Palat tarttis etujarruihin vaihtaa ja samalla satulan mäntiä varmaan kannattaa herkistellä,mutta,mutta,kun ekaa kertaa tekee niin mieltä askarruttaa pari seikkaa.
-nyt kun männät on aikas ulkona johtuen ohuista paloista niin voinko ruikkia mäntiin crc:täja putsata mönjät pois ennen kuin puristan männät sisään ennen uusien palojen asennusta?
-pullahtaako ne männät ulos sieltä satulasta jos tulee liian ulos vai onko niissä jokin toppari systeemi?
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
en laittas crc:tä, voit käyttää jarrunestettä.
kyllä ne tulee lopulta sieltä pihalle ja mitään stoppareita ei ole. jos näin käy, niin yleensä ne pystyy kyllä painamaan takaisin, menee vaan ilmaa.
ota yksi puristin käteen kerrallaan, palat pois, sitten vähän puristat kahvasta, että männät tulee vähän pihalle, putsaat ne männät rätillä. sitten kun näyttää puhtaalta, niin painat sisään, ei niitä likasina kannata painaa sisään.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei CRC:stä mitään haittaa ole. Paremmin se likaa irroittaa ja pehmittää kuin jarruneste. Samaten tietenkin on parempi putsata männät rievulla ennen sisään palautusta.
Ite oon tehnyt seuravasti.
Palojen ollessa lopussa, olen tästä painanut vielä mäntiä ulos n. 1mm. Puhdistusspraylla ja vanhalla hammasharjalla ja rätillä puhdistellaan männät. Sitten silikonispraytä mäntien kylkeen, seuraavaksi painetaan männät sisään. Sitten pumpataan taas kahvasta männät ulos, puhdistetaan, silikoonataan, painetaan sisään. Tämä toistetaan niin monta kertaa, että männät liikkuvat sormilla painamalla kevyesti. Sitten vaan uudet palat paikalleen ja lopputuloksena on herkät ja tunnokkaat jarrut.
Kannattaa tosiaan varoa, että männät eivät "pullahda" ulos. varmanpäälle mitoitus on, jarrulevyn minimipaksuus + loppuunkuluneen jarrupalan paksuus x 2, tämän verran kun laittaa mäntien väliin lattarautoja tms. niin ei pääse männät pihalle. Ja tosiaan yksi satula kerrallaan käsittelyyn.
Mopo tykkää kun sillä ajetaan.
VTR SP-1
En ole ammattilainen, mutta jokusen vuoden noita jarrusatuloita kisakäytössä ropannut ja putsaillut sekä huomannut mikä toimii ja mikä ei.
Itse käytän hyvin mietoa vesi-fairyliuosta, eli tiskiainetta. Suurin osa liukkareista ja puhdistusaineista tekee tepposiaan niille palautinkumeille, kuivattaa, haurastaa niitä yms jne.
Hammasharja käteen, reippaasti tuota mietoa liuosta ja tiskaamaan. Lopputuloksena on hyvin toimivat ja ennen kaikkea hyvin palauttavat jarrut.
Ja jos jarrupalojen materiaali tai merkki vaihtuu niin teepäs seuraavaa;
80 tai 120 hiomapaperi käteen ja hinkkaat levyistä pinnat rikki, molemmin puolin (yhteensä siis neljä pintaa). Riittää kun vaan pyyhkii, ei tartte antaa mitään hurjaa painetta tai hinkkaamista ihan hulluna. Tarkoitus saada mahdollinen ylimääräinen jarrupalan materiaali / lasittuminen levyistä pois.
Kun laitat uudet palat paikoilleen niin ajat ne sisään niin että suoralla tiellä, mielummin tyhjällä sellaisella, ajat tasaista vauhtia eteenpäin ja alat laahaamaan jarruja hiljalleen ja vähitellen lisäät jarrupainetta. Huomaat kun palat lämpeävät ja pito alkaa parantua. Vältä kuitenkin eturenkaan lukkiutumista. Päästä jarruista irti ja jatkat matkaa eteenpäin, jotta jarrut hiukan jäähtyy. Toistat tuon niin monta kertaa että jarrutuntuma on heti samanlainen ja johdonmukainen koko jarrutuksen ajan. Näin saat lämpökäsiteltyä palat ja jarrut toimii sekä kestää paremmin ja pidempään.
Näillä mä menin kisatouhuissa viimeiset kolme kautta ja homma toimi hiton hyvin. Sitä ennen tuli useampana kautena kokeiltua vähän sitä sun tätä ja jarrutkin oli vähän sitä sun tätä...
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Noiden silikoonien yms aineiden kanssa olisin varovainen, sillä noi aineet saattaa kuivattaa ja haurastaa kumia, puhdistavat aineet siis. Ja liukastavat aineet hyvin usein turvottavat kumia. Kumpaakaan noista reaktioista en haluaisi omien jarrujeni palautinkumeihin.(JPA @ Elo. 02 2010,01:01) kirjoitti
Eli ihan pelkkä fairy-liuos pesu, huuhtelu vedellä ja kuivaus. Se noihin, oman kokemukseni mukaan, on ihan paras huolto.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
No kuten sanoin, noi on mun omia kokemuksia, enkä ole minkään alan ammattilainen.(jarijii @ Elo. 02 2010,08:44) kirjoitti
Jokainen saa touhuta kuten haluaa, eipä ole meikäläiseltäsekään pois. Ajattelin vain omat kokemukseni kertoa, sillä jarrut on kuitenkin sellainen paikka missä ei kannata tyriä.
Ja jos osasit lukaista ihan oikein, niin mieto fairy-luios ja pesu päälle vedellä. Ei siis raakaa fairya ja jätetä sitä sinne muhimaan.
Syy miksi en myöskään niitä rasvoja tai silikooneja sinne laittaisi on se että se alkaa keräämään sitä paskaa sinne entistä enemmän ja pian on muhjua täys koko kumin reuna.
Jokainen saa itse päätellä ja pohtia mitä kannattaa tehdä. Kerroin kuitenkin itselläni hyvin toimineen keinon. Tai noh, kovin useat kisa-ukot tuota fairy-luiosta käyttää ja jättää kaikki muut kemikaalit vähemmälle.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Puhtaasta silikonista ei ole kokemusta. Mutta silikonipohjaisista jarrunesteistä kyllä. Ne turvottavat tiivistekumit ja jumittavat männät aiheuttaen merkittävää laahausta. Olen itse tämän virheen tehnyt ja niin on moni muukin. Vaatii aina uudet kumit.
On olemassa jarruvaseliinia joka on tarkoitettu juurikin mäntiin. Se ei kiehu kaasuksi jarrunesteen seassa ja on ainoa mitä itse uskallan käyttää noissa hommissa. Wurthiltä ainakin löytyy ko tavaraa.
Viime syksynä omat Brembot viimeksi purin atomeiksi ja ko rasvalla kasasin, vieläkään ei laahaa yhtään vaikka pelkkää rata-ajoa takana. Toki putsailen niitä brake-cleanerilla joka ajopäivän päätteeksi pölystä, hyönteisistä ja muusta paskasta puhtaaksi.
Jos on vaan paikka, niin pura saman tien atomeiksi koko jarrut ja putsaa ne. Samalla vaihtuu nesteetkin koko systeemistä. Siinä ei mene kuin tunti pari vaikka ekaa kertaa sitä teksikin. Kuten kuvista näkyy, niin jarrut on rakenteeltaan hyvin hyvin yksinkertaiset:(busai @ Elo. 01 2010,23:09) kirjoitti
http://www.ip.fi/~scuuba/org/front_brakes/
Sitten kun jarrut on atomeina, niin käytä jarrunestettä puhdistusaineena. Se on ihan riittävän myrkkyä tohon hommaan.
Jos esim tiivisteurissa on jotain kertynyttä paskaa, niin käytä mieluiten puutikkua millä raavit ne pois.
Samoin kasausvaiheessa voitele tiivisteet ja männät jarrunesteellä, ennen kun tuuppaat männät takaisin paikoilleen.
Ilmausta voi helpottaa huomattavasti esim tuolla tavalla:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....3;st=70
Jos taasen ei pura jarruja atomeiksi, niin siltikin käyttäisin jarrunestettä ja hammasharjaa tuossa mäntien putsauksessa. Ja jos joku mäntä sattuu pullahtamaan ulos, niin siin vaiheessa kannattaa sitten suosiolla siirtyä tapaan a eli purkaa jarrut atomeiksi ja putsata. Jotta ei mäntää takaisin työntäessä tule työntäneeksi myöskin niitä paskoja sylinteriin/tiivisteisiin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllä se paras, ainoa ja oikea puhdistusaine on se missä ne muutenkin muhii eli jarruneste.
Fairy *![]()
Onhan fairyssä se perä että on rasvan / lianpoistoon mitä parasta kamaa. Huolellinen kuivaus niin miksei toimis. Ja kasatessa voi sipasta hitusen jarruvaseliinia korrosiosuojaksi mutta ei samaan tyyliin kun hammastahnaa iltapesun aikaan.(Geronimo @ Elo. 02 2010,11:59) kirjoitti
Jos haluaa jarrut jumiin niin sitten öljyä, delvaccia tai tavallista vaseliinia tiivisteisiin ja se on siinä!
KTM
Kannatan myös ihan jarrunestettä (jota kannattaa silti varoa, turmelee maalipinnat). Brake-cleanerit on nimestään huolimatta tarkoitettu vain jarrulevyjen rasvanpoistoon, kumiosista ne kannattaa pitää kaukana! Kumiosien voiteluun se mainittu jarruvaseliini (muistelisin että ne on jotain risiiniöljypohjaisia?).
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Kumma homma, että en ole vielä sitten turvallani ollut ja jarrut toimii kun unelma...(parjan_fin @ Elo. 02 2010,08:37) kirjoitti
Nykyisellä pyörällä 47tkm aikana on noi putsaillut tuolla tavalla about 10 kertaa, en ainoastaan palojen vaihdon yhteydessä vaan myös kauden aikana. Samoilla jarrusatulan kumeilla mennään. Voihan tuota Fairyäkin kokeilla, epäilen vaan sen lian irrotuskykyä, ilmeisesti kuitenkin toimii?
Autoissahna on hyvä, kun saa painaa sen jarrusilikonirasvan sinne suojakumin sisälle, ei tartu lika. Näissä, kun ei ole ulkopuolella erillistä suojakumia, niin se pöly ja kura menee sinne rakoon vaikka mitä tekis, laitat siihen voiteluun sitten silikonisprayta, silikonirasvaa, jarrunestettä, eli ainut keino on puhdistaa ne riittävän usein. Merkkiliikkeethän jarrupalan vaihdossa vaan painavat männät sisään kaikkine likoineen päivineen ja sitten uudet palat perään, tämän jälkeen ne vasta jumissa ovatkin.
Mopo tykkää kun sillä ajetaan.
VTR SP-1
Tässä tulee varmaan esiin taas se hyvän kuskin ja taitavan kuskin ero. *Hyvä kuski vetää 47 tkm samoilla paloilla mutta taitava vaihtaa 10 kertaa *(JPA @ Elo. 02 2010,15:04) kirjoitti
![]()
Taitaa olla se jarruneste ja hammasharja joilla koitan puhdistaa,tulee vaan sellaisella crc tapaisella sprayöljyllä(irroittaa,voitelee,suojaa)pestyä ketjut,swingin,vanteet ja muut paskaiset/rasvaiset paikat pyörässä,lähtee,ei poista/himmennä maaleja/pintoja.
Kiitos kaikille vinkeistä,saas nähdä tartteeko kasaus neuvoja jos onnistun männät ulos pullauttamaan..
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Nyt sä ymmärsit mun kirjoitukset väärin, tahallasi tai hetken huumassa, en tiedä.(JPA @ Elo. 02 2010,15:04) kirjoitti
Sanoin että "kannattaa olla varovainen" noiden kemiikaalien kanssa, en missään nimessä kieltänyt niiden käyttöä tai sanonut että ehdottomasti turvottavat tai haurastavat palautinkumit. Puhuin myös vain omista kokemuksistani ja siitä etten halua kokeilla jarrusatuloiden jumiutumista.
Se jumiutuminen on meikäläisen kisailujen alkupuolella käynyt, mutta silloin en tiennyt sitäkään vähää mitä nyt luulen tietäväni.
Mieto fairyliuos ja hammasharja irroittaa sen paskan perin hyvin irti. Sen jälkeen kun vaan juoksevalla vedellä huuhtelee ja rätillä painelee kuivaksi satulat niin kyllä se toimii hiton hienosti.
Siinä olet oikeassa että ainoa lääke on se että nuo tiskaa tarpeeksi usein. Itse / mekaanikkoni tiskasi jokaisen ajopäivän jälkeen ja jos oikein olin itse laiska ja mekaanikko ei ollut mukana tai paikka oli sellainen missä pesu on kielletty, esim. Räyskälä, niin viikonlopun jälkeen vasta pestiin satulat.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Laita vanerin pala tai laudan pala satulaan ja purista männät sitä vasten niin tulevat yhtä pitkälle.(busai @ Elo. 02 2010,16:17) kirjoitti
Ainakin edellisessä pyörässä sai puristaa tosi pitkälle männät ennen kuin tulivat ulos.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Tuota vois soveltaa siten että jos välttämättä haluaa pistää tonne mopon jarruihin sitä jarruvaselinia, niin pistää sen tiivisteen ja pölysuojan väliselle alueelle sylinterin seinämiin. Silloin se ei ole kosketuksissa ulkopuolen paskaan, eikä sisäpuolen jarrunesteisiin.(JPA @ Elo. 02 2010,15:04) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No onnistuinhan homman mokaamaan ja menin jarruletkun irroittamaan ja pääs säiliö pääsemään tyhjäks,nyt sitten vaikka kuin koittaa ilmata niin ei tuu tuntoa jarruvipuun ihan on lerppu,ilmakuplia tulee aina hetken kun vaihtaa jarrusatulaa,puoltuntia ilmannut eikä tuntoa vivussa,jatkanko vaan sitkeesti vai mitä sille pitäs tehdä??
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Onks siin pääsylinterin päällä ilmausnippaa?(busai @ Elo. 03 2010,20:13) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Siis jos tarkoitat säiliön lähistöllä niin ei näy,,pyörässä teräspunokset ja jakotukkiakaan ei oo,vaan 2 letkua lähtee suoraan säiliöltä.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Sit ei kai auta ku perus nylpytys. *(busai @ Elo. 03 2010,20:24) kirjoitti
Jos helpolla haluut päästä, nii tee noin: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....3;st=70
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itte pesin ultraäänipesurissa tislatulla vedellä, ja jotain saippuaa oli. Kerran pikkukännissä pesin myös samaisella laitteella polttoöljyssä auton jarrusatulan. Puhdasta tuli ja hyvä, kun vaihtoi tuon jälkeen kaikki kumiosat![]()
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Ja männät saa paineilmalla poisVAROVAISUUTTA SITTEN, en ota vastuuta neuvostani.
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Teepä niin että nyt kun olet vuorotellen pumppaillut nestettä molemmista satuloista ja sieltä ei enää ilmeisesti ilmaa tule nipan kautta ulos (?) niin ota toinen satula irti ja paina kupit sisään.(busai @ Elo. 03 2010,20:24) kirjoitti
Tällä tavalla koitat siis työntää sen ilmakuplan ulos, mikä siis lymyilee pääsylinterissä tai siinä letkussa mikä menee pääsylinterille.
Seuraavaksi laitat sen kyseisen satulan kuppien väliin jotain niin ettei ne kupit pääse uudestaan pullahtamaan ulospäin ja teet toiselle satulalle saman, eli mahdollisimman paljon koitat työntää nestettä ylöspäin.
Tämän jälkeen satulat kiinni ja ilmailet uudelleen, pidät vaan huolen että nestesäiliössä on nestettä ja ettei sitä kautta pääse kertaakaan höräsemään ilmaa pääsylinteriin.
Tunnon pitäisi tätä kautta palautua... Huom, pitäisi.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Meinaspa keretä päivänvalo loppua katoksessa ja synkkyys vallata mielen,mutta puolentoista tunnin nylpytys palkittiin,nipoista ei tullut enää kun pelkkää nestettä,sitten alkoi säiliön pohjalta nousemaan kuplaa oikein urakalla ja tuli pieni vastus vipuun ja sit tulikin nipasta ilmaa oikein urakalla,enpä olis uskonut että teetti tuollaisen urakan.
No nyt kiertää jarruletku sieltä mistä sen kuuluukin,toivottavasti vaan banjopulttien vanhat kuparitiivisteet pitää ettei tartte ottaa tuota jumppaa uusiks.
Kiitos kaikille jälleen avusta,se on kun ei oo kokemusta näistä hommista,mutta ei kysyvä tieltä eksy,vai miten se oli.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Onks muute etujarrulevyillä mitään väliä, laittaaks ne samoille puolille takas vai ei? Vai oisko jopa suositeltavaa laittaa ne eri puolille takas?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Suurin osa vakiolevyistä lie symmetrisiä. Uusilla paloilla ei silloin lie merkitystä kummalle laittaa. On kuitenkin olemassa kisalevyjä, joissa carrierit kevennetty siten että niitti ottaa jarrua vastaan paremmin toisinpäin pyöriessä ja silloin pyörimissuunta pitää olla oikein.(scuuba @ Elo. 06 2010,11:50) kirjoitti
Ite olen merkinnyt kummalle puolelle ne pitää laittaa ja aina samoin takaisin. En keksi mitään syytä kääntää.
Jarrusatuloiden irroitus ja mäntien huolellinen putsaus hammasharjalla ja jarrunesteellä. Muutaman kerran mäntien painelua sisään ja ulos, tappeihin ohuelti kuparitahnaa, palikoiden kasaus ja asennus takaisin paikalleen. Ilmaus satuloista ja kahvasta.
Jarrutuntuma parani huomattavasti.
Yamaha Tenere 700 & R6R
Onkohan homma jo hävitty, kun menin painamaan toisen satulan mäntiä putsaamatta muutaman millin sisään?kuinkahan arka työ pölysuojus on? Toivon syvästi, että paska ei mennyt nestetiivisteeseen asti...
ex. Suzuki pv50 -92
ex. Suzuki S1 -93
ex. Suzuki GSX-f 750 -99
ex. Suzuki SV 1000s -06
Yamaha FZ1-S -08
Tunturi pappa -74