Eli pyörä on mainittu CBR 600 F (2007) ja hankittu meille keväällä. Loppukesällä pyörä käynnistyi laiskasti ja lopulta ei ollenkaan. Kaapeleilla sen sai käyntiin ja kotiin. Akku oli alkuperäinen, eli ilmeisesti kuoli vanhuuteen.
Uutta akkua ei sitten oikein mistään löytynyt hyllystä, ostettiin Motonetista malli YTZ 10S-BS johon piti itse laittaa akkuhapot sellaisesta muovikennosta. Ladattiin akkulaturilla. Pyörä lähti hyvin tällä uudella akulla käyntiin.
Kunnes seisoi kaksi viikkoa ajamatta, ei käynnisty. Boschin mp/autolaturilla ladattiin akku joka pyörässä kiinni. Käynnistyi latauksen jälkeen mutta ei käynnistynyt enää seuraavana aamuna. Mopossa ei ole kahvanlämppäreitä tms muutakaan jotka veisi virtaa.
Otettiin akku irti ja ladattiin 2h. Latauksen jälkeen jännite 13.50V , tunnin kuluttua 11.2V ja 24h kuluttua 10.9V .
Motonetin huolto on nyt hoitanut akkua 10 vrk eikä selvää tule. Kävin lauantaina kysymässä, sanoivat että kyseinen akku pitäisi ladata älylaturilla. Lupasivat pistää sen mainittuun älylataukseen josko se siitä....?
Kysymys kuuluu että missä tässä mennään. Onko akku rikki vai onko pyörä rikki ? Onko Boschin laturi vääränlainen ja rikkoo akun?
akku ei ainakaan vaikuta kovin terveeltä jos irrallaan ollessaankin jännite noin putoaa.
Minkälainen se laturi on?
wille
Laturi on Bosch KL 1204 , tässä on osoite josta löytyy kuva: http://photos.autogidas.lt/s/images/...s/128916-1.jpg
Asteikon alapuolella on pienellä mp: ja auton kuvat.
Jos jännitteet putoaa tuohon malliin niin paskanahan se on, ihme touhua elvyyttää jotain akkua 10 vrk
Pyydä rahat pois ja hae Bilteman geeliakku.
Tuollaista kirjoitin tuonne CBR 600 F ketjuun jokin aika sitten: "Sellaista tietoa jakoon että Bilteman MOOTTORIPYÖRÄN GEELIAKKU 12V 8AH, 151 X 87 X 107 MM (YTX9-BS) sopii F4i mallin koteloon kun ottaa sieltä kotelon pohjalta ne korokepalat pois. "
Akku on Bilteman ilmoituksesta poiketen 9AH eli vastaa sitten sitä orkkisakkua aika tarkalleen.
ZZR 1400 2008
http://www.storm-motor.fi/osat/moott...m-geeliakku-8/
Hyvin on mun mopossa toiminut pari vuotta.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Tuo akku on ollut historiaa jo uutena. Eli akkukauppaan ja uusi tilalle.
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Kiitos ja kumarrus vastanneille, hankitaan toisenlainen akku. Pyörä laitettiin eilen talvisäilöön, joten uutta akkua ei kannata siihen ennen kevättä (ladata ja) kiinnittää vaikka sen nyt ohikulkiessaan hankkiikin?
Voiko tuolla meidän Boschin laturilla sitten ladata sitä uutta (geeli-)akkua vai pitääkö hankkia se mainittu älylaturi (hinta noin 60e) ?
Yksi vaihtoehto on että pyydät vaihtamaan sen paskan akun tuollaiseen: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455506/0
ZZR 1400 2008
djoh, juuri tuollaista älylaturia se näytti siellä ja sanoi että tällaisella nämä akut pitää ladata.
Ei kyllä elämä ole liian helppoa jos mp:lle sopivaksi ilmoitettu laturi ei olekaan sopiva mp:lle ja akun on sitten tuhonnut sillä. Voi olla hauska vääntää Motonetissa siitä onko akku ollut huono jo uutena vai onko se latauksen seurauksena hajonnut.
No mitä vain kunhan vika ei ole pyörässä.
Aika vaikea uskoa että olisit sen akun sillä laturillasi tuhonnut, kaikkihan on toki mahdollista. Veikkaan että alunperin rikki ollut akku. Laitoin tuon laturilinkin siksi että on oikeasti hyvä laite ja toiminut ongelmitta ainakin itselläni.
ZZR 1400 2008