Palautetta laitettu, katsotaan mitä tuleman pitää(Petteri.H @ Kesä. 09 2011,11:36) kirjoitti
Vastaus palautteeseen: Hei
Olen lähettänyt liikenteenhallintaan työpyynnön että Soukanväylän ryhmittymistä käännyttäessä Katajatielle saataisiin selkeytettyä. Toivottavasti saamme risteyksen turvallisuutta parannettua.
Kesäisin terveisin
Erkki Penna
Palveluneuvoja
Tekninen keskus
Honda CBR1100XX
Tässä olen kyllä samaa mieltä. Voi verrata siihen kun osa käyttää bussipysäkkejä jostain ihmeen syystä "kiihdytyskaistoina".(Staga @ Kesä. 09 2011,15:45) kirjoitti
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kehä I:stä länteen mentäessä, jos on kääntymässä 3-tielle pohjoiseen päin, siinä on myös oikeassa reunassa bussipysäkki, jonka loppuessa aivan samantien kääntyy liittymä oikealle. Tuossa kohti näkee varsinkin ruuhka-aikoina välillä aika mielenkiintoisia suorituksia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Juu... tuttu paikka... tuossakin on monta kertaa joku yrittäny kammeta väkisin sisäkautta ohi(pecha @ Kesä. 13 2011,09:48) kirjoitti
![]()
Honda CBR1100XX
^ tuosta yleensä ajelen melko päivittäin, ja silloin ei tietenkään ole ongelmaa. Mutta jos sitä nyt vaikka jostain muualta tulisi ensi kertaa ajelemaan KehäI:lle, niin voin hyvin kuvitella, että vilkkaassa liikenteessä, jos/kun ei ehdi joka asiaa niin pitkään toljotella, tuo saattaisi olla hämäävä paikka.(CebariTonni @ Kesä. 13 2011,11:43) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No ne nyt vaan on hyviä kiihdytyskaistoja.(JeTi @ Kesä. 13 2011,08:54) kirjoitti
Laitonta toki, mutta ei ehkä suurimpia syntejä...
Veturi
Mun mielestä nuo katuun maalatut nuolet on ohjeellisia, eivät määrääviä. Eivätkä voikaan olla, sillä talvella ne eivät ole näkyvillä.
Tuossahan ei ole varsinaisia ryhmittymiseen velvoittavia liikennemerkkejä lainkaan, eli tuskinpa sinne oikeaan reunaan ryhmittyvä rikosta tekee..
Ikäviä ansoja moiset, tuollainen ei ole mikään harvinaisuus.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tieliikenneasetus lienee kanssasi eri mieltä ohjeellisuudesta:(J@ck @ Kesä. 14 2011,00:02) kirjoitti
Valkoisella ajokaistanuolella voidaan ryhmittymistä varten osoittaa, mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä saa risteyksestä poistua.
Ajokaistanuolella osoitetusta ryhmitysjärjestelystä poiketen saa polkupyöräilijä ja mopoilija, joka aikoo kääntyä vasemmalle, ajaa risteyksen yli oikeanpuoleista suoraan ajavalle liikenteelle tarkoitettua ajokaistaa pitkin.
Ja ryhmittymistä ohjaavat/määrävät liikennemerkit ovat tieliikenneasetuksen mukaan "Määräysmerkit".
Molemmilla on sama lain määräysvoima, tiemaalauksella valkoisin viivoin, tai sitten määräysmerkillä, kumpikin voi siis olla vain yksikseen määräämässä ryhmittymistä, mutta tienpitäjän vastuulla on sitten esim. että talvella tiemaalaus ei riitä vaan pitää olla myös se määräysmerkki.
Ja ainakin tuossa Soukanväylän paikassa nuo katuun maalatut ryhmittäytymisnuolet ovat määrääviä.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
^Voit olla oikeassakin, mutta... Esimerkkitapauksessa lumen ja jään peittämällä kadulla on siis erilaiset ryhmityssäännökset voimassa kuin kesäkelillä..? Ei kai se voi ihan niinkään mennä.. Miten maalaus voi olla määräävä, jos se ei ole näkyvillä?
Entä ne loppuun kuluneet maalaukset, joita saa kesäkelilläkin arvailla..
Tienpitäjän vastuu..
Kunnossapidosta vastaaville katuun maalattujen nuolien pitäminen näkyvillä on talvikelillä mahdoton tehtävä. Siis jos mietit vaikkapa vain pk-seutua ja paria edellistä talvea - pohjoisemmista olosuhteista puhumattakaan.
Mitenhän tämä oikeasti, tai siis käytännössä menee. Lienee joku mällännyt ajokkinsa vastaavassa paikassa. Kuka oli syyllinen ja perustelut? Kirjoita, jos tiedät.
Esimerkkiristeyksestä vielä. Väitän, että jokainen, joka ei tunne risteystä ryhmittyy (maalausten piilossa ollessa) oikealle kääntyessään luonnollisesti tuolle reunakaistalle.
Enkä ihmettele vaikka ryhmittyisi muulloinkin,järjettömästi suunniteltu risteys.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
On olemassa nelikulmaisia ohjemerkkejä jota peilaavat ajoratamerkintöjä ja kuten nimikin sanoo ovat ne ohjeellisia, tosin koska samat merkinnät löytyvät ajoradasta voidaan niitäkin pitää määräävinä, eikös niin? Noita roikkuu miltei kaikkien risteyksien yllä.
Esimerkki
Sitten on olemassa pyöreitä määräysmerkkejä jotka kuten nimikin kertoo, määräävät miten kohdassa tulee ajaa, riippumatta siitä mitä asfaltissa lukee. Näitä tuppaa olemaan kohdissa joissa on paljon liikennettä eikä ajoratamaalukset kestäisi.
Esimerkki Manskulta
Tilkanmäessä pelkät määräysmerkit: Linkki
Dirty Nasty Furriner
Oikealle käännyttäessä ryhmittymiseen saa käyttää bussipysäkkiä tai vaikkapa ajoradan vieressä olevaa pyörätietä jos ne on erotettu katkoviivalla. Jos taas on yhtenäinen valkoinen viiva niin sitä ei saa ylittää. Tämä asia tuli selkeästi esiin aineistoissa, jotka opiskelin ja tentin hiljattain kun hommasin ajo-opetusluvan.
Tuossa aloittajan esimerkissä katuun maalattu ryhmittymismerkki antaa myös oikeuden kääntyälle oikealle suoraan menevältä kaistalta, mutta ei kiellä bussipysäkin käyttöä.
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Mikä on siinä tapauksessa ajojärjestys, jos sekä bussipysäkillä, että suoraan menevällä kaistalla on oikealle kääntyvä ajoneuvo yhtäaikaa?(noutaja @ Kesä. 22 2011,08:22) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Oikealta tulevalla on etuajo-oikeus eli tässä tapauksessa oikeanpuoleista kaistaa ajava on etuajo-oikeutettu.kirjoitti
Mutta jos se oikeanpuoleinen ei ole ajokaista vaan bussipysakki?(S.Telvio @ Kesä. 22 2011,15:50) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kun tuota aloitusviestin kuvaa katsoo, niin siinä on kaistamaalauksilla yritetty merkata tuota bussipysäkkiä päättyväksi kaistaksi tuolla metrin pituisella 35 asteen kulmassa olevalla lyhyellä valkoisella maalauksella. Eli bussikaista päättyy tuohon risteykseen, eikä sitä pitäisi käyttää ryhmittäytymiseen. Ja jos sitä kääntymiseen käyttää on väistämisvelvollisuus siellä (kääntyjähän joutuu "vaihtamaan kaistaa", olkoonkin, että merkintä on jäänyt puutteelliseksi).
Tällaisia merkintöjä ei soisi missään näkevänsä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Juu näyttää siltä että katkoviiva on kadonnut päällysteen uusimisen yhteydessä.(ts18056 @ Kesä. 22 2011,18:12) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
(noutaja @ Kesä. 22 2011,08:22) kirjoitti
Bussipysäkki ei ole ajorataa.kirjoitti
ja vielä se poliisin kommentti:
Nyt toi sun tulkinta haraa sekä Tieliikennelakia että poliisin kommenttia vastaan, olisiko sulla tallessa sitä aineistoa jotta voitaisiin tarkistaa?kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Ajorata on reunaviivojen välinen alue. Yhtenäisen reunaviivan ulkopuolelle jäävät pientareet.
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Tuo Google kuva taitaa olla himpan verran vanha, sillä paikan päällä kyllä näkee viivat suht'koht selvästi vaikka ovatkin kuluneet melkoisesti(3JJ @ Kesä. 22 2011,19:30) kirjoitti
Honda CBR1100XX