Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 49:een 49:sta
  1. #31
    Lainaa (Petteri.H @ Kesä. 09 2011,11:36) kirjoitti
    Liikenneturvallisuuteen liittyviä aloitteita voi lähettää:

    Espoon kaupunki
    Tekninen keskus
    PL 41
    02070 ESPOON KAUPUNKI

    Voit myös jättää palautetta sivun alaosasta löytyvästä palautetoiminnosta.

    ESPOO.FI
    Palautetta laitettu, katsotaan mitä tuleman pitää

    Vastaus palautteeseen: Hei

    Olen lähettänyt liikenteenhallintaan työpyynnön että Soukanväylän ryhmittymistä käännyttäessä Katajatielle saataisiin selkeytettyä. Toivottavasti saamme risteyksen turvallisuutta parannettua.

    Kesäisin terveisin
    Erkki Penna
    Palveluneuvoja
    Tekninen keskus
    Honda CBR1100XX
  2. #32
    Lainaa (Staga @ Kesä. 09 2011,15:45) kirjoitti
    Lainaa (seppo02 @ Kesä. 09 2011,11:50) kirjoitti
    Onpas paha ansa
    Ei se mikään ansa ole; jokainen kortin ajanut tietää ettei bussipysäkkiä saa käyttää ryhmittymiseen.
    Tässä olen kyllä samaa mieltä. Voi verrata siihen kun osa käyttää bussipysäkkejä jostain ihmeen syystä "kiihdytyskaistoina".
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  3. #33
    Kehä I:stä länteen mentäessä, jos on kääntymässä 3-tielle pohjoiseen päin, siinä on myös oikeassa reunassa bussipysäkki, jonka loppuessa aivan samantien kääntyy liittymä oikealle. Tuossa kohti näkee varsinkin ruuhka-aikoina välillä aika mielenkiintoisia suorituksia.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #34
    Lainaa (pecha @ Kesä. 13 2011,09:48) kirjoitti
    Kehä I:stä länteen mentäessä, jos on kääntymässä 3-tielle pohjoiseen päin, siinä on myös oikeassa reunassa bussipysäkki, jonka loppuessa aivan samantien kääntyy liittymä oikealle. Tuossa kohti näkee varsinkin ruuhka-aikoina välillä aika mielenkiintoisia suorituksia.
    Juu... tuttu paikka... tuossakin on monta kertaa joku yrittäny kammeta väkisin sisäkautta ohi
    Honda CBR1100XX
  5. #35
    Lainaa (CebariTonni @ Kesä. 13 2011,11:43) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Kesä. 13 2011,09:48) kirjoitti
    Kehä I:stä länteen mentäessä, jos on kääntymässä 3-tielle pohjoiseen päin, siinä on myös oikeassa reunassa bussipysäkki, jonka loppuessa aivan samantien kääntyy liittymä oikealle. Tuossa kohti näkee varsinkin ruuhka-aikoina välillä aika mielenkiintoisia suorituksia.
    Juu... tuttu paikka... tuossakin on monta kertaa joku yrittäny kammeta väkisin sisäkautta ohi *
    ^ tuosta yleensä ajelen melko päivittäin, ja silloin ei tietenkään ole ongelmaa. Mutta jos sitä nyt vaikka jostain muualta tulisi ensi kertaa ajelemaan KehäI:lle, niin voin hyvin kuvitella, että vilkkaassa liikenteessä, jos/kun ei ehdi joka asiaa niin pitkään toljotella, tuo saattaisi olla hämäävä paikka.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  6. #36
    Lainaa (JeTi @ Kesä. 13 2011,08:54) kirjoitti
    Lainaa (Staga @ Kesä. 09 2011,15:45) kirjoitti
    Lainaa (seppo02 @ Kesä. 09 2011,11:50) kirjoitti
    Onpas paha ansa
    Ei se mikään ansa ole; jokainen kortin ajanut tietää ettei bussipysäkkiä saa käyttää ryhmittymiseen.
    Tässä olen kyllä samaa mieltä. Voi verrata siihen kun osa käyttää bussipysäkkejä jostain ihmeen syystä "kiihdytyskaistoina".
    No ne nyt vaan on hyviä kiihdytyskaistoja.
    Laitonta toki, mutta ei ehkä suurimpia syntejä...
    Veturi
  7. #37
    Mun mielestä nuo katuun maalatut nuolet on ohjeellisia, eivät määrääviä. Eivätkä voikaan olla, sillä talvella ne eivät ole näkyvillä.

    Tuossahan ei ole varsinaisia ryhmittymiseen velvoittavia liikennemerkkejä lainkaan, eli tuskinpa sinne oikeaan reunaan ryhmittyvä rikosta tekee..
    Ikäviä ansoja moiset, tuollainen ei ole mikään harvinaisuus.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  8. #38
    Lainaa (J@ck @ Kesä. 14 2011,00:02) kirjoitti
    Mun mielestä nuo katuun maalatut nuolet on ohjeellisia, eivät määrääviä. Eivätkä voikaan olla, sillä talvella ne eivät ole näkyvillä.

    Tuossahan ei ole varsinaisia ryhmittymiseen velvoittavia liikennemerkkejä lainkaan, eli tuskinpa sinne oikeaan reunaan ryhmittyvä rikosta tekee..
    Ikäviä ansoja moiset, tuollainen ei ole mikään harvinaisuus.
    Tieliikenneasetus lienee kanssasi eri mieltä ohjeellisuudesta:

    Valkoisella ajokaistanuolella voidaan ryhmittymistä varten osoittaa, mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä saa risteyksestä poistua.

    Ajokaistanuolella osoitetusta ryhmitysjärjestelystä poiketen saa polkupyöräilijä ja mopoilija, joka aikoo kääntyä vasemmalle, ajaa risteyksen yli oikeanpuoleista suoraan ajavalle liikenteelle tarkoitettua ajokaistaa pitkin.


    Ja ryhmittymistä ohjaavat/määrävät liikennemerkit ovat tieliikenneasetuksen mukaan "Määräysmerkit".

    Molemmilla on sama lain määräysvoima, tiemaalauksella valkoisin viivoin, tai sitten määräysmerkillä, kumpikin voi siis olla vain yksikseen määräämässä ryhmittymistä, mutta tienpitäjän vastuulla on sitten esim. että talvella tiemaalaus ei riitä vaan pitää olla myös se määräysmerkki.

    Ja ainakin tuossa Soukanväylän paikassa nuo katuun maalatut ryhmittäytymisnuolet ovat määrääviä.



    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  9. #39
    ^Voit olla oikeassakin, mutta... Esimerkkitapauksessa lumen ja jään peittämällä kadulla on siis erilaiset ryhmityssäännökset voimassa kuin kesäkelillä..? Ei kai se voi ihan niinkään mennä.. Miten maalaus voi olla määräävä, jos se ei ole näkyvillä?
    Entä ne loppuun kuluneet maalaukset, joita saa kesäkelilläkin arvailla..

    Tienpitäjän vastuu..
    Kunnossapidosta vastaaville katuun maalattujen nuolien pitäminen näkyvillä on talvikelillä mahdoton tehtävä. Siis jos mietit vaikkapa vain pk-seutua ja paria edellistä talvea - pohjoisemmista olosuhteista puhumattakaan.

    Mitenhän tämä oikeasti, tai siis käytännössä menee. Lienee joku mällännyt ajokkinsa vastaavassa paikassa. Kuka oli syyllinen ja perustelut? Kirjoita, jos tiedät.

    Esimerkkiristeyksestä vielä. Väitän, että jokainen, joka ei tunne risteystä ryhmittyy (maalausten piilossa ollessa) oikealle kääntyessään luonnollisesti tuolle reunakaistalle.
    Enkä ihmettele vaikka ryhmittyisi muulloinkin, järjettömästi suunniteltu risteys.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #40
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    On olemassa nelikulmaisia ohjemerkkejä jota peilaavat ajoratamerkintöjä ja kuten nimikin sanoo ovat ne ohjeellisia, tosin koska samat merkinnät löytyvät ajoradasta voidaan niitäkin pitää määräävinä, eikös niin? Noita roikkuu miltei kaikkien risteyksien yllä.
    Esimerkki

    Sitten on olemassa pyöreitä määräysmerkkejä jotka kuten nimikin kertoo, määräävät miten kohdassa tulee ajaa, riippumatta siitä mitä asfaltissa lukee. Näitä tuppaa olemaan kohdissa joissa on paljon liikennettä eikä ajoratamaalukset kestäisi.
    Esimerkki Manskulta

    Tilkanmäessä pelkät määräysmerkit: Linkki



    Dirty Nasty Furriner
  11. #41
    Oikealle käännyttäessä ryhmittymiseen saa käyttää bussipysäkkiä tai vaikkapa ajoradan vieressä olevaa pyörätietä jos ne on erotettu katkoviivalla. Jos taas on yhtenäinen valkoinen viiva niin sitä ei saa ylittää. Tämä asia tuli selkeästi esiin aineistoissa, jotka opiskelin ja tentin hiljattain kun hommasin ajo-opetusluvan.

    Tuossa aloittajan esimerkissä katuun maalattu ryhmittymismerkki antaa myös oikeuden kääntyälle oikealle suoraan menevältä kaistalta, mutta ei kiellä bussipysäkin käyttöä.
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
  12. #42
    Lainaa (noutaja @ Kesä. 22 2011,08:22) kirjoitti
    Tuossa aloittajan esimerkissä katuun maalattu ryhmittymismerkki antaa myös oikeuden kääntyälle oikealle suoraan menevältä kaistalta, mutta ei kiellä bussipysäkin käyttöä.
    Mikä on siinä tapauksessa ajojärjestys, jos sekä bussipysäkillä, että suoraan menevällä kaistalla on oikealle kääntyvä ajoneuvo yhtäaikaa?
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  13. #43
    Lainaa kirjoitti
    Mikä on siinä tapauksessa ajojärjestys, jos sekä bussipysäkillä, että suoraan menevällä kaistalla on oikealle kääntyvä ajoneuvo yhtäaikaa?
    Oikealta tulevalla on etuajo-oikeus eli tässä tapauksessa oikeanpuoleista kaistaa ajava on etuajo-oikeutettu.
  14. #44
    Lainaa (S.Telvio @ Kesä. 22 2011,15:50) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Mikä on siinä tapauksessa ajojärjestys, jos sekä bussipysäkillä, että suoraan menevällä kaistalla on oikealle kääntyvä ajoneuvo yhtäaikaa?
    Oikealta tulevalla on etuajo-oikeus eli tässä tapauksessa oikeanpuoleista kaistaa ajava on etuajo-oikeutettu.
    Mutta jos se oikeanpuoleinen ei ole ajokaista vaan bussipysakki?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  15. #45
    Kun tuota aloitusviestin kuvaa katsoo, niin siinä on kaistamaalauksilla yritetty merkata tuota bussipysäkkiä päättyväksi kaistaksi tuolla metrin pituisella 35 asteen kulmassa olevalla lyhyellä valkoisella maalauksella. Eli bussikaista päättyy tuohon risteykseen, eikä sitä pitäisi käyttää ryhmittäytymiseen. Ja jos sitä kääntymiseen käyttää on väistämisvelvollisuus siellä (kääntyjähän joutuu "vaihtamaan kaistaa", olkoonkin, että merkintä on jäänyt puutteelliseksi).
    Tällaisia merkintöjä ei soisi missään näkevänsä.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  16. #46
    Lainaa (ts18056 @ Kesä. 22 2011,18:12) kirjoitti
    Kun tuota aloitusviestin kuvaa katsoo, niin siinä on kaistamaalauksilla yritetty merkata tuota bussipysäkkiä päättyväksi kaistaksi tuolla metrin pituisella 35 asteen kulmassa olevalla lyhyellä valkoisella maalauksella.
    Juu näyttää siltä että katkoviiva on kadonnut päällysteen uusimisen yhteydessä.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  17. #47
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (noutaja @ Kesä. 22 2011,08:22) kirjoitti
    Oikealle käännyttäessä ryhmittymiseen saa käyttää bussipysäkkiä tai vaikkapa ajoradan vieressä olevaa pyörätietä jos ne on erotettu katkoviivalla. Jos taas on yhtenäinen valkoinen viiva niin sitä ei saa ylittää. Tämä asia tuli selkeästi esiin aineistoissa, jotka opiskelin ja tentin hiljattain kun hommasin ajo-opetusluvan.

    Tuossa aloittajan esimerkissä katuun maalattu ryhmittymismerkki antaa myös oikeuden kääntyälle oikealle suoraan menevältä kaistalta, mutta ei kiellä bussipysäkin käyttöä.
    Lainaa kirjoitti
    Tieliikennelaki

    11 §
    Ryhmittyminen
    Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.
    Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan.
    ...
    Bussipysäkki ei ole ajorataa.

    ja vielä se poliisin kommentti:
    Lainaa kirjoitti
    - Bussipysäkkiä ei saa käyttää ryhmittymiseen, ylikonstaapeli Risto Mäenpää Pirkanmaan poliisilaitoksen liikenneryhmästä linjaa
    Nyt toi sun tulkinta haraa sekä Tieliikennelakia että poliisin kommenttia vastaan, olisiko sulla tallessa sitä aineistoa jotta voitaisiin tarkistaa?
    Dirty Nasty Furriner
  18. #48
    Ajorata on reunaviivojen välinen alue. Yhtenäisen reunaviivan ulkopuolelle jäävät pientareet.
    Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...

    Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea


    ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
  19.  
  20. #49
    Lainaa (3JJ @ Kesä. 22 2011,19:30) kirjoitti
    Lainaa (ts18056 @ Kesä. 22 2011,18:12) kirjoitti
    Kun tuota aloitusviestin kuvaa katsoo, niin siinä on kaistamaalauksilla yritetty merkata tuota bussipysäkkiä päättyväksi kaistaksi tuolla metrin pituisella 35 asteen kulmassa olevalla lyhyellä valkoisella maalauksella.
    Juu näyttää siltä että katkoviiva on kadonnut päällysteen uusimisen yhteydessä.
    Tuo Google kuva taitaa olla himpan verran vanha, sillä paikan päällä kyllä näkee viivat suht'koht selvästi vaikka ovatkin kuluneet melkoisesti
    Honda CBR1100XX
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12