Moi
Tähän asti olen käyttänyt rata-ajoon sopivan nahkapuvun alla vain selkäsuojaa. Nyt on harkinnassa rintapanssari ja suojashortsit. Mitä mieltä arvon ratailijat ovat noiden tarpeellisuudesta? Itse en ole vielä radalla heittäytynyt eikä olisi tarkoituskaan mutta kaatuihan se Jukkakin kun tarpeeksi yritti...
Kaikkien (erityisesti kaatuneiden) kokemukset suojista ja niiden toimivuudesta kiinnostavat.
Arveluttaa myös miten suojashortsit ja rintapanssarin saa sullottua jo valmiiksi kireän puvun alle. Pitäisikö olla paljonkin tilaa.
Tarkennetaan vielä, että puku, kypärä, selkäsuoja, hanskat ja saappaat ovat tarkoituksenmukaiset. Nuo otsikossa mainitut lisäsuojat ovat hankintalistalla. Toki muistakin varusteista saa heittää kommenttia.
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Kannattaa ainakin kokeilla ennen ostopäätöstä. Ainakaan oma kilpikonnapaita+shortsit eivät mahdu mitenkään nahkapuvun alle, vaan käytän niitä joskus talviajossa pilkkihaalarin alla (ja kesällä väljän paidan alla).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei se satu kun sateella kaatuu. Ei edes vituta kun tapoihini on kuulunut pitää Motoparkissa joko Punikki-paitaa, 1.30!!! -paitaa tai yhdistyksen rättiä puvun päällä niin ei rapaannu kaatuessa.(jakez @ Maalis. 14 2011,16:23) kirjoitti
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....43.html
On muuten toistaiseksi viimeisin kerta kun olen tuolla radalla (Motopark) käynyt. Ihan vain tuli mieleen kun kyseisestä radasta täällä kyseltiin.
Ja jotta pysytään aiheessa, niin eipä ole vielä kokemusta rintapanssarista, mutta ajattelin ottaa muutaman esittelykäyttöön firmalle (Duellin kuvastosta osui silmään) ja myyntiin sitten meillekin. Jäsenet tietysti saavat jäsenalet, muut sitten ovh-hinnalla. Sen verran vanha ja vaivainen olen, joten pakko vähän luitaan suojella jos vaikka hengissä säilyisi ja kuolisi kitumalla ja housuun paskomalla jossain saattohoitolassa sitten kun sen aika on. Kännissä voidaan sitten tallilla kokeilla sattuuko jos pampulla hakkaa sellaisissa olijaa. Selkäpanssari suojasi ainakin ihan hyvin, paitsi loppuillasta kun alkoi osumat tipahtelemaan genitaaleille ja sitten nenätkin menivät kipeiksi.
Jukka
Suojasortsien toimivuudesta en tiedä, mutta ilman kaatuminen sattuu kovasti, kokeiltu jokunen vuosi takaperin - aika heikosti useimmissa puvuissa on toppauksia lonkan kohdalla. Sen jälkeen olen sortseja pitänyt - alun perin enskailua varten hankitut mutta kun kokeilin nahkojen alle ja eivät haitanneet liikkumista yhtään jäivät käyttöön. Dainese-merkkiset taitavat olla.
Rintapanssarikin oli, unohdin sen varikolle parisen vuotta sitten ja jollekin kelpasi eikä ole tullut uutta hommattua. Mutta täytyy tuota Duellin kokeilla, jos mahtuisi puvun alle hyvin. Tuo hävinnyt malli ahdisti vähän liikaa ennestään jäykkää äijää, tosin nykyinen pukukin vähän väljempi, joten täytyy katsella...
Pari kertaa olen naamallani luistellut rintasuojan kanssa, ja ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Jälkikäteen nahkapuvun jäljistä pystyi katsomaan, missä asennoissa sitä on tullut pyörittyä.
Jokainen voi arvata, miltä tuntuu kylkiluiden varassa vetää kanttareiden yli, jos suojana on pelkkä ohut reijitetty nahka. Saati jos joku osa pyörästä sattuu tökkäämään rintaan. Myös helpompi maata tankin päällä suoralla, kun rintasuoja pehmentää tärinöitä. Ja yllättävän hyvin se sinne puvun alle solahtaa. Suojasortseista ei ole kokemusta.
Suojashortseissa on tuli viime kesä ajeltua. Kertaalleen radanpintaa tuli lähempää tutkittua(palmasissa keula alta) eikä sen kummemmin ollut edes paikat kipeänä, joten kaipa nuo toimii. Ohuempien suojien kanssa ei haittaa menoa. http://www.forcefield.fi/action/
Ensi kesäksi olen myös rintapanssareita katsellut, muttei ole vielä tullut hankittua.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Astarsin puvussa on vakiona "rintasuojat", jotka ovat omissa taskuissaan puvun sisällä. Nämä ovat siis pehmeät foam suojat, joista ei varmasti kaatumisessa juuri iloa ole.
Itse hankin näihin pusseihin pujotettavat kovat rintapanssarit, jotka tuntuvat ihan toimivilta. Kaatuilua en niiden kanssa ole kokeillut, joten käytännön toimivuudesta en osaa sanoa.
Suojasortsit mahdollisesti myös hankintalistalla...
Four wheels move the body, two wheels move the soul.
GSX-R 1000 K3 Chameleon Fighter/Sport
Hyvä että huomasin tämän ketjun. En tiennyt rataharrastuksen vasta viime kesänä aloittaneena, että tällaisia shortsejakin on. Onnistuin Alastarossa siinä pääsuoran alun neulansilmässä jo avaamaan lippatilini, kun persiilleni tipahdin radan pintaan, avatessani kaasua reippaammin kuin taitotaso olisi sallinut.
Vauhtia siinä ei ole paljon, mutta kyllä se persuksissa ikävästi tärähti, kun oli vaan tavallinen kaksiosainen puku päällä.
No nyt on hankittuna kokopuku ja kunnon selkäpanssariliivi, jossa sivuilla ja edessä myös pehmusteet. Ei kuitenkaan kovia suojia.
Shortsit hankin ennen kevättä. Se taitaa olla tuo takalisto useimmiten ensimäisenä maassa kaaduttaessa, paitsi highsiderissä, missä taitaapi sattuma ratkaista maahantuloasennon.
Itseäkin on kiinnostellut nämä suojavarusteet, kun nahkapuvussakin on maratoonarin rungolla jonkin verran väljää. Paras rintasuoja olisi varmasti selkäsuojaan integroitu, tyyliin Dainese Thorax Wave Pro. Huokeampana ratkaisuna pelkkä rintakehän eteen pujotettava lätkä, esim. Dainese tai A*. Jos se kelpaa Rossille, jne.
Shortseista ei tahdo äkkiseltään ottaa selvää, mikä malli olisi rata-ajelun ajoasentoon sopiva ja mikä on pääasiassa crossikäyttöön tai muuhun muodikkaaseen extreme-harrasteeseen tarkoitettu. Alpinestarsilla on pehmeästi suojattua mikä voisi olla ihan mukava päällä, mutta miten mahtaa olla suojauksen kanssa? Dainesella pöksyjä on ainakin kahdenlaista, Hard ja Pro.
Kannattaa hommata molemmat.
Sellaiset suojahousut ei ihan kauheasti lisätilaa kaipaa ja etenkin siinä high-side tilanteen loppuvaiheessa alat arvostamaan niitä ylimääräisiä lonkkatoppauksia paljonkin.
Rintapanssari on ihan ehdoton. Kuten Janne jo sanoikin niin kanttari tekee ikävää jälkeä kylkiluille ja saattaapa se hiukan enemmän suojata jos joku yli vetäsee, kuin se että siinä vaan lehmännahka on sun ja toisen mopon renkaiden välillä.
Itse olen huomannut että yksikään suoja ei ole ollut turhaan käytössä.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Noiden lisäksi kannattaa harkita pohje- ja säärisuojien käyttöä mikäli varikolla näkyy karvaisia olentoja joista toinen isompi ja nuorempi ja toinen pienempi ja vanhempi. Pienemmän varalta kannattaa pitää myös sähkölamautinta, sillä on julkisestikin ilmaissut olevansa päällekäyvää laatua. Toisaalta lypsyjakkara, jossa on rasvatut jalat, toimii myös suojavälineenä ja sen päälle voi hypätä turvaan. Sama jakkara toimii suojavälineenä myös krapulapäivien liskoja ja pikku-ukkoja vastaan.(parjan_fin @ Maalis. 15 2011,12:32) kirjoitti
Jotta edes osittain sivutaan aihetta, niin onko kellään kokemusta Duellin kuvastossa mainostetusta niskasuojasta (n. 400 euroa)? Oma ruoto kun otti vähän tälliä viime suvena, niin tuli mieleen jos moisenkin hankkisi vaikka vähän tyyris on. Vähän saman tyyppinen kuin autopuolella käytössä oleva Hans -niskatuki.
Jukka
Juuri tuosta ei, mutta Dainesen Neck -niskatukea olen koittanut nahkapuvun kanssa mopon päällä (kadulla) ja se ei ainakaan ole mukava rata-ajoon kahdesta syystä:(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 15 2011,12:44) kirjoitti
- Kun on jarrussa selkä suorana ja haluaa mennä alemmas ns. naama tankkiin (se kohta ajoa, jossa oikean käden pitäisi säätää ns. kaasu täysille), niin suoja tökkää ilkeästi nahkapuvun kaulukseen (vai niskukseen) ja estää liikkeen n. 50% kerroista
- Päätä kääntäessä sivulle se rajoitti liikettä hieman
Jälkimmäiseen seikkaan voisi tottua, mutta ensimmäinen kohta oli se syy, että en ostanut moista. Myöskään perinteinen krossisuoja ei tuntunut mukavalta. Kaksi kertaa olen niskoilleni tullut alas ja siksi moinen myös kiinnostaa, mutta ei ole vielä sopivaa tullut vastaan.
-L
Forcefield on kyllä palvellut hyvin. Tuommoiset shortsit näyttää maksavan 139e (mc-lifestyle). Jukka voisi ottaa esittelyyn Duellilta myös noita Dainesen shortseja. 78e ovh kuulostaa houkuttelevalta..(Vuorela @ Maalis. 14 2011,21:24) kirjoitti
Voin myös toimia mannekiinina. Siitä onkin kokemusta, kuten oheisesta kuvasta näkyy jossa toisen tähän ketjuun asiantuntevasti kirjoitelleen kauniin pojan kanssa alusasuja esiteltiin, myös selkäpanssari on kuvassa nähtävissä.(Lauri_S @ Maalis. 15 2011,13:05) kirjoitti
http://irc-galleria.net/user/Paha-Seta/picture/4273069
Jos kuvan näky on Laurista (kummasta tahansa) liian houkutteleva, niin jatkossa nukutaan sitten eri mökeissä, jos passaa?
Jukkka
Yritän päästä mielummin karkuun.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 15 2011,14:31) kirjoitti
Nukkumisesta puheenollen, on muuten hieno lakana taustalla..
Vaikea uskoa. Palkintoa ojentaessani kävit kopeloimaan. En ole kuitenkaan niin helppo miltä sinä näytät.(Lauri_S @ Maalis. 15 2011,14:53) kirjoitti
http://mp-foorumi.com/kuvat....91.html
Jo tuo kuvasi nimi "hanurissa" viittaa mieltymyksiisi. Tulit itse sitä isoa ahteriasi tyttömoponi eteen esittelemään aina suorilla. Eipä ole sen jälkeen näkynyt kun vaihdoin aikuisten malliin.
Jotta pysytään asiassa, niin otan muutaman eri kokoa olevat kalsarit ja rintasyndit koekäyttöön ja niitä voi sitten ostella tai olla ostelematta.
Jukka
Olisi ollut niskatuki tarpeen..(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 15 2011,15:40) kirjoitti
Shortsit on varmaankin hankittava. Itse viime kesänä Botnialla turvat ja vaikka nahkapuvusta kului vain väri pinnasta niin vasemmasta lonkastairtosi pinta nahka puvun alta neljännes kämmenen alueelta. Oli ilkeän hellä hetken aikaa.
![]()
Hyviä kommentteja. Hankintalistalle siis shortsit ja rintapanssari. Jotenkin tuntuu, että shortsit kovien suojien kanssa olisivat paremmat. Tosin ainakin Dainesen shortsien suojat näyttävät aika paksuilta (mahtuuko puvun alle?). Pitäisi ainakin päästä puvun kanssa sovittamaan. Rintapanssarin suhteen pääsisi helpoimmalla jos hankkisi sen puvun alle sujautettavan läpyskän. Uskaltaisi tilata sovittamattakin muttei suojaa kylkiä.
Pitänee alkuun kiertää oman seudun mopokaupat.
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Mistähän noita saa? Näyttäis olevan omassa nahkapuvussa paikat mutta ei suojia, vai ovatko noi vaan taskuja. Oma puku jo viitisen vuotta vanha 1-osainen...(Ride- @ Maalis. 14 2011,22:59) kirjoitti
Honda cbr600rr
Astarsin puvuissa pitäis tosiaan olla vakiona sellaiset pehmeät foamisuojat ja niiden tilalle voi vaihtaa nuo kovat panssarit.(NPN @ Maalis. 20 2011,20:39) kirjoitti
Alpinestarsia myy esim. All Right tahi joku jälleenmyyjistä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.
GSX-R 1000 K3 Chameleon Fighter/Sport
Tilasin kahta yleisintä kokoa olevat rintapanssari-munasuoja -yhdistelmät Duellilta esittelykäyttöön (170-185 cm/70-90kg uros). Niitä voi sitten halukkaat tulla sovittelemaan tallille joku ilta tai ratapäivien yhteydessä radalla. Jos ei aio ostaa, niin sitten kuvat julkaistaan sopivalla foorumilla.
Tulevan viikon loppuna, mahdollisesti la, on mahdollista tallilla käydä ihmettelemässä niitä samalla kun vaihdellaan katukäyttöön paremmin sopivat renkaat mopoon alle.
t. Jukka
Lonkkiin ehdottomasti kovat suojat. Kokemusta on lonkan luisto-ominaisuuksista ja iskukestävyydestä. Tietenkin aina samalle lonkalle. Samainen lonkka on ottanut myös hauleja vastaan ja siinä ei olisi auttanut kuin kevlar.
Rintapanssaria tärkeämmäksi etupuolen suojaksi katsoisin vatsanalueen suojan. Ihmisen ylävartaloa suojaa melko hyvin nuo kylkiluut. Keskivartaloa taasen ei suojaa mikään ja lajissa tapahtuvat tylpän iskun vammat voivat olla kohtalokkaita sisuskaluille.
Vatsasuojia kun en vain ole missään nähnyt myytävän, ainoastaan WSB/MotoGp-kuskeilla olen nähnyt niitä käytettävän.
Vatsan suojaksi käy mm. Alpinestarsin rintasuoja, jos puvussa on jo suojat rinnassa. Esim. Stoner käyttää rintasuojaa vatsasuojana.(testis @ Maalis. 23 2011,01:17) kirjoitti
Lipastin itselleni Dainese Hard Shortsit. Erinomainen tuote erityisesti riittävän kokoisen häntäluun kovan suojan takia. Minulla on sen verran luiseva perse, että sopii puvun alle ok, mutta atleettisemmalta kuljettajalta voi vaatia perseen rasvausta ja venytystä. Nahkapuvun.
Naikkosen kanssa joka harrastaa ratsastusta tuli keskusteltua suojavälineistä...ratsastuksessa käytössä olevat turvaliivit oli aihe joka pisti miettimään ja tutkimaan tarkemmin että olisko niistä käyttöä myös moottoripyöräpuolella? Turvaliivissähän olisi kylkien, rinnan ja selän suojaus kaikki samassa ja samalla hintaa. Onko kukaan ikinä kokeillut tai kehtaako kukaan tunnustaa?
esim. http://www.horsepro.fi/tuote/16846/
Toki tuo on kalleimmasta päästä...
Vastaavaa tuotetta löytyy myös moottoripyörä käyttöön esim.(Gixutin @ Huhti. 30 2011,20:40) kirjoitti
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Näytti olevan level 2 toi alppari, niinku mp-suojat yleensä. Noi hevosturvaliivit on pääsääntösesti level 3.
Dainese hard suojashortsit ja Forcefield rintasuoja hankittu. Shortsit mahtuivat puvun alle mutta rintasuoja ei välttämättä mahdu. Just meni vetoketju kiinni ilman rintasuojaa. Katsotaan jos puku vielä vähän antaisi periksi.
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Huom: ratsastus liivi on luokiteltu eri standardia vasten - *"Liivi täyttää standardin EN 13158 - 2000 level 3 vaatimukset turvallisuudesta ja CE-merkitty"(Gixutin @ Touko. 01 2011,12:06) kirjoitti
Mpkamat on EN 1621-2 (wikipedia)
Verrattessa täytyy huomioida standardien erot, jotka taitavat olla aika isot -sen perusteella mitä vähän tuosta löysin.
Esim luokat menee toisella lailla - 1 Jockeys only, 2 low risk situations, 3 normal.
Tämän linkin mukaan SAmantapainen kuin 1621 mutta sallitut arvot matalammat, ei tiukemmat vaatimukset - mutta määrittelee myös paksuuksia esim olkapäillä, kiinnittimiä yms -> periaatteessa vaativampi, mut ei välttämättä ominaisuuksia jotka olis mp käytössä hyviä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät