Ovat oikein suhteutettuja paikkaan/olosuhteisiin
Suuri osa on vain rajoituksen vuoksi
En ajattele asiaa noudatan vain
Järkevän rajoituksen tunnistaa mielestäni siitä, että jos on vahingossa missannut sen rajoitusmerkin, niin silti pystyy päättelemään voimassa olevan rajoituksen. Pääasiassa - sanotaan vaikka 90 %:sti - rajoitukset ovat ihan kohdallaan. Välillä tulee kyllä vastaan sellaisia rajoituksia, joita ei voi muuta kuin hämmästellä, kuten normi maantien oloisella tiellä 60:n rajoitus tai lentokentän levyinen suora maantie, jossa kilometri peltoa kummallakin puolella ja 80:n rajoitus.
Oma lukunsa ovat sitten tietyömaiden rajoitukset, jotka eivät ole ihan tästä maailmasta. Muutama muovikeila pientareella ja rajoitus 100 -> 60. Näitähän aina perustellaan työntekijöiden turvallisuudella, mutta vaikka päivittäin ajaa paikasta ohi, niin ikinä ei siellä näy yhtään työmiestä tai työkonetta lähelläkään ajoväylää. Ja totta kai se rajoitus pitää olla siellä myös keskellä yötä, kun on satavarmaa, että edes siellä työmaaparakissa ei ole ketään. Olisihan se nyt hirveä vaiva kääntää ne kyltit silloin, kun työt loppuu. Ja mikä järki siinäkin on, että jos sinne tielle tehdään joku loiva shikaani, niin se alempi nopeusrajoitus pitää laittaa vähintään puoli kilometria ennen sitä shikaania ja miksi sen pitää vielä jatkua satoja metrejä sen paikan jälkeenkin?
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Suomessahan on ollut pääsääntöisesti nopeusrajoitukset niin että taajamassa on pääsääntöisesti rajoitus 50 km/h ja taajaman ulkopuolella maanteillä 80 km/h.
Kun ajat vieraassa cityssä olet monasti ihan pihalla nopeusrajoituksen suhteen... oliko tässä joku aluerajoitus 30 km/h vai 40km/h vai se vanhan kaavan mukainen 50 km/h ..... * ja mitäs nuo jeparit täällä tutkailee...
Olisi selkeää jos koko maassa olisi sama taajamarajoitus.*
Lisäksi nämä kaupunkisuunnittelijat ja liikenneinsinöörit leikkivät pikkuautojen kanssa ruutupaperilla ja tekevät kaikenkarvaisia pihakatuja, kapeita puistokatuja korkeilla rotvallikivillä, kolmemetrisiä viheristutuksia liikenneympyröihin näkyvyyttä rajoittamaan, puutteellisesti merkittyjä hidastetöyssyjä, jne.
Koskahan ne huomaavat että valtatien nopeusrajoituksen voi laittaa myös parittomilla numeroilla... 90, 110, 130,
*
Kait ne sopivia on.....eihän ne muuten tuolla tasolla olisi...
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Osaavalle keskivertokuljettajalle, joka ajaa päivittäin muuallekin kuin lähimpään maitokauppaan, useimmat rajoitukset ovat turhan alhaiset.
Sen sijaan yhä yleistyvälle "uusavuttomalle" (=osaamattomalle) tunariporukalle nykyrajoitukset ovat kohdallaan tai jopa liian korkeat. Jostain kumman syystä virkavalta ei puutu tunarointiin tai ihan ilmeiseen ja törkeään säännöistä piittaamattomuuteen, mutta annas olla, jos joku ajaa muutamankin km/h yli rajoituksen, niin johan lappuja ropisee.
Viime vuosina on näköjään ollut vallitsevana kehityksenä asettaa rajoitukset heikoimpitasoisten sunnuntaikuskien mukaan. Se on perin ärsyttävää, mutta minkäs teet, kun kehnojen kuskien määrä sen kuin lisääntyy.Vaikka kortin saamiseen vaaditaan yhä enemmän taitoja, vanhemmalle kuskijoukolle ei ole sen enempiä vaatimuksia kuin silloin kuin ovat saaneet korttinsa. Tähän joku voi kommentoida, että kokemus opettaa. Niinhän se tekeekin, mutta silloin pitää tosiaan ajaa riittävästi jatkuvalla syötöllä. Eikä sekään riitä, sillä säännöt muuttuvat tämän tästä ja siksi pitää teoriaosaamistakin ylläpitää. Olisi ihan paikallaan, että inssi pitäisi suorittaa uudelleen joka 10:s vuosi. Itse olen joutunutkin tekemään niin laajetaessani kirjainvalikoimaa kortissa. En pitänyt mitenkään pahana sellaista, vaan päinvastoin on ollut ihan hyvä kerrata säännöt ja päivittää teoriaosaaminen.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Ai vittukun sais sen kilpa-auton jo valmiiks niin pääsis edes joskus ajamaan muutenkin kun suomen alinopeusrajoituksia suurinpiirtein noudattaen!
YZF1000R
Moni onkin päässyt ketjussa asian ja ongelman ytimeen
Koska valvovalta viranomaiselta on viety oma harkintakyky rangaistusta määrätessä perustuen tasapuolisuuteen unohtaen paikka, aika ja muuliikenne puhumattakkaan todellisesta vaaranaiheuttamisesta tuijotellen vain numeroita pitäisi tuo tasapuolisuus toteutua myös noita alennettuja rajoituksia asetellessa.
Käytettävälle nopeusrajoitukselle pitäisi löytää jokin yhteinen stantardi. Ei ole yleisen oikeustajun mukaista jotta yksinumeroisella valtatiellä junnataan kuuttakymmnetä kilometritolkulla keskellä ei mitään varsinkin kun on rakennettu omat kaistat ryhmittyville ja kevyelle liikenteelle oma pyörätie.
Vastaavasti naapurikunnan alueella saa huristella mutkasta soratietä 80 km/h.
Ymmärrän alennetut rajoitukset tarpeen mukaan. Ei tarvitse mennä kuin ruotsiin niin nopeusrajoitusmerkkien tuijottamisen sijasta voi keskittyä muun liikenteen seuraamiseen ja vaaran ennakointiin. Siellä alennettu rajoitus alkaa ennen kylää ja päättyy kylän jälkeen. eikä kuten suomessa..viisi kilometriä ennen lakkautettua kyläkoulua ja kymmenenh sen jälkeen.
Nämä valtatieillä olevat naurettavat kuudenkympin rajoitukset kilometrejä ennen jotain mahdollista "vaaranpaikkaa" aiheuttaa vain yleistä v**tutusta ja sen jotta tasaisin väliajoin kerätään tienkäyttäjät tasaisiin klimppeihin.
Kehittyneemmän liikennekulttuurin maissa ..esim. saksassa huomaa kuinka pienikin häiriö liikenteessä aiheuttaa jo mittavan ruuhkan.
Suomessa ei olisi ruuhkia jollei älyttömillä rajoituksilla ja valvonnalla aiheutettaisi haitariliikettä ja ylivarovaisia ohituksia.
Järkyttävää katteltavaa mihinkä suuntaan suomen liikenne on kehittynyt viimevuosina. Ajamisen tilalle on tullut hillitön pelko ja luruuttaminen liikenteen seuraamisen sijasta tarkkaavaisuus on viety oman nopeusmittarin tuijottamiseen.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Väestö ikääntyy, ehkä olosuhteita yritetään väkisin muuttaa vastaamaan fyysisesti/henkisesti taantuneiden ajokykyä.(vetomies @ Touko. 22 2011,11:08) kirjoitti
Ja yleinen turhautuminen järjettömyyksiin tehostaa rahastusta.
Kaikkien lähiteiden nopeuksia on viimeaikoina pikkuhiljaa laskettu 1okm/h. Ainakaan turvallisuudella on vaikea perustella.
Stanan vihreä syöpä![]()
Puuttuu neljäs vaihtoehto jota itse noudatan eli en ajattele asia en enempi, menen sillä nopeudella kuin siinä hetkessä tuntuu sopivalta.
Muuten melko ok mutta turun motarilla tunneleihin hidastaminen 100kmh on mielestäni turhaa ja jopa vaarallista. OK, jos jotain tapahtuu niin tuho on ehkä hieman pienempää mutta:
- Nopeuden muuttaminen lisää mielestäni riskiä että jotain sattuu (Peräänajo?)
- Kaikki ei kuitenkaan noudata tota ja isot nopeuserot lisää riskiä. (Aiheuttaa lisää ohitustilanteita)
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Suurin ongelma on mielestäni se, että nopeusrajoituksia lasketaan silloin tällön joku prosenttimäärä tiestöstä, oli se sitten järkevää tai ei.
Lopputuloksena on että tietä katsomalla ei mitenkään pysty päättelemään onko rajoitus 40 vai 100. On vaan muistettava mikä lappu siellä viimeksi oli. Tai sitten ajettava tuurilla kuuttakymppiä.
Ikävää että ajellessa suurimman huomion saa nopeusmittari. Muun liikenteen seuraaminen jää paljon vähemmälle. Mutta ei kai sillä sitten ole niin väliäkään.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tästä toimii loistavana esimerkkinä välillä Kausala-Nastola oleva Arolan 60km/h rajoitus...(Tuppervaari @ Touko. 23 2011,00:31) kirjoitti
Rajoitusta tielle pyysivät paikalliset asukkaat tienvieressä olleen koulun takia, koulu ehdittiin tosin lopettamaan vuosia ennen rajoituksen tuloa. Nykyään vielä molemmissa päissä kameratolpat.
Tätä väliä kun on lähes päivittäin 20vuotta suhannut duunimatkana, niin tolla rajoituksella tuohon ei saada muuta kuin turhaa ruuhkaa aikaan.
Seuraava vaihe ei suinkaan ole tuon 60 poistaminen vaan sen asettaminen voimaan koko välille...ja kymmenkunta tolppaa lisää. Ei sillä että haluaisin olla mitenkään pessimistinen...(samserious @ Touko. 23 2011,09:14) kirjoitti
SF 1098S
MTS V4S Sport
Nopeusrajoitukset on mielestäni suurimmaksi osaksi ok, mutta välillä kyllä täytyy ihmetellä rajoitusten logiikkaa.
Suomen kahdella vikkaimmin liikennöidyllä tiellä oli sadan rajoitus, nyt kun molemmilta teitä on liikenne lähes hävinnyt niin rajoitukset on pudotettu kahdeksaankymppiin? Siis vanha Turuntie ja vanha kolmostie.
Läyliäisissä on kilometritolkulla neljääkymppiä paikassa jossa ei edes ole juuri liittymiä ja pyörätie vieressä. Jotenkin tuon 40 ymmärtäisi jos se alkaisi vaikka Karkkilantien risteyksestä, jos joku paikan tuntee.
Jos joskus liikennevalvonta järjestettäisiin liikenneturvallisuuden eikä sakkotulojen takia, ehkä tähän saataisiin parannusta.
Nimittäin, mielestäni, rajoitusten tosiasiallinen tarkoitus on eri taajamissa ja taajaman ulkopuolella. Taajamassa on järkevä ajaa hiljaa, liikenteessä on kaikenlaista ymmärrysrajoitteista porukkaa (liian nuori, liian vanha, liian kännissä) ja ajetaan ristiin rastiin hyvin eri kokoisilla vehkeillä (vrt.fillari-rekka)
Maantiellä taasen rajoituksen tärkein tehtävä on pitää liikenne kulkemassa mahdollisimman tasaista nopeutta koska se vaikuttaa eniten liikenteen riskeihin, mitä pienemmät nopeuserot sitä vähemmän riskitilanteita. Eli poliisinkin pitäisi enempi valvoa ajotapoja kuin pelkkää ajonopeutta. Ylinopeus tyhjällä tiellä on ihan eri asia kuin ylinopeus ruuhkaliikenteen seassa.
Välillä kyllä pistää ihmettelemäään että kuka niitä rajoituksia suunnittelee... kun jossain keskellä ei mitään missä tiet on hyväkuntoisia ja leveitä ja sitten on 80 rajoitus... ja joissain paikoissa sitten on 80 rajoitus sellaisilla kapeilla mutkapätkillä, jotka on vielä kaikenlisäksi huonossa kunnossa (routavaurioita yms yms) jäjiltä, että on jopa vaarallista ajaa 80??
Honda CBR1100XX
Nyt oli sitten viety ne viimeisetkin 80km/h rajoitukset Hinthaarantieltä pois![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
[QUOTE= (Tuppervaari @ Touko. 21 2011,12:39)]Tuo 60 rajoitus taisi tulla toisen tai kolmannen pahan onnettomuuden jälkeen, viimeisin kaksi kuollutta 2008. Tuo on myös Salosta tulevan seututien päätekohta. Liikenne on ajoittain todella vilkasta ja jotenkin risteys on aika hankala vaikkei valtatien puolelta näytä siltä. Vaikka paikka on avoin, näkyvyyttä turun suuntaan ei kuitenkaan ole ihan niin paljoa kuin miltä vaikuttaa. 60 rajoitus ja kamera ovat tuossa ihan oikealla paikalla.Taajuus,Touko. 21 2011,12:25 kirjoitti
Jälkimmäinen kuuskosken risteyksen vaihtuva rajoitus on sitten luku erikseen, tien ylittämistä on hankala arvioida kun vanhan tien puolelta ei voi tietää mikä on valtatien nopeusrajoitus milloinkin. Parempi olisi vaikka se 80 kiinteänä.
Tienpitäjä, eli pääteillä valtio ja paikallisteillä kunnat asettavat nopeusrajoitukset, ja poliisi vain valvoo.
Ja tasapuolisuuden nimissä rangaistus on sama jos esimerkiksi ajat päiväkodin kohdalla vilkkaana arki-aamuna tai sunnuntai-yönä ylinopeutta
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
jämsänkoskella "vanhalla puolella" rakennettiin kevyen liikenteen väylä, sen takia, kun porukat joutu liikkumaan päätiellä. EDELLEEN tiellä 60km/h rajoitus. täysin päivänselvä sakkorysä kaikille, jotka tietä käyttää.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Suurinosa rajoituksista on alhaisia, mutta onpa tullut sellainenkin ihme vastaan, että en edes uskaltanut ajaa nopeusrajoituksen mukaan.
Tässä lähiseudulla on yksi hiekkatie, jossa on 80 km/h rajoitus. Tie on kapea kuin perkele, kuoppainen, mutkainen ja sokeita mutkia todella paljon.
en tiedä mikä perkeleen tommi Mäkinen sen rajoituksen on siihen tuonut, mutta 80 km/h on turha luulo, niin pyörällä kun autollakin.![]()
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Suomen tiestöstä on reilut 87% tuossa kategoriassa, siis sorapintaisia ja lisää tulee. Joukossa paljon sellaisia joissa 80 riittää ihan hyvin. Siellä ei tarvitse koko ajan töllätä mittaria kun voi käyttää tilannenopeutta.(RvN23 @ Touko. 23 2011,19:00) kirjoitti
SF 1098S
MTS V4S Sport
Niin ja nythän se 60 alkaa jo hautausmaan kohdalta(kake1969q @ Touko. 23 2011,18:24) kirjoitti
YZF1000R
Jotkut on... kun taas toisissa ei ole mitään järkeä.Yksi tuskaisimmista teistä ajaa on tie #23 Varkaus-Jns.Loputonta köröttelyä...sieltähän nuo ekat sakot 22:een vuoteen sitten rapsahtikin viime kesänä![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Alle rajoitusten saa ajaa. Meilta loytyy soraa 100n ja jopa 120n rajoituksella.(Kotarikuski @ Touko. 23 2011,19:08) kirjoitti
Aika monella tuntuu olevan se kasitys etta sita rajoituksen nopeutta on pakko ajaa koko ajan. Alle ei voi kun kunnia menee ja yli ei uskalla kun sitten menee kortti.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Siksi onkin autona citymaasturi ja mopona mukaenduro. Sorateillä ei oo polliisia(Kotarikuski @ Touko. 23 2011,19:08) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kyllä vaikka tuo kun ajelee Näsijärven itäpuolta Kapeeseen/Muroleen niin voi perä että se ottaa nupoliin. Körötät sitä hyväkuntoista tikkusuoraa helvettiä jonossa parin auton kanssa sitä maksimissaan kahdeksaakymppiä.. jatkuvasti meinaa keskittyminen herpaantua varsinkin tuolta kun tulee Tampereelle päin niin se on kuoleman tylsää, tietää että mitään kivaa ei ole enää tiedossä... Satanen olisi ihan ok tuohon, ei mitään turvallisuusriskiä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tsekatkaapa google earthista katunäkymää Arolammintieltä Riihimäen ja Hyvinkään väliltä paikasta 37 25.818'P, 122 05.36'L ja nokka kohti lounasta. Tiellä oli ainakin viimeksi 60 rajoitus ja erillinen kevyen liikenteen väylä kulkee vieressä. Vähän korpeaa körötellä siinä rajoitusten mukaan. Suorastaan mahdotonta!!! Etelämpänä olevilla peltoaukeilla rajoitus on pelkkää kidutusta. Mitä hemmettiä rajoituksen asettajan päässä on liikkunut? Saksassa vastaavissa paikoissa oli 100km/h rajoitus ja kyliin ajettaessa se putosi 50km/h nopeuteen = järkevää.
Mutta ei Suomessa jossa tuntuu, että kaikki tehdään sillä periaatteella, että Hansu 66v voi ajaa 3,5 promillessa turvallisesti ja Vilipetteri samoin pienen pössyttelyn jälkeen.
![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Samanlaiseen itsekin törmännyt, siinä Kuortin lähellä joku museotie... Hieno sorapätkä, mutta herrajee että siinä on 80 rajoitus(RvN23 @ Touko. 23 2011,19:00) kirjoitti
Parhaalla tahdollakaan ei uskaltanut lähellekään rajoituksen mukaan vetää ja koko ajan pelotti jos auto tulee tuota vauhtia vastaan...
Johan ne mutkat testataan WRC-autoillakin joka vuosi, eikä 80 km/h ylity tiukimmissa paikoissa. Suorilla tosin otetaan kiinni menetetty aika.(Taajuus @ Touko. 24 2011,08:57) kirjoitti
Odotan innolla, milloin joku turvallisuustietoinen tielläliikkuja kytkee vakionopeussäätimensä 80 km/h nopeuteen jollain kyseisistä sorapätkistä ja itkee sitten tiehallinnolta korvauksia liian korkeista rajoituksista.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
[QUOTE= (terkale @ Touko. 23 2011,12:49)]Näinhän se menee.Valitettavasti.(Tuppervaari @ Touko. 21 2011,12:39) kirjoitti
ikinä en ole ymmärtänyt tuota tienpitäjän lokiikkaa.
Onnettomuus josssa joku selkeästi jättää noudattamatta väistämisvelvollisuutta pistetään toisen nopeuden syyksi täysin selvässä ja avoimmessa paikassa.
Lukemattomia vastaavia esimerkkejä kautta suomen.
Kutsuisin tapaa lähinnä jeesusteluksi.
Moottoritielläkin on ihmisiä kuollut ulosajoissa..mikä konstiksi..60 km/h?
Samperi..naapurinukko kaatui pöhnäpäissään vapunaikoina meitin kujatiellä .Tuohonhan pitää laittaa konttaaminen pakoilliseksi ainakin sadanmetrin matkalle..ei saa kävellä.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-