Ettätuota onko se spora sitten tyttömoto? Ihan käytännön kokemuksia kaivattaisiin 1200 sporasta verrattuna 'isompiin'.
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Käy lähimmällä jälleenmyyjällä koeajamassa molemmat, ei sitä osaa toiselle pyörää valita.
Kerrotko vielä sen lähimmän jälleenmyyjän, jolla on molempia koeajettavina? Ihan niinku nyt heti pihassa.
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Dyna on hivenen isompi ja raskaampi kuin Sportster, enkä lähtisi tuohon tyttöpyörä -nimittelyyn koska kyseessä on kuitenkin tehtaan pitkäaikaisin tuotannossa pysynyt malli jolla on myös menestyksekäs kilpailuhistoria niin flat track -radoilla kuin stripilläkin. Sportsterin 883 Low/Hugger lie mataluutensa puolesta lyhyille naisille soppeli valinta. Dyna on ns. välimalli tossa spotsterin ja softail jne -tyyppien välissä. Dynalla pystyy kyllä monennäkösiin suorituksiin ja jotkut on ottanu hirveitä lukemia noista värkeistä irti ja niin että ajettavuuskin säilyy... mutta niin niitä on tehty kovia Sportstereitakin.
Tyyli ennen tarkoitusta.
viime kesänä kävin kaverin kanssa ajamassa euroopan rundin, kaverilla sportster ja mulla Dyna..
Molemmat päteviä vehkeitä, ja erot on juuri niinkuin edellinen sanoi.
Sun pitää käydä istuskelemassa niiden päällä ja kokeilemassa perstuntumaa kumpi tuntuu paremmalta![]()
Matkat, mutkat ja HD
Mitä sä tollasia kyselet?(Harrry @ Touko. 16 2011,10:16) kirjoitti
Osta riumppi.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Eiks kaikki alle 5 litraset ole tyttömotoja: http://www.iltalehti.fi/autot/2011051513701742_am.shtml
![]()
No sekä Motorman Oulussa ja V-twin Loimaalla kyllä ovat kysyttäessä antaneet pyörän koeajoon; jos ei uutta ole pihassa niin käytettykin varmaan antaa osviittaa härräköiden eroista.(Harrry @ Touko. 16 2011,10:52) kirjoitti
Jos Sportster on tyttömopo niin Big Twin on mummomopo.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Mikäli ajotyylisi on pyörälle haastavampi ja päädyt Sporaan niin suosittelen etujousten ja takaiskarien päivitystä. Orkkikset ovat liian pehmeät aikuiselle miehelle.
Alkuperäiset renkaat ovat myös liukkaat sateella.
Noilla päivityksillä kumisporalla vetää tappeja laahaten vaikka mihin mutkaan.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Dyna taitaa olla rungoltaan "ajettavampi" ja toki pikkasen isompi ja tietty kalliimpi. Mutta Dynan runkoa kehutaan kovasti. Ite oon ajanut vaan Softailia ja Touringia, joten enpä osaa sen enempää noista kertoa.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Tosta dynasta niin tiedä mutta 1200 sportti customi on kyllä tienpäällä kotimaan moottoritie nopeuksissa yllättävän hyvä...
Kaapunnissa sillä ei tee kyllä mittää...![]()
Kato *ittunetistä!
Buell XB12Ss Pirun harvinainen ku ei näitä enää tehdäkkään.
Samas pihas on 1200 porsteri kans
http://kouhia.pictures.fi/kuvat/
Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista, lähes asialinjalla kaikki!
Nyt vielä jos joku olisi molemmilla jonkinverran ajellutkin?
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Mä olen jonkinverran ajellut molemmilla. Mulla on ollut 3 sportsteria (rautis, kiinteä evo ja kumipää) ja '99 dyna...(Harrry @ Touko. 18 2011,20:42) kirjoitti
Sportti on oiva yleispyörä ja helppo käsiteltävä. Jos taas tarkoitus on tehdä pääasiassa reissua, niin sitten dyna, reissussa dyna mielestäni pesi sportsterin. Sportsterillakin kyllä tekee matkaa, mutta dyna oli ainakin meikäläisen perstuntumalla mukavampi kaksipäällä täydessä tällingissä matkattaessa.
Jos itse olisin tuon valinnan edessä, niin tällä hetkellä kallistuisin sportsteriin ja tarkemmin sanottuna '00-'03 -malliseen xl1200s:ään. Mutta kannattaa koeajaa myös softailit, itse kuulun siihen kansanosaan, jonka mielestä kiinteäripusteinen kone on miellyttävämpi kuin kumipää.
No meitä on moneksi. Mulla taas tää kumiripusteisen tutina on se juttu. Softailin, ja varsinkin TC:n, "sileys" ei kolahtanut ollenkaan. Ois H-D saattanut jäädä hankkimatta jos en ois dynaa koeajanut..(s&s @ Touko. 19 2011,06:48) kirjoitti
Hmnn... vähemmän se kumiripusteinen tutajaa kuin kiintäripusteinen. Juuripa niit tutinoit & tärinöit se kumiripustus on poistelemassa. TC-Softailissa vaan on koneessa vastapainoaksli silottamassa, mut se taas on ihka toinen juttu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Kumiripusteinen tutajaa reippaasti ja oikein mallikkaasti tyhjäkäynnillä. Kumi tekee tutinasta työttömän vasta kun kierroksia nostaa.
Eli lyhyesti; liikennevaloissa voi esitellä ylpeänä että ompa mulla tärisevä Harrikka, kadehtikaa! Ja ajossa mennään kuin höyhenpedillä.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Just näin. Vaimokin tykkää.
Moneksi on ja hyvä niin... Mä haen moottoripyöristä, etenkin h-d:sta, jännitystä, tärinää ja pauketta. Näkyy myös pyörähistoriasta, monta amerikan laitetta on käynyt tallissa kääntymässä, kumiripustettua ja tasapainoaksilallista, mutta vain vanha evosoftaili jäi asumaan.kirjoitti
Muiksi pyöriksi on sitten osunut bemarit, tuntuu että niistä löytyy noita hakeamiani ominaisuuksia, ehkäpä jopa enemmän kuin joistakin moco:n nykyisistä tuotteista. (Tätä lausetta en olisi vuosi sitten koskaan uskonut kirjoittavani.)
Kaikki tämä IMHO jne.
Dynassa vääntävämpi kone, uudemmissa 6 lovinen loota. Dynassa eri toisistaan enemmän poikkeavia variaatoita tarjolla (wide glide, fat bob, street bob), Sporassa ne variaatiot on lähempänä toisiaan, ja sitä kautta ajo-ominaisuuksissa ei niin paljon heittoa.
Itse vaihdoin Softailista Sportsteriin (Nightster), kun sain suoraan sen näköisen Harrikan, kun olin halunnut. No toki se hieman bobberointia vaati, mutta anyways. Oon vasta 40v, liika krominkiilto sai itseni tuntemaan ihan papaksi...
Dyna on valintani, jos ajaisin enemmän pitkää matkaa pelkääjän paikka varattuna.... mutta näin ei tapahdu
Kickstart, deserve the ride!
Ja lätyskä miesten pyörä ;).(TripleTwin @ Touko. 16 2011,15:35) kirjoitti
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Ite ostin 2009 jouluna Dyna Street Bobin -06.
Kävin sen jo edellisenä kesänä koe ajamassa, että tiesin mistä on kyse, talvella osto hetkellä lumi maassa.
Kesän 2010 aikana kuitenkaan en ajanut kuin n. 5000 km.
Tänäkään kesänä hyvä jos 500 km.
En löytänyt hyvää ajo asentoa. Ite olen 187 pitkä.
Jalkatappien omatekoinen siirtosarja käytössä. Siirtelin muutamaankin eri kohtaan, muutamien senttien eroilla, ja olevinaan hyvän kohdan löysin, jalat sopivassa kulmassa.
Ohjaustanko yhtä korkea kuin orkkis, mutta hivenen leveämpi ja muutenkin kulmat vähän eri asennossa...Orkkis tankokin olisi hyllyssä, mutta sitä en ole kokeillut, ja olis huomattavasti matalampi "crossipyörä"tankokin, sitäkin vois kokeilla.
Minusta vain tuntuu siltä, että aina jalat väsyy, selkä väsyy, hartiat/kädet väsyy.
Ajaessa tuulen vastus yrittää levittää jalkoja. Astin laudat voisi olla hyvät, saisi jalan sijoja muuteltua paremmin.
Selkinoja auttaisi selän väsymisen. Ja tuulisuoja, ettei ajoviima tulisi suoraan päin. Sekä matalampi ohjaustanko, nyt kädet sydämmen tasolla tai vähän yläpuolellakin.
Mutta sitten se toinen asia.
Ajattelin, että näin uusi pyörä, niin remonttiahan ei tarvitse tehdä.
Vitut, uus tai vanha HD, niin remontin määrä on vakio.
Tässäkin tapauksessa suurin osa vioista johtuu jälkiasennus/tarvike osista.
Jos olis täysin orkkis, niin näitäkään vikoja ei olisi tullut.
2in1-teho putki, moottorin polttoainenohjaus soekset sekaisin, tekee lämopöä ja ampuu moottorijarrutuksessa putkessa että lopulta käyrät halkes. No nyt on uus versio ko putkesta, joka toimii paljon paremmin.
Omilla kattiputkilla tätäkään ongelmaa ei olisi.
Takaiskarit vaihdettu jäykemmiksi...Jostakinahn se täytyy periksi antaa, yläpään pultit poikki.
Veto hihna katkesi (tämähän on vain kulutus osa...), mutta ensiöveto täytyy purkaa, no niinhän se jäi kopan sauma vuotamaan, jättää lammikko alle. Täytyisi avata ja tiivistää uudestaan.
Omavalmiste takavanne, autonrengas, hyvin lyhyessä kilometri määrässä uudet laakerit pasaks, oli laakerien välinen väliputki antanut periksi ja mennyt kasaan, vaikka oli kyllä paksua tavaraa, mutta ilmeisen pehmeetä. Nyt on sielläkin kunnon tavarasta tehty putki, ei mee ruttuun.
ym. ym.
Tästä sais edullisesti.
Tottakai orkkisosat, kattiputket, oma pinnavanne, yms, asennettuna paikoilleen.
Ja noita tarvike osia saa neuvoteltua kauppaan mukaan.
Jos tykkää ajella mutkateillä "kovaa" on Sportster huomattavasti nopeampi ja parempi vaihtoehto.
Matka-ajossa kaksi päällä Sportster tosiaan vähän ahdas, mutta asia ei Dynaan vaihtamalla paljon parane (n. 5cm enemmän tilaa).
H-D XL1200N Nightster
No on tosi "äijämopo" kun painoakin löytyy 1600 kiloa! *Mistä näitä toimittajanplanttuja sikiää? *(pinjan @ Touko. 16 2011,12:32) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
Ei tuo kaverin "mopo" ainakaan noin raskaalle tuntunut. *
(mut on se kyl aika raskas *)
Mutta asiaakin, jotenkin alkanut mielessä pyörimään sellasia huolestuttavia ajatuksia, jotta jos laittais tuon Guzzin uudelle omistajalle, ja alkais kattelemaan kakkosmopoksi pikku sporaa, ihan näihin lähipiirin kurvailuihin ilman kasseja ja mitään muitakaan touring pyydyksiä. Huolehtikoon Wille sen puolen, kun selviää siitä paremmin, kuin koskaan edes osasin kuvitella.
Noita pikku sportstereita tuntuu olevan joka nurkka pullollaan semmoisiin hintoihin, että hävettää. Vm -91 ---03 siltä väliltä varmaan sopiva löytyisi. Ens viikonloppuna koeistumaan, -ajamaan kyseinen kapine tuohon paikalliseen putiikkiin, katsotaan iskeekö, vai ei?
Nicki tietysti pitänee vaihtaa sitten monen vuosikymmenen jälkeen.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Kyllä sillä Sportillakin reissu sujuu ihan hyvin. Itse olen tehnyt pikku Sportilla matkaa ulkomaillla pariin otteeseen. Missään vaiheessa ei ole pyörä jäänyt mitenkään pieneksi. Soveltuu ihan hyvin ainakin jos matkaa tekee yksin.
Toki jos haluaa tehdä matkaa muovin takana, löytyy siihenkin tarkoitukseen mopoja. ;-)
https://reissu.org
Spora kokeiltu, mukavan köykänen laite pyöritellä, taitaa mennä vakavasti mietintään moisen hankinta lähipiirin tutkimiseen. Positiivinen yllätys kaikin puolin siis.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Toi on just tasan päinvastoin. Spora on nimensä mukaisesti noista ajettavampi, ketterämpi ja kaikinpuolin parempi alustaltaan, erityisesti 1200-malli, jossa hiukan jämäkämmät palikat.(basic @ Touko. 16 2011,19:49) kirjoitti
Dyna taas on melko painava lötkö, jossa ei ajoltaan vakiona juurikaan ole mitään erityistä kehuttavaa paitsi rento kruising meininki ja ulkonäkö & tunnelma.
Softail sitten taas menee kuin juna ja on ehdottomasti parempi ajaa kuin mikään kokeilemani vakio Dyna, joka tarttee ainakin säätöihin tiukennusta mun makuun.
Stereoperä toimii vakiona sporassa paljon paremmin kuin Dynassa varmaan juurikin "keveytensä" ansiosta.
Ajelen "tyttöpyörällä" siten mieluummin kurvatietä kuin Dynalla jonka alusta vakiona on melko lötkö.
Vuoden verran tuli uudella Super Glidella (-06) ajeltua ja varsinkin nopeet kurvit oli yhtä helvattia. Vauhti joko mummomaista tai sitten hitonmoista vatkausta heti kun sitä oli pyörän mielestä hiukankin liikaa.
Silti olen alkanut nyt katselemaan edullista mustaa Street Bobia, koska se vaan on tyylillisesti tosi maukas peli.
Sporatkin voi tulla kyseeseen. Katotaan ny.
Joo ja alkuperäisillä renkailla ei tosiaan sporttimielessä tee yhtään mitään varsinkaan jos kyse on muutaman vuoden ikäisestä pyörästä.
Eikun Avonia tai Metzeleriä tai uutta Dunlopia suosiolla alle. Jenkeissä noi kovat renkaat on tavallaan pakko olla, kun tiet on suoria ja keli kuumempi, eli kurvan ajo-ominaisuuksilla ei tavallaan tee siellä mitään.
Mut käys tosiaan kokeilemassa. Ota se joka itestäs tuntuu hyvältä.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.