Moi,
tämä asia on nyt ajankohtainen, joten toimikoon tämä muistutuksena kaikille kisaajille.
Lisenssin vakuutusosuudesta voi hakea vapautusta, jos itsellään on moottoriurheilun kattava vakuutus jonka turvat ovat vähintään lisenssivakuutuksen tasolla. Anomus tulevaa kautta koskien pitää tehdä 31.12.2011 mennessä.
Moottoriliiton sivuilta löytyy lisätietoa.
Vuosilisenssi maksoi tänä vuonna 442e, josta vakuutuksen osuus oli 342e. Jos siis oma vakuutus on riittävällä tasolla, niin tässä säästää jo ihan mukavan summan.
Jos tapaturmavakuutusta ei vielä ole, niin sitten vaan kysymään asiaa omasta yhtiöstä. Nuo eivät ole ihan ilmaisia, mutta kattavat sitten muutakin kuin RR-haavereita.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Terve,
Kyselin asiaa vakuutusyhtiöstäni. Olisin saanut moottoriurheilunkin kattavan vapaa-ajan vakuutuksen, mutta tämä ei olisi kelvannut moottoriliitolle. Saamani tiedon mukaan vakuutuksen tulee korvata ulkomaillasattuneet hoitokulut 13500 € asti, lisäksi vakuutuksen tulee korvata vammautuneen tai loukkaantuneen kotiinkuljetus 3500 € asti. Tälläistä vakuutusta ei yhtiöni tarjonnut.
Tämä omakohtaisena kokemuksena. Kertokaa toki, jos olette saaneet lisenssivakuutuksen veroisen vakuutuksen jostakin yhtiöstä.
Jake
Kiitos vinkistä, asia kyselyasteella yhtiössäni.![]()
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
Ja yhtiö oli?(JPOL @ Marras. 14 2011,20:41) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Fennia. Työntekijän mies oli ajanut crossia, ja oli selvittänyt Fennian vakuutukset tähän lajiin. Sain vielä tulosteen mukaani, missä SML:n kysymyksiä ja vastauksia liittyen lisensiin. Kertokaa toki, jos olette saanut lisenssivakuutusta vastaavan vakuutuksen jostakin yhtiöstä.(scuuba @ Marras. 14 2011,23:31) kirjoitti
Soittelin juuri vakuutusyhtiööni (If) ja näyttäisi onnistuvan, hinta noin 200€ per vuosi eli säästöä noin 150€ vs. lisenssi (mulla tosin hyvät soppari- ja järjestöalennukset yms.) - katsotaan onnistuuko kun menen pyytämään nimeä SML:n paperiin, voin raportoida myöhemmin miten kävi vai jäikö kiinni noista kotiinkuljetuksista tms.
Vakuutusturvakin on summiltaan parempi kuin lisenssissä, mutta totesivat summien olevan merkityksettömät, koska käytännössä korvaukset hoitokuluista yms. maksetaan aina liikennevakuutuksesta.
Lääketieteelliseen haittaan on helppo saada kohtuuhintainen ns. rajoittamaton vakuutus ja kuolemaan samoin, joten oikeasti tuo lisenssivakuutus vaikuttaa enemmänkin menneisyyden jäänteeltä tai SML:n ja OP-Pohjolan kytkykaupalta.
Periaatteen vuoksi tekisin varmaan tämän käännön vaikka menisi plus minus nolla, SML:n lisenssihän on vakuutusten osalta hieman kyseenalainen, koska siihen sisältyvät turvat ovat toteumaltaan pitkälti fiktiivisiä. Tämä tietysti johtuu käsitteestä suljettu alue vai ei - vakuutusyhtiön tulkinnan mukaan Suomessa ei ole moottorirataa, joka on suljettu alue. SML:lla ilmeisesti toinen kanta...
Mutta tästä on väännetty iät ja ajat ja sitä lienee turha jatkaa. Itse hoidan mieluiten asian näin ja muut tehköön tavallaan...
Ja jos ei onnistu niin sitten on pakko ottaa lisenssi full price. Hyvä diili muuten varmaan OP-Pohjolalle, kun heille maksetaan vakuutuksesta joka ei oikeasti korvaa juuri mitään. Esim. ulkomailla vammautuneen tai kuolleen kotiin kuljetuskustannukset 3500€ asti. Kyllähän sillä kropan saa maakuljetuksella kotiin nippa nappa, mutta vammatunut jää lähtökuoppiin. Puhumattakaan siitä, että hoitokulut kotimaassa kaatuvat liikennevakuutuksen maksettaviksi anyway...
Jos se ulkomaista jää kiinni, niin n. satasella saa semmoisen matkavakuutuksen, joka kattaa varmaan ihan tarpeeksi.. Saa hypätä vaikka base-hyppyä ja leikkiä hainsyöttiä välipäivinä, jos ei adrenaliinitaso muuten nouse tarpeeksi.. Matkavakuutus Käy sitten toki myös muihinkin matkoihin, kuin road reisinkiin ja pääsee ihan ykkösluokassa kotiin jos vammautuu. Kattaa muuten myös helikopterietsinnät, jos menee oikein pitkälle "metsähallituksen" puolelle..(LL1 @ Marras. 15 2011,11:29) kirjoitti
Tuo korvauskatto ei ole lisenssivakuutuksessa mikään kovin suuri.
Manx Gp:ssä ei ainakaan tunnu riittävän vaan myyvät joka tapauksessa ylimääräisen vakuutuksen.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Mulla vakuutus Tapiolassaja vastaus tuli tänään: en tarvitse lisenssivakuutusta
, oma vakuutukseni kattaa. Lupasi laittaa tänään kirjallisen todistuksen postiin SML:a varten
.
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
Kannattaa huomioida, että v-yhtiön omat todistukset ei kelpaa. Yhtiön täytyy allekirjoittaa SML:n lomake, jonka taas saa soittamalla SML:sta. Liitteitä tai erillisiä todistuksia ei käsitellä.(Ari @ Marras. 15 2011,22:20) kirjoitti
Edit: pakko lisätä, että harmittaa noin monen hymiön perään laittaa näin negatiivinen kommentti *
Edit: If ilmeisesti ei suostu allekirjoittamaan SML:n kaavaketta, mutta toistaiseksi SML hyväksyy If:n käytännössä vastaavan kaavakkeen. Mielenkiintoista, propsit joustosta SML:lle. Mutta näyttäisi siis, että vakuutuksen siirto omaan yhtiöön onnistuu ja sitä kautta vajaan parin satkun säästö. Onhan se yksi eturengas...
Oliko sulla sairauskuluvakuutus vai mikä siellä Tapiolassa?(Ari @ Marras. 15 2011,22:20) kirjoitti
Ei mitään, kiitos vaan vinkistä. Tänään sain sähköpostilla SML:sta tuon lomakkeen, täytettiin Tapiolassa ja postitettiin SML:toon. Niin ne hommat hoituu ja etenee, kun saadaan vinkkejä. Tää nyt oli kuitenkin ihan hyvä vinkki, muuten ei olisi tullut tämän vuoden puolella hoidettua ja olis joutunut tuon koko homman maksamaan vaikka on kattava vakuutus olemassa.(LL1 @ Marras. 15 2011,23:12) kirjoitti
F800GS:lle: mulla on yrittäjän vapaaehtoinen tapaturmavakuutus ja hoitoturvavakuutus.
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
Riittääkö tuo pelkkä yrittäjän vapeht tapaturmavakuutus vai pitääkö olla myös toi toinen vakuutus?(Ari @ Marras. 16 2011,15:46) kirjoitti
Mulla ois Tapiolassa tuo em ja Fenniassa on sairaskuluvakuutus.
Rapa-akka
Suzuki V-Strom 800 DE -23
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
#AdventureAuntie
Riippuu mitä vakuutuksesi kattaa. SML:n kaavakkeessa on selitetty, mitä vakuutuksen pitää korvata. Mulla esim. turva muodostui riittäväksi matka-, henki- ja tapaturmavakuutuksen yhdistelmillä (jotka mulla oli muutenkin). Lisämaksua tuli lähinnä kilpailurajoitteen poistosta tapaturmavakuutukseen, kahdessa muussa rajoitetta ei ollut muutenkaan.(heippa @ Marras. 16 2011,19:27) kirjoitti
Jos kyse on lakisääteisestä yrittäjän tapaturmavakuutuksesta, joka siis on vapaaehtoisesti otettavissa, sen ehdoissa on kohta, jossa rajoitetaan korvaukset tapauksissa, jotka kuuluvat liikennevakuutuslain korvauspiiriin. Tämä koskee siis vapaa-aikaa. Toki liikennevak. näissä tapauksissa korvaa, mutta silloin tuo yrittäjän tapaturmavakuutus ei korvaa mitään. Eli uskon, että tarvitaan muutakin turvaa tuon lisäksi, vaikka ovatkin melko turhia liikennevakuutuksen korvatessa, koska sen sisältö on todella kattava. Toki pysyvän haitan turvasta ja henkivakuutusturvasta saa lisäetuja liikennevakuutuksen rinnalla.(heippa @ Marras. 16 2011,19:27) kirjoitti
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Juuri näin, kaiva Heli vakuutuspaprut esiin ja vertaa niitä liiton sivuilta löytyvään lisenssi-infoon. Vakuutusmäärät pitää olla turvittain vähintään samalla tasolla, urheilurajoitus pitää olla poistettu (tai toisinpäin sanoen vakuutuksen pitää kattaa myös moottoriurheilu) ja sitten tarvitaan vielä se matkavakuutus kattamaan kotiinkuljetus.(LL1 @ Marras. 16 2011,19:32) kirjoitti
Yhtiöstä saa sitten apua tarpeen mukaan.
Hyvä, että muistutuksesta on hyötyä porukoille.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Itseltäni löytyy kaksi erillistä, toisiaan täydentävää tapaturmavakuutusta ilman urheilurajoitusta sekä jatkuva matkavakuutus. Näiden yhdistelmä on riittänyt korvaamaan lisenssivakuutuksen. Ja yhtiö on If.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Juu, tuo Tapiolan YRITTÄJÄN VAPAAEHTOINEN TAPATUMAVAKUUTUS kattaa kaikki tapaturmat maailmanlaajuisesti ja hoitaa vielä sieltä jostain kotiin jne . . . ja korvaussummat on tähän lisenssivakuutukseen verrattuna jotain aivan muuta.(heippa @ Marras. 16 2011,19:27) kirjoitti
Juttele asiasta kuitenkin varmistaaksesi vakuutusyhteyshenkilösi kanssa ennemmin kuin täällä. Saat taatusti varmempaa tietoa, ei spekulaatioita.
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
Ei kannata liikaa tuudittautua tuon yrittäjän tapaturmavakuutuksen varaan, koska se ei korvaa vapaa-ajalla sattuneissa, liikennevakuutuslain nojalla korvattavissa vahingoissa. Toki muuten erittäin kattava vakuutus kyseessä, koska siinä ei ole urheilurajoituksia. Sinänsä hyvä turva liikennevakuutuksen rinnalle, koska korvaa tilanteissa, joissa liikennevak. ei ole voimassa (eristetty alue). Sama siis myös toisinpäin, eli liikennevakuutus ehdottomasti pyörään.(Ari @ Marras. 16 2011,21:20) kirjoitti
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Muistaakseni moottoriliitto ei vaadi liikennevakuutusta sen alaisiin kisoihin. Jos asia on muuttunut, niin joku asiasta valaistuneempi kertokoon.(Ari @ Marras. 16 2011,21:50) kirjoitti
Huutomerkkiesi määrästä päätellen alat ottaa kierroksia. Ei ollut tarkoitus vähätellä kommenttiasi, halusin vaan huomauttaa ytv:n rajoitusehdosta. Kannattaa tosiaan käydä keskustelua vakuutusyhtiön henkilöstön kanssa sisällöstä ja moottoriliiton vaatimista seikoista.
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Ari, nuo ovat vapaa-ajan ryhmävakuutuksen ehdot. Puhuit aiemmin yrittäjän tapaturmavakuutuksesta. Sinänsä samoja pykäliä kuitenkin sisältävät.(Ari @ Marras. 16 2011,22:05) kirjoitti
Juuri noissa ehdoissa on asia, eli mainitaan vakuutuksen korvaavan eristetyllä alueella, jota ainakaan toistaiseksi eivät Suomen radat ole olleet ja ovat siis liikennevakuutuksesta korvattavia. Silloin ei tuo ytv ole voimassa.
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Sorry, jos pahoitin mielesi. Olen sattuneesta syystä noita ehtoja vaan lukenut vähän enemmänkin ja halusin tuoda erittäin tärkeän seikan esiin. Asiasta vielä kun kysyttiin. Näissä asioissa on parempi olla varma ja johan itsekin lähetit ehtopykälän jossa rajataan vakuutuksen voimassaolo tilanteista, jotka ovat liikennevakuutuslain alaisia. Mutta ei tästä enempää...(Ari @ Marras. 16 2011,22:32) kirjoitti
Edit: tekstiä selkeämpään muotoon
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Hyvä muistutus lisenssivakuutuksesta. Täytyypä omasta vakuutusyhtiöstä käydä selvittämässä miten on asian laita.
Ja liikennevakuutus ei ole edelleenkään pakollinen ainakaan SM-kisoissa eli SML ei sitä vaadi. Joka on suoraan sanottuna vastuutonta toimintaa. En tiedä mistä päin siellä oikein tuulee, mutta pahasti se latvoja heiluttaa ei voi muuta sanoa.
Eli niinkuin tässäkin ketjussa jo on todettu ei suomessa ajeta millään radalla missään tilanteessa moottoripyöräkisoja ettei liikennevakuutus olisi korvausvelvollinen, sanokoon siihen SML mitä tahansa.
Halusin tähän asiaan tuoda oman mielipiteeni korostaakseni asiaa erityisesti lajin parissa aloitteleville kuskeille, joilla asioista ei välttämättä tietoa ole.
Itse on noita luunmurtumia, sirpaloitumisia, halkeamia ja kaikenlaisia korjauksia tullut seurattua vähän liiankin läheltä viime vuosina ja aina se on ollut liikennevakuutus, joka loppuviimein kaiken korvaa.
Eli ettei vaan kellekään tulisi mieleen mennä radalle ajamaan ilman liikennevakuutusta. Tai sitten pitää olla ihan helvetin hyvät tapaturmavakuutukset. Näinhän voi siis tehdä esim. vapailla ajoharjoituspäivillä ja jopa siellä Sm-kisoissa![]()
Juuri näin. Eli vaikka SML ei liikennevakuutusta kisoihin vaadi, niin liikennevakuutuslaki vaatii. Ja vaikka sellainen ihme tapahtuisi, että kilpailualue katsottaisiin muulta liikenteeltä eristetyksi (mitä ei tule ainakaan lähitulevaisuudessa tapahtumaan), niin varikolla ajaessa pitää kuitenkin liikennevakuutus olla.(jiipeexx @ Marras. 18 2011,12:38) kirjoitti
Tuolta löytyy tietoa, jos joku vielä ajelee vakuuttamattomalla ajoneuvolla radalla: Liikennevakuutuskeskus
Kannattaa olla varovainen sanan "kaiken" kanssa. Sain toissapäivänä vakuutusyhtiöstä kielteisen päätöksen korvata liikennevakuutuksesta Räyskälän kaadon vahinkoja. Perusteluissa vilahtivat mm. sanat: "eristetty", "lippusiimoin" ja "emme korvaa". Helpolla eivät ainakaan korvaa "kaikkea" sitä mitä liikennevakuutuksen tulisi korvata normaalissa liikenteessä tapahtuneessa vahingossa. Saas nähdä mitä sanovat tuosta luunsirpaleesta, jonka käsittely on ilmeisesti kesken.(jiipeexx @ Marras. 18 2011,12:38) kirjoitti
Tällä hetkellä otteluvoitot ovat Jukka 43 - vakuutusyhtiöt 0 tuon suhteen.(Lauri_S @ Marras. 18 2011,13:01) kirjoitti
Toki voi itsekin lausuntopyynnön tehdä lautakunnalle, mutta mahdollisuuksia on käytännössä vain yksi. Tuosta syystä itse teetän sähkötyöt sellaisella jolla on siihen koulutus ja kokemus, sillä ensimmäinen kerta voi siinäkin jäädä viimeiseksi.
Se pitää paikkansa, ettei Moottoriliitto vaadi liikennevakuutusta kisoissa. Moottoriliitto ei edellytä myöskään voimassa olevaa aseenkantolupaa henkilöiltä jotka kisa-alueella kulkevat ampuma-aseen kanssa eikä vaadi varikkoalueella ajavilta kuorma-autokuskeilta c-korttia. Laki kuitenkin vaatii nuo edellä mainitut ja toistaiseksi marssijärjestyksessä eduskunnan säätämät lait menevät Moottoriliiton määräysten ja ehtojen yli. Tuosta voi halutessaan vääntää ja kääntää siinä missä siitä onko Jumala olemassa ja onko maapallo litteä. Itseäni ei väännöt kiinnosta sen enempää, toistaiseksi kaikki jutut olen yhtiöitä vastaan voittanut ja omat bensarahani saanut.
Jukka
Joo jos on isot rahat kyseessä, niin en sitä toki itse tee. Jos haettava korvaus jää kustannuksia pienemmäksi, niin silloin ei oikein kannata ammattilaista palkata. Piti ihan perehtyä asiaan, että mihin noista valitetaan ja ilmeisesti instanssi on liikennevahinkolautakunta, joka käsittelee asian. Taitavat vakuutusyhtiöt antaa aika helposti noita kieltäviä vastauksia ja toivovat että suurin osa ei tee asialla mitään, joka ärsyttää ihan periaatteesta.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Marras. 18 2011,13:47) kirjoitti
Mieleen hiipii myös pakollinen "vakuutusyhtiö vaihtoon" ajatus, mutta mahtaakohan olla semmoista yhtiötä, jonka kanssa ei tarvitse taistella moisista jutuista? Liittyy topikkiin siinä mielessä, että kyseinen yhtiö on sama, kuin joka antaa myös lisenssivakuutuksen ja jos joskus oikeasti jotain sattuu, niin ei paljoa kiinnostaisi tapella oikeudessa siitä, että pääseekö johonkin leikkaukseen, vai en..
Eikös järjestävä kerho vaadi aika usein sen liikennevakuutuksen. Muistelisin joissain kisoissa näin olleen. Ei huono jos rutiinisti tarkistaisivat, jos tuolla nyt joku vielä tahallaan (toiv ei) tai vahingossa ilman ajelee... Vaikka SML:llehan tämä kuuluisi, mutta sen alaiset kerhot voinevat valvontaa toteuttaa.
Tuli muuten if:ltä niiden oma kaavake SML:a varten kotiin, eli ainakin siellä onnistui.
Sain itse neuvoteltua Ifistä _kaikenkattavan_ tapaturmavukuutuksen huomattavasti lisenssivakuutusta edullisemmin.. Kattaa myös kamppailulajit, urheiluilmailun, jääkiekon jne. Ainoastaan ammattiurheilua tuo ei koske.
Aikaisemmin maksoin ihan turhaa kaikille liitoille oman lisenssinsä, joista tuli yhteiskuluiksi tuplasti sen mitä tuo koko vakuutus maksaa.
Nyt on sitten semmonen kuponki ettei tarvi missään tilanteessa miettiä että korvaako vakuutus!
Eli sinne vaan kyselyä ja ennen vuoden vaihdetta kupokia moottoriliittoon.
- T -
PS. ja sitä liikennevakuutustakin kannattaa kysellä samasta osoitteesta..
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Niin tuli minullakin kielteinen päätös ensin vakuutusyhtiöstä kun alastarossa 2009 ycc kahinoissa luita rikottiin, mutta puhelu Jukalle ja soitto vakuutusyhtiöön (IF) tapausta käsittelevälle henkilölle ja hieman faktoja soveltamisohjeesta luettelin ja kas kummaa parin päivän päästä oli uusi päätös postissa ja tämän jälkeen kaikki sujui ongelmitta.
Ei tarvinnnut kirjallista valitusta aiheesta tehdä.
-Sami