Mille navigointilaitteelle saisi siis mahdollisimman helposti tehtyä reitit etukäteen?
Itse tykkään katsoa reitin etukäteen yleensä google mapsilla ja sen jälkeen ajella kyseinen lenkki kartan tai joskus jopa navin kanssa. Navi osoittautunut liian työlääksi joten jäänyt pois.
Käsittääkseni google mapsista ei ainakaan helposti saa navigaattoreihin reittiä suoraan vietyä. Garminin Mapsourcea olen myös kokeillut, mutta reittien vieminen ainakin Nüviin on liian työläs, eli reitit jää tekemättä.
Nyt olisikin hakusessa laite jolle tuo reitin teko olisi yhtä helppoa kuin google mapsin kanssa, eli koneella saisi tehtyä reitin ja napin painalluksella saisi reitin suoraan navi laitteeseen ja ei muutakuin ajelemaan.
Onko kokemuksia? Millä muut motoristit navigoivat hieman hankalemma ja pidemmän etukäteen valitun lenkin?
Kokeileppa nüvin kanssa Tyreä...
Kiitos vinkistä. Tuota tyreä googletellessa löytyi myös mopedmap niminen sivu jolla noita reittejä sai myös ilmeisesti tehtyä. Viime kesänä nuo reittien teot jäi vähiin juuri tuon nuvin ja sen hitauden vuoksi. Pitänee tutkailla navigaattoreita paremmalla käyttöliittymällä niin homma helpottuu huomattavasti.
Huom: Vaikka tuossa Tyren asetuksissa tarjotaan vain TomTom ja garmin vahtoehdoiksi, sen "save as" reittivalikossa on myös muita laitteita / tiedostomuotoja.
En sitten tiedä miten ne toimivat, mutta niitä ainakin näyttää olevan.
Itsellä ainakin toiminut hyvin tompan kanssa.
Muutaman kerran ihmetellin moottoritiellä miten sen yritti ajattaa käytännössä, kunnes huomasin että olin karkeammalla zoomilla laittanut välipisteen moottoritien vastaantulevien kaistalle.. no sinnehän se sitten yritti päästä. Eli kannattaa olla tarkkana minne niitä pisteitä pudottaa.
Nyt olen hieman tarkemmin ehtinyt asiaan perehtymään ja olen tullut siihen tulokseen, että perinteisiä Navigaattoreita ei ole ainakaan käytettävyytensä puolesta tehty reittejä navigoimaan, vaan pääasiallisena tarkoituksena opastaa nopeimmin pisteestä A pisteeseen B. Tällaisella perinteisellä navigaattorilla ei itsellä ole juurikaan käyttöä. Reitit pitäisi siis saada *tehtyä helposti koneella ja sitten helposti siirrettyä navigointilaitteeseen.
Tutkin mahdollisuutta käyttää puhelinta reittien navigointiin jolloin voi samalla kuunnella puhelimesta Spotifyta tai vaikka radiota.
Android-puhelimiin ei löytynyt kuin yksi ohjelma jolla voi reitit vielä kohtuu helposti hakea kun ne tekee vaikka tyrellä ja tallentaa .gpx muotoon. Tämä ohjelma oli Navitel, tosin sitäkään en ole vielä täydellä versiolla päässyt kokeilemaan, että kuinka hyvin tuo koneella tehty reitti säilyy puhelimeen siirrettäessä.
Windows mobile puhelimiin löytyy Garminin Mobile Xt, jolla siis käsittääkseni reitit löytyy vastaavalla tavalla kuin Garminin navigaattoreista.
Paras ja nykyaikaisin keino reittien siirtoon löytyi yllättäen Nokialta, eli siis maps.ovi. Reitit tehdään maps.ovi kautta ja tallennetaan omiin suosikkeihin. Nuo suosikit voi sitten synkata puhelimen kanssa netin kautta.
Siinä sovelluksessa on mielestäni kaikki niin kuin pitääkin tuon reittien siirron osalta, ainoa miinus tulee karttaohjelman käytettävyydestä. Reittiä ei pysty vetämään haluamalleen tielle kuten esim. google mapsissa. Tämä tarkoittaa sitä, että välietappeja tulee melko lailla jotta pääsee haluamaansa reittiä.
Onkos ketään Nokian karttaohjelmaa käyttänyttä joka voisi kertoa, että toimiiko tuo niin hienosti kuin kuvittelen?
Minun mielestäni Garminin Mapsource ja Quest ovat erinomainen yhdistelmä kun haluaa suunnitella reitit joka risteyksen tarkkuudella. Toisaalta ajessa voi reittiä muuttaa helposti eikä uusien reittien tekeminen kapulalla ole ylettömän hankalaa, varsinkaan jos on joko paperikartta matkassa taikka puhelin kohtuullisen nettiyhteyden kanssa.
Mitä minä olen puhelimien, lähinnä Nokian sellaisten, navigaattoreihin tutustunut, niin verrattuna oikeisiin navigaattoreihin ne sopivat lähinnä itsensä paikallistamiseen tai jonkin osoitteen etsimiseen.
snadi offtopicci mutta tässä linkki oivalliseen apusivustoon josta voi vaikkapa ladata gepsiinsä haluamansa huoltoasemat, kahvilat, korjaamot etc etc...
http://www.gps-waypoints.net/gps/
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
On muuten minusta käsittämätöntä, ettei tuo ole niinkun aivan perusominaisuus. Ite syksyllä koitin tulla toimeen Automapalla ja tuolla verkkokauppa.comin halpisnavilla. Ei jumakauta ei siitä mitään tule. Reitin tekeminen on tuskaa ja sitten se reitti tienpäällä opastaa pyörimään jokun bussipysäkin ympäri ilman mahdollisuutat olla eri mieltä, tai vaihtoehtoisesti se komentaa ajamaan kivan pätkän ohi moottoritieltä tai sitten metsän läpi ja edelleen on pyörittävä ison männyn ympäri tai muuten navigaattorille tuli paha mieli.(cripple @ Huhti. 15 2011,10:28) kirjoitti
Että alkoi mennä hermot. Sitten se saikin olla vaan skrollaavana karttana.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Itsellä käytössä kolmatta kesää Garmin Nüvi 550. Reitit siihen teen Tyrellä. Tyre ei tee reittiä vaan reittipisteet. (korjatkaa jos olen väärässä) Ja Garminin asetuksista riippuen navikoiko se pisteeltä pisteelle suorinta tietä vai nopeinta tietä.(cripple @ Huhti. 15 2011,10:28) kirjoitti
Itse laitan reittipisteitä aika tiheesti ja Garminista asetuksen päälle "lyhyin reitti". Muutoin Garmin heittää reitin usein pois halutulta reitiltä.
Yksi asia tässä mietityttää. Joku voisi valaista jos tietää vastauksen. Eli jos yksi reittipiste jää välistä niin ohittaako navi sen kiltisti ja opastaa seuraavalle vai pitääkö kaikki reittipisteet "kerätä"?
Tyrestä vielä että siinä ohjelmassa on nappi joka siirtää reittipisteet suoraan navigaattoriin yhdellä napin painalluksella. Joten se ei ainakaan ole tehty vaikeaksi *![]()
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
Lähes poikkeuksetta (navista riippumatta) kaikki pitää "kerätä"...(Eemo @ Huhti. 20 2011,14:10) kirjoitti
Asian voi ratkaista hieman ennen seuraavaa reittipistettä poistamalla seuraavan reittipisteen....
Joissakin harvoissa naveissa on myös valikoissa nappula, jolla voi "skipata" seuraavan reittipisteen. Helpottaa juuri niitä tilanteita joissa navi haluaisi ehdottomasti että kierrät tietyn valopylvään keskellä liikenneympyrää...(Köpi @ Huhti. 20 2011,14:34) kirjoitti
Enpä nyt muista oliko jossakin TomTomin versiossa tuo ainakin, joka omissa käytöissä on ollut.
cripple: Olen saman ongelman kanssa paininut itsekin - Navit on suunniteltu ajattamaan pisteestä A pisteeseen B, vekottimen mielestä parasta reittiä. Mopoiluunhan tuo on hanurista, koska yleensä ne "parhaat reitit" on jotain ihan muuta kuin mitä navien logiikka.
Lankomies toteutti hommaa menestyksekkäästi Maemo Mapperilla (nykyisin Mappero), Nokian N900:sssa. Mapperossa reittien suunnittelu oli suht helppoa ja se tosiaan ajatti haluttua "routea", ei "waypointteja". Toinen vaihtoehto on OziExplorer, joka ei edes ole navigaattori vaan "mapping software". Myös Oziin saa piirreltyä reittiviivat jotenkuten kivuttomasti, eikä se edes yritä ohjata mihinkään - piirtää vain karttaa ruudulle sen mukaan missä mennään. Ozin ongelma on sopiva laitealusta (itse tyrkkäsin puukotettuun Verkkokaupan Hakkapeliittaan) ja se, että itse karttojen saaminen & kalibrointi on täyttä tuskaa. Itse luovutin viikkokausien kalibrointiyritysten jälkeen, ei vaan saanut karttaa osoittamaan kuin 500 metrin tarkkuudella missä oikeasti oltiin.
Samaiseen Hakkikseen puukotettu TomTom toimii suht hyvin. Reitit Tyrellä (Google Maps), viimeistely niin että reittipisteitä on riittävästi sellaisissa kohdissa joissa navi todennäköisesti koittaisi lähteä oikomaan väärille reiteille.
Häh?(Köpi @ Huhti. 20 2011,14:34) kirjoitti
Ainakin Zumo "laskee uudelleen" ja aikansa kun laskee, ollaan reitillä taas.
Tuotapa juuri tarkoitinkin(Taajuus @ Huhti. 20 2011,14:43) kirjoitti
Se vain kannattaa tehdä vasta lähellä saapumista ko. pisteelle.
Mulla navissa "nopean" taikka "lyhyen" vaihtoehtona myös "kaunis reitti".
No minä käytin kyseistä namiskaa vasta kun ohitettiin reittipiste ja navi yrittää sinnikkäästi komentaa takaisin "koskettamaan rastia"(Köpi @ Huhti. 20 2011,15:02) kirjoitti
![]()
Mun edellisessä blaupunkt Lucca3ssa oli sama- piti ihan varmana 10 metrin sisään osua reittipisteeseen- saatoi ajattaa kylän keskustan kautta kun erehtyi laitaan kylien mukaan reitin - summamutikassa tien varteen reittipisteen laittaminen oli kartan piirtoresoluution ja zoomin pykälien takia liki mahotonta.
Mutta toisaalta 2 napautusta näyttöön *ja hetikohta tuliohjeet seuraavaan pisteeseen -tosinopea uudelleen reititys.
Nykyisessä (Becker z215) voi zoomailla ja rullailla kohtuudella muutaman sadan kilsan reitin ja pistää waypointeja haluamilleen kohille erämahin tms, eikä väkisin ajata ihan kohalle, vaan aika helposti (vähäisellä kokemuksella) näyttää ottavan uuden reittipisteen jos etäisyys alkaa kasvaa edelliseen.
-mut paperikartta on hyvä suunittelu ja apuväline rinnalle.
ja reittipisteitä joutuu käyttään määrätietoisesti jos haluaa täsmälleen jotain tiettyä tietä ajella.
ot mut blaupunktin äänipastusta kaipaan- missään muussa ei oo tullu vastaan niin mukavan kuuloista ja johdonmukaista opastusta. Se ei turhia huudellu. mut vain kerran sen ohjeilla en osannu kääntyä oikein - oli syheröinen liittymä Hameenlinnassa ja
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ite teen reitit tyre:llä ja google maps:llä, ja siitä sitten file tomppaan. Pitää vaan tarkasti katsoa, että reittipiste sattuu tielle ja pisteitä mielummin enemmän kuin vähemmän - ovat sitten reitit yhteneväiset googlessa ja tompassa.
Mahdolliset erot reiteillä taitavat johtua siitä, että systeemien kartat eivät ole yhteneväiset.
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Riippuu varmaan navigaattorista. Quest käyttäjän itse laatimalla reitillä saattaa hetken aikaa tarjoilla reittiä väliinjääneelle pisteelle mutta kun ajaa ohi parista kapulan tarjoamasta uudesta kääntöpaikasta kohti väliin jäänyttä pistettä, se alkaa suosiolla reitittää kohti seuraavaa pistettä. Mutta ennen kuin pisteen jättää väliin, kannatta hiukan katsoa sitä reittiä, että mistä sinne seuraavalle pisteelle aikoo ajaa, ettei lähde epähuomiossa ajamaan kapulan suositusten mukaan pisteelle, jonka aikoi jättää väliin.(Eemo @ Huhti. 20 2011,14:10) kirjoitti
Mutta mitään uudelleen laskentaa tai nappien painalluksia ei tarvitse tehdä. Reittiasetuksissa on vaan estettävä u-käännökset.
Jos antaa kapulan itse laatia reitin tyyliin A:sta B:hen saattaa kapula huomattavan sitkeästi yrittää ajattaa laatimiinsa reittipisteisiin, mikäli sellaisen aikoo jättää väliin.
joo, toi täytyy muistaa vielä laittaa päälle.(Ande749 @ Huhti. 20 2011,15:48) kirjoitti
'R1200GSA
Mulla on Tomtomin Raiderin 1 versio. Reitin teen poikkeuksetta nappularengaspyörälle niin, että katson googlemapsista tien nimen ja päättelen tien varrelta jonkun numeron. Sitten seuraava tie ja numero jne. Lopuksi valitsen "lyhin reitti", tarkistan ettei missään pisteessä tule u-käännöksiä ja sen jälkeen matkaan. Muutama (4-7) reittipiste riittää usein päivä-/puolipäivälenkille, joten ei ole iso työ.*Tällä tavoin tulee ajettua myös pakosti reittipisteen yli, jolloin ei itse tieltä tarvi poiketa "reittipistettä poimimaan". Kurapyörällä näin saa mitä mielenkiintoisempia pätkiä varsinkin kun katsoo, että kahden reittipisteen välillä ei kulje mitään kunnollista/isoa tietä. Miksei toimi katupyörälläkin asfalttiajossa, kun katsoo että reittipisteet ovat järkevissä paikoissa ja niitä on riittävän paljon, jottei paljoa tule oikaisevia sorateitä matkaan.
Taas on tullut koitettua jokunen navi- ja karttaohjelma Android-puhelimeen. Osmand niminen ohjelma näyttäisi ihan hyvältä, jos jostain saisi vielä keksitty kartat ohjelmaan. Tuohon ohjelmaan pystyy kyllä lataamaan reitin varrella olevat kartat ihan vain liikkumalla kartalla reitin ympäri niin tällöin lataa ne myös offlinenä katsottavaksi. Tuo toimii jos reitti ei ole pitkä, mutta jos tarkoitus on vaikka eurooppaan lähteä niin mahdoton tehtävä.
Tuolla Osmandilla pystyy myös imaisemaan gpx-tiedostoja.
Toinen pätevä ohjelma lyhyille päivälenkeille saattaisi olla Touring navigation niminen ohjelma. Tuohon pystyy myös importtaamaan gpx-tiedostoja, mutta ilmeisesti vaatii datayhteyden koko reitin ajan.
Autonavin (Garmin) kaatui siihen, kun käytössä on bluetooth kypäräpuhelin, niin tuo automallihan ei tietenkään osaa lähettää ohjeita kypäräpuhelimeen. Autonavit ilmeisesti ainakin Garminilla suunniteltu vastaanottamaan esim. puhelut, mutta ei siirtämään ohjeita/musiikkia bt-headsettiin.
Vaihtoehdoiksi on siis ilmeisesti jäänyt vain pyöräkäyttöön tarkoitettu gps ja valinta tapahtuu sen mukaan, että kumpaan (zumo tai rider) on helpompi importata ja tehdä reitit.
Tyre itsellä toiminut Tompan Rider1:n kanssa, kuten tuolla aiemmin jo oli, niin tarkkuutta sen zoomailu/pisteenasettelun kanssa, tulee muuten hassuja pikku lenkuloita :-D
Välillä tompan kanssa joutuu poistamaan alkupään reitin pisteet ja antaa Tompan laskea uudelle loppureitti. Johtuu ilmeisesti täällä härmälandiassa siitä, että Tompan kartoissa välillä heittoja, eli mennään ns. "metsään" ja Tomppa perkule on aika ehdoton, että pisteessä käydään! :-)
Myös se reitin etukäteiskatselu kannattaa Tyrellä tehdä, jottei tule edestakaista ja muuten hassuja koukeroita.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Kyllähän tuolla Automapalla reittiä tekee kun asentaa sen tietokoneelle ja suunittelee isolla ruudulla ja siirtää valmiin reitin naviin.
Mulla TT Rider 2 ja useimmiten räpellän reittisuunnitelman sillä itsellään. Joskus tyrellä, mutta mielestäni tyren reittisuunnittelu on käyttötarkoitukseensa nähden aivan tarpeettoman tönkkö käytettävä. Tarkka saa jokatapauksessa olla lopullisen reitin kanssa, on tuo tomppa vaan sen verran typerä laite ja kartat täynnä virheitä.
Mutta varsinainen syy vastata koko viestiin: Pikkuinen kiva niksi, jonka olen huomannut toimivaksi omassa käytössäni. TT kun kysyy lasketaanko nopein vai lyhin vai mikä reitti, ni ottaaki vaihtoehdon rajoitettu nopeus 60km/h. Tämä asetus välttää automaattisesti moottoritiet ja suosii lyhintä reittiä pikkuteitä pitkin. Matkan kesto tosin näkyy sen max 60km/h:n mukaan, mutta harvemmimpa tuo hääpöisesti paikkansa pitää muutenkaan...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Pyöräkäyttöön suunnitelluissa on yleensä 2 kpl BT-siruja joka mahdollistaa kaksi yhtäaikaista BT-yhteyttä. Ensimmäinen känny ja navi, toinen navi ja kypäräpuhelin. Jos kännykän parittaa suoraan kypäräpuhelimeen niin navia ei voi enää (yleensä) paritaa kypäräpuhelimen kanssa.(cripple @ Huhti. 20 2011,18:15) kirjoitti
Tämän takia muut mallit kuin pyöriin tarkoitetut ei oikein sovellu tähän käyttöön varsinkin jos kaipaa ääniopasteita.
Ja muutenkin mielestäni kun oikeesti lähdetään reissuun vaikka itä-merta kiertämään niin ainoa toimiva vaihtoehto on sateen ja tärinän kestävä navi joka ei tarvitse nettiä käytön aikana. Varanavina käytän iPhonea jossa Navigon. Siitä saan tarvittaessa ääniopasteet kypärään BT:llä.
Tietysti vanha vaihtoehtokin toimii yhä eli paperikartta mutta laiskana sitä tulee enää harvoin käytettyä vaikkakin usein reissussa mukana.
'R1200GSA
Minäkin keksin uuden tuttavuuden - Androzic.(cripple @ Huhti. 20 2011,18:15) kirjoitti
Kyseessä on OziExplorer porttaus Androidille, ja yllätyksekseni aiemmin WinCE Ozille kalibroimani kartat suht hyvin osuivat kohdalleen. Kelle siis Ozin periaate ja karttojen turaaminen on tuttua, Androzic hoitaa homman Android luurissa.
Toinen kokeilu asennettuna nyt on MapDroid. Käyttää karttoina OpenStreetMapsia, latailee karttoja tarpeen mukaan (eli datayhteys tarvitaan) ja OSM kartat eivät kovin tarkkoja ole jos lähdetään susirajan taa.
Perusnavina Androidille on Navigon...
Ja jos jaksaa vielä leikkiä Win CE-laitteilla niin karttojen ehdotonta eliittiä on TaskuLoisto.
Muistaakseni Pelastuslaitoskin käyttää Hannu Säleksen karttasoftia hälyytyskeikoilla (korjatkaa jos olen väärässä).
Mulla on softa jossa etelä-suomen maasto- ja merikartat muistikortilla. Toimii myös katunavigoinnissa eikä tarvitse nettiyhteyttä.
Miinuspuolena se että tuo on harrastajakäyttöön vähän hinnakas mutta ominaisuuksiltaan huippulaatua.
edit: taitaa tuo toimia nykyisin Nokioissakin.
'R1200GSA
onko tietoa saako tohon androidin auraan tehtyä reittejä pc:llä?
Horo Elää !
Eli Sygic?(HondaCebari @ Touko. 19 2011,11:51) kirjoitti
Featureissa mainostetaan "multi-stop route planning", joten ehkä. Riippuu siinä missä muodossa se reittinsä tallentaa. Helpoiten selviäisi varmaan tekemällä navissa jonkun reitin, tallentamalla nimellä jonka tunnistaa ja etsimällä puhelimen muistista tuon reittitiedoston. Jos se on muodossa jota vaikkapa Tyre tukee, ei muuta kuin Tyrellä reittiä ja tallentaa sitten samaan paikkaan luurissa...
sygic joo,vaikutti alkuun mukavalta softalta mutta en löytänyt mitään reitin tallennus kohtaa.joku reitin jako aura yhteisön kesken toiminto löyty vain.(Taajuus @ Touko. 19 2011,11:57) kirjoitti
Horo Elää !