Sattuipa silmiini tämmöinen erikoisuus pääkaupunkiseudulla. Tietä jota olen aika usein ajellut, oli poistunut 40km/h aluenopeusrajoitus liikennemerkki, joten viittäkymppiä mentiin. Vaan poitsuni kertoi että kyllä kyseisellä tiellä joka on kaksisuuntainen, kaistaviivoin erotellut kaistat (siis normi leveä tie), 40km/h rajoitus. TÄH.. oli ensi reaktio... missä liikennemerkki... no olihan se mutta tien vasemmassa reunassa, eli vastaantulijoitten puolella pientareella.
Täälläkin varmaan ORG:ia lukee lakimiehiä, poliiseja etc... niin antakeehan vastaus siitä että kuinka lainvoimainen kyseinen nopeusrajoitus on kun rajoitusta osoittava liikennemerkki on pelkästään tien vasemmassa reunassa.
Tässä suora lainaus tieliikennelaista:
16 § (29.4.1994/328)
Kieltoa tai rajoitusta osoittava merkki sijoitetaan tien tai ajoradan oikealle puolelle. Erityisestä syystä voidaan samanlainen merkki lisäksi sijoittaa ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai ajoradan yläpuolelle. Merkit 311, 312 ja 331 voidaan sijoittaa myös yksinomaan tien tai sen osan sulkevaan laitteeseen. Merkit 332, 334, 342, 362, 364 ja 374 voidaan sijoittaa yksinomaan ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai sen yläpuolelle. Merkit 351 ja 353 sijoitetaan tien tai ajoradan molemmille puolille. Merkki 361 voidaan sijoittaa yksinomaan ajokaistan yläpuolelle, jolloin sillä osoitetaan kyseisen ajokaistan ja ajokaistan viereisen pientareen nopeusrajoitus. Merkit 371, 372, 375, 376, 381 ja 382 sijoitetaan yksinomaan tien sille puolelle, jota kielto tai rajoitus koskee. (18.12.2008/961)
Mikäli tulkitsen tieliikennelakia oikein, tulee rajoitusta osoittavan liikennemerkin olla tien oikeassa reunassa ja tämän lisäksi voidaan laittaa lisä liikennemerkki vasempaan laitaan, korokkeelle tai yläpuolelle kaistaa. Ja tässä tapauksessa on kyseessä liikennemerkki 363 Nopeusrajoitusalue.
Honda CBR1100XX
Jaa-a. Noin minäkin sen tulkitsisin. Vaikka en lakimies olekaan. Alkava rajoitus tulee sijoittaa aina tien oikeaan laitaan.
(Sen sijaan rajoituksen päättymismerkki voi olla myös vasemmalla tietyin edellytyksin, jolloin voidaan hyödyntää tolpan molemmat puolet.)
("Finlex @ ") kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Missäs tämä ihme sijaitsee?(CebariTonni @ Huhti. 11 2011,13:26) kirjoitti
Jotain, jossain, silloin tällöin!
no onpa täälläkin rajoituksen päättymismerkki ainoastaan tien vasemmalla puolella.sit n.6km pitkä soratie jonka rajoitus on toisesta suunnasta 60km/h ja toisesta suunnasta 80 km/h.elämä on ihmeellistä![]()
YZF1000R
Ihmeellistä todella:(JOLLI @ Huhti. 11 2011,20:57) kirjoitti
Merkki 362. Nopeusrajoitus päättyy
Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle, jos merkin jälkeen suurin sallittu ajonopeus on korkeampi kuin ennen merkkiä.
Merkki 364. Nopeusrajoitusalue päättyy
Merkki asetetaan kaikille alueelta johtaville teille. Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle, jos päättyvä nopeusrajoitus on alhaisempi kuin 50 km/h.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Malminkartanontiellä kun ajetaan Vihdintien suunnasta kohti Kaivokselaa.(tonttuj @ Huhti. 11 2011,20:04) kirjoitti
Ja tosiaankin... nopeusrajoituksen päättymismerkki voi olla pelkästään vasemmalla puolella, mutta nopeusrajoitusmerkin tulee olla oikealla puolella tietä, mutta lisäksi saa olla samanlainen merkki vasemmalla puolella tehostamassa rajoituksen havainnointia.(lain tulkinta)
Siinä mielessä mielenkiintoinen asia sillä kyseisellä pätkällä on ollut usein pollarit pitämässä nopeusvalvontaa, mutta ovatko he blokanneet yli neljänkympin vai viidenkympin ajaneita. Ja jos ovat laputtaneet sellaisia jotka ovat ajaneet esim 50km/h... *
KomsiiKomsaa... vaikka siellä tien vasemmassa reunassa on tuo 40km/h Aluenopeusrajoitus merkki, niin käsittääkseni tuon liikennemerkin jälkeen on voimassa yleisnopeusrajoitus 50km/h juuri siksi että tuolla 40-merkillä ei ole lain voimaa siksi koska se on vasemmalla puolella.
Honda CBR1100XX
Onkos tuossa sellaista mahdollisuutta että lumiaura tai ilkivalta olisi oikealla puolella olevan tolpan losauttanut kasaan ja se on unohtunut korjata ennalleen?(CebariTonni @ Huhti. 11 2011,21:11) kirjoitti
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Ootko kattonut merkin taustaa? Jos siellä on aluerajoitus päättyy, on merkki edellistä kompaten, käännetty ympäri!
VFR 750f -96
Juu.. kyllä toisella puolella on päättymis merkki... mutten usko että sitä olisi käännetty, sillä tuo 40 rajoitus alkoi ja päättyi aiemmin jotain 300-400m kyseisetä paikasta eteenpäin ja jatkuu aina Kaivokselaan asti eli vajaan parin kilometrin matkan, mutta silloin nuo merkit oli niinkuin pitääkin. Eli tuota rajoituksen vaikutus aluetta on "muka" hieman pidennetty.(iRonBh @ Huhti. 11 2011,21:57) kirjoitti
Honda CBR1100XX
Oli siinä (siis jos ko. merkki on Malminkartanon suuntaan pian kiertoliittymän jälkeen?) syksyyn asti merkit molemmin puolin. Katosi sitten jossain vaiheessa?? Joku tyrkki nurin kun lumi tms. yllätti.
Suuntana taisi olla loppuminen Malmikartanoon ja 40 Kaivokselaan päin.
Näin muistelin kun siitä bussi kokeessa ajelin.
Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
Tauko 16/17.
Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
Ihan ok 2018 ja 2019.
Näin juuri oli... mutta nyt se päättyminen Kaivokselan suunnasta tultaessa on vasta sen jälkeen kun on ylitetty Malminkartanon junasilta ja siitä vähän eteenpäin Vihdintien suuntaan.. mutta samassa tolpassa on kääntöpuolella tuo 40 merkki Kaivokselan suuntaan, joka on väärällä puolella tietä.(Aamies @ Huhti. 11 2011,22:38) kirjoitti
Honda CBR1100XX
Jep. Ei ollut käännetty. Tekniseen toimistoon ilmoitettu. Korjaavat asian niin ei askarruta enää pitkään!
VFR 750f -96
No voi harmi... ois ollu kiva päästä vänkäämään asiasta poliisien kanssa(iRonBh @ Huhti. 12 2011,13:35) kirjoitti
![]()
Honda CBR1100XX
Mikä on säännöksen kohderyhmä? Kenelleköhän tuo määräys siitä, kummalle puolelle tietä merkki on asetettava, on annettu? Epäilen vahvasti, että pykälä velvoittaa ensijaisesti merkin asettajaa. Ei tielläliikkujaa. Eli nopeusrajoitus voinee olla ihan "lain voimainen", vaikka se on virheellisesti osoitettu.
Jos merkin asettaja on sössinyt, se ei vielä välttämättä tarkoita, että pelkästään tien vasemmalle puolelle asetetulla liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta ei tarvitse noudattaa. Voi olla, että joutuu vääntään siitäkin, onko kuski sokea vai ei ja mitä yleensä pitää ymmärtää, kun ulkona liikkuu.
edit: lukeehan siellä tuokin: "Kielto- tai rajoitusmerkin tarkoittama kielto tai rajoitus alkaa merkin kohdalta, jollei lisäkilvellä ole toisin osoitettu". Tuon perusteella voisi olla sitäkin mieltä, että kieltoa ei ole, jos merkki ei ole tien oikeassa laidassa. Luulken kuitenkin, että valtakunnasta löytyy syyttäjä, joka syyttää, jos edes jonkunnäköinen merkki on jossain ollut.
Eikös tuo lakipykälä ole ihan selkeesti sanottu. Rajoitusmerkit on oikealla ja piste. Jospa siinä merkin kohdalla tulee vaikka rekka vastaan niin ethän sinä sitä edes voi nähdä. Toisaalta olihan se taannoin joku sakkojuttu jossa kaveri oli ajanut tutkaan kahdeksankympin alueella kahdeksaakymppiä ja sai sakot kuudenkympin rajoituksen mukaan, koska ko rajoitusmerkki poistettu vahingossa vähän aiemmin. Eihän se autoilija sitä tiennyt mut yllättäen kysymys olikin sitten tilannenopeuden ylittämisestä kun polliisihan ei erehdy. Eikä homma käräjillä edes muuttunut. Melko reilua.(hra1150 @ Huhti. 12 2011,15:29) kirjoitti
Mut kyllähän nämä pykälät sen verran tarkkaan luetaan, että jos merkin asettaja asettaa vaikkapa vanhentuneen merkin niin se ei yksinkertaisesti ole voimassa. Tässä lähistöllä oli eräs risteys jossa 'meiltäpäin' katsottuna oikealta tulijoilla oli ikivanha moottoriajoneuvolla ajo kielletty. Moni varmaan luuli että sillä olisi ollut jotain merkitystä jos olisi rusahtanut. Yllättävän moni sitä merkkiä kuitenkin uskoi ja kierti korttelin ympäri.
KTM 1290 Super Adventure S
Toinen juttu muuten on tuo liikennemerkkien sijoittelu, josta välillä tuntuu että liikennemerkin asettajalla ei ole hajuakaan kuinka ne kuuluu laittaa (tai sitten olen itse ihan hukassa *)
Oheinen kuva on duunin pihasta. Liikennemerkki aluepysäköinti liikennemerkki laitettu parkkihallin seinään kiinni. Tällä liikennemerkillä halutaan kertoa että piha-alueella jonka suunnasta kuva on otettu, on pysäköinti kielletty muualla kuin merkityillä paikoilla. Mielestäni tuolla liikennemerkillä ei ole mitään merkitystä tuossa seinässä ellei siinä ole mitään lisäkilpeä.
Kuva
Tähän pitää lisätä, että en muista onko jossain lähikaduilla muualla vastaavaa liikennemerkkiä joka oikeasti kertoisi aluepysäköinnistä tällä alueella.
Honda CBR1100XX
Joo'o. Suomen tieliikennelakia noudattamalla kolaria ei voi syntyä.
On tuo niin koukeroista settiä että kyllä sieltä sakotusperuste löytyy yleensä joka tilanteeseen.
-k-![]()
<KTM 1290 Superadventure S -23>
'The Man who invented "autocorrect", has passed away, Restaurant in piece.'
SS1000 -2010
SS2000F -2011
Onko kyseessä yksityisalue? Olettaisin näin? Siinä tapauksessa pysäköinti on "defaulttina" aina kielletty, ellei sitä ole erikseen sallittu alueen omistajan toimesta.(CebariTonni @ Huhti. 14 2011,07:32) kirjoitti
Siinä olet oikeassa, ettei merkillä ole mitään virkaa, mutta pysäköidä sinne ei silti saa, jos omistaja on niin halunnut.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Jep juurikin näin ... yksityisalue ...(3JJ @ Huhti. 14 2011,12:37) kirjoitti
Honda CBR1100XX