Mites jos on tällainen pakussa/peräkärryssä?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-mp-2000032368
Miten sitoisitte pyörän? Tartteeko etupumput vetää liinalla nippuun, vai riittääkö että vetää liinan etuvanteen läpi ja lenkki renkaan ympäri? Jaksaako toi teline pitää pyörän pystyssä sivusuunnassa? Takapyörän läpi ois myös tarkoitus vetää liina sivusuunnan tukemiseen.
Nimittäin yhden pyörän tapauksessa homma on helppo, mutta kaks pyörää tuokin sitten ongelmia koska rungot on aivan eri korkeuksilla ni yhteisen liinan käyttäminen ei onnaa. Tällöin vanteen läpi menevä liina ois ratkaisu siihen, edellyttäen että noi telineet tosiaan jaksaa pyörää sivusuunnassa tukea.
Myöskin mietin että miten tuon telineen kiinnittäisi pakuun... nimittäin kiinteä mount ei oo vaihtoehto ku sitä lattiatilaa tarvitaan muuhunkin. Myöskin asiaan vaikuttaa se että jos kyydissä on 1 pyörä, se tulee auton keskelle, mutta jos 2 pyörää ni ne tulee reunoille.
Telineen tulee siis olla helposti irrotettavissa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kyllä se jousitusta vasten kiristäminen on turvallinen tapa. Ei toi pukki ainakaan irrallaan pyörää pystyssä pidä.
Kahta pyörää kuskatessa mielestäni kätevin tapa on sitoa toinen pyörä toisinpäin kuljetustilan takalaitaan. Eli liinat mahtuu menemään toisen pyörän perän ohi. Tällä systeemillä noita pukkeja ei tarvitse edes kiinnittää lattiaan.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mielestäni tuo pukkihässäkkä on täysin turha ellei ole akselin läpäisevää tankoa. 2 liinaa edestä yksi vastavetoon taakse, tuo pukki ei anna mitään lisäarvoa.
Paitsi että lastaaminen, sitominen ja purkaminen onnistuu yksin. Toisekseen eturengas ei paina suoraan väliseinää/etu- tai takalaitaa ja monessa sovelluksessa liinojen kulmasta tulee parempi.
Jos lattiassa on vähänkään kitkaa niin peräliinaa ei tarvitse. Nykyisellä pakun kumimattolattialla perä pysyy täysin paikallaan kun on edessä pukki ja alakolmiosta liinat molemmille puolille etuviistoon.
Edit: privateer ehti ensin. Toki itse en käytä takapukkia missään vaiheessa kuljetusta.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Enpä osaa tuosta sanoa kun en ole kokeillut. Tossa tulee ongelmaksi se, että pyörä voi päästä kallistumaan jos etupään vetää vain yhdellä liinalla.
Itse olen aina vetänyt molemmin puolin liinan liukuputken ympäri alakolmion päältä. Siinä tulee "lukitus" sivu-, pysty- ja pitkittäissuuntaan (kiinnityspiste reilusti etuakselin etupuolella). Perässä liinaa olen käyttänyt ainoastaan sitomaan takapään liukumista sivuttaissuunnassa jos lattian kitka liukumisen sallii. Monesti tavaraakin on sen verran ettei perää tarvitse sitoa kun kamat estää sen liikkeen. 15 vuoteen en ole yhtään pyörää kuljetuksessa kaatanut, kun tällä periaatteella on ollut kiinnitys.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jos pyörä mahtuu kaatumaan, niin keräilee kyytiin vaikka roskisrenkaita varikolta. Omalla kohti tuota ongelmaa ei ole ollut moneen vuoteen. Mulla on ainoastaan takapukilla ja takalinkusta lattiaan kiinni. Takarenkaan alle 2x4 lankunpätkä, niin ei tule liikaa painoa lankarullille.
---
Yksin touhutessa tuolalineneturengaspukki on aivan lyömätön apu. Pärjää toki ilmankin kyllä. Itse olen vetänyt liinat kaatumatapeista etuviistoon ja takajalkatapeista taaksepäin viistoon. Jos vaikka tulisi joku nokkakolari, niin ei prätkä pyörähdä yläkautta ympäri... Tosin siinä tilanteessa on sitten jo muutenkin ehkä pari ongelmaa mutta..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo, pukki ja clipareista olen vetänyt kiinni tällaisella tankoliinalla:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3814...-ohjaustankoon
Ja takaa tyrkännyt liinan swingin läpi takaviistoon.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...uki-2000034126
Mulla on tollanen ja hyvin pysyy pyörä pystyssä sitomisen ajan.
Etugummi junttaantuu aika kovin tohon väliin, jos paljaalla vetelee, niin jotain kangasta kannattaa käyttää välissä.
cbr600rr -04
Itselläni oli käytössä sekä Bilteman etukuljetus pukki, että tankoliina edessä. Taakse ihan normi liinoilla ristiveto takamatkustajan tappien rungosta. Tosin taitavat olla melko tarpeettomia sekä etupukki etta tankoliina nykyään, ei meinaan korttia ollut kun Suzukin kävin noutamassa![]()
Honda VFR 800 Fi
EX Honda CB1000R
EX Suzuki GSX-R 750
Samanlainen pukki käytössä. Oon vetäny yhden liinan vanteen läpi niin eteen kiinni kuin saa jolloin pyörä pysyy seinää vasten paikallaan. Sen jälkeen takahäkin tai rungon putkista liina kummallekkin puolelle, mieluummin etuviistoon kiinni koska ainoa mahdollinen suunta liikkumiselle on taaksepäin. Kun laittaa kummallekkin puolelle pyörää oman liinan pyörä pysyy idioottivarmasti pystyssä. Pukki on vaan sitä varten että on helppo yksin laittaa pyörä kuljetustilaan.
Ja tohonhan liimaa lämmin rengas kiinni ihan helvetisti, onkos jollain hyvää konstia sen estämiseksi? Oon kokeillu mm. jotain kangasta väliin sillä seurauksella että sitten kangas on kiinni pirun tiukassa, tällä hetkellä on niitattu muovikannusta siivut josta rengas irtoaa vähän paremmin. Kerran on ainakin loksu hajonnu kun koko härveli jäi kiinni eturenkaaseen. Sitten laitoin pidemmät putket taaksepäin joka estää telineen pyörähtämisen pyörän mukana.
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Mulla pakussa kaksi etupukkia kiinni sopivissa kohdissa että mahtuu just molemmat pyörät kyytiin. Keskelle lattiaa ruuvasin pitkittäin sidontakiskon (https://www.ikh.fi/fi/kuorman-sidont...m-reika-kh2025) johon liinat molemmista pyöristä saa kiinni. Reunoilla on lenkkejä muutenkin.
Prosessi toimii niin, että pyörät lykätään telineisiin ja sitten molemmista pyöristä kahdella liinalla keskivaiheilta etuviistoon kiinni. Gikserissä on rungossa reiät takaiskarin irrotusta varten ja siitä saa hyvin kiinni. Apriliassa on takarungossa lenkkiä josta onnistuu myös. Jos on vain yksi pyörä mukana, laitan sen omalle paikalleen ja muu tila täyttyy kuitenkin romusta.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Mulla on näitä Bilteman pukkeja kaksi kappaletta Vanin takakontissa, noiden kanssa on tosiaan helppo lastata, sitoa ja purkaa mopot yksin. Mulla pukit ovat irtonaisena, välillä tosiaan etufillari vähän tarraa kiinni pukkiin. Mutta jalalla avittamalla on irronnut joka kerta melko vaivatta, en ole kokenut tuota isoksi ongelmaksi.
Stongaliinoilla kiinnitän mopot, tuntuvat pysyvän ihan mukavasti paikoillaan niiden avulla. Kun ei ole mopoa kyydissä, liinat roikkuvat kummankin pukin edessä väliseinässä, liinojen alapäät ovat koko ajan kiinni sidontalenkeissä. Ja noihin liinojen alapäihin olen vaihtanut normaalien koukkujen tilalle karabiinihaat, ei tartte tuskailla lenkistä irtoilevien koukkujen kanssa, vaan saa keskittyä siihen mopon sitomiseen. Eli mopon kun työntää pukkiin, niin saa napattua samantien liinat väliseinästä, pujottaa lenkit stongaan ja alkaa kiristelemään liinoja.
Noilla eväillä saa ekan mopon kuljetuskuntoon parissa minuutissa, tokan kanssa joutuu tilanpuutteen takia kiroilemaan ehkä minuutin pidempään, eli melko sujuvaa sekin. Mulla on pukit reunoilla riippumatta siitä kuinka monta mopoa on kyydissä, nuo kun mahtuvat juuri sopivasti rinnakkain. Lisäksi liinoja ei tarvitse sijoitella uudestaan mopomäärän mukaan, vaan liinat saavat olla hyviksi havaituilla paikoillaan ja sitominen sujuu joka kerta melkolailla yhtä näppärästi kuin ennenkin.
1835
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Mie oon sinne vanerin alapuolelle laittanut lattaraudan, johon on hitsattu M8 muttereita ja yläpuolelta sitten läpipulteilla.
Lattarauta on ruuveilla kiinni, jos pitää irroittaa teline kärristä.
Näin voima jakautuu tasaisemmin ilman pistevaikutusta.
Tota voisi iteki harkita eteen lattian reunaan tota kiskoa... oon vain pirun skeptinen sen suhteen että miten puuruuvi kestää vanerissa ku siihe kiskoon kiristetään 2 pyörän liinan toinen pää.
Toi larion metallilevy vanerin alleki vois toimia, mutta pakun vanerin alle on hiton vaikea saada levyä ujutettua, varsinkaan sellasta missä on tappeja/muttereita. Toi metallilevy ei tarttis edes olla kii pohjassa, ku se vanerin läpi pultattuna pysyis sitä vaneria vasten paikallaan mutta ei tarttis pelätä että vaneri murtuu.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kyllä se aika paljon jeesaa kun voi lastatessa tyrkätä pukkiin hollille odotelemaan sitä, että keräilee pitkin varikkoa levinneet liinat sitomista varten hollille.
Toki sitominen ilman tuotakin onnistuu yksinkin aika helposti, mutta silti tykkään käyttää tuollaista pukkia.
Ja tässä vielä vinkki kuinka pyörä sidotaan ilman pukkia helposti.
1) Pujota liina etukolmion läpi ja jätä se löysälle niin, että mopo nojaa sitä vasten vastakkaiseen suuntaan hieman kallellaan.
2) Pujota liina toiselta puolelta etukolmion läpi ja kirraa vain löysät pois.
3) Kirraa ekaa liinaa sen verran, että pyörä seisoo pystyssä.
4) Vedä liina vanteen/haarukan tms, läpi ja kiristä niin, että pyörä liikkuu hieman taaksepäin.
Ja tadaa, pyörä seisoo tukevasti liinojen varassa.
Superbike #7
Bilteman etupukki, ja merkkiä x takapukki. Itsessään bilteman pukki sen verran hutera että kuormatessa takapukki kannattaa pitää käsillä, (ainakin tämä malli.) Keulasta, tai varsikaan klipareista en ole kiinnittänyt hetkeen. Bemarin kiinnitin takahäkistä etuviistoon alas, nykyisessä jalkatappisarjasta samaan suuntaan. Muistan nähneeni katkenneen kliparin kun oli kirrattu liikaa niistä, tai väsyneet tärinästä. Takapukki on kyllä aika must tuossakin tavassa. Takapukki tietysti syytä olla niin vahva ettei hajoa alla. Joku ex-kisakuski tuon neuvoi, olen pitänyt toimivana.
K8-1000
Jos saa lainata vähän ketjua, niin miten porukka toimii varikolla pyörien kanssa, joissa ei oo seisontatukea?
Onko käytössä mitään kätevämpää ratkaisua, kuin takapukille laittaminen suoraan ajon jälkeen?
cbr600rr -04
Itse pidän seisontajalkaa varsin kätevänä keksintönä tallissa ja varikollakin, sitä ei kyl kannata poistaa jos ei aja kisaa sm-luokissa. Muistaakseni jokkiksessa riittää että jalka on lukittu yläasentoon ja tietty monissa pyörissä jalan saa irti parilla pultilla. Yleensä umpinaisen alakatteen saa muotoiltua siten ettei se ota jalkaan kiinni.
Mutta varikolla kylläkin pyörä menee heti ajon jälkeen pukeille ja lämppäreihin. Aika helposti sen pukin saa laitettua yksinkin, tosin monesti varikolla joku jeesaa pukin paikalleen kun pyörää peruuttelee maton päälle.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha