Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Tulinpa tässä pyörän manuskasta tarkistaneeksi millaisia lämpötiloja tuo ilmajäähdytteinen Monsterini kerrotaan sietävän, kun välillä kesällä ruuhkassa seisoskellessa ja radalla ajaessa lämpötilat ovat kivunneet sinne yli 110-asteen. 170-astetta on manuaalin mukaan sellainen öljyn lämpötila että mittari alkaa näyttämään HI-varotusta, eli voihan tästä päätellä että sinne asti kone myös sietää lämpöä? Öljyn optimaalinen toimintalämpötila Wikipedian mukaan on 70-110 -astetta, ja muistelisin minulle joskus kerrotaneen että 120-asteen jälkeen öljyn ominaisuudet eivät enää täysin palaudu. Mutta mikä mahtaa olla sellainen öljyn lämpötila missä nyt sitten pitäisi oikeasti alkaa hirvittämään ja antaa koneen rauhassa jäähtyä, 120-astetta?
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  2. #2
    Itsekin olin huolestunut kun BMW:n 2V-boxerin lämpömittari kiipesi 120 asteeseen. Ja siitä muille kommentoin. Sanoivat ettei huolta: saa nousta 160 asteeseen.
    Enpä niitä vaihtanut ennen kuin tuli aika vaihtaa. Mitään erityistä en havainnut.
    Sitä en sitten tiedä kuinka kuumaa synteettiset öljyt kestävät. Ikinä en ole käyttänyt...

    mm
  3. #3
    Moottoripyörien ongelmahan on se että öljy joutuu koville kulkiessaan koneen läpi.Siellä kannen etupuolella se varmaan voi käydä jossain 160 asteen tienoilla ja sitten pitää nopeasti palata takaisin käyttölämpötilaan.Öljyn lämpömittari on suuntaa antava ja melkein sanoisin että sen pitäisi olla öljypohjanlämpömittari.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  4. #4
    no ei se mitään vettä ole.

    ilmajäähdytteiset pyörät voi kyllä keittää öljynsä siinä määrin, että ne öljyt tuhoutuu. mutta yleensä tähän vaaditaan mineraaliöljyt ja pyörä jossa ei ole öljynlauhdutinta.

    hondan dominaattori kyllä keittää kovassa ajossa aika hyvin öljynsä. pienet jäähdytysrivat ja ei öljynlauhdutinta. eikä paljoa öljyä. no öljynvaihtoväli onkin 3000km, ja monesti rupes jo äänestä kuulemaan, että 2500km jälkeen öljyt on soseena. ja liuruksi ne menee.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #5
    Lainaa (jaket @ Syys. 22 2011,20:41) kirjoitti
    no ei se mitään vettä ole.

    ilmajäähdytteiset pyörät voi kyllä keittää öljynsä siinä määrin, että ne öljyt tuhoutuu. mutta yleensä tähän vaaditaan mineraaliöljyt ja pyörä jossa ei ole öljynlauhdutinta.

    hondan dominaattori kyllä keittää kovassa ajossa aika hyvin öljynsä. pienet jäähdytysrivat ja ei öljynlauhdutinta. eikä paljoa öljyä. no öljynvaihtoväli onkin 3000km, ja monesti rupes jo äänestä kuulemaan, että 2500km jälkeen öljyt on soseena. ja liuruksi ne menee.
    Harvoin kone käy niin kuumana että tarvittaisiin öljynlauhdutin, tähän asti on riittänyt öljynjäähdytin...
    Taivas saa odottaa
  6. #6
    Itsellä Multistradan ilmajäähy käynyt joka kesä euroopassa yli 130 asteessa, eipä oo mitään ihmeempää ongelmaa ollut.

    Jos pyörät valmistetaan Italiassa ja kestävät sikäläiset lämmöt, niin eipä luulis Suomen keleissä olevan hätää
    MTS 1200S -15
  7. #7
    Vanhan ilmajäähdytteisen GSX-suzukin öljylämpömittarissa on asteikko 70-170°C. Yksi vanhempi harrastaja kertoi, että Istanbulin ruuhkassa viisari oli viihtynyt pidemmän aikaa tapissa asteikon ulkopuolella. Ei kuulemma tullut mitään havaittavia vaikutuksia jälkeenpäin, kuumana ollessa oli hiukan käyntiääni muuttunut. Ja tuskin oli synteettiset öljyt. Itselläkin on välillä lämmöt pysyneet pidempiäkin aikoja päälle 120°C lukemissa enkä ole mitään erikoista huomannut öljyissä tai missään muussakaan.

    Että tuskin tarvii ihan heti alkaa noista huolehtimaan.
    Arttu
  8.  
  9. #8
    Jees, hyvä tietää. Nyt tuli öljyt vaihdettua kerran kesken kauden ison huollon yhteydessä, muuten on tullut vaihdettua vaan syksyllä. Radalla on tullut viihdyttyä sen verran että pitää ottaa tavaksi varmaan vaihtaa pariin otteeseen kesässä, kai se öljy jonkin verran itseensä ottaa korkeammissa lämmöissä vaikka välitöntä vaaraa ei olekkaan.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07