Yamaha FZ6 -04. ohjekirja ei kerro mittään nesteen laadusta. Amerikkalainen huoltomanuaali sanoo että etyleeni-glykolia. onkohan sama euroopan pyörissä? Epäilys heräsi kun etyleeni pitäisi käsitykseni mukaan olla sinistä, mutta pyörässä neste on enemmänkin vihreää joka viittaisi propyleeni-glykolin suuntaan. Noita kahta ei kai pitäisi sekoittaa keskenään !?! Tuli jo ostettua sinistä ( mono ) etyleeni-glykolia pari litraa ( Motul Inulgel expert ). Etiketissä luki englanniksi että käy kaikkien nesteiden kanssa sekaisin, mutta netistä suomenkielisillä sivuilla luki: sekoituskelpoinen kaikkien etyleeni-nesteiden kanssa. EI ole Helppoa ! KOKEMUKSIA / VINKKEJÄ / OIKEAA TIETOA![]()
nsvt
Miksi et valuta vanhoja pois ja huuhtele järjestelmää?
Sen jälkeen voit itse valita laitatko vihreää/sinistä vai punaista?
1300cc Suzuki
Oujee.. MP-jäähdytinnestettä hintaan 15€/l..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Noo älä ny.. 7,90e litra motuli esim motonetissä.(Elmeri H. @ Loka. 27 2010,19:59) kirjoitti
Käy toi autoonkin jos et tienny![]()
1300cc Suzuki
Se on valmista kamaa, eli siinä on todnäk. 70% raanavettä...(Roadkill @ Loka. 28 2010,10:20) kirjoitti
viereisen 3l zeropurkin saa todnäk. samaan hintaan ja se on jäykkää, eli samalla mixillä kohtalaisen paljolti edukkaampaa..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Onhan se totta.(Elmeri H. @ Loka. 28 2010,11:10) kirjoitti
Laskin vaan kun 3v välein joutuu vaihtaan niin 24e jäähdytysnesteestä ei ole paha kun ite osaa vaihtaa ja ei tarvi sit alkaa lutraileen akkuvesien kanssa ja sekotussuhteita miettiin.
Ei tarvinnu kortin credit puolta höylätä ja merkkihuolloissahan ne laittaa tottakai vihreetä zeroa![]()
1300cc Suzuki
Täh, lutrailla akkuvesien kanssa?(Roadkill @ Loka. 28 2010,11:24) kirjoitti
No kait tästäkin yhestä hiton jäähytysnesteestä saadaan tällä foorumilla v*ttu kunnon rakettitiedettä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Huoh, mä vastasin vaan viestin aloittajalle miten on helpoin tehä ettei tarvi miettiä noitten värien kanssa ja ny saatiin willikkikin jo tänne hermojaan menettään, helmee(willik @ Loka. 28 2010,11:32) kirjoitti
Kuka tästä ny rakettitiedettä teki sun mielestäs? Saahan sinne sekaan vaikka lantrata omaa kustaan jos haluaa halvimmalla päästä.
1300cc Suzuki
Loistava idea - voisikohan tälleen muuten säästää pennin....?!?!?(Roadkill @ Loka. 28 2010,11:44) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos kovin epäilyttää, niin esim Motonetista saa Valvoline MaxLife jäähdytysnestettä, jota voi Valvolinen mukaan läträtä minkä tahansa muun jäähdytysnesteen sekaan.
edit: siis tuo Maxlife
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sama säätäminen täällä joka nesteen kanssa
Ensinnäkin, sillä värillä ja glykolin laadulla ei ole MITÄÄN tekemistä toistensa kanssa. Toiseksi, kattokaa ohjekirjasta mitä siellä sanotaan jäähdytysnesteestä. Kolmanneksi, huuhdelkaa se systeemi ensin. Sitten 50/50 seos sopivaa jäähdytysnestettä ja akkuvettä tai sitä valmista. Ei voi olla kovin vaikeaa eikä kallista.
Itte laitan punaista, silikaattivapaata Zero Long-Life nestettä ("volkkarineste").
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
+1+1+1+1 Hanavettä tietenkin tai rännivettä.(polip @ Loka. 28 2010,16:14) kirjoitti
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Aina sama rutina tästä asiasta. Kaikki valmistajat suosittaa akkuvettä koska se on puhdasta eikä johda sähköä. Maksaa pari euroa. Jos viittii ne nesteet vaihtaa niin miksei sitten kunnolla? Kyllä sinne vaan kuuluu laittaa akkuvettä.(polip @ Loka. 28 2010,16:14) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Se mikä kelpaa juotavaksi ja on kuulema maailman parasta laatuaan(Utah @ Loka. 28 2010,17:06) kirjoitti
saa kyllä kelvata minun pyörällekin.
Johtaa sähköä.Tarkenna sen seuraamukset.Meneekö jäähdytin ja paisuntasäiliö oikosulkuun?Jäähdytys järjestelmä on niitä harvoja
järjestelmiä,missä minulla ei ole missään omistamassani pyörässä
ollut vikoja. Ja kaikki tämä putkivedellä.No uutena ovat nesteet olleet
tehtaan jäljiltä mitä lie.
Ihan sama. Jos et ymmärrä tai usko niin tee mitä tykkäät...(polip @ Loka. 28 2010,17:48) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Ne määrät haitallisia aineita valtaosassa suomalaista vesijohtovettä, on niin marginaalinen seikka että sillä ei ole tuon taivaallisen merkitystä..(polip @ Loka. 28 2010,17:48) kirjoitti
Jos käytettäisiin pelkkää vettä, silloin tilanne voisi olla toinen. Mutta veteen sekoitettu "pakkasneste" hoitaa homman korroosiosuojan suhteen, oli siellä sitten mitä vettä tahansa..
Ei sillä, jos tislattua vettä on kädenulottuvilla tarpeen tullen, sitä laittaisin tietenkin.. mutta nesteet eivät jää vaihtamatta, jos sillä hetkellä sitä ei ole saatavilla.. erikseen en lähde ostamaan..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Eihän pönikkä akkuvettä maksa paljon mitään vaikka Motonetissä, ei tuossa nyt tartte säästellä. Juuri sähkönjohtavuus lienee syy tuon käyttöön, ei synny minkäänlaisia sähköpareja eri metallien välille. Itse kun laitan sitä punaista Volkkarin Long-life -nestettä vielä sekaan, niin eipä tartte vaihtaa nesteitä ihan vähään aikaan. Autoissa vaihtoväli on Suomessa viisi vuotta ehkä moottorinlämmittimen takia, muualla neste taitaa oikeestikin olla liki "ikuista".
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Taitaa sähköä suurempi ja todellisempi ongelma olla kaiken maailman mineraalit, varsinkin kun niitä jossain päin maailmaa on tavan hanavedessä hieman suomea enemmän...
Ja eihän tuo akkuvesi enää mitään puhdasta ole kun siihen kaadetaan puolet jäähdytysnestettä joukkoon.
Valmistajalle huomattavasti helpompaa ja yksiselitteisempää kertoa että tislattua vettä systeemiin kuin alkaa erittelemään että jotta minkälainen hanavesi aiheuttaa minkäkinlaisia kikkareita ja kokkareita systeemiin, sitten joskus tai aikaisemmin, jos lainkaan.
Joku kattilamestari varmaan osaisi kertoa tarkemmin...?
Mitä ihmeellisimmistä puroista ja lätäköistä on tullut kotarin syyläriin ammennettua lisävettä, pikkukiviä ja sammakonkutua vältellen tietenkin, eikä mitään dramaattista ole vielä koneelle tapahtunut.
Tosin se onneton litra nestettä tulee muutenkin vaihdettua vuoden parin välein...![]()
Morjensta porukalle.
Elikkä sininen ja vihreä neste on keskenään sekoitettavaa, punainen taas erikseen. Ei ihan tarkkaa muista mutta liittyy jokatapauksessa nesteiden korroosionesto aineisiin. Punaisessa on juurikin jonkinnäköistä silikonipohjaista ainetta joka estää sekoittumasta toisiin, siksi tehty noin simppelisti tämä asia.
Pääsyy miksi vaihdetaan on juurikin se, että nuo korroosionesto aineet haihtuvat nesteestä. Kyllä jäähdyttää senkin jälkeen mutta pikkuhiljaa kerääntyy paskaa järjestelmään.
Paras pakkasenkestävyys = 50/50
Paras jäähdytys = 28/72 (28%nestettä)
Oman käsityksen mukaan tuo akkuveden käyttö nesteen seassa ei ole välttämätöntä ns. maalla kulkevissa kulkuneuvoissa. Veneissä vaikutus sitten suurempi.
Uskoo ken tahtoo mutta oman oppini korjaamoilla/ koulussa saanut tällä tavoin enkä niistä lähde sen enempää jankkaamaan. Tuntuu tääkin aihe menevän taas iänkuiseksi foorumitaisteluksi....![]()
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Juu, ja tuo punainen volkkarineste tulee hanakasti vanhoista, sille soveltumattomista kannentiivisteistä läpi. Tämän takia lisättiin VAG:n huolto-ohjeisiin moottorin sarjanumero ja valmistusvuosi, mistä lähin saa punaista käyttää merkin koneissa.
Varauksella laittaisin pyörään moista.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Tätä on tullut käytettyä jo useampi vuosi tislatun veden kera.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tiedän yhden tapauksen, jossa isäntä kaato Volkkarin jäändytysjärjestelmään moottorisahabensaa. Huollossa sitten ihmeteltiin jäähdytinnesteen hajua.
Toinen kaateli taas pissapoikaan Lasolipurkista löpöä. Piti säästää ja rohmuta työmaalta lasinpesunesteet. Ei tiennyt, että toinen kaveri piti löpöä lasolipurkissa. Saipahan Saabin tuulilasiin kauniin sateenkaariväripinnoitteen.
Tottakai aina käytetään hifinesteitä. Eli parhaita jäähdytinnesteitä ja akkuvettä. Ne on erikseen ne tuulipukukaverit Telvakkipönttöineen.![]()
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8