Ärkele. Ei vilkuta oikealle. Vasemmalle vilkuttaa.
...Eli, rele toimii.
Polttimot nättejä, vaihdettu keskenään vasemmanpuolisiin, ja toimivat.
Vilkuista lähtevät banaaniliittimet avattu ja puhalleltu ja katseltu.
Takasivuposken johtosarjan liitin avattu, puhalleltu jakatseltu..
Vilkkukatkaisija purettu osiinsa ja kontaktipinnat putsattu teräsvillalla kiiltäväksi (samalla selvis miten se vehje toimii).
Ei auta. Ei vilkuta oikealle.
Onko jotain tyypillistä mitä voisi vielä tsekata.. Vähän sovin jo itteni kanssa, että se alkaa pelaamaan kun sen vilkun katkaisijan putsaa ja tsekkaa. Kaikki johdot näyttää ihan ok:lta, pölyisiltä, mutta ei muuta. Liittimet ei näytä juurikaan hapettuneilta tms.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siis edessä ja takana ei vilkku toimi oikealle?
Moto Guzzi BrevaV 1100 -06
Kawasaki zg 1300 -84
Kawasaki Zephyr 750 -90
Kawasaki GpZ Ninja 600 -84
Kawasaki GpZ 550 -82
Vespa Piaggio 125 -81
Kumpikaan ei pelaa. Eikä vilkun merkkivalokaan vilku oikealle vilkutettaessa.(isomotukka @ Elo. 19 2011,15:35) kirjoitti
Onko tuo muuten niin, että relelle kuormitus vaan puolittuu jos toinen vilkku on paskana ja silloin se vilkuttaisi nopeaan tahtiin?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Koetas ottaa vilkkurele hyppysiin ja ruiskaa vaikka CRC:tä liittimiin ja runkuta pari ertaa edestakaisin, jospa mallittais.
Moto Guzzi BrevaV 1100 -06
Kawasaki zg 1300 -84
Kawasaki Zephyr 750 -90
Kawasaki GpZ Ninja 600 -84
Kawasaki GpZ 550 -82
Vespa Piaggio 125 -81
Yleismittarilla "seuraat" että missä vaiheessa jännite katoaa, tai onko sitä ylipäätään missään.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Mulla oli joskus jotain vastaavaa häikkää ja oli vilkun katkaisija hapettunu.
Releessä ei voi olla ongelmaa, koska rele tuo pätkittyä sähköä vilkun katkaisijalle ja katkaisija ohjaa sen sähkön joko oikealle tai vasemmalle vilkulle. Vasen kun pelaa, niin rele on ok. Ja se vilkun katkaisija toimii ainakin sen puitteissa että kontaktipinnat kiiltää nyt.
Se katkaisija toimii niin, että siinä on kolme kontaktinastaa (keskellä virta vilkkureleeltä, ja vieressä nasta vasemmalle vilkulle ja oikealle vilkulle. Vilkun vivun välityksellä näitä kontaktinastoja vasten liukuu vasemmalle ja oikealle sellainen silta, joka kytkee releen vilkkuvirran joko oikeaan tai vasempaan vilkkuun. Vilkun vipua painamalla vivun päässä oleva v-muotoinen kolo keskittää sillan niin, ettei se ota mihinkään nastoihin kiinni.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
onko kyseessä orgis-vilkut vai kenties halvahkot bulletit tai vastaavat tarvikkeet? polttimo ei välttämättä pysy jämysti paikallaan. laita vilkku päälle ja polttimosta heiluttelemalla kokeile saatko liikuteltua & missään asennossa syttymään?
Mutta tosiaan analyyttisempi tapa on yleismittarilla tsekata että tuleeko vilkkuun ensinnäkään voltteja *ja onko miinus yhteydessä maahan. Jos näin on ja polttimo varmasti kunnossa niin sitten vilkun kanta ei jostain syystä yllä tms. saamaan kontaktia. Jos taas vilkulle ei tule sähköä, niin jossain sen ja akun välillä on kontaktihäiriö. Lähdet vilkulta lähtien liitin liittimeltä tsekkaamaan kunnes sähkö löytyy.
edit. niin yhteys voi olla poikki myös miinuksen puolelta
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Bilteman/Motonetin halpa sähkökynä on näppärä tuollaisissa ja kulkee kätsysti kalupussissa mukanakin.
Lähteekö katkaisijalta omat johdot joka nurkkaan vai onko haaroitettu matkalla (ts tuleeko 3 vai 5 johtoa)?
Mittaa ensin kannasta kuten edellä neuvottu.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Luultavasti alkuperäiset vilkut, ei ainakaan mitään tuunasuvilkkuja.(TIJ @ Elo. 19 2011,17:18) kirjoitti
Polttimot tuntuu pysyvän hyvin paikoillaan. Ne oli tuossa aiemmin kesällä, kun ne aukaisin, melko valkoiseksi hapettuneet. Putsasin kaikki teräsvillalla (polttimot ja polttimoiden pidikkeet). Ainoo on, että takavilkun (se puoli mikä ei vilkuta) lasin ruuvikierre on rikki, eli lasi on teipillä kiinnitetty. Se on siis pölyine/tomuinen sen verran mitä siitä tyhjästä ruuvin reijästä on mennyt.
Ettei se vaan olis siitä kiinni.. Vaikka kun mä katson tuota sähkökaaviokuvaa, niin mun mielestä etuvilkku saa sähköä vaikka takapuoli olisi pimeä.
Mut joo, paljoa ei tossa aprkkiksella voi muuta tehdä enempää. Pitää varmaan ajella tonne maalle mittailemaan ja purkamaa..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vähän menee ohi aiheesta, mutta kun katon tota haynesin sähkökaaviokuvaa, niin mittaristossa oleva vilkun merkkivalo olisi kytketty niin, että siihen menee kaksi "piuhaa" toinen vasemman vilkun plussasta ja toinen oikean vilkun plussasta!ettäkö hä? Siis ikäänkuin se maadottaisi aina vastakkaiseen vilkkuun verrattuna mikä vilkkuu. Näin niinko 1+1 logiikalla jää ikäänkuin kaipaamaan selitystä tulle toiminnalle...
Äkkiä funtsattuna, se Maadoitushan loppuu sitten vilkun katkaisijaan, eikä ainakaan runkoon mene..![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä vaan se saa maan sieltä polttimon kautta.(shyhander @ Elo. 19 2011,18:01) kirjoitti
äh, edit: en löydäkkään sopivaa kytkentäkuvaa...
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Joonimutko, haynesin kaaviokuvan mukaan se mittariston merkkivalo olisi kytketty näin:(SamiN @ Elo. 19 2011,18:24) kirjoitti
![]()
Edit eisaageli, toihan vilkuttais kaikkia mahdollisia vilkkuvaloja ..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
se on just noin:
eli merkkivalon molemmat navat on maissa vilkun polttimoiden kautta ja toiseen (kumpaan tahansa) napaan kun kytkeytyy jännite niin virta kiertää aina toisen puolen polttimon kautta maahan.
oon huono selittään, koittakoon joku muu *
edit: se miksi kaikki vilkut ei vilku, johtuu merkkivalon pienestä tehosta (vastuksesta).
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Tuota kytkentäkuvaa kun katsoin, niin tuli mieleen että oiskohan oikeanpuoleisten vilkkujen maa (-) kateissa. Voisit koittaa jollain irto johdon pätkällä viedä miinuksen suoraan vaikka akun miinuksesta lampulle ja testata toimiiko.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
silloin merkkivalo ei toimisi vasemmalle vilkuttaessa(TiPL @ Elo. 19 2011,18:57) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ei se tarvitse muuta maata kuin sen isompitehoisen (pienempi resistanssi) polttimon kautta. Jos merkkilamppu olisi suuritehoinen (pieni resistanssi) ei kytkentä toimisi oikein. Merkkivalo on kytketty noin lähes kaikissa mp:ssä ja autoissa.(TiPL @ Elo. 19 2011,20:23) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kiitos selvityksestä Sefo. *SamiN kyllä toi sun kuva oli just oikein. *![]()
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Kokeilin nyt kun muistin, niin otin vasemmalta toisen polttimon pois ja kokeilin vilkkua, niin kuten pitääkin, yhdellä polttimolla vilkku vilkutti kahta nopeammin, eli ei mennyt kokonaan pimeäksi. Tästä voi päätellä että oikeanpuolimmaisten vilkkujen vika on melkosella todennäköisyydellä katkaisijalta lähtevässä johtosarjassa. Muussa tapauksessa pitäisi olla kaksi vikaayhtäaikaa, sekä taka- että etuvilkussa, kun kumpikin on pimeä. Katkaisijassa se vika siis tuskin on, kun sen purin ja teräsvillalla kiillotin kontaktit.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla ainakin pistelis palleihin kynän kärki, jos kalupussiin laittaisin..(SamiN @ Elo. 19 2011,17:44) kirjoitti
Mutta asiaan; mulla oli joskus sama vika ja siihin auttoi tossa ylhäällä annettu vinkki. Rele irti, nastat puhtaaksi ja ruiskit vaikka WD-40:tä releen nastoihin.![]()
Yhdistä tilapäisesti vaikka akulta + johto vilkkukytkimen jälkeiseen liittimeen
(oikea).Nyt vilkut palaa koko ajan jos yhteys on kunnossa.
Vielä voit varmistaa miinuksen suoralla johdolla vilkkupolttimolle.
Näin vika on varmistettu vilkukytkimen jälkeiseen johtoon.
Jos valo ei pala alkaa vikapaikan metsästys fyysisesti johtoa seuraamalla.
Lisäisin viellä: että kaikkien mopojen vilkut ei ole kyketty, niin kuten edelliset linkitykset!
Esim. minun Yamahas katkaisin ennen vilkkurelettä, katkaisin antaa vain kännistys signaalin, eli paino nappi joka ei jää päälle. (katkaisn antaa vain sykäyksen vilkkureleelle)!
Ja kun utelee jonku mopon viasta, niin vastaamista helppottais, jos vaivatuis ketoo, mistä mopost, merkki & malli, on kyseessä! *
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Nii joo tosi mooses, eli yamaha diversion kuussataa ja ysi kolmemallinen. Mutta hyvin olivat oikeat sähkökaaviot löytäneet, tossa edellä, vuosimallia myötenNiissä on eroja jonkin verran.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kun se merkkivalo toimii, vasemalla missä vilkut ok, niin vika ei voi olla enään missään muualla kuin katkaisimessa, tai katkaisimen ja vilkujen/merkkivalon välisessä johdossa!
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
No niin, vika löytyi, eli se oli emäputken vieressä ensimmäinen liitin johtosarjassa mikä tulee vilkun katkaisijalta. Samassa liittimessä on valokatkaisijat ja töötti myös.
Tarinan opetus tulee tässä: Aikaisemmin venttiilien säädön yhteydessä tutkin noita muita liittimiä, tiukassahan ne oli ja selkäkin oli kipeä... Ja se viimeinen liitin erityisesti oli tiukassa, enkä saanut sitä väsyneenä auki, ahdas kolokin vielä... Ne muut liittimet oli ihan nättejä sisältä... Eiköhän sekin ole kunnossa... Jep, justiin se tämä liitin mikä on täynnä paskaa ja kaikkea moskaa ja joka aiheutti että vilkku ei pelannut... Oliskohan tosiaan siinä syy miksei se auennut...
Kun ei tee kerralla kunnola, niin joutuu tekemään kahteen kertaan!!!
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo tosiaan tuo liitin hanaa vastaan edelleen.. nyt tipahti vasemman puoliset vilkut... Pikkasen sain sormin kopeloitua tuota liitintä ja vilkku alkoikin pelaamaan... Mutta kun samassa liittimessä on valot kanssa, niin eikös valot alkaneet pätkiä... Jännä fiilis kun ajaa pimeässä btw...
Mitä tolle tekee. Onkohan jossain saatavilla jotain pieniä metallista tehtyjä "pulloharjoja" joilla noita liittimien kontakteja vois vielä kiillotella.
Vai saako tuollaisia liittimiä tarvikkeina.. ja miten johdot sellaiseen kiinnittyy..
Vai juottaisiko vaan kaikki piuhat kiinni???Saahan ne juotokset kolvilla helposti auki jos semmoine tarve tulee..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
suihkuta reilusti crc:tä ja hinkkaa sitä irti-kiinni "riittävän" monta kertaa.
onko naaraskappaleessa jälkiä sulamisesta? yleensä nuo huonot kontaktit aiheuttaa liittimien kuumentumista.
jos johdoissa on 2-3cm varaa niin vaihda koko liitin, ei tarvi olla "genuine spare part". en nyt muista löytyykö motonetista, mutta jostain autotarvikeliikkeestä voisi löytyä. en suosittele suoraan kolvaamista, vaikka se helpompaa onkin kuin liittimien vaihtaminen. seuraavaa omistajaa vituttaa kuitenkin moiset purkkaviritykset *
edit: tarkista että ne uros pinnit todella menee pohjaan kun liittimen lyö kiinni. joskus käy myös niin että se pieni klipsu pettää joka pitää pinniä kiinni. tämän voi tarkistaa liitin kiinni siltä puolelta mistä johdot menee sisään. tosin tuossa (epätarkassa) kuvassa kaikki urokset näyttäisi olevan samalla tasalla?
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ei ole onneksi mitään sulamisjälkiä. Otin nyt taas liittimen tarkasteluun Suihkin CRC:tä lisää ja kompuralla puhallusta perään. Tein sorkintatyökalun, jolla rytmikkäästi törkin naarasliitintä syvälle sen kontakteihin. Ja testaamaan... Oikeapuoli ei vilkutaKäsi taas katteen helman alle ja kopeloimaan... pikkusen sormilla otetta ja taas vilkut toimii joka suuntaan...
Ottaa päähän. En tiä mitä tolle tekis.. Yhdeksän kontaktia tossa olis, Motonetin listoilla (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#groupid=372) on jotain 1-6 kontaktisia vesitiiviitä pikaliittimiä. Kannattaisko niitä ostaa pari kipaletta (joku looginen jako esim. valot+vilkut+töötti omille liittimille). Vesitiiviys nyt kuulostais hyvältä. Tai sitten tuolla olis jotain "Pistorasioita lattaliittimille" joiden kuvista ei oikein selviä mulle mitä ne on..
Eihän noita liittimiä taida saada johdoista katkomatta irti. Ja miten ne johdot saa uuteen liittimeen kiinni. Uros-Naaras -kontaktit näyttää ihan abiko-tyyppisiltä ratkaisuilta, eli kun ne ottaa kiinni niin kontakti syntyy, en tiedä miten pohjaan ne menee ja onko sillä merkitystä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos siis ovat abikon näköisiä liittimiä niin pikku ruuvarilla yms. kalulla liittimet yksi kerrallaan irti, sitä pientä lukitusliparetta painamalla lähtee.
Helpompi putsata ja kiristellä niitä mahdollisesti löystyneitä naaraspuolisia liittimiä.
Näkee samalla josko jokin johto on jo lähes poikki.
Motonetistä saa noita runkoon sopivia liitinosia.
Lattaliitin, suojaamaton.