Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
    Varustepuolen päivitystä tässä mietitään, nyt olisi vuorossa alusvaatteiden hankinta matka-ajoon. Ihanteellisin olisi tuote joka ei hikoiluttaisi kesälläkään ja kuitenkin antaisi lisälämpöä muutaman asteen ajokeleihin. Onko tälläistä "ihme"-vaatetta olemassakaan?

Jos joutuu hankkimaan lämpökerraston ja erikseen kesäkerraston, niin kertoisitko mitä kannattaa välttää tai mikä on erityisen suositeltava
    Itsellä on toiminut Haglöfs Actives alusasut, ohuempi tai paksumpi malli lämpötilan mukaan.
    Oikein kylmille keleille sitten lisäksi merinovilla puku tuon päälle.

Hiki tulee jos on tullakseen, mutta noiden kanssa ei ole tullut sitä selkä märkänä loppu päivän fiilistä.

Näin siis sekavassa matka-enduro ajelussa.
    Kesäkuumalla mikä tahan tekninen alusasu tuntuu toimivan. Ei tarvi olla MP special price tag.

Sama pätee varmaan noihin lämpöhommiin...
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Lainaa (panman @ Helmi. 06 2011,14:52) kirjoitti
    Varustepuolen päivitystä tässä mietitään, nyt olisi vuorossa alusvaatteiden hankinta matka-ajoon. Ihanteellisin olisi tuote joka ei hikoiluttaisi kesälläkään ja kuitenkin antaisi lisälämpöä muutaman asteen ajokeleihin. Onko tälläistä "ihme"-vaatetta olemassakaan? *

Jos joutuu hankkimaan lämpökerraston ja erikseen kesäkerraston, niin kertoisitko mitä kannattaa välttää tai mikä on erityisen suositeltava
    Jos ajoasuna on goretexit, niin yhtälö on mahdoton. Oikeasti yhtä mahdoton nahkoilla, vaikka tiedän muuta väitettävänkin..

Erikseen helle- ja viileämmän kelin kamppeet = ainoa joka toimii, eikä ole mutua..
    Niin joo.. Sopiva ajopuku hellesäällä ei ihmeitä alleen tarvitse.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    FinnSvalan verkkokerrasto pelaa aika hyvin kuumalla ja kylmällä. Kylmällä toi ilmava kerros eristää ja kesäkuumalla toi verkko pitää nahkojen nihkeän vuorikankaan irti ihosta. Eli tekee oikeasti sen mitä Gore ja kumppanit vaan lupaa. http://www.retkiaitta.fi/product/255...opaita-stretch

Tietty jos ei ole muuta nahkojen alla kuin nuo verkot niin vaatii hieman keskimääräistä kovempaa pokkaa tuulettaa ilman takkia kaffepaussilla.

Tuo verkkoasuste on kyllä kuumalla kelillä mainio ja viileämmälläkin toimii kunhan päällä on jotain tuulensuojana.

En kyllä hoksaa miten se edes yrittää tehdä kalvojen lupaamia hommia?

Eikös ne lähinnä ole kuitenkin kompromisseja hengittävyyden ja vedenpitävyyden välillä eikä mitään aktiivisia ilmastointi laitteita jotka automaattisesti pitävät kuskin kuosissa kelillä kuin kelillä?
    Lainaa (Talttapää @ Helmi. 07 2011,09:31) kirjoitti
    FinnSvalan verkkokerrasto pelaa aika hyvin kuumalla ja kylmällä. Kylmällä toi ilmava kerros eristää ja kesäkuumalla toi verkko pitää nahkojen nihkeän vuorikankaan irti ihosta. Eli tekee oikeasti sen mitä Gore ja kumppanit vaan lupaa. http://www.retkiaitta.fi/product/255...opaita-stretch

Tietty jos ei ole muuta nahkojen alla kuin nuo verkot niin vaatii hieman keskimääräistä kovempaa pokkaa tuulettaa ilman takkia kaffepaussilla.
    Itellä on yhdet pitkät kalsarit just tuota verkkomallia, paitaa ei ole tullut hankittua kun tauoilla olisi liian voimakas talipallo efekti .
    Mutta asiaan, noissa alushousuissa on saumat omasta mielestäni vähän ikävästi satulassa istumista ajatellen, ovat loppujen lopuksi jääneet aika vähälle käytölle.
    <br /><br type="_moz" />
    Lainaa (panman @ Helmi. 06 2011,14:52) kirjoitti
    Varustepuolen päivitystä tässä mietitään, nyt olisi vuorossa alusvaatteiden hankinta matka-ajoon. Ihanteellisin olisi tuote joka ei hikoiluttaisi kesälläkään ja kuitenkin antaisi lisälämpöä muutaman asteen ajokeleihin. Onko tälläistä "ihme"-vaatetta olemassakaan? *

En usko löytyvän jokakelin kamppeita. Vuodesta toiseen näitä kyllä haeskellaan. Muutaman asteen kelit on kuitenkin sellaisia, että pitää olla oikeasti lämmittävää päällä, jos ajaa matkaa. Ja kesäkelissähän kuitenkin hiostaa paikallaan ollessa. Pikkasen joutuu joskus tinkimään mukavuusalueesta tässä mp-harrastuksessa. Jos pitää valita, niin mieluummin vähän hiki joskus kuin useasti kylmä.

Outlast-materiaalia olevia kerrastoja (Rukka, Jofama) mainostetaan lämpöä säätelevinä, mutta ei ole tullut kokeiltua. Hanskoissa materiaali kokemukseni mukaan jonkin verran venyttää käyttökelpoista lämpötila-aluetta.
    Lainaa (Huuru Petteri @ Helmi. 07 2011,06:41) kirjoitti
    Itselläni on ollut muutaman vuoden käytössä Devold Activet, eikä ole pahaa sanottavaa. Talvisin kaikessa ulkoliikunnassa käytössä ja syksyt/keväät pyörällä pidempää matkaa ajellessa. Lämmittää hyvin ja miellyttävät ihoa vasten. Hieman hinnakkaat mutta sen arvoiset.

Viime kesän helteillä oli sitten erittäin ohut North Facen pitkähihainen tekninen aluspaita nahkarotsin alla. Taisin ostaa retkeilyliikkeen alekorista kympillä.

En nyt tiedä onko pyörän päällä ongelmana, mutta hikiliikunnassa tärkeää on etteivät saumat hierrä.
    Lainaa (Seikkailu_R @ Helmi. 07 2011,09:46) kirjoitti

Eikös ne lähinnä ole kuitenkin kompromisseja hengittävyyden ja vedenpitävyyden välillä eikä mitään aktiivisia ilmastointi laitteita jotka automaattisesti pitävät kuskin kuosissa kelillä kuin kelillä?
    No lähinnä piikki kohdistui Goren ja muiten muovipussikankaiden ylioptimistisiin hengittävyysväittämiin. Aika olematonta toi hengittävyys ainakin omien kokemusten pohjalta ollut näissä, oli kyseessä alkuperäinen tai kopio.
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Helmi. 07 2011,09:50) kirjoitti

Itellä on yhdet pitkät kalsarit just tuota verkkomallia, paitaa ei ole tullut hankittua kun tauoilla olisi liian voimakas talipallo efekti *.
    Mutta asiaan, noissa alushousuissa on saumat *omasta mielestäni vähän ikävästi satulassa istumista ajatellen, ovat loppujen lopuksi jääneet aika vähälle käytölle.
    Finnsvalan verkkoalusasu on mielestäni ollut parhaimmillaan kovien pakkasien liikuntaharrasteissa. Talviverkoille mennessä pitää ensin hiihtää tai kävellä kolmisen kilometriä, sitten staattisempaa puuhailua avannoilla ja sitten taas omin voimin pois. Verkkoalusasusta, merinovilla-alusasusta, mikrofleecestä, villapaidasta ja Goretex-takista saa kerroksittain koostettua toimivan asun -30 asteesta muutamaan plussa-asteeseen ja nimen omaan alimpana oleva keinokuituinen verkkopaita estää kosteuden jäämisen ihoa vasten pitkäksi aikaa.

Kesäkuumalla oikein kovasti hikoillessa tuo verkko tahtoo jonkin verran hiertää pehmeää ihoa nahkapuvun kanssa, joten ratahommissa olen käyttänyt alusasuna pääasiassa Haltin oikein ohutta Coolmax-kerrastoa. Näistä viileistä Coolmaxeista (tai muista vastaavista hellemateriaaleista) mopedikäytössä kannattaa suosia sellaista liukaspintaista materiaalivaihtoehtoa.

Ja jos ihan kaikkiin keleihin sopivaa alusasua etsii, niin tuskin löytyy tai ainakin mukavuustekijöistä pitää tinkiä aika paljon. Merinovilla on ohut ja mukava kylmässä ja Coolmax ohut ja mukava kuumassa. Siihen välille sitten on monenlaisia keinokuituvaihtoehtoja, puuvillaa ei voi oikein suositella koska on märkänä kylmä ja kuivuu hitaasti.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

RC36 > RC51
    Lainaa (Talttapää @ Helmi. 07 2011,10:44) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Helmi. 07 2011,09:46) kirjoitti

No lähinnä piikki kohdistui Goren ja muiten muovipussikankaiden ylioptimistisiin hengittävyysväittämiin. Aika olematonta toi hengittävyys ainakin omien kokemusten pohjalta ollut näissä, oli kyseessä alkuperäinen tai kopio.
    Jep, välillä tuntuu että mainoksissa noi "hengittää" paremmin kuin verkkopaita mallia turhapuro syysmyrskyssä... *

Yllättävän hyvä asuste on ollut myös dainesen wave suoja takki.
    Ilmeisesti samasta syystä kuin verkkopaita, tuo ilmatilaa vaatekerrosten väliin.

+1

Talttapään kanssa samoilla linjoilla. Pitää suhteellisen viileänä kuumalla ja vastaavasti lämpimänä viileällä.

Itse olen ainakin ollut noihin tyytyväinen.
    dYNY

"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

FEEL THE NOISE * *

* Kawasaki ZX-10R '07*
    Näihin olen ollut todella tyytyväinen. Ei hiosta ja on todella lämmin. Alku- ja loppukauden olen selvinnyt pelkällä tuolla alusasulla + goreilla. Ihan alkukaudesta (nollassa/pikkupakkanen) olen käyttänyt vielä fleeceä välikerroksena. Ja menee myös kesällä.
    Yamaha DT 125 - Suzuki GSX-F 600 - Ducati SS 900 - Kawasaki ZZR 1400 - KTM 990 SMR- CB1000r - Moto Morini Corsaro 1200 Veloce
    tekninen alusasu keväästä syksyyn. ei kuuma ja kuivuu nopeasti.

jos pelkät bokserit jalassa ajelee, niin ei oikein saapas hivele paljasta ihoa ajellessa, sen verran karhea se saappaan sisus..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
    Rukka CoolMaxia on ollut kesäkäytössä nahkojen alla. Siihen tarkoitukseen on kyllä hyvä tuote. Talvella olen joutunut käyttämään sitä ulkotöissä, kun kaikki lämpökerrastot on olleet likaisina. Kyllä se kylmälläkin parempi on kuin ei mitään, mutta ei se Devoldille pärjää. Patagonian lämpökerrasto on toinen suosikki.
    Lainaa (Egon @ Helmi. 07 2011,12:14) kirjoitti
    Näihin olen ollut todella tyytyväinen. Ei hiosta ja on todella lämmin. Alku- ja loppukauden olen selvinnyt pelkällä tuolla alusasulla + goreilla. Ihan alkukaudesta (nollassa/pikkupakkanen) olen käyttänyt vielä fleeceä välikerroksena. Ja menee myös kesällä.
    Noi vaikuttaa lupaavilta jos hakee lämmintä kevätajoihin. Mistä löysit?
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
    Mulla on samanlainen paita ja olen myös ollut todella tyytyväinen jo parin vuoden ajan ja on ollut runsaassa käytössä. Omani ostin Uudesta Seelannista, joten sieltä niitä ainakin saa * Loistavasti on kestänyt ja toi merinovilla ei haise useammaankaan peräkkäisen käyttökerran jälkeen. Tosin se ei muistaakseni ollut kaikkein edullisimmasta päästä...
    "On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
    Lainaa (Robespierre @ Helmi. 08 2011,14:38) kirjoitti
    Mulla on samanlainen paita ja olen myös ollut todella tyytyväinen jo parin vuoden ajan ja on ollut runsaassa käytössä. Omani ostin Uudesta Seelannista, joten sieltä niitä ainakin saa * Loistavasti on kestänyt ja toi merinovilla ei haise useammaankaan peräkkäisen käyttökerran jälkeen. Tosin se ei muistaakseni ollut kaikkein edullisimmasta päästä...
    Itsellä kanssa tuollainen, hankittu samasta paikasta...

Nuo Devoltin vastaavat on kanssa erittäin hyviä.
    Eikä tarvitse ihan niin kaukaa hakea...
    Devoldin Active-sarja eroaa noista sen verran, että merinon alla on kerros "teknistä" materiaalia. Itse olen sen verran herkkänahkainen että merinokin alkaa ärsyttämään paljaalla iholla

Toki Devoldilta löytyy pelkkää merinovillaakin oleva tuotesarja.

Prismoista löytyy radical sport -merkkistä hikikerrastoa/bokseria. Hinta-laatusuhde mielestäni erittäin hyvä, ei tarvi maksaa retkikauppa-/partiokauppa-/mp-lisää.
    Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
    Saatan ehkä kuvitella tietäväni missä kelissä aloittaja ei ajele jolloin voidaan ehkä pudottaa Devoldin "lämpimin" versio pois kuvioista.
    Tarkoitan tässä juuri MERINOVILLA TUOTTEITA

Itellä on kyllä Devoldin "ohut" ja "vahva" malli käytössä syksyllä oli ohut alla ja vahvempi päällä ja lämpö ulkoilmassa n.5*C eikä ongelmia tarjeta.

Sanoisin että ohut versio riittää (ehkä) ja tarvittaessa joku fleece väliasuksi.

Lämpimille ilmoille lähes jokainen "tekninen" alusasu taitaa sopia.
    Jos haluaa pikkasen prassailla niin onhan nuo MP-käyttöön tehdyt asut siistin näköisiä mutta toki hintavempiakin.

Pääasia kunhan on pitkät lahkeet ja hihat.
    Ai miksi?
    No siksi että ajoasun voi riisua ilman toisen avustusta koska iho ei nappaa kiinni siihen takinvuoreen jos on edes hippasen hionnut siellä alla....

Nimittäin viimekesänä pitkillä alusasuilla koko kesä eikä takin riisumisessa mitään ongelmaa vaikka lämmöt ulkona +-30 !!!

Se mitä muut ajattelee asusta aivan sama, kunhan asut toimii.
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

http://www.panfun.fi

"Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
    Olisiko suosituksia mielellään 1-osaisesta alusasusta nahkapuvun alle? Usein nuo 2-osaiset tuppaavat menemään ryttyyn tai asettuu huonosti selän seutuvilta (paita nousee ylös) kun jumppaa nahkapukua päälle.
    Koskaan en ole jääkiekkoa pelannut...

Tuli ensinnä mieleen nuo JÄÄKIEKKOILIJOIDEN käyttämät ns.runkkupuvut...

Millaisia lienevät?
    ST 1300abs -05,
    ex ST 1100 -97

http://www.panfun.fi

"Voihan se köyhästä tuntua kalliilta"
    Aika houkuttelevat hinnat ebayssa coolmax-kuteista(rukkaan/suomen hintoihin verratuna): klix
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa (jyk4 @ Helmi. 09 2011,20:24) kirjoitti
    Aika houkuttelevat hinnat ebayssa coolmax-kuteista(rukkaan/suomen hintoihin verratuna): klix
    Tohon hintaan saa ostettua Suomestakin. Ite ostin Sportiasta. Maksoi muistaakseni housut + paita 19,90-29,90€
    Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
    Ainakin viime kesän 30 asteen helteessä olo parani kummasti kun ajoasun alle veti ohuen teknisen kerraston. Vähän urpoksi sitä kyllä itsensä tunsi vetäessään pitkiä kalsareita jalkaan.

Noi poisti aika tehokkaasti sen hien ihon pinnasta, eikä ollut semmoinen uitettu koira -olo kaupunkikurvailunkaan jälkeen.

Muut varusteet oli Lindstrands Lizard ilman kalvoa (ventilaatiot reisissä) sekä nahkarotsi ja selkäsuoja. Oikeastaan ainoa märkä paikka oli toi selkäsuojan alle jäänyt osa, muuten pysy kuivana.
    Speed Triple
    Joo siis jääkiekko osastolle vaan ja sieltä vaikka estonin hikipuku messiin!! tosin sillä ei extreme keleissä pärjää mutta hyvin siirtää kosteuden pois iholta joten aina kuiva tunnelma
    niitäkin on ohuempia ja paksumpia. Easton on paksummasta päästä.
    muutaman asteen keleissä sitten vaan hikipuvun päälle lisää vaatteita niin hyvin toimii..
    Mun tube kanava:
    SSA Motors Finland

Instagram:
    ssamotorsfinland
  30.  
    Lainaa (Pandemia @ Helmi. 09 2011,20:18) kirjoitti
    Koskaan en ole jääkiekkoa pelannut...

Tuli ensinnä mieleen nuo JÄÄKIEKKOILIJOIDEN käyttämät ns.runkkupuvut...

Millaisia lienevät?
    Erillinen paita ja housut joista osa pelaajista leikkaa lahkeet lyhyemmäksi,ja usko tai älä,ne ovat puuvillaa.Näitä keinokuituluukkuhaalareita käyttää vain ehkä yksi kymmenestä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen