaa Stadissa tai Tu... Tu... Tu... (ei vittu)
TTTurussapaattiin illalla ja täräyttää sieltä aamulla hyvin nukkuneena ja syöneenä ladulle
luvatun maan puolella.
Niin... Yöllä voi joskus nukkuakin, jopa laivallaja aamulla on ihan uusi maailma
monine mahdollisuuksineen ja suuntineen edessä. Kaikki vaan yhden yön takana!
Maksaa maksaa.... no joo, ei maltaita ja palaa sitä päiviä-öitä-rahaa perse puutuneena
hulluna vaan eteenpäin ajellessakin.
Ihan sama se on "eurooppaan" menokin. Jos ei Ruotsissa / Tanskassa keksi mitään tekemistä,
helvettiäkö siellä punnertaa. Ajaa paattiin, huilaa ja "herää" puolimatkassa ajaen ulos paatista.
Mikään ei (kai) o puuduttavampaa kun ajaa mopolla vaan pisteestä A pisteeseen B![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Robin lähti täältä Espoosta ja vuorokautta myöhemmin oli Tukholmassa on sanonut ettei toista kertaa tee sitä.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kyllä se reisusta käy se E4:kin,varsinkin ensimmäisen kerran, Sundsvall - Örnsköldsvik on paras pätkä
ja voihan siitä vähän mutkailla sisemmäksi.
Esim Tukholma - Enköping - Borlänge - Mora - Östersund - Arvidsjaur - Haparanda.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Juuri kuten jskanerva tuossa haastaa....Vähän poikkeamia suuntaan ja toiseen, ei se tuo Höga Kusten niiiiin hiano kuitenkaan ole, paitti se Härnösundin silta tiätysti. Mutta kun tuonne Moran suuntaan esim jutaa niin miten on valtavasti UPEITA telttamestoja, koskia, hienoja levikkeitä että taukotupia (nuotiopaikkoja) mäntykangasmaastoineen..
Ja muutenkin tuosta kyllä saa "seikkailun" ainekset kun lähtee vasiten yötävasten vetämään, kun loppuu se "turha" liikenne sieltä väyliltä ja saa alkaa jutaamaan reiluja nopeuksia....jotkin strobovälähdykset tosin häikäisee vähän väliä kun vilkkuu mutta sitä varten voi pitää aurinkolaseja...tai siis kaverit kertoi että yöllä saa ajella aivan rauhassa 140km + PLUS = melkein kuin germaanian baanoilla...
![]()
Viime keväänä, toukokuun lopulla ajelin tuon reitin edestakaisin Haaparanta - Arvidsjaur - Östersund, kun käväisin Trondheimissa. Tosi hienot maisemat, hyvä kuntoiset tiet, eikä liikenneruuhkista tietoakaan. Siellä näkee sen oikean kansankoti Ruotsin, ja nähtävyyksiäkin riittää, jos on aikaa tutustella. Ja loppujen lopuksi matkakin joutuu, kun liikenne on hiljaista ja nopeudet pystyy pitämään tasaisen jouduttavina, joten itse käytän tuota reittiä kyllä toistenkin, kun Ruotsin läpi ajan. Siis suosittelen.
Ennen lähtöä kannattaa vilkaista Vägverketin sivuilta mahdolliset tietyöt, ne saattaavat olla muutaman kymmenenkin kilometriä ja koko väylä on samaan aikaan työn alla, joten raskaammalla katu/matkapyörällä saattaa olla hiukan haasteellista matkantekoa.
Mua kiinnostas kokeilla ajaako Helsingistä Tukholmaan alle 24 h, nuuskatukun kautta![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
http://meltorautahanuri.blogspot.fi/
Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.