Moi,
Nyt tarttis pikaista apua, töiin tullessani aloi ihmettelemään kun ei vaihteet mene silmään. Lähdin kotopihasta normaalisti 1 > 2 ja > 3 ja sitten tiputin valoihin 3 > 2 ja sit kun lähdin isolla tiellä kiihdyttään nostelin vaihteita ja ajattelin et vittuku ku ei kiekat tipu millään. Sit seuraaviin valoihin yritin polkea vaihteet alas. Ei laskenu vaihteet.
Mikä vikana? joku ratas hajonnut? aksila heikossa hapessa?
Edellisellä ajolla kaikki toimi niinkuin piti, kotipihaan tullessa normaalisti vaihteet alas ja kaikki okei.
Ajossa sain vähä muutettua vaihteita silleen että "potkin" vaihdepolkimen päähän niin vaihteet sai alas. Mut nyt ei enää millään ylös 1 > vapaa toimii. Ja kuuluuko vaihdepolkimessa olla noin 2cm ylös ja 2cm alas oleva klappi?
Pyörä siis Kawa ZZ-R 600D -91
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Tyhmä kysymys=onko vaihdepoljin booreissaan tiukasti kiinni.
Ostin pyörän talvella ja kun olin lähdössä ekalle lenkille, niin tallin pihassa huomasin ettei mene kun ykkönen päälle.
Kirousten ja synkkien ajatusten kanssa aloin asiaa tutkimaan, niin ainoastaan se pultti mikä menee vaihepolkimesta läpi ja kiristää polkimen siihen booriin oli löysällä,kiristys ja kas, sehän toimii.
Kyllä se on kiinni. Eli siis ku vaihdepoljilnta heiluttaa niin aksila pyörii myös. Ja sit on vielä tuo mainitsemani klappi jota ei mielestäni ole aiemmin polkimessa ollut.
Siis ainaki sillon ku vaihde on vapaalla. Ja nyt tuossa kun kävin ropeltamassa niin kun vaihde oli vapaalla ei tullut enää Neutral valo palamaan vaikka vaihde oli vapaalla. Eli pyörää sai siis lykkiä paikallaan. Kytkin ottaa ja pitää kyllä.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Olisiko lootassa siirtäjämekanismista jotain pois paikoiltaan. Joka tapauksessa konetta pitää valmistautua avaamaan. Ei ole Haynes nyt käsillä, niin en osaa suorilta sanoa, riittääkö vasemman kopan avaaminen asian toteamiseen.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Pystytkö tunturi illasta asian tarkistamaan kun saat Haynesin kouraan?
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Vielä jotain muita ideoita mitä vois olla hajalla/irti?
Onko tuo loota kuinka ydinfysiikkaa avata? vai onko parasta viedä suoraa ammattimiehelle?
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Juu. Ilman muuta. Siis voin tarkastaa.
Ei ole ydinfysiikkaa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Hienoa hienoa, jos Haynesis lukee jotain asiasta oikeen hyvin niin jos pystyt esim. Skannaan kuvan kyseisestä sivusta ja laittaa mulle vaikka postiin niin olisin erittäin kiitollinen. Tarvin pyörää kuitenki melkeenpä joka päivä ku emäntä tarttoo kotiloo.
ankka2 [at] hotmail.com
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Siirtäjämekanismin "kynttä" vaihderummun päätytähdellä pitävä jousi on poikki.
Silloin käy juuri näin. Älä potki vaihteita enää yhtään, sillä jotain voi mennä oikeasti rikki. Tästä siis selviät ilman moottorin purkamista/poistoa. Kytkimen joudut purkamaan pois tieltä, mutta muuten pärjäät pelkän oikean koneenposken poistolla. Edes öljyjä ei tarvitse ottaa pois jos annat olla sivutuella.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Niin, kirjoitin vasen koppa, kun piti olla kytkin-, eli oikea koppa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Okei, no toivotaan ainakin ettei mitään isompaa ole rikki sieltä nyt sit ainakaan. Tuossa äskettäin kävin sitä tuola työpaikan hallissa kattomassa.
Varmistin siis että vaihdepoljin oli oikeesti poordeillansa, otin irti ja laitoin takaisin, niin nyt sain taas neutral valon syttymään vaihteen ollessa vapaalla. Mutta edelleenkin löytyy vaihteista vaan ykkönen ja vapaa.
Vaihteen siirtäjän osat
Voitko Cterror kertoa kuvasta osan mitä tarkoitat, jos siis kyseinen osa on kuvassa.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Osassa 13161 on jotakin vikaa.(TheDuck @ Huhti. 26 2011,12:08) kirjoitti
Oletettavasti jousi 92083 on poikki, mutta silloin et ehkä olisi edes saanut vapaalle pyörääsi. Osa 13161 voi myös vaurioitua muulla tavalla, esim joku noista "kynsistä" voi olla poikki. Jos jousi on ehjä, tarvitset hyvät silmät ja lampun. Koeta katsella että kaikkien kynsien muoto on sama.
Lisäksi tietty myös se vaihderummun pääty, eli osa "Ref.change drum" voi olla jotenkin päästään vioittuntu, mutta kaiken näet tuolta kytkimen kautta.
Oletetaan että tämä vika löytyisi noista osista.
EDIT 92144 saattaa myös olla poikki tai pois paikaltaan.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Älyttömän hyvin neuvottu![]()
Joko mopo toimii??
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Eip toimi vielä, otin riskin ja ajoin pyörän töistä kotio. Cterroria uhmaten naputtelin vielä vaihteita isompaan suuntaan jotta pääsin ajamaan kotiin. tulin siis kolmosella koko matkan.
Nyt täytyy vaan saada pyörä talliin ja aikaa ottaa kytkinkoppa auki eli teen siis juuri niinkuin Cterror opasti. Toivokaa minulle paljon onnea että pääsen vähällä ja saisin pyörän vielä ajoon.
Päivitetään nyt vielä että siis kun ajoin pyörän kotiin ja koputtelin vaihteet silmään, niin sain kotopihassa vaihteet käymään kutosella asti ja sieltä takas alas ykköselle mutta sinne ne taas jäi ykkösen ja vapaan väliin.
Jos jollakin osaavalla kaverilla on asiaa Vaasaan päin niin lupaan safkat tarjota ihan alkuruuista jälkiruokaan joka tuon mulle niputtaa :P
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Joissakin Kawan malleissa on sellainen ominaisuus vaihteistossa että jos pyörä ei liiku (takapyörä pyöri) niin ykköseltä ei voi vaihtaa kakkoselle vaan ainoastaan vapaalle.(TheDuck @ Huhti. 26 2011,21:32) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Jeps, se on myös käynyt mielessä muttakun vaihteita ei saa ajossakaan vaihdettua muuta kuin vapaalle. Ilman sitä pientä kengällä naputtelua!
Osa syy tilanteeseen voi olla se kun pyörä käväisi oikealla kyljellään emännän toimesta. Mutta sen jälkeen vielä pelannut ihan ok. Mutta onko tämä edesauttanut asiaa niin sitä en osaa sanoa.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Piipahtiko pyörä vasemmalla kyljellään? Jos tuo akseli 13161 on siirtynyt sivusuunnassa, voi kynnet olla pois paikaltaan. Sekin selviää kun avaa kytkinkopan.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Ei kun oikealla kyljellään vain, pitääpä tsekata kun saan sen talliin ja hilut auki. Lupaan infoilla tänne kun selkiää jotain mitä sielä on.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Hyvä pointti.(TunturiTT @ Huhti. 27 2011,08:03) kirjoitti
Kun nyt availet vaan oikeaa koppaa, et näe tätä, mutta irroita myös eturattaan kotelo, pyyhi kaikki se sotku pois siitä vaihdeakselin aivan sisäreunasta ja tarkista onko siinä sokka jäljellä!! Jos sokkaa ei näy tai se on vapaana heilumassa akselilla, voi tosiaan koko vaihteensiirto akseli olla siirtynyt oikealle ja tosiaan vois aiheuttaa juuri tällaisen vian.
Jos (Ja tää on JOS) mä muistan oikein on Kwakasakin vaihdeakselin pidikkeenä sokka vasemmalla, mutta myös oikealla kytkinkopan takana on joku pellinlämiskä joka pystyy ehkä joskus vähän vääntymään ulospäin, aiheuttaen myös kynsien lipsumista... aika huolellisesti saat katsella kopan sisälle kun avaat.
Ja siis se toinen jousi ei voi olla poikki, sillä silloin ei pysty mitenkään vaihtamaan enää isommalle kertaakaan. Jos se katkeaa, ainut tapa vaihtaa isommalle/pienemmälle (mitenpäin ikinä se onkaan rakennettu) on kääntää pyörä renkaat ylöspäin *
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Ja jos koko akseli on siirtynyt niin sillon ohjelmistossa on koko koneen purku ja vaihteisto auki yms pikku jumppaa? Minkälainen sokka siinä on/pitäisi olla? eilen sitä kattelin kun tarkistin onko vaihdepoljin poordeillansa mutta ei ainakaan mun silmiin mitään sokkaa sillon osunut, en tosin kiinnittänyt sellaiseen edes huomiota.
Akselin päähän siis kawassa näkyy ilman eturattaan kotelon pois ottamista.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Vaikka tämä ei teknisesti kosketa mua ollenkaan, niin isot hyppyläiskyhymiöt herroille jotka jakaa täällä neuvoja. Aina kun saisi tälläisia ohjeita niin mikäpä itse puuhastellessa!
t.ville
Täysin samaa mieltä Kyytsiksen kanssa.![]()
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Ei tarvi purkaa koko konetta, jos akseli on siirtynyt. Se menee lootan alla koko koneen läpi. Saa painettua takaisin paikalleen, kun koppa on auki. Sitten vain varmistaa että sokka/sokat on paikassaan.
edit: Siinä ei muutan välttämättä ole mitään sokkaa. Se voi nimittäin olla jousien avulla paikallaan. Jos sitten jousi lipsahtaa, niin voi liukua akselin suunnassa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
(TheDuck @ Huhti. 27 2011,09:09) kirjoitti
Ei näyttäisi osalistan mukaan olevan sokkaa, mutta toisella puolella on jotain mikä pitää akselia oikealla paikallaan. Se voi olla pultin kanta tai pellinpala tms.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Jos käy niin, että sieltä askista on jotain isommin mennyt, niin tuossa linkki, jossa on ohjeet purkuun ja kasaukseen kuvien kera. On tosin e-malliin, mutta eipä siinä pitäisi mitään järisyttäviä erilaisuuksia olla.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
Kiitoksia oikein paljon vastanneille!
Tänä viikonloppuna pyörä pääsee halliin ja sielä sitten aletaan ruuvaamaan. Kurkitaan nyt miltä sieltä kytkinkopan puolelta näyttää ja toivottavasti vika löytyy sieltä. Eikä mistään syvemmältä.
Lähteekö tuo vaihtajan aksila pois ihan tuolta kytkinpuolelta avaamatta koko konetta. Ainakin tuossa jrasin linkistä poistettiin vasta sitten kun koko loota oli jo poissa. Mutta onnistuuko ennen sitä?
Kun siis ymmärrykseni mukaan jos kyse on niistä "kynsistä" mitä Cterror veikkaili, niin sillonhan täytyy vaihtaa koko vaihtajan akseli eikös? korjatkaa jos olen väärässä.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Hyvänen aika, mulla oli xx vuotta sitten Honda monkeyssä täysin samanlainen ongelma ja juuri samanlainen jousi oli katkipoikki. Jousi oli about kuulakärkikynän jousen tyyppinen ja sellasesta sitten modailinki uuden jousen. Taas mentiin :-)
Ei ne pyörien tekniikat hirveästi muutu vaikka on ~500+ kuutiota enemmän. :-)
Toivottavasti pääset tällä.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Nonii eli kuulostaa siis lupaavalta että vika on pieni!
Toivossa on hyvä elää sano lapamato, mutta Uskossa on hyvä kuolla ja sama mato senki sano
Kohta nähdää kui käy, yritän saada lisäiltyä tänne kuvia sitten että mitä ihanuuksia sieltä kytkinkopan alta löytyy.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Noniin tänne sitten päivitystä kun on kytkinkoppa saatu auki.
Eli vika löytyis siltä puolelta, ihan niinkuin Cterror asian kertoi.
Osa 92144 oli poikki! näkyi heti kun kytkikopan sai pois, kytkintä ei tarvinnut purkaa. Eli sai suoraan otettu sokan pois ja sitten jousen holkki ja jousi. Jousen rikkinäinenkin puolikas löytyis heti.
Niin ja ainut mikä oli vähä huono eli öljyt olisi pitänyt tiputtaa pois vaikka piti pyörän sivujalalla. Tämä siis ei ollut mikään katastrofi sen takia vain kirjoitan että, jos vastaavan lainen vika tulee jollain vastaa niin tietää sen sitte.
Eli nyt kun paikalliset liikkeet kiinni niin maanantaihin menee että saa uuden kytkinkopan tiivisteen, öljyt sekä uuden jousen.
Näillä mennään ja iso kumarrus kaikille mua aktiivisesti neuvoneille! tollasia neuvoja ku saa jatkossa aina, niin johan sitä rakentais vaikka kuuraketin!![]()
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.