Pakoputken takapöntön ja putken keskiosan eli kollektorin välinen liitos vuotaa reilusti. Takapöntön ja kollektorin reunoissa on hahloja että sen saisi kiristettyä. Mutta halkaisija on kummassakin sama ja sinne putkien yhdyskohtaan tulee sisälle sellainen noin 8cm pitkä ohuempi putki.
Miten tällaisen saa järkevästi tiivistettyä siten että se ei vuoda ja että se näyttääkin vielä suht järkevältä?
Onko noista pakoputkinauhoista tai pakoputkikitistä mihinkään?
Tuossa tarinaa kuvien kera että tajuaa mistä on kyse
http://tuumaustauko.blogspot.com/201...os-vuotaa.html
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Eli siis vuotaa luultavasti sisemmän putken ja ulompien putkien hahloista ?
Onko sisempi putki riittävän pitkä ?)
Kokeile löytää tollanen kiristyspanta joka olisi niin leveää että peittää hahlotkin.
Väliin tiivisteeksi vielä jotain alumiinia tms suht pehmeää kuuman kestävää materiaalia joka muotoutuu putkea vasten ?
Toimisko joku tällainen *pantana ?
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
No mitä se haittaa jos vuotaakin? Tuleeha ne kaasut kuitekii viimeistään sieltä vaimentimen päästä myös ulos. Vai meneeks paskapumpun katti sekaisin
Ainoa mitä tollanen vuoto saattaa aiheuttaa on hieman lisääntynyt paukuttelu putkissa moottorijarrutuksessa. Vuotoa voi hillitä kuumaa kestävällä silikonilla, pakoputkikitillä tai parhaiten yhteensopivilla osilla. Tollanen 8 cm jatkoviritelmä ei kuulosta tehdasvalmisteiselta??
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Sisemmät putket on mitä tuli mukana. En tiedä onko kuinka alkuperäiset vai vaan tuupattu jotkut sinne. Mistäköhän tollasta putkea kannattaisi lähteä metsästämään? Jostain biltemasta?(tontze @ Marras. 22 2011,13:56) kirjoitti
Tuo kiristyspanta ei ulotu peittämään kollektorin ja vaimentajan hahloja kokonaan muistaakseni.
Biltemasta varmaan kiristyspantojakin löytyy. Mietin vaan että kannattaisiko sitä tiivistystä lähteä tekemään sinne sisemmän ja ulomman putken väliin massalla tai jollain muulla ja sitten kunnon kiristys?
Ja kannattaako kiristykseen käyttää sellasia ohuita pantoja jotka pultilla lukitaan? -> suurempi puristusvoima pienemmälle alalle. Kun tuollainen leveä ei kuitenkaan purista niin paljon.
Tekeekö alumiiniteipillä mitään, jos sitä kietoisi sinne sisemmän putken ympärille kunnolla?
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Güllepumpe tuskin mitään katteja sisältää(Nevalan Tiikeri @ Marras. 22 2011,13:58) kirjoitti
Mahtoko 70-luvun lopulla katteja vielä olla keksittykään? No en tiedä...
Ei tuo vuotaminen itseäni niin paljon haittaa, mutta kun se kaikki pakokaasu posottaa suoraan kyytiläisen jaloille ja housuille. Se tuoksu ei vaan välttämättä ole kovin mukava kun piipahtaa johonkin kahvilaan. Siksi olisi kiva saada vähän pitävämpi siitä.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Paras tiivistys on juuri tuollainen puristuva tiivisteholkki millainen sinulla jo on. Ihmetyttää vaan että miksi se on noin kapea jos sillä on tarkoitus tiivistää kahden putkenpään hahlot? Löytyisiköhän Stormilta samanlaista tiivisteholkkia, mutta reilusti leveämpänä (käytännössä sen sun koko sisäputken levyisenä). Tai useampi noita kapeita rinnakkain?(jalat @ Marras. 22 2011,14:03) kirjoitti
Mikään massa, kuumakestosilikoni tai pilipaliteippi ei kestä isommassa raossa, jos siellä on väljää tuon kuvissa näkyvän holkin verran. Noi on enempi tarkoitettu pienten epätasaisuuksien varmistamiseen.
Laitoin pyörään liittyvää tavaraa tilaukseen eilen lisää ja laitoin siinä myös tulemaan toiset tuollaiset tiviisteholkit. Mietin itsekin sitä että jos laittaisi toiseenkin päähän tuollaiset. Mutta ne ei kuitenkaan sitten ole sen koko sisäputken pituiset ja se sisäputki on mallia halkaistu. Eli sen sisäputken kokoa voi muuttaa. Ja jos se tiiviste ei sitä kokonaan kuitenkaan tuki, niin se vuotaa siitä kuitenkin.
Eli yhtä tyhjän kanssa käyttää sitä toista tiivistettä sitten tuohon.
Jos hakis vaan biltemasta pakoputkiteippiä. Laittais sitä ja pakoputkimassaa yhdistelmänä sen sisemmän putken ympärille kunnolla. Siihen yksi leveä tai kaksi kapeata puristinta. Sillä voisi homma ehkä hoitua... Ehkä...
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Paitsi että eihän se nyt tiivisty sillä millään jos se sisempi putki vaan puristuu sitämukaa kasaan kun kiristää pantaa. Voi jessus...
Tai jos tiivistyy, niin aika hitosti saa sitä massaa tai teippiä sinne tunkea.
Siis se sisäputken pätkä on tällainen
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Onpa erikoisen kuuloinen liitos. Halkaistu putkenpätkä kahden puskusaumaan tulevan paksun & hahlollisen putken kanssa. Onkohan tää jotain wanhan maailman ihmeitä, vai jonkun kyläsepän älynväläys.
Näin maalaisjärjellä ajatellen, jos sisäputki on halki ja liian ohut, niin asiaa auttaisi isommalla halkaisijalla oleva sisäputki?
Veikkaan että on jonkun edellisen sankarin väkästelemä liitos joka tehty niillä osilla mitä nyt sattunut löytymään.(Talttapää @ Marras. 22 2011,14:28) kirjoitti
Mistäköhän tuollaista ehjää halkaisematonta sisäputkea voisi ostaa? Sillähän tiivistemassalla tai tiivisteholkeilla tää hoituis kerralla kuntoon. Sama kait se on mitä rautaputkea sinne laittaa, kunhan ei heti ruostu poikki? Pitääkö vierailla bilteman ja motonetin pakoputkiosastolla?
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Ettei olis niin et tuo halkaistu putki kuuluisi oikeasti hahlollisten putkien PÄÄLLE ja originaali sisäputki olisi hukkunut johonkin ?(jalat @ Marras. 22 2011,14:23) kirjoitti
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Oon ite protopajassa töissä, jos mittaat putken koon niin voin kattoa josko meillä olisi sitä tuossa hyllyssä, voin siitä pätkän niistää jos sopivaa kokoa löytyy.(jalat @ Marras. 22 2011,14:29) kirjoitti
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Oi joi... kuulostaa hyvältä.(tontze @ Marras. 22 2011,14:36) kirjoitti
Koitan illalla tai huomenna repiä putken paikaltaan että saan mitattua millainen putki sinne menisi.
En usko että tuo halkaistu pikkuputki menee isojen putkien päälle. Tai sitten siihen jäisi 5-10mm halkio.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Onko siis tällainen setti kyseessä ? Tuossa ainakin on hahlot vain toisella puolella, eli ei varmaan ole ihan originaali putki sulla ?)
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Joo tuo kuvan setti on orkkisputkilla. Tähän on joku edellinen vaihtanut putket ja hahlot on myös tuossa äänenvaimentajassa. Eli hahlo-osat vastakkain ja tuo tiiviste (nro 14) korvattu sillä halkinaisella putken pätkällä ja tiivisteellä. Ja vuotaa kuin seula.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Jep, luulen että riittää pelkästään sopivan kokoinen sisäputkiKoita muuten saada se mitta sieltä hahlojen "takaa" jotta tulee sopiva tiukka sisäputki. Ne kiristyshahlot on varmasti kiristetty pienemmälle halkaisijalle kuin itse hahloton kohta putkesta.
Mittaa sisäputkelle samalla sopiva pituuskin niin jos sitä tuossa on niin sahailen sopivan mittaiseksi suoraan.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Olisiko tuollaisesta tiivisteestä apua?
http://www.wemoto.com/bikes....l_Fiber
Tuo on vastaava tiiviste kuin mitkä laitoin.
Otin toisen puolen irti ja sen koko pikkuputken hittoon. Silti se vaimentajan pää meni nätisti sinne kollektorin sisään. Ja hahlot ristikkäin. Eli hahlojen urat eivät olleet samassa kohtaa. Vedin pari kierrosta alumiiniteippiä äänenvaimentajan hahlojen ympäri ja sama panta takaisin ja tuli jo melkein täysin tiivis.
Täytyy vielä koittaa uusiksi ja laittaa hieman enemmän ja paremmin tuo alumiiniteippi, kun oli hieman kiire toisaalle kun tuota testasin ohimennen. Mahtaako olla pitkäikäinen tuollainen alumiiniteippiviritys? No se jää nähtäväksi kun ajokausi joskus alkaa.
Se sisäputki olikin vain 4cm pitkä. 10cm pitkä ja 45mm ulkohalkaisijaltaan oleva putki ja kaksi kappalta olisi hyvä varuilta, jos tuo alumiiniteippisysteemi ei toimikkaan.
Mutta jos sellaiset putket saat tehtyä varuille, niin mielelläni otan vastaan. Mutta voi olla ettei sellaisille nyt olekaan tarvetta jos tuo teippisysteemi riittää.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Joo runsas useampi kieppi alumiiniteippiä (noin metrin suikale) ja kunnon puristus pannalla hoiti homman. Kumpikaan änkkäri ei vuoda enää liitoksesta. Toivottavasti kestää kauemman kuin kuukauden.
Sitten huomasin ilokseni että etuputkien ja kollektorin liitokse vuotavat myös. Ei niin pahasti ollenkaan, mutta suhisee ja pikkuisen vuotaa. Tottahan nekin pitää laittaa tiiviiksi että saa V2:sen äänet kunnolla esiin ilman suhinoita.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
CX:ää siis vääntelet.Kannatettavaa, käy myös vmpk:n sivuilla.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Joo CX:ääpä hyvinkin(poku @ Marras. 24 2011,21:26) kirjoitti
Ensi kesäksi tässä pikkuhiljaa laitellaan syksyllä ostettua kuntoon. Siten ettei tarttisi keväällä kuin ottaa käyttöön ja vaan ajella
vmpk:n sivuilla olen pyörinyt, mutta on melko kuollut foorumi.
Ulkomaisiltakin foorumeilta saa enemmän irti näistä. Siis todella paljon enemmän. Ja tuntuu että täältä .orgistakin saa enemmän opastusta ja vastauksia![]()
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Toimiskohan/kestäisköhän kaljatölkki paremmin?(jalat @ Marras. 24 2011,21:14) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kokeillaan kesällä jos/kun tämä hajoaa.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.