Voiko tankata pyörän ollessa käynnisä? Mitä haittaa/vahinkoa voi seurata?
Is a dream a lie if it don't come true or is it something worse
ex - Gsx-r 600 K7
KTM smr 690 -09
Jos pyörä on kovin perso bensalle, niin tankkaus voi kestää loputtomiin...![]()
BMW R1200GS -13
Ex. Kawasaki Versys -08
Ei kai siitä mitään haittaa ole. Jos sulta on startti rikki yms. Ne moottorin sammutuskehotukset on varmaan lähinnä sen takia, että jos tankkaa väärästä pistoolista, niin ei mene heti kiertoon(tankatessa sitten hoksaa vaihtaa oikean laadun.
Kyllä se taitaa moottorin sammutuskehotus olla enempi paloturvallisuusjuttu.
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
Kyllä se tankkauskielto on ihan turvallisuuden takia.
Siellä ei tarvitse isoa vikaa olla, että tankkauspistoolin ja moottoriajoneuvon välissä iskee kipinän, kun kone on käynnissä. Puhumattakaan että bensat vahingossa läiskähtää käynnissä olevan koneen päälle.
Tällä palstalla on varmaa heti sata, jotka eivät ole polttaneet itseään tankatessa, mutta jos löytyy yksi niin sekin on liikaa.
ps. jo autossa istumassa käyminen tankkauksen aikana altistaa staattiselle kipinälle. Netistä voi katsoa videoita miten siinä käy...
Noin keskimäärin tankin korkki avataan virta-avaimella. Mulla ei yleensä ole vara-avainta ajossa mukana, vaan se on kotona tallessa. Joten jo sen takia joudun pyörän sammuttamaan että saan korkin auki.
Miksi pyörää ei voi sammuttaa? Kyllä tarpeeton tyhjäkäynti on ihan yhtä turhaa mopolla kuin autollakin.
Tämä kysymys varmaan on valiidi, jos käytössä on HD tai muu "polkupyörä". Aika pitkään miettisin uskaltaisinko. Tankkaustilanne, jossa tankkiin työnnettävä uusi bensa työntää tieltään bensahöyryjä on aika herkkä. Ne höyryt syttyvät aika herkästi...
<p>2002-2014</p>
eipä ole tullut harrastettua kun vain yksi avain mukana..
mutta autoa senkin edestä käynnissä, niin työautoa aikanaan kuin omaakin.
noista uusista autoista sen verran että saattaa mennäkkin hieman sekaisin tuolla tavalla, viime kesänä laitoin datsun qashqain (vai miten se malli kirjoitetaankaan..?) tankin täyteen ja moottori oli käynnissä, niin bensamittari meni sekaisin. palautui vasta parin pv:n ajeluiden jälkeen normaaliksi. näytti miltei tyhjää tankkia vaikka piripintaan oli tankattu.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Siis tilanne se et starttaus ei toimi, ainoastaan työntämällä ja silloinkin voi olla vaikeaa jos kone on lämmin. Pitäisi ajaa huomenna n.200 km huoltoon ja tankki on puolillaan.
Eli pitänee käydä ostamassa kanisteri ja käydä kävellen bensaa huoltoasemalta jotta saan tankin täyteen..
Is a dream a lie if it don't come true or is it something worse
ex - Gsx-r 600 K7
KTM smr 690 -09
Tuli pari kesää sitten ajettua 800km ilman pyörän sammuttamista. Startti hajos ja kotiin oli päästävä. 600km tuosta matkasta satoi vettä *. Ja tankkasin tietenkin pyörä käynnissä, en ymmärrä miten tuosta voisi olla haittaa itse pyörälle.
Edittia: Tanskassa sattui kohdalle myös jumittunut bensapistooli. Siis...
1. ota tankkauspistooli käteen
2. ruiskuta bensaa ympäri mopoa
3. hätäänny ja räplää liipasinta
4. bensan tulo loppuu ja kiroilun voi aloitta
5. kiroilua
6. ympärillä olevat Tanskalaiset hätääntyvät
7. yhdessäkiroilua
8. armoton vitutus
Mutta ei käyny kuinkaan, vaikka bensaa roiskui tulikuumille pakokäyrille jne.
Muutama ruuvi löysällä
Mulla on paha sähkövika pyörässä joten voi olla vielä normaalia riskialttiimpaa.. Kahdella avaimella ajattelin että toimisi mutta taitaa mennä kävelyksi. Staattori/jännitteensäädin/laturi/startti joku noista sökönä ja ottaa oiretta pahasti myös mittaristoon ja antaa erilaisia ääniä muutamista paikoista pyöristä... Joten ylimääräisen kipinän antaminen ei niin mahdotonta juuri nyt.
Alunperin ajattelin että ajan tankin tyhjäksi mutta joudun ajamaan moottoritietä jolloin nopeus n.140 km/h ja moottori käy aika kuumana eikä ajanpuutteen takia ole mahdollista odottaa viilentymistä joten olisin tankannut käynnissä..
Moottori tosiaan aika lähellä höyryjä... Tehdään pieni kävelylenkki jerryn kanssa siis..
Is a dream a lie if it don't come true or is it something worse
ex - Gsx-r 600 K7
KTM smr 690 -09
Ks aiempi viestini, tuskin käy kuinkaan. Bensa ei noin vain syty, vaikka tulikuumalle pakokäyrälle ruiskuttaisi(Devils & Dust @ Kesä. 02 2011,16:33) kirjoitti
![]()
Muutama ruuvi löysällä
Teen päätöksen huomenna, en ole huolissani kuin juuri höyryistä mitä tulee tankatessa ja ajattelin tiedustella hieman kokemuksia/mielipiteitä täältä..
Asiasta poiketen mitä teillä on ollut kulutus n. 140 km/h nopeuksissa? Tulee moottoritietä ajettua huomenna n.200 km.. Jos ei olisi kiire niin menisin mutkateitä pitkin Turkuun mutta kello ei anna anteeksi..
Is a dream a lie if it don't come true or is it something worse
ex - Gsx-r 600 K7
KTM smr 690 -09
Tuskinpa normaalissa käyntilämpötilassa oleva moottori läikkynyttä bensiiniä sytyttää mutta höyryä saattaa muodostua sen verran että kipinä sen kyllä sytyttää. Staattinen tai tai toisesta ajoneuvosta lähtenyt.
Jos kuitenkin käy niin että syttyy ja palosyyn tutkimus osoittaa että kone oli käynnissä niin se herättää kyllä arvelun siitä kellä on korvausvelvollisuus.
mm
Tasan kerran on tankkausuran aikana sattunut, että pistooli ei pysäytä bensantuloa, vaan tuhauttaa pyörän päälle bensat. Komea höyrypilvi syntyi, mutta ei paloa.
Itse voisin kyllä sammuttamatta tankata jonkun 1-pyttyisen poljettavan sikaenduron, joka ei lämpimänä lähde käyntiin sitäkään vähää kuin kylmänä ja jonka käynnistyksen aiheuttama paukahdus säikäyttää kyläläisiä enemmän, kuin bensa-aseman tulipalo.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Omassa uskoisin olevan 6-6,5,en tosin ole testannu 140kmh kulutusta erikseen. 80kmh viitisen litraa.(Devils & Dust @ Kesä. 02 2011,16:47) kirjoitti
Sama pyörä kun sulla, ehkä antoi osviittaa ehkä ei![]()
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Staattinen sähkö tuskin erottelee onko mopo käynnissä vai ei.(motomatti @ Kesä. 02 2011,16:52) kirjoitti
Eikä se kone tankkauksen aikana hirveästi ehdi jäähtymään, varmaan höyrystyy bensa oli kone sammuksissa tai ei.
Perus pyörässä taitaa ainoa kohtuu varma kipinöinnin lähde olla startin hiilet/startin rele, vaikkei niitä normaalisti näekkään?
Voi hyvää päivää kommenttienne kanssa. Eihän se bensa tietenkään syty siitä roiskumisesta tai loiskumisesta vaikka pakosarjan päälle. Tankatessa vaan jo tankista tunkee räjähdyskypsää höyryä (saati pakosarjan päältä) vaikka kuinka. Kysymyshän on siitä uskotaanko, että käyvässä mopossa saattaa syntyä kipinä todennäköisemmin kuin sammutetussa. Jokainen valitsee toki itse.
<p>2002-2014</p>
jos ottaisit tratin mukaan niin välttyy roiskeilta..?
toki voihan siinä olla sovitteleminen, että se tratti sinne ajopuvun taskuun mahtuu, mut saahan sillä kivat tuoksut takaboxiin..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Car Fuel Fire
http://www.metacafe.com/watch/42060/car_fuel_fire/
Kännykästäkin voi lähtee kipinä....ainakin jonkin myytin mukaan, ja myyntinmurtajissahan ne yrittivät saada kännykällä syttyy tulipalon tankatessa...eivät tosin onnistuneet, muistaakseni.
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
eikös nykyään ole hiilivetyhöyryjen takaisinkierrätys niissä tankkauspistooleissa? Ei sieltä kyllä ole aikoihin käryjä tullut tankatessa.
KTM
Eikös tässä tapauksessa staattinen sähkö todettu todennäköisemmäksi syyksi kuin kännykkä.(-RUMBLE- @ Kesä. 02 2011,19:55) kirjoitti
Videossa näkyy hyvin kun noustaan autosta. Oikein hierretään slipoveria eikä kädellä kosketa missään vaiheessa auton rakenteisiin. Luodaan mahtavat puitteet staattiselle sähkölle. Polttoainepistooli ensimmäinen asia mihin kosketaan ja siitä kipinä mikä sytyttää höyryt.(-RUMBLE- @ Kesä. 02 2011,19:55) kirjoitti
niin tarkoitin, että jos sulla on jokin spesiaalitilanne, etkä pysty starttaamaan/sammuttamaan, niin ei kai se pyörä nyt ihan heti räjähdä, vaikka kerran tankkaisikin sammuttamatta. Normaalisti toki kannattaa sammuttaa, enkä oikein keksi syytä, että miksi ei sammuttaisi. Kipinästä bensa saattaa syttyä, mutta ei edes pakosarja taida olla niin kuuma, että bensa leimahtaisi.
Ei onnistu, bensakorkissa sama avain ku virtalukossa
![]()
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
Aika vähän noita "höyryimureita" näkyy tankkauspistooleissa, jotenkin tuntuu, että ovat jopa vähentyneet muutaman vuoden aikana.(zuha @ Kesä. 02 2011,20:06) kirjoitti
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
joskus on ollut startti hajonnut reissussa ulkomailla ja jouduin useamman kerran tankkaamaan koneen rouskuttaessa. jos haluais varmistella ettei syty palamaan se höyry, niin vaahdottaa prätkän esim. sammutusvaahtopullolla etukäteen ja samalla itsensäkin niin tuli ei tartu. sitten vaahtopallona ajaa tankille ja pois. noh, tämä oli vähän vitsintapainen tähän loppuun.(Waiski @ Kesä. 02 2011,16:37) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ne tuppaavat imemään niin tehokkaasti että vetää laipan kautta bensaa auton kylkeen.(Harri M. @ Kesä. 02 2011,21:22) kirjoitti
Jotain, jossain, silloin tällöin!
pyörä käynnissä tankkaamisessa en näkisi mitään paloturvallisuus ongelmaa. Pyörän päällä istuessa tankkaaminen onkin sitten toinen juttu. Siitä pakeneminen on hieman hitaampaa.
Syttyy miten syttyy.. ei vara venettä kaada sanoi savolainen veneveistäjä..
Suzuki DL1000 V-Strom
Ööö, tota.... Miksi pitää olla valmis pakenemaan jollei paloturvallisuusriskiä ole? Vai tuleeko se riski vasta istuessa pyörän selässä?(Kananpoika @ Kesä. 03 2011,09:01) kirjoitti