Pihinä miehenä myin toisen rampin heti eteenpäin seuraavalla ratapäivällä.(scuuba @ Helmi. 15 2011,15:41) kirjoitti
Moottorin voimalla pyörä kyytiin ja itse hyppii kärryyn ja alas siinä vieressä. Kun sinäkään et ole mikään maahisen kokoinen, niin ei pitäisi tuottaa ongelmia. Kyytiin ajamista en suosittele. itse kokeilin sitä kerran: Liian hidas vauhti rampilla aiheutti epästabiilia ajoa-> lisää kaasua jottei tipu kyydistä ja jarrutusmatka rampilta telineeseen oli aika lyhyt. Luojan kiitos peräkärryn lokasuoja oli sen verran tukevaa tekoa, että kesti miehen ja pyörän reippaan nojaamisen.![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Eli se olis sit tämä:(Juutana @ Helmi. 15 2011,16:25) kirjoitti
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=80-8823
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Minä ostin näitä: Ramppi(Bobo @ Helmi. 15 2011,16:42) kirjoitti
nuo lähinnä siitä syystä, ettei katteet ota kiinni peräkärryn kulmaan kun tuuppaa kyytiin. Noissa on tuo kärryn pää hieman kaartuva, jolloin kohtaamiskulma kärryn lattian kanssa ei ole jyrkkä ja takarengas nousee korkeammalle nopeammin kuin suoralla rampilla. Olivat parina ostettuna myös halvempi ratkaisu kun muut rampit myytiin kappaleittain.
Huonona puolena oli, että ne joutui itse kokoamaan pellinpalasista ja pulteista ja muttereista. Myös painoa on jonkin verran enemmän kuin alumiinirampilla. Niitä kasatessa epäilin, että noinko näistä lirpakkeista ikinä voi saada mitään tukevaa aikaiseksi, mutta hyvin on kestänyt myös yli 300kg "koeponnistuksen".
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Mulla on tuon Juutanan rampin kaksoisveli ja kasauksen nakitin 7v pojalle, joka vankalla Lego-kokemuksella kasasi rampin, eli ei mikään ylivoimainen homma pitäisi olla(Juutana @ Helmi. 15 2011,16:52) kirjoitti
Speciaalina tein rampin yläpäähan koukut ja lenkit kärryyn, niin eipähän tarvitse pelätä, että luiskahtaa alta pois.
50cc -> 50cc -> 500cc -> 750cc -> 1200cc -> 900cc -> 600cc ->
Hyvä harrastus pitää pois kaduilta...
Tuota ensin ehdotin, mutta Scuuba epäili tikapuumallin toimivuutta...mutta ilmeisesti sit turhaan.(Juutana @ Helmi. 15 2011,16:52) kirjoitti
Kuka ostais tuon toisen kappaleen, tulis vain 60 euroo lätty hinnaks?![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Toimii toimii, itelläki yks tikapuumalli, mut aattelin vaan josko haluaa toista käyttää kävelyyn, niin umpimalli parempi.(Bobo @ Helmi. 15 2011,17:20) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko kokemuksia 140cm leveistä (itsellä Muuli Pro 850K kiikarissa) ja siihen sopivista kuomuista kun olisi tarkoitus saada mahtumaan kaksi prätkää samalla kertaa kyytiin?
Yleisesti vaatimuksena olisi:
-Upposinkitty
-Alhainen omamassa (vetoauton kilot (670kg) menee tarkoille 2 prätkän kanssa)
-Kuomu
-2 Prätkän kuljetus yhtä aikaa
Aiemmista kirjoitteluista tulkitsin, että esimerkiksi 150 x 300 kärryyn Gansi -kuomulla mahtuu kaksi pyörää ja tarvikkeet hyvin, mutta kohdalle sattui varsin mukava tarjous tuosta 140*304 sisämittaisesta Muulista. Ajatuksena (pitää vielä soitella valmistajalle) olisi sovittaa siihen sopiva, esim. Gansi -kuomu kun nuo Jaxalin kuomut ovat prätkän kuljetukseen ymmärtääkseni epäkäytännöllisen muotoisia.
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Kuulostaa ihan "vitutusta halvalla" -diililtä... *(Robespierre @ Elo. 19 2011,16:03) kirjoitti
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mä ostin Puuilosta tollasen 69,90 € maksavan rampin ja nyt noin kymmenen kuljetuskerran perusteella ei ole pahaa sanottavaa. Ramppi on yllättävänkin tukeva, kevyt ja menee taitettuna heittämällä farmariauton takakonttiin.(scuuba @ Helmi. 15 2011,17:39) kirjoitti
Ajoramppi 69,90€
k1300s
Tätä mäkin vähän pelkään(scuuba @ Elo. 19 2011,16:21) kirjoitti
Poikkeus vahvistaisi säännön eli jos jollain olisi tuollainen setti niin sit sitä uskaltaisi itsekin sellaisen hommata, mut pitänee ilmeisesti hommata tollanen 150x300 kokoinen Majava -kärry.
Bauhausistahan noita Majavia saisi, mut epäilyttää vähän sen mukana tulevan kuomun korkeus kun kuomulla on korkeutta vain 95cm, vaikka se ihan hyvän mallinen onkin. Pitänee ilmeisesti tilata kuomu muualta erikseen.
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Itellä on Muuli Jaxalin kuomulla. Lisälaitojen kanssa 2 mopoa menee. Ilman ei.
Hmm... Lisälaidat lisää painoa, hintaa ja epäkäytännöllisyyttä, joten helpoimmaksi yhtälöksi taitaa kuitenkin jäädä tuo 150x300 kärry. Kiitti tiedosta kuitenkin!(998sFE @ Elo. 19 2011,20:53) kirjoitti
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Edellisen kärryni ostin suoraan tehtaalta, 150x300 HT-Truck. Tästä aikaa 7v mutta olen siinä uskossa että saattaa saada vieläkin. Kelpo kärry, möin kaverille ja käytössä koko ajan sekin.
farmia on käyttänyt yli 10 vuotta kaikkeen kuljetukseen laidasta laitaan, pyöriä satoja kertoja, mönkijöitä, romua, kiviä ja hiekkaa. ja toimii ja on tukeva. korkeat laidat ja lehtijouset ja iskarit ja umpineliötä aisat, eikä mitään pokattua romurautaa.
ja seuraava jos tarvii ostaa on varmasti farm.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Alkaa olla kausi takana tuota Respon kiskomista ja eipä ole tarvinnut katua että tuli tuollainen peruskuomun sijaan hommattua.
Itsellä ei ole omaa tallia joten tuo toimii kesäajan samalla säilytyspaikkana.
Laillisissa nopeuksissa (ja + 20 kmh) eleetön vetää. Kuormaus tosin painopisteiden osalta onnistunut. Tiivis pakettihan tuo on pakattuna mutta (lähes) kaikki tuohon mahtuu kuten alla olevista kuvista näkyy. Lisätilan osalta tarve olisi lähinnä saada varakatteet etc vielä mahtumaan mukaan. Kärrin etuosaan aisan päälle olisi mahdollista askarrella erillinen etukuomu johon nuo mahtuisi.
Kuva 1 ja kuva 2.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Mulla on ollut käytössä 140 leveä Muuli 1400 Juncar kuomulla. Kärriin menee kaksi kyykkypyörää sovittelemalla, lähinnä peilit ja vilkut (jos sellaiset on) on se mikä eniten rajoittaa juurikin tuon kuomun *kaarevuuden vuoksi.(Robespierre @ Elo. 19 2011,20:05) kirjoitti
Tietty jos on aina samat pyörät kyydissä, niin oikeat paikat pyörille tarvii etsiä vain kerran...
<br />
Mites 1-akselisen jarrut pelaa pitemmän päälle, tarviiko huoltaa vai meneekö muutoin jumiin ja laahaa ?
Talvella voisi olla myös käyttöä kärrylle ja silloin painavammalla lastilla (~400kg) jarrullinen lienee turvallisempi.
Hypermotard
Vuosi sitten tilasin HT-Truckilta jarruttoman koppikärryn, 300 x 170, korkeus taitaa olla 150cm. Omamassa on noin 370kg joten vajaat 400kg voi laittaa luvallisesti kyytiin. Rakenne kyllä kestäisi enemmänkin.
Takalaita on saranoitu alareunasta ja toimii täysleveänä ajoramppina, eipä tule töppäyksiä irtosiltojen janssa. Pohjaan pulttasin pari motonetin etupyörätelinettä, toisen etureunaan ja toisen noin 70 cm taaemmas. Tällöin stongat ja mahdolliset laukut eivät osu samalle kohtaa. Lattiaan pari lisäsilmukkaa sopiviin kohtiin. Sisälle mahtuu pyörien lisäksi ajokampetta, pa-kanisteria sun muuta.
Sitomista helpottaa toi etupyöräteline kun pyörä jää valmiiksi pystysuoraan. Tiukimmin pyörä näyttää istuvan paikalleen kun sidontaliinat kiristää lähes pystysuoraan (noin 15 astetta).
Kyytiin mahtuu pari pyörää hyvin, mielestäni toi 170 cm sisäleveys tulee tarpeeseen. Koko kärryn leveys asettuu sopivasti niin että kyljet näkyy vetoauton peileistä mikä helpottaa peruutuksia. Koppi lisää kulutusta vajaat 2 litraa sataselle.
Jarrullinen kärry olisi ollut huomattavasti kalliimpi, lisäksi sen omapaino on suurempi, eikä huvita käydä viemässä rahaa katsastuskonttorille vähän väliä. Onneksi vetoauto sallii täydet 750kg jarruttomalle.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itse pitäis nyt tässä pikapuoliin vetää uudetä sähköt omaan kärryyn, kun jäi vahingossa muutamia piuhoja käteen syksyllä kun tuli pieni ajatteluvirhe... Samalla kun sen riisuu niin tarkoitus jos jostakin sais lainaan hitsausvehkeet niin hitsata pohjaan kiinni pari lisää kuormansidontalenkkiä. Ja laittaa takalaidan alle hakanen johon väsätä ramppi jonka saa menemään sitten vaikka omalle paikalleen kärrin pohjaan. Tms. Jos jollakin on ideoita miten tätä lähtee toteuttamaan/visioimaan enemmän niin saa vinkata. Yks-aksilainen jarruton tilpehööri siis on...
Vähän mietin jos sitä leventäin joku 18-22cm mutten oikeen tiedä miten se käytännössä toimisi kun runkopalkit loppuu ns kesken, mutta siis laidat on renkaiden sisäpuoellla, joten laillisesti sen saisi varmaan levennettyä ainakin niin että pyöränkaaret on laitojen sisäpuolella...
Auto salli täydet järruttoman kärryn speksit, samoinkun jarrullisen, ja ajokortti sallisi nyt vaikka täysperävaunun vetämisen joten ei sen puoleen ole, eikä tule ongelmia.
Drive fast, die young. We live only once - Live it to 110%
Et sä 400 kilon kuormalle vielä jarrullista tarvitse.
Muistathan että jarrullinen on aina kalliimpi, painavampi, vikaherkempi (jarrut aina jumissa), ja vaatii katsastukset ja talvella talvirenkaat.
Toki jos on tilanne sellainen esim että autollasi saa vetää jarrutonta kokonaispainoltaan 500 kiloa ja jarrullista vaikkapa 1.500 kiloa niin silloin ehkä... Silti miettisin...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Juu ongelma on tosiaan siinä, että siihen kuomulliseen kesämopo kärryyn pitäisi talvella saada 2 kelkkaa (a' 220kg) mahtumaan. Kelkkojen takia tulee kokovaatimus, eli 180cm x 350cm. Autolla voisi vetää jarrutonta 750kg. Muuli 1800L osuu ainoastaan noihin vaatimuksiin (kantavuus 480kg), mutta mietityttää sitten sen talvikäytön turvallisuus jarruttomana. Kesällähän tuossa ei olisi mitään ongelmaa ja yksi mopo siinä kyllä kulkisi hyvin. Jarrullisen kärryn jarrut kyllä joutuu talvella suolakylpyyn ja arvelluttaa niiden toimivuus (jumit)....
Hypermotard
^Olethan tsekannut että autollasi saa vetää 750kiloa jarrutonta?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Voi olla vaikea löytää 180cm x 350cm koppikärryä 480kg kantavuudella, tai sitten se pitää teettää tilaustyönä. Eikä materiaaleiksi kelpaa enää perusrauta ja vaneri, hinta nousee rankasti.
Jarrutonta ei kannata ottaa telikärrynä, vaikka se onkin isolla kuormalla parempi vedettävä. Kantavuus jää pienemmäksi ja on hankalampi työnnellä käsipelissä. Sama koskee tietysti jarrullistakin.
Lisäksi siitä tulee riesa kaksista renkaista (tai sitten pitää käyttää kitkoja vetoautossakin).
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuollaisella jarruttomalla ja yksiakselisella Respolla kiskottiin viimekesä kahta mopoa ja viikonlopun ratavermeitä. Painoraja ylittyy aavistuksen mutta vedettävyys on ollut huippuluokkaa. Ja jos kaikki menee niinkuin pienen pojan haaveena on, tuo voisi olla myynnissä alkukesän aikana...
Viimeksi muokannut: GuessWho; 11.04.2013 klo 12:00.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Päädyin tilaamaan sitten Respon 180 x 350 kärryn 1m kuomulla 1-akselisena ja jarruton (ei mene ainakaan jarrut jumiin, kun ei olee). Harvoja kärryjä missä on kunnolliset kiinnityspisteet pultattuna suoraan pohjaan eikä popparilla peltilaitaan (kuten Muuli). Pitäisi pysyä sekä mopo että kelkat kiinni. Upposinkitty myöskin, niin pitäisi kestää talvikäyttöä paremmin.
Vinkkejä helppoon mopon kiinnitykseen kaivataan, tällainenkö kärryn etupäähän ?
807510.jpg
ja CargoBuckle:lla neljästä? kulmasta kiinni ?
ez-carrier-10.jpg
Hypermotard
2490€ kuomun kanssa. Ja kun tarve on saada myös kaksi täyspitkää kelkkaa mahtumaan, niin siksi koko vaatimus 180 x 350, yksi mopo olisi mahtunut pienempäänkin.
Okei, eli sitten pitää tuollainenkin hankkia. Entäs noi automaattiliinat, eli montas tarvii olla, että kiinni pysyy ?
En tosiaan ole mikään kuormansidonnan ammattilainen, mutta oppia voisi muutenkin kuin kantapään kautta...
Hypermotard