Niin kai mutta siihen saa vaihtaa renkaita monesti ja ketjut tulee samalla säädettyä...(marko.fzs @ Elo. 27 2010,22:51) kirjoitti
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
täytyy ens kerralla kokeilla rasvata ketjut myös sieltä sisäpuolelta... kiitoksia vinkeistä
Nykyketjuille on tärkeämpää puhdistus kuin rasvaus, näin olen itse huomannut.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Puhdistus tosi tärkeää (kerran kuussa, vaihtelee paljon missä ajelee..), ja rasvaus vielä tärkeämpää ja max rasvausväli on 500 km, ite rasvaan hiukan joka tankkauksen yhteydessä ( n. 300 km).
Näin laatu ketjut kestää sen n 30 T km.
KTM - Ready To Go
pikku määrä öljyä(mitä tahansa) riittää, kun nostaa takapään pukille, pyörä käyntiin, ykkönen silmään ja sieltä ketjun sisäkehältä molemmille sivuille tiputtelee öljyä. Ei mene hommaan kuin 20s. Sormia tai tippakannun nokkaa ei kannata jättää takarattaan ja ketjun väliin.
No enpä tiedä tuosta. Itse rasvailen ja putsailen miten sattuu (taidan putsata korkeintain kax kertaa kesässä, ja rasvata noin 1000-1500km välein), mut on toi halpis (joku ihme tsekkiketju) ketju/rataspaketti kestäny jo yli 30tmk.(Grädde-Racing @ Elo. 27 2010,23:41) kirjoitti
Tälle kaudelle ajeltuna n. 16000km.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Joskus kun mulla oli ketjuvetopyörä niin vahvistetut ketjut oli se mitä käytettiin, O-renkaalliset tuli kyl mut aluksi niihin suhtauduttiin epäileväisesti. Likitulevaisuudessa talouteen tulee ilmeisesti vitjavetoinenkin kulkine niin tällainen kysymys:
Sietääkö nuo rengastetut ketjut perinteisen ketjuhuollon, eli huolellinen pesu jonka jälkeen ketjut(siis irrallaan) astiaan jossa paksua öljyä/rasvaa jota lämmitetään jonnekkin 50-60°C lämpöön että ohenee ja annetaan ketjujen seistä siellä esms yön yli ja sitten pyyhitään liiat pois. Näin talvihuollettiin ketjuja vielä '80-luvulla ettei jatkuvasti tarvinnut uusia. Mutta mitens kun on nuo kumiosat tiivistämässä ketjua, vieläkö moinen toimii?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Noilla o / X ym.rengasketjuilla vaikuttaa olevan hieman
hassu yhteväisyys.... renkaisiin *.
Rasva metallipintojen kitkan pienentäjänä on ihan takuuvarma
iänpidentäjä missä välissä tahansa, oli sitten kyse
tiivisterenkaiden takaisesta maailmasta tai rullien ja rattaiden
kosketuspinnoista.
Se yhteneväisyys...?
Lämpö - kuivuus - kitka = nopea kuluminen, melko yksinkertaista.
Tähän liittyen on siis myös "ajosuoritteen" vaikutus
melkoinen. Eli "kuiva vitja" ei ota niin pahasti siipeensä
pienistä taajamakurvailuista, mutta mene ja vedä samalla
satsilla satoja kilsoja lähes putkeen 100-150 kmh, niin
johan sinertää muukin kun pakokäyrä *.
Kuumaksi ajettu ketju syö myös ne tiivisterenkaat ihan
eri tahtiin..... josta sitten seuraa ajan myötä niiden
väljistyminen..... paskaa menee helpommin ja helpommin
väärään väliin.... ja vielä jos painepesurilla vetää... kuten
yllättävän monet tekee.... Se on siinä.
Ei näitä ihmisten (pääosin) subjektiivisia kokemuksia ketjujen
hoidon/iän yhteydestä voi väheksyä, mutta se ei muuta sitä
tosiasiaa miten ketju "kuluu"... ja miksi se kuluu!
Näiden laittamattomien asioiden suhteuttaminen siihen
omaan hoitoon/ajosuoritteeseen taas ontuu kovin usein...
mikä on ihan luonnollista.
Toki... tavaran "laatu" ratkaisee myös. Mielenkiintoista
on sekin, että moni ns. halpiskama on käytännössä sama tavara jota myydään merkkitavarana ihan toiseen hintaa.
Ei näin aina ole, mutta yllättävän usein.
Ongelma kuluttajan kannalta on löytää ne "kultajyvät".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tsekkiketju = CZ?(sikiviki @ Elo. 28 2010,01:31) kirjoitti
Bemuissa alkuperäisasennuksena tuota.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
No riippuu siitä mitä se sun "huolellinen pesu" pitää sisällään?(ma^ko @ Elo. 28 2010,02:51) kirjoitti
Jos saat ketjut irti pyörästä (helposti) niin mä en pesisi niitä mitenkään ennen tuota sun öljykylpyä. Siis ketjut irti, puhtaaseen moottoriöljyyn likoamaan (ihan sama mikä viskositeetti) ja aikansa (yön yli tai joitakin päiviä jos ei ole kiire) liottuaan harjataan pehmeällä harjalla (esim. ohut maalipensseli). Toistetaan niin monta kertaa, että ketjuista ei lähde likaa.
Always last but never least.
korjaisin muotoon:(marko.fzs @ Elo. 27 2010,22:51) kirjoitti
"kunnon ketjut saa kehnonpuoleisesti hoitamalla loppuun 15 000km:ssa".
Asianmukaisella pidolla tuon lukeman voi kertoa 2:lla tai 3:lla.
Ja jos hatuttaa se ketjujen kanssa pulaaminen (eihän se tietysti aina maailman palkitsevinta hommaa olekaan), niin suosittelen automaattirasvarin asentamista. Pidentää ketjujen kestoikää muutenkin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onpa melkosta vääntöä ketjurasvauksesta. Ite rutasen ketjurasvat kun siltä tuntuu ja kyllähän sen näkee millon ketjut on rasvan puutteessa. Ei jaksa kiinnostaa niin paljoa tuo rasvaus, että huollan ketjut joka kerta ennen ajoa.
JA hei, ei se uusi ketjurataspaketti niin paljoa maksa, että konkurssi iskee *![]()
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
tuossa varmaan tarkoitetaan, että ketjun kireyden säätöväli on se 15Mm...(pecha @ Elo. 28 2010,11:49) kirjoitti
Sietää varmasti, mutta onko tarpeellista.(ma^ko @ Elo. 28 2010,02:51) kirjoitti
Ketjunpuhdistusspray, rätti ja ketjurasva, hommaan menee semmonen viisi minuuttia, eikä ketjuja tartte irrotella. Jos niitä siis välttämättä haluaa puhdistella. Helpoin vaan laittaa uutta rasvaa ja samalla pyyhkästä vanhat paskaset pois, ja kovaa ajoa. Olen vähän skeptinen tuota puhdistussprayta kohtaan, koska se on aikamoinen liuotin ja kun niitä ei saisi liuottimilla peseskellä.
Jos tarkkoja ollaan, niin rengasketjut tykkää huonoa kaikenlaisesta mekaanisesta hankaamisesta, niin ne hammasharjat ja pensselitkin voi jättää pois. Toisaalta ovathan härskeimmät jätkät hankailleet ruosteet pois teräsharjalla, ja kuulemma ei ongelmia. Toisaalta se linkeissä oleva rusote siinä ulkopuolella nyt ei mitään haittaa kuin kosmeettisesti. Uutta rasvaa päälle ja 50km ajo ja ruosteet ovat tiessään.
Ketjut olen puhdistanut muodon vuoksi aina kun olen perää huoltanut, yleensä kerran kesässä. Jos/kun niitä kiristää, niin samalla vaivalla ottaa sen takarenkaan kokonaan irti ja silloin ne ketjutkin on kätevä puhdistaa. Muuten laittanut uutta rasvaa silloin kun on kuivakalta näyttänyt.
Hyvä rasva on esimerkiksi Motorex Racing Chain Lube, joka on teflonia sisältävä sitkostettu rasva. Kestää hyvin sateella ajoakin. Sitä saa Stormilta. Toinen ihan hyvä halvempi vaihtoehto on Bilteman Ketjurasva, joka sottaa ehkä enemmän eikä kestä niin hyvin mielestäni märkää.
Kuulemma moottoriöljy ja vaihteistoöljy ovat sitkostamattomista ihan hyviä, mutta luulen, että niitä saa sitten olla lisäämässä useammin.
Vaihteistoöljyä pensselillä sinne ketjuun ajon jälkeen ja liika pois rätillä. Ei tartte pestä.
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Pitää kardaanimiehenkin puuttua ketjukeskusteluun. Rouva ajaa valitettavasti ketjupyörällä. Ketjuöljyn laatu näyttää vaikuttavan ainakin osittain vanteiden sotkemiseen. Nyt on käytetty Castrolia, joka vaikuttaa suhteellisen siistiltä, mutta muistakin on kokemusta. Rasvausta on tehty vaihtelevasti, mutta yleensä 500 km välein, pidempiäkin välejä on joskus tullut valitettavasti. Pikkugessuun vaihdettiin nyt eka kertaa ketjut ja mittari näytti yli 35 000 km. Minusta ne oli lopussa, mutta huoltokaveri sanoi, että olisi niillä vielä ajanut.Joten kyllä minun vähäisellä ymmärryksellä niitä kannatta rasvailla, vaikka sotkisikin vanteita. Suoraan takaapäin olen spruuttailut, pyrkinyt rasvaamaan lämpimät ketjut, mutta on kyllä rasvattu kylmiäkin. Riittävää sitkosta ketjuissa ilmeisesti pitää olla, jotta öljy pysyy ketjuissa vesisateellakin.
![]()
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Sanos muuta(JänkhäPoika @ Elo. 28 2010,11:50) kirjoitti
On nää mopottimet ihme vehkeitä kun niitä pitää huoltaa kuin jotain nitro dragsteriä, jotta pysyy ajokunnossa
Motorexia kun jaksaa sillon tällön suihkia niin hyvä tulee. Ja se sotkee vähemmän kuin Bilteman ketjurasva, kuten Le Motard sanoi tuossa aiemmin.kirjoitti
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Aikanaan kun tuota tuli tehtyä, niin myytiin ketjurasvaa joka tuli lämmittää että tunkeutuu ketjuun. Huolellinen pesu oli esimerkiksi naftassa seisotus/huljutus ja harjaus.(tke @ Elo. 28 2010,11:09) kirjoitti
Toi moottoriöljykylpy voi olla ihan hyvä vaihtoehto jos talouteen nyt ketjupyörä tuleepi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Joo, ja tuo crc-ketjurasva vaikuttanu hyvältä. Ylimääräset pyyhkii pois rätillä, nii ei heitä turhaa kuraa vanteille.(-JuhaK- @ Elo. 28 2010,19:11) kirjoitti
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Kyllä minäkin olen keittänyt ketjuja joskus 70-luvulla, mutta niissä ketjuissa ei ollut mitään o-renkaita. Nykyisin mennään noilla spray ketjurasvoilla, peräöljyllä tai moottoriöljyllä.(ma^ko @ Elo. 28 2010,19:16) kirjoitti
Huolellinen pesu on edelleen löpössä puljaaminen. Voihan siitä päältä tietty vähän rätillä pyyhkiä muodon vuoksi, mutta ei siitä mitään hyötyä ole.
Always last but never least.
Väitän edelleen että on aivan turha yrittää sinne ketjujen sisälle,siis X/O-kumien läpi saada menemään mitään rasvaa tai öljyä. Jos sinne tavaraa menisi sisälle niin kyllä sitä alkuperäisrasvaakin sieltä tulisi ulospäin! Ainoa väli mihin voitelua saa menemään on ketjujen keskellä olevan poikittaisen tapin ja "holkin" väliin. Ennenhän ketjuja tosiaan uitettiin öljyssä jotta öljyä menisi sinne ketjun "sisään" mutta nykyketjuissa nämä kumiset renkaat (X/O) estävät lian ja öljyn kulkeutumisen ketjuista ulospäin ja paskan menemästä sisään. On meinaan senverran tiukassa puristuksessa nämä em.kumit ettei niiden läpi tosiaan mitään rasvaa sa menemään vaikka miten haluaisi. Alkuperäisrasva siellä on ja pysyy. *![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Kyllä täytyy olla samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa.(-JuhaK- @ Elo. 28 2010,19:11) kirjoitti
Ihan turhaa hommaa repiä ketjuja pois ja antaa niille kylpyjä. Jos vetotapa huolestuttaa, niin on olemassa parempiakin vaihtoehtoja.
Kun puhutaan ketjun pesemisetä, niin amatööri asentaja saattaa sössiä pelkästään ketjulukon asennuksen vituiksi. Oli sitten niitattava, tai perinteinen.
Ja jos ei taitoa/välineitä ole ketjujen avaamiseen/kasaamiseen, niin sittenhän vaihtoehtona on työläin keino. Eli koko takahaarukan irroittaminen, jotta ketjut saa yhtenä lenkkinä pois... Toki jos ei laske omalle vapaa ajalle hintaa, niin siitä vaan.
Btw, Itse ajan sellaisen huolettomamman vetotavan vehkeellä. Ketjut on nähty ja koettu, niissä on toki puolensa.
Motul Chain Lube Road on hyvää kamaa, Joskua harvoin, kun vielä tarvii voidella ketjuja, niin tuota tulee tyrkättyä.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Kyllä. Ja rasvaus siis svingin alapuolella olevaan ketjuun sisäpuolelle, perä ilmassa kone käyntiin ja 1-vaihde, tuore öljy (Castrol spray o-r) leviää hiljakseen ulkopuolelle mutta ei lennä ympäriinsä. Muutama tunti, en tiedä vaikka tunti riittäisi, niin aineessa oleva liuotin on haihtunut ja rasva pysyy ketjussa ainakin 200 km/h (kuulemma... *(cool´eri @ Elo. 28 2010,22:26) kirjoitti
) eikä sotke pyörää yhtään, edes vannetta. Rasvaus sinä vaiheessa kun ketjun rulla on kirkas, jos rulla on tumma en rasvaa vielä silloin.
Ei ollut ei, siksipä lähinnä ihmettelin jotta miten näiden gummitiivisteltyjen kanssa kun hetken vaikutti jotta talouteen tulis vitjapyöräkin. Nyt ku mennään hihnavedolla ja eiköhän se toinenkin tule hihnavedolla.(tke @ Elo. 28 2010,21:34) kirjoitti
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
15 mm eli puolitoista senttia? Ei ole kovin pitka matka se...(VAK @ Elo. 28 2010,11:52) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Sieltähän se aina tarpeellinen typon-tarkastaja ilmoittautuikin...(GoSpel @ Elo. 29 2010,02:27) kirjoitti
![]()
<p>KTM 990 SMT -10</p><p>KTM 250 SX-F -14</p>
Tuo on toivottavasti vitsi. Mikäli olet tosissasi ja olet peruskoulun suorittanut, niin sitten kannattaa ehkä kerrata tämä(GoSpel @ Elo. 29 2010,02:27) kirjoitti
Käytetty lyhenne on 15Mm eli 15 Megametriä = 15 miljoonaa metriä = 15000 km.(GoSpel @ Elo. 29 2010,02:27) kirjoitti
Noh.
Ketjuhan on rasvattava. Rasva hieman leviää... välillä vanteellekin.... elämä on.
Onko elämä sitten yhtä helvettiä, jos tarpeen mukaan rasvailee ketjua ja pyyhkäsee vanteen puhtaaks ?
Tällä taktiikalla luulisi henkisesti hieman epävakaankin
pysyvän raiteillaan ja ajavan sen 30.000km samoilla romuilla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
T-noin, tuo on se vihonviimenen keino tässä hommassa. Tuolta voi foorumeilta kaivella kuvia kun puuttuu sormista vähintään ensimmäinen nivel.(jr66 @ Elo. 29 2010,00:28) kirjoitti
Kait se sitten on niin raskasta pyörittää kädellä sitä takarengasta.