Moro,
tänä keväänä on kärpänen purrut aika pahasti, ja olisi kesällä tarkoitus itselleni A kortti hankkia B:n kaveriksi.
Rahat ei kuitenkaan tänä kesänä tule pyörän hankkimiseen riittämään, joten tarkoitus olisi sitten talven/ensi kevään aikana vasta oma pyörä hankkia.
Kesällä olisi kuitenkin haaveena saada jostain pyörä vuokrattua ja viettää viikonlopun-viikon mittainen pyöräily loma. Kysäisenkin teiltä, että onko tiedossa Tampereen tai Seinäjoen alueelta mitään luotettavaa ja kohtuu hintaista vuokrafirmaa tahi jotain tahoa, jolta pyörän saisi vuokrattua.
Ja tiedän jo, että parempi olisi ostaa oma pyörä ja totutella sillä ajamiseen, jotta oppisi kunnolla. Tämä ei kuitenkaan ole minulle mahdollista tänä kesänä, koska olisi tarkoitus jotain syödäkkin talvella (olen opiskelija, ja kesätyö säästöt on ainut tapa pärjätä kunnolla opintotuealla).
ota velka, osta pyörä ja myy syksyllä pois. jos ostat esim jonkun 2000eken cbr600:Sen, niin et ota siinä päihin juuri yhtään, et ainakaan vuokran vertaa..
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itse tein samalla tavalla: ajoin kortin viime vuonna ja pyörän hankin tänä vuonna. Tuttu ajaa korttia tällä hetkellä, pyörän hankinnasta ei tietoakaan. Mun mielestä kortin ja pyörän hankinta yhdessä on melkoinen kuluerä, että ihan hyvin voi eri aikaan hankkia. (+varusteet)
Ostaminen on sinänsä ihan hyvä vaihtoehto, mutta pyörää ei välttämättä niin vain myydäkään syksyllä, ainakaan semmosella hinnalla ettei takkiin tarvis ottaa ihan hirveesti.
Vuokrauspaikoista en osaa sanoa tarkemmin, kattelin itekin viime vuonna, netistähän niitä löytyy. Viikonloppu tais pyöriä muutamassa sadassa mitä silmäilin silloin. En kuitenkaan vuokrannut.
Yamaha FZ6-S 2006 (2012)
Kawasaki ER-5 *2002 (2011)
Hamusen Mikko on ainakin aiemmin pyöriä vuokrannut. Älä pelästy "persoonallisia" webbisivuja, ovat kuin aikakoneesta tulleet. *![]()
hooondaaa
Komppaan edellistä. Onnistuu paikoitellen jopa moottoripyöräliikkeessä sopimalla myyjän kanssa ehdot: ostat pyörän sieltä hintaan x ja ajat sillä kesän aikana maksimissaan kilometrit y jonka jälkeen pyöräkauppa ostaa pyörän sulta takaisin hintaan x-z. Pyörän kun ostat ns. korottomalla rahoituksella, maksat pyörästä parina kuukautena muutaman satasen ja otat loput takkiin myydessäsi pyörän takaisin. Sitten makselet sen loppusumman joitain kymppejä kuussa takaisin vippifirmalle talven aikana. Menee aika lähelle viikon prätkävuokraa jos et aivan uutta pelia yritä saada alle.
VFR 750f -96
Riippuu vähän monta päivää ajattelit ajaa, ehkä viikko vielä menee että kannattaa vuokrata vs että ostaa oma kesäksi.
Just joku 2ke cbr 600, pommivarma kulkine, ja arvokaan ei noin halvassa paljoa ripu. Vakuutukset sitten lähtöbonuksilla öbaut 800e kesäksi? Jos pyörävuokra olisi 150e vrk niin tuolla jo alkaa viikoksi saamaan, ja todennäkösesti uudempaa pyörää.
Sorry nollapostaus, en tiedä vuokraamoja..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tuollaista osta ja myy kesää oon itekkin harkinnut. Siinä tulevat ongelmat on kuitenkin tuo lainan hakeminen ja vakuutukset. Jo pelkästään kesän vakuutusmaksut alkaa ylittää vuokra hinnan.
http://suomenmp-vuokraus.nic.fi/mp_honda_cb500.html
Tuollaisen löysin pikaisella googlauksella, ja tuo 500€ ei oo kovin pahan kuuloinen hinta. Tokikin ostamalla saisi ajaa koko kesän, mutta nuo kustannukset kuitenkin nousevat tuosta. Jos vaikka ostaisin 2k€ maksavan pyörän, varusteet ja maksaisin vakuutuksen, joutuisin ottamaan vähän reilun 3k€ lainaa. Tästä voisin saada sitten syksyllä takaisin vähän vajaan 2k€, eli takkiin tulisi tuo 1k€.
Sitten kun siihen yhdistää vielä ostamisen vaivan ja syksyltä myymisen vaivan, alkaa tuo vuokraaminen tuntua taas paljon kätevämmältä. Varsinkin kun en kesällä töiden takia paljoa ehtisi kuitenkaan ajamaan. (Tavoitteena tehdä se aika kun teen töitä sellaista 10-16h päivää, jotta jäisi talvellekkin jotain). Eli ajaminen jäisi kuitenkin vain lomapäiville, joille sitten voisinkin tuolla 1k€:llä vuokrata pyörän vaikka kahdeksi viikoksi, tai viikoksi loppukesästä ja aikasemmin kesällä vaikkapa yksittäiselle vapaapäivälle 5 kertaa.
Vuokraamisessa kannattaa myös ottaa huomioon ne kilometri määrät mitkä kuuluvat hintaan. Ainakin mitä itte sivusilmällä olen noita vuokraus ilmoituksia kattonu, niin ei niillä mitään ihmeellistä reissua tehdä. Lisä kilometrithän sitten maksaa...
Täältä kans yks pointti vielä tohon vuokraamiiseen on myös se että. Kun vuokraat ja olet kumminkin aloitteleva kuski. En toki tiedä paljonko sulla on kokemusta pyöristä, mutta kumminkin.
Vuokrapyörien omavastuut ainakin näillä seuduilla huitoo sitä tonnin pintaa. Että jos lipaat niin olet sitten kusessa sen omavastuu osuuden kanssa. Samahan se on toki omallakin mutta jos oman lipaat vaikka paikaltaan ja siihen tulee naarmuja. Niin ketä haittaa jossain -91 pyörässä pari naarmua? Mutta entä kun lippaat firman -08 fillarin kyljelle, katteet ruvella? voin sanoo että lasku on melko varmasti suuri.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Jos mietitään hommaa ihan lukuina
Otetaan esimerkkipyöräksi honda cb500 (vm ~2000)
Pyörän pyynnit pyörivät siinä 2500€ korvilla, joten ostajasta riippuen pyörän hinta on 2000-2500€
Oletetaan rahoituksen vuosikoroksi 5% kustannuksineen, jolloin mikäli pidät pyörää 3kk on rahan hinta
25-32€
Vanhempaan pyörään kannattaa ottaa pelkkä liikennevakuutus, jonka hinnaksi katsoin omilla tiedoillani ifistä n. 390€
Otetaan kolme skenaariota
1. Pyörä pysyy kunnoltaan samana arvo laskee 200€: tn 0.98
2. Pyörä tonttiin, arvo laskee puoleen: tn 0.01
3. Pyörä tonttiin, arvo nollautuu: tn 0.01
Halvin: 200*0.98+1000*0.01+2000*0.01+390+25
Kallein: 200*0.98+1250*0.01+2500*0.01+390+32
Ajokauden odotusarvoinen kustannus kaluston osalta on siis välillä 645-660€ luokkaa
Otetaan samat laskut compact_d:n esittämälle vuokrapyörälle, jos vuokra aika on esittämäsi viikonloppu
Vuokrahinta: 560€
Omavastuun yläraja: 1500€
1. Pyörä pysyy kunnoltaan samana: tn 0.98
2. Pyörä tonttiin, omavastuu 750€: tn 0.01
3. Pyörä tonttiin omavastuu 1500€: tn 0.01
560+1500*0.01+750*0.01
Viikonlopun odotusarvoinen kustannus 580€
Todennäköisyydet oli ihan hatusta heitettyjä, ovat varmaan pienempiä. Itse harkitsisin cebaria seuraavista syistä:
1. Saat ajaa enempi
2. Todennäköisin vahinko tapaus, joka käy on, että kaadat pyörän paikoiltaan. Siitä voi sitten soitella ja kysellä paljon maksaa peilit, vilkut, jarrukahva, kaasukahva jne. uuteen bemuun tai vanhaan hondaan
Street Triple 08
Tiedä sitten miten innokkaita rahoitusyhtiöt ovat kun kyseessä on opiskelia.(jaket @ Touko. 15 2011,19:44) kirjoitti
![]()
Edit: Huomasin, että tämä postaus on taysin offtopiccia!
Itse otin tuossa joustoluoton (3500€) pankista ja poistin ittelle pyörän parisen viikkoa sitten.
Olen opiskelija.
Minulla on vakituinen työ, mutta kk palkka heittelee työn ollessa tuntityötä.
Joustoluottoon päädyin, koska
a)Se maksettiin suoraan tilille
b)Se on kertaluonteinen
c)Luottokortin luottorajan korotuksella olisi kuitenkin tullut lyhennettyä velkaa ja sitten taas ostettua jotain jne jne
d)Luottokortin kk erät olisivat olleet liian isot kesää vasten, kun onmuitakin menoja
e)Pyörä omissa nimissä, toisin kuin esim Santanderilla sun muilla. Eli teen pyörällä mitä haluan: ajan ulkomaille ilman ilmoitusta tai myyn pois
f)Esim. Santanderilta olisivat halunneet takaajan(koska olen opiskelija.)
Huonoina puolina pienissä vakuudettomissa lainoissa on korko, joka on suunnilleen samaa luokkaa kuin esim. luottokortissa. Muistaakseni pankissa lasketussa esimerkkilaskelmassa korkoa tulisi minulle maksettavaksi n.400€-500€. Itse ainakin katselen enemmän tuota itse korkoa euroissa, kuin prosenteissa.
Otin myös suht pitkän takaisinmaksuajan, sillä tässä kesällä on kuluja vielä vakuutuksista ja pitää käydä lomilla ulkomailla. Voin sitten myöhemmin päättää maksaa vaikka kaiken kerralla pois.
Pääasia minulle on, että pyörä on omissa, eikä rahoitusyhtiön nimissä ja että en joudu sotkemaan ketään pilipaliharrastukseni rahoituksen takauksiin.
Yksi keino rahoittaa pieniä ostoksia on opintolaina.
Jos olet opiskelija ilman duunia, uskoisin, että lainansaanti pankistakin voi olla vaikeaa ilman takaajaa. Opintolainassahan on valtiontakaus.
Nämä ovat vain minun kokemuksiani.[/B]
Asiathan selviävät useimmiten helposti ottamalla yhteyttä asianosaisiin laitoksiin henkilökohtaisesti. Ei arvuuttelemalla netissä.
Sielukkaassa pyörässä on Rock'n'rollia, patinaa, fuck you -meininkiä, se ei lähde käyntiin kun tekisi mieli ajamaan, ja kun on vikaa etsiessä juonut lavan kaljaa ja polttanut puoli kartonkia röökiä ja päätät taas kokeilla niin laakista tulille.
-JaZZo
On ihan totta, että vuokra asiat selviäis nopeiten sinne liikkeeseen soittamalla. Netistä kyselyllä on kuitenkin se hyvä puoli, että tulee useamman ihmisen mielipide, eikä niitä kuormita bisneksen ajattelu. Ja täältä on tullutkin hyvin kannanottoa tuohon että jos ostaisikin pyörän ja myisi pois syssyllä. Pitääpä ottaa tuokin vaihtoehto harkintaan. Kuinkas nuo 125cc tai 250cc pyörät. Nehän ei maksa juuri mitään, eli kuinkas tuollaisella kesän pärjäis. Parhaimmillaan noita tuntuis jo 500€ saada.
Noi vuokrahinnat on mun makuun aika älyttömiä... Itse ostin vuoden -88 GPZ500:n hintaan 650e. Siihen sitten uudet öljyt, akku ja muuta pientä mutta reilusti alle 800 kaikkineen. Vakuutukselle jäi helsingissä hintaa 270e aloitusbonuksilla ;) Katsele vaan joku kohtuuhintanen iäkkäämpi peli, varsinkin jos edes vähä osaa itse ohjeiden mukaan laitella jos on tarvetta.![]()
Nykyinen
-11 Kawasaki Versys 650
Vanhat
-04 Kawasaki Z750
-07 Qingqi Zoner 125
-95 Yamaha XJ600 Diversion
-07 Qingqi Zoner 125
-88 Kawasaki GPZ500S
Itselläni ja cebari alla kolmatta kesää ja vakuutukset oli aluksi 480€ vuodessa, en ollut omistanut pyörää aiemmin joten vakuutukset pyörii varmaan samassa sinunkin tapauksessa jos samanmoiseen pyörään päädyt. Ajovarusteetkin vievät helposti ainakin 500€ mikä kannattaa ottaa huomioon jos opiskelijabudjetilla aikoo ruveta moottoripyöräilyä harrastamaan.
CBR 600F -93
Tampereelta pyöriä vuokraa ainakin tampereen autocenter, vuokrasin sieltä pyörän viime syksynä, ja homma pelas tosi asiallisesti
Tiedä sitten kannattaako vuokraamista suositella, mopokuume tarttuu helposti...![]()
Yamaha R6 -09
Ihan älyttömii suunnitelmii ei kannata lähtee vuokrapyörän kanssa tekemään.
Vuokraamoilla rajoitetusti mopoja ja jos sattuu, että edellinen vuokraaja on just sen sulle tulevan kaatanu, ni ei välttämättä viikonloppureissusta tuu mitään.
Toinen juttu, vaikka vanhoja pyöriä voi saada (ostaa) halvalla, niin voi niissä asiaan vihkiytymättömältä mennä hermo, kun mopoa pitäisikin lähteä fiksaamaan, eikä pääse ajamaan.
Toisesta yhteydestä törmäsin tähän sivustoon, josta siis löytyy myös pyöriä.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Aina kannattaa muistaa että vanha prätkä voi myös hajota ja korjaus kulut on korkeat jos ei itse osaa.
Sen suhteen vuokra kampe on aika helppo.
Olen miettinyt että jos ei myiskään joskus pois tota omaa edullista ekapyörää, vaan vuokrailis sitä vaikka 500 egen kuukausivuokralla just kortin ajaneille. Tietty ihan näin kaverinkauppaa, eli ei mitään "oikeaa" bisnestä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kliks(shyhander @ Heinä. 18 2011,18:17) kirjoitti
Mielenkiintoista schaissee
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Mitä mitä mitä?? *(HenkkaM @ Touko. 16 2011,16:53) kirjoitti
Mikä vakuutusyhtiö??
Meillä on tonnin luokkaa tuo vuoden vakuutus, sama pyörä mutta neljä vuotta uudempi?? Ei kai se nyt voi noin isoo eroo tehä
Meillä siis Tapiola.
Kannattaa kilpailuttaa. *Tapiola tarjosi lähes tuplahintaa jo pelkästä liikennevakuutuksesta Ifiin verrattuna oman pyörän kohdalla ja siihen vielä kaskot päälle.(vauhtimamma @ Heinä. 20 2011,20:41) kirjoitti
Jokainen tehköön itse päätöksensä lisäksi noiden kaskojen osalta, itse olen sekä autoilussa, että nyt pyöräilyssä luottanut siihen, että itse ei niin pahasti kämmätä, että täyttä kaskoa vanhassa pyörässä kannattaisi pitää, vaikkei ajokokemusta lainkaan olekaan. *Omavastuun ja pyörän arvon huomioiden pienessä vauhdissa kaatuilut eivät paljoa tunnu ja isommassa ulosajossa on suurempiakin huolia.
Osakaskolla siis mennään, joka korvaa ainakin varkauden, ilkivallan, palamisen ja hirveen törmäämisen.
360e vuodessa yhteensä, jos 4kk ajan.
Vuokrahintoja on monia, mutta ei se rahallisesti taida oikein kannattavaa olla, jos yhtään enempi ajelu kiinnostaa.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Nostelen tätä ylöspäin niin ei tarvitse uutta aloittaa.
Eli samanlainen tilanne kuin ketjun alottajalla.
Ajan BC:n kaveriksi A:n ja ajattelin siirtää tuota ostamista myöhemmälle ja aloitella vuokraamalla.
Olen etsinyt ja laitellut tarjouspyyntöjä firmoille ja yksityisille, yhden hyvän hintaisen tarjouksen olen löytänyt iRent:stä.
Mutta jos jollakin nyt sattuu olemaan varastossa ylimääräinen ja tietää että kesän ajot jää vähemmälle ja on valmis/uskaltaa luopumaan pyörästä niin ilmoitelkaa. Customit ei niin kiinnosta eli naku, touring tai sport ja mielellään välillä 600-750cc
Vuokra-aika olisi 29.6-30.7 eli kk, tarvikkeet on omasta takaa ja ajoa en usko että kertyy hirvesäti yli 2500km. Sijainnilla ei sinänsä väliä, mutta itse liikun lahti-hki väliä ja julkisilla pääsen kauemmaskin.
Parheiten tavoittaa mailin kautta: viljakainen.m ät gmail com tai yv:nä