Kysyin autokoulun omistavalta sukulaismieheltä joku aika sitten splittaamisesta, ja se ei kyllä ollu mitenkään yksinkertainen juttu lain kannalta.. Pyörän pitää mahtua reilusti ohi omaa kaistaa käyttäen, ja pyörän leveyshän mitataan leveimmästä kohdasta, vaikka peilistä. Sitten esim. Mopolla saa ohittaa seisovan autojonon OIKEALTA puolelta, prätkällä taas ei. Se, miten kukin polliisi noita sitten soveltaa, riippuu varmaan päivästä, mielentilasta, jne...
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Jos ei ole oikein kunnon välit kaistoilla niin koen tuon splittaamisen aika häiritseväksi. Miten mennään jos on jono autoja molemmin puolin jonossa ja samanlainen kööri mopoja splittaa? Pitääkö keulapaikan autojen venata että viimeinenkin mopourho on saaanut splitattua vai miten? Lähdetäänkö F1 seniili-Bernien säännöillä että ajolinjaa saa muuttaa kerrran?
Mun mielestä meikäläisissä oloissa ei juuri tarvitse splitata; mopoilu on valtaosalle harraste jossa ei pitäisi olla kovin kiire, oisko kumminkin kyse siitä että egoa kutittaa mukavasti kun kuittaa jonottajat ?
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Vinkiksi autoilijoille, t: Esko Riihelä:
Saako moottoripyörällä ohittaa auton esimerkiksi liikennevaloissa, jolloin jono seisoo, jos ei ylitä kaistaviivaa?
"motoristi"
Ei saa. Niin moottoripyöräilijöiden kuin mopedistienkin on pysyttävä jonossa omalla paikallaan, vaikka kaistojen välissä olisi tilaa kaksipyöräiselle. Lisäksi kaistojen välissä ajamiseen liittyy melkoinen riski, sillä joku seisovista autoilijoista voi vaikkapa avata auton oven yllättäen.![]()
Pari sääntöä splittaukseen:
On aina turvallisempaa mennä kahden eri suuntaan kulkevien jonojen välistä, kuin samaan suuntaan tai oikealta. Kukaan kun ei vaihda yllättäen kaistaa vastaantulevan auton nokkaan.
Katso liikenteen yli, kauas eteenpäin ja ennakoi niin ettei tarvitse mennä esimerkiksi kahden rekan tai bussin väliin. Suojatiet ja risteykset tulee ottaa huomioon jo etukäteen ja sovittaa vauhti sen mukaan tai liittyä jonoon hetkeksi. Splitatessakin tulee varmistaa ettei suojatien eteen pysähtyneen auton takaa tule joku 12-vuotias polkupyörällä. Risteyksissä varsinkin hitaasti liikkuva tai seisova jono päästää risteävää liikennettä menemään läpi, minkä kyljestä voi itsensä löytää, jos sitä ei ennakoi.
Jos epäröit, älä splittaa. Ohitusten pitää tapahtua, niin että olet jo ohi ennen kuin ohitettavat huomaa ja reitti mielessä selvä jo paljon pidemmälle kuin siihen väliin missä olet.
Liiku selvästi muuta liikennerytmiä nopeammin, niin kaikki tilanteet tulee edestä.
Unohda oikeutesi ja velvollisuutesi. Kenelläkään ei ole velvollisuutta tehdä tilaa tai päästää ohi, mutta toisaalta sinunkaan ei pidä välittää ryhmittymisestä tai sulkuviivoista tai tulee vain noloja/vaarallisia tilanteita.
Jos et ole varma, että mahdut tai ehdit, niin älä mene.
Splittasin tänään.
Olin risteyksessä jossa kaksi kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vasemmalle pysähtyi punaisiin auto joka oli menossa suoraan. Oikealle jäi auto joka vilkutti oikealle ja oli niin kaistan reunassa että siinä autojen välissä oli just passelin valtaisa aukko jonne oli ihan pakko ajaa.Siinä sitten odottelin valojen vaihtumista ja ennustin että vasemmalla oleva auto haluaa kohta vaihtaa kaistaa, joten lähdin sitten vihreiden myötä ripeästi pois alta ja niin hän vaihtoi kaistaa takanani. No harm done joten se taisi onnistua.
Saavutettu hyöty ei kyllä ollut suuri mutta tulipahan tehtyä. Olisi haaskausta jättää niin iso rako käyttämättä.
youtube.com/user/mototuomas
Olisihan se kotilo-kuskienkin suomessakin jo aika tajuta että se on k a i k k i e n tienkäyttäjien etu kun jonoja saadaas lyhyemmiksi eli nopeutetaan menoa väylillä mutta kun ei !![]()
Viime viikolla Milanossa näin....eikä yhtään pilliä soinut saati kiilattu -tosin nuo K100:sen sivulaukut ei ihan joka raosta sopineetkaan !
Pääpiirtein allekirjoitan.
Yhdellä poikkeuksella: mielestäni vauhtieroa suhteessa muihin ei kannata pitää kovin paljon, koska sitten, jos joku kuitenkin päättää keksiä tehdä jotain yllättävää juuri sinun kohdallasi, siellä jonojen välissä sinulta loppuu kovin helposti aika ja tila kesken (ja sinut todennäköisesti saadaan myös syylliseksi siihen, mitä ikävää siinä sitten ikinä tapahtuukin). Toinen peruste on, että moinen saattaa virkavallan näkökulmasta olla asia, jota eivät katso läpi sormien, vaikka muutoin eivät niin splittaamisesta välittäisikään. Mutta saa toki olla eri mieltä, tuossa vain oma mielipide.
Eräs selvä ´junnumoka´ on pysytellä jonojen välissä myös silloin, kun jonot "staun" päättyessä lähtevät liikkumaan enempi vauhdilla. Siinä riskit kasvaa huomattavasti, ja myös polliisisedän puuttumiskynnys on ihan aiheesta matala.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
En ole vielä joutunut pohtimaan splittailun tarvetta, hyödyllisyyttä tai hauskuutta empiirisestä moottoripyöräilijän näkökulmasta, mutta olin tässä viikon verran Saksassa ja yhden asian muistin taas kerran.
Toisin kuin Euroopassa, suomalaisen autonkuljettajan pää ei käänny mihinkään ja minkäänlaista tilannetajua ja joustoa ei löydy suuntaan eikä toiseen. Ja Saksakaan ei ole ihan paras esimerkkimaa, mutta Suomen ajokulttuuriin verrattuna sekin on ihan toista luokkaa. Kun mitä tahansa odottamatonta tapahtuu (= muualla kuin sen viiden asteen eteenpäin sojottavan katselukulman ulkopuolella), niin Suomessa autoilija ei huomaa sitä. Kuollut kulma on täällä paljon kuolleempi kuin monissa muissa maissa.
Eli vaatii ainakin mun päässä aika paljon luottamusta suomalaiseen liikenteeseen, jotta splittailu olisi (sitten aikanaan, kun minulla on kortti ja pyörä) vaihtoehto muutoin kuin jossain spesiaalitilanteissa, jossa on riittävästi tilaa tai aikaa.
Itsellä tulee spilittailtua melko useasti kun turhautuu Helsingin ja muutenkin etelän ruuhkaliikenteeseen. Enemmän tulee ohiteltua hitaasti noin 30-50km/h ruuhkajonoa keskiviivan tuntumassa maltillisella nopeudella ja en ole nähnyt tässä mitään "väärää". Usein autoilijat jopa antavat kiltisti tietä jos malttaa ajaa siististi. Tilaisuuden tullen sitten kiihdyttää useamman kymmenen auton ohi jos vastaan ei tule ketään, mutta tämähän on sitten vain "normaali" ohitustilanne
Ykköstiellä kehäteiden välillä näkee usein kahden kaistan välissä menevän pyöriä melkoisella vauhdilla. Itse on ennemmin puikkelehtinut kaistalta toiselle tilaisuuden tullen kuin vetänyt keskeltä..ei koskaan tiedä koska sieltä vaihtaa kaistaa katsomatta todennäköisesti joku idiootti Audikuski...![]()
Taallahan splittaus on sallittua, mutta onnettomuuden sattuessa poliisit huomioivat liikenteen nopeuden, seka splittaajan nopeuden muuhun liikenteeseen verrattuna. Nyrkkisaantona on, etta jos liikenteen nopeus on yli 50mph (eli 80km) ei splittailla, ja hitaammassa liikenteessa nopeusero pitaisi olla korkeintaan 10-15mph (eli 15-25kmh).
Tiedä vaikka jo ollut, mutta tässä vallan mainio esimerkki siitä, miten kivoja ihmisiä on (enkä tarkota motoristia)
Ducati 750