Pyöränä on FZ6 ABS-jarruilla ja olisi tarkoitus vaihtaa jarrunesteet. Tarviiko ABSien kanssa huomioida mitään ylimääräistä vrt. absittoman jarrujärjestelmän nesteiden vaihto vai vaihdetaanko samaan malliin? Sehän on toki selvää, että tarkistetaan, että neste on sopiva systeemiin.
ex Kawasaki Z1000SX -14
ex Yamaha FZ6SA -06
A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
Yamahassa voi olla noin. Joissain muissa pyörissä pitää tietää mitä tekee (ja miten).
Kommentti vain siksi, että kysymys esitettiin aika yleisellä tasolla ja ilman merkkikohtaista täsmennystä.
<p>2002-2014</p>
Imuvaihtajalla näpsä homma. Suosittelen.
Tarpeeksi voimaa murskata kiviä, tarpeeksi herkkyyttä murskata perhosia.
VFR750F-> XT600-> GS640LC4-> ZZR1100 ja CR250R
Mulla vaihtui acessa aika näppärästi kun laitoin letkun ilmausnippaan ja aukasin sen.alkaa valumaan itsestään ja sit vaan lisäilin säiliöön sitä mukaan ku tyhjenee.jarruneste on niin halpaa et otin reilun säiliöllisen per satula pois ja sit vaan ilmausruuvit kiinni.säästyy ilmaamiselta
YZF1000R
Jamahasta mitään tiedä, mutta suosittelen tekemään tuon niin, että ilmaa ei pääse järjestelmään... Voipi säästyä korjaamo käynniltä..![]()
Vaihtometodina on tarkoitus käyttää seuraavaa, jottei ilmaa pääse järjestelmään: puristus kahvasta, ilmausruuvin avaus, nestettä tulee, ilmausruuvi kiinni, kahvan löysäys, uusi puristus kahvasta, ilmausruuvin avaus, nestettä tulee, ilmausruuvi kiinni, jne. Jarrunestesäiliössä koko ajan riittävästi jarrunestettä.
Kysymyksen pointtina oli se, että pitääkö ABS-pumpun läsnäolo huomioida jotenkin, mutta ilmeisesti se sitten ainakin tällaisessa tehostamattomassa järjestelmässä, jossa etu- ja takajarrupiirit ovat erillisiä, on bypass-moodissa normaalitilassa.
C-A-D, saa tarkentaa merkkikohtaisilla tiedoillakin, saattaapa joku muun merkkisen absillisen pyörän omistajakin viisastua tässä samalla. Mielestäni kysymyksen asettelussa (ei tosin otsikossa) oli kuitenkin pyörän malli mainittuna. Ajattelinpa vaan, että jospa eri pyörien lukkintumattomat järjestelmät olisivat pääasiallisesti melko samanlaisia, kaikkeenhan löytyy sitten kummallisia poikkeuksia.
ex Kawasaki Z1000SX -14
ex Yamaha FZ6SA -06
A-AND-B-CZ-DK-E-ENG-EST-FIN-F-D-I-LV-LT-L-PL-N-S-SCO
Ne kummalliset poikkeukset ovat kaiketi ja lähinnä Bemun servo-absit. Niitä kun asiaa tuntematon menee ronkkimaan, niin kuulemani mukaan ilman puolen päivän korjaamoreissua ei selviä(Jarsu @ Loka. 20 2010,21:32) kirjoitti
![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Minä laittaisin vielä ilmausnipaan letkunpätkän ja letkunpää nesteeseen, jos sattuisi joku rytmihäiriö pumpaamisessa niin ei menisi nipasta ilmaa järjestelmään.(Jarsu @ Loka. 20 2010,21:32) kirjoitti
Riittää, että osaa laskea yhdeksään. Nimittäin löytyy 9 ilmauspistettä.(J@ck @ Loka. 20 2010,21:42) kirjoitti
![]()
^Mutta kun sekään ei ihan riitä. Nesteet tarttee puimurissa osata laittaa oikeaan paikkaan ja se ei ole se kaikkein ilmeisin, eli näkyvissä oleva jarrunestesäiliö. Ja siitä oikeastakin paikasta se kusee ne aika vauhtia pois kun servo pumppaa nesteet pellolle.
Emännän Hondassa on "tavallinen" ABS-järjestelmä, jossa jarrunesteen vaihto ja ilmaus tapahtuu ihan samalla tavalla kuin tavallisilla, lukkiutuvilla jarruilla varustetuissa mopoissa. Nestettä menee vähän enemmän.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Mitähän nestettä sitten voi käyttää. Kuulin tässä voimakkaan mielipiteen, että vain Dot4 on toimiva. Dot 5.1 tuhoaa tiivisteet männissä parissa vuodessa.
"esson baarin tietolaarista"
Niin, tarvitaanhan siinä vielä sisälukutaitoa, että osaa homman tehdä - ja itse asiassa yhtä erikoistyökalua (jonka voi itse tehdä). *(Geeäsäxähvä @ Loka. 22 2010,00:11) kirjoitti
Toisin sanoen on niitä yksinkertaisempiakin tapoja muissa pyörissä, muttei se bemarissa mikään kynnyskysymys ole tee se itse -miehelle
Tuolla olis servo miehille jonkin sortin oheistusta..
http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=261.0
Jarrunestesäiliön kannesta tuo tieto löytyy.(panman @ Loka. 22 2010,10:14) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Joo, ei toki ja siksi aion tehdä sen(kin) itse, kunhan ajokausi ihan oikeasti ja lopuulisesti päättyy.(Nomad @ Loka. 22 2010,10:26) kirjoitti
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Dot 5 on se epäyhteensopiva dot 4 ja dot 5.1 nesteiden kanssa.(panman @ Loka. 22 2010,10:14) kirjoitti
Sekä tiivisteiden kanssa jotka on tarkoitettu 4 tai 5.1 tyypin nesteille.
Suoranainen loistoidea tuo 5.1 nimeäminen, olisivat tehneet suoraan dot 6 nesteen tuosta.
Nesteistä...
Näin on. Suurin ero DOT4 ja 5.1 välillä on viskositeetti pakkasella, 5.1 on säilyy ohuempana ja siksi toimii siellä ABS:n venttiileissä paremmin. Koskee lähinnä autoja. On sillä myös vähän korkeampi kiehumispistekin. Sitä olen itte laittanut sekä autoihin että pyöriin, yleensä ihan jotain Korrekia. Rata-ajajat voi laittaa näitä korkean kiehumispisteen kisanesteitä, esim. Motul RBF600 (DOT4).(Seikkailu_R @ Loka. 22 2010,13:01) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Eikös se ollut niin, että DOT 5-neste tuhoaa tiivisteet sellaisesta järjestelmästä, joka ei ole sille tarkoitettu? Vai oliko toisinpäin, jos systeemi on tarkoitettu DOT 5:lle, muut nesteet tuhoaa sen?
- Ismo Alanko
Suuri ero on myös siinä, että glykolipohjaisina DOT 3/4/5.1 imevät vettä itseensä. Kun taasen 5.0 silikonipohjaisena ei ime vettä itseensä, mutta pienen määrän ilmaa kylläkin.(Utah @ Loka. 22 2010,13:23) kirjoitti
Eli ajan myötä noiden käytökset on hieman erilaisia.
Mutu:
Silikonilitkun viskositeetti kaiken kaikkiaan pysyy tasaisempana lämpötilan vaihtelun takia, jolloin myöskin jarrutustuntuma pysyy samana. Siitä syystä suosittua(?) joidenkin (auto?)kisakuskien keskuudessa(?). Mutu mutu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ongelma on se, että dot-5 ainoana tyyppinä on silikonipohjainen neste ja sen sekoittaminen glyseroli(?)-pohjaisiin muihin tyyppeihin, saa aikaan seoksen joka sulattaa tiettyjä tiivistemateriaaleja, eikä edes sekoitu kunnolla..(Geeäsäxähvä @ Loka. 22 2010,13:48) kirjoitti
Näin olen ymmärtänyt asian..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Tuolta infoa ko asiasta:(Elmeri H. @ Loka. 22 2010,14:05) kirjoitti
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....runeste
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo, sitä silikoni-DOT5:sta ei pitäsi sotkea koko tähän keskusteluun... se sopii vain joihinkin Harrikoihin ja joihinkin uudempiin amerikkalaisiin autoihin, ei niihin joissa vaatimus on DOT4 eli melkeinpä kaikki euro/japsivehkeet. Jenkkien militääripuoleltahan toi silikonineste on lähtöisin.(Elmeri H. @ Loka. 22 2010,14:05) kirjoitti
Todellakin älyvapaasti valittu nimi tuolle 5.1 nesteelle! Se pitäisi tietysti olla 4.1 tai 4+ tai 6 tai mitä vaan paitsi 5.1.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Juu, nyt ihmettelen kovasti kuulemaani väittämää, että juuri 5.1 on kaiken pahan alku ja juuri. Jos vaikka erehtyy Dot 5.1:stä sotkemanaa Dot 4 nesteen kanssa niin tuho on varma. Tämä Dot 5.1 tuhoaa vuodessa tiivisteet jne. (Tiedän, että Dot 5.0 nestettä ei pidä sotkea muiden kanssa) Toki nämä essonbaari jutut tiedän, mutta kaveri joka tätä kertoi on "luotettavan" oloinen.
Omassa mopossa on nyt ollut 5.1 nesteet reilun vuoden ja mitään häikkää ei ole tullut (vaihto dot 4:sta)
Sen Bemarin ABS integraalin nesteet ( jossa on ne yhdeksän ilmausnippaa ) saa hyvin vaihdettua tuon ohjeen mukaan.
BMW Integraali ABS jarrut
joka tuolla tahvon viestissä jo olikin.
Eikä siihen tarvita jotain erikoissuppiloa. Ihan tavallinen käy hyvin.
BMW ABS II jarrujen nesteen vaihto käy helposti niin kuin ennen vanhaan. Ylhäältä nesteet sisään ja pyörien ilmausnipoista ulos.
ABS yksikköön ei tarvitse koskea.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka