Mietiskelen japanilaisen maxiskootterin ostoa. Eniten viehättää Yamaha Tmax 500. Lieneekö viehätykseni perusteltua? Se tuntuu ainakin tukevimmalta ja sporttisimmalta näin mp-puolelta siirtyvälle. Edelline pyörä oli Suzuki GSX-R1000 vm. 2005.
Miten vertaisitte noita kolmea skootteria eri ominaisuuksien suhteen?
Mutsin luon kyläilles tulee aina välillä lainailtua scootteria ja noista olen ajanut Burgmania ja Silverwingiä. SilwerWingi on hieman ketterämmän oloinen nurkassa ja hieman keveämpi et jos lähtee Nizzaan tai Cannesiin pyöriin ni melkeen mielummin lainaan SilverWingiä jos molemmat saatavilla, jos taas tien päälle vaik vuorille ni ilman muuta Burgman. Mutsi bunkkaa Rivieralla ja siin naapuristossa on Burgman ja SilverWing joit saan siel kyläillessä melko vapaasti lainata. Tmaxista ei mitään kokemusta noil olen kuitenkin ajanut reilu tuhannen kilsaa(wow mikä kokemus) kummallakin.
edit, pahinpien typohäröjen oiontaa...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Mites Gilera ei kyllä oo japski mut sporttinen![]()
Yamaha Majesty YP250-98 (myyty)
Nykyinen Suzuki Burgman AN400-00 (myyty)
Uusi pärrä Honda GL1800-08
Uusin Kymco Xciting500-05
Kyllä GP800 kelpaisi myös, mutta hinnat on paljon noita japseja korkeammalla kun sitä ei ole kuin parin vuoden vanhaa.(kaselin @ Heinä. 19 2010,19:32) kirjoitti
Vähän on tullut kommentteja. Itse en pysty myöskään paljon kertomaan, en ole muilla ajanut kuin Silver Wingillä. Itseäkin kiinnostaisi Burgman jossain vaiheessa koeajaa, mutta vaihdokkeina niitä on Suomessa melko harvakseltaan. Hondaani olen ollut tyytyväinen, ehkä siksi kun ei paremmasta tiedä?
Gilera on silleen erikoinen maxiskootteri, että siinä pääsee rasvaamaan ketjuja. Itse hain maxin kautta juuri huoltovapautta ja tilaa kahdelle.
Mietiskelet japsimaxin ostoa? Luultavasti saat kannanottoja paremmin, kunhan speksaat käyttötarpeesi ja sen mitä se saa myöskin maksaa eli käytetty / uusi?
Noissa kolmessa mainitsemassasi pyörässä (ehdottomasti ainoat joita kannattaa edes harkita ostaa tässä kokoluokassa) on tiettyjä eroja, joita on hyvä punnita käyttötarpeen mukaan.
Siis speksaappas omat käyttötarpeesi ensin.
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
Itte ettin aikoinaan tiedot täältä. Aina jos omistajalta kysyy, oma on paras. Tämä on kai aika objektiivinen saitti vaikka tämäkin perustuu omistajakyselyihin.
Ennakkoajatuksissa Suzuki oli ykkönen ja täältä lukemani vain vahvisti asiaa. Ja olen edelleen tyytyväinen. Kannattaa etsiä tyyppivikoja ja huonoja ominaisuuksia eri maiden keskustelusivuilta. Kun tarpeeksi kyrsiintyy, silloin haukkuu omankin pyörän.
Pää surisee ja suu pärisee.
08 Aprilia Atlantic 500 ccm.
Tänä suvena mittariin kertynyt 7300 km, josta 2 + tavarat mukana 2800 km reissuajoa. *![]()
Oli muuten sitten mukana teltta ja makuupussia ja kaikkea tarpeellista & tarpeetonta mukana. My Aprilia
Huoltoväli 10 000 km
öljyt 5000 km välein.
Pers puutuu pitemmällä matkalla, mutta niin se taitaa tehdä kaikilla.
- Originaali pelksi tekee pyörteitä ikävästi. Joutuupi tuunaamaan.
Melkoisen tyytyväinen olen ollut peliin.
Erityisesti yksin ajaessa olen ollut ohjaustuntumaan tyytyväinen, voi viedä vähän sporttisemminkin.
No, jaa, tää ei sitten ollut japsipeli. *
Aprilia Pegaso 650
Aprila Atlantic 500
Suzuki v-Strom 650
Itselläni on ollut skootteririntamalta Burgman 250 (oikeasti vaimoni ajokki, nykyään Honda SCV 110 Lead)), Silverwing 600 ja Aprilia 500 sekä toki nuoruuden Vespat, Primavera 125 ja 150 sekä Lambretta Vega. No näitä viimemainittuja ei voi oikein samalle viivalle laittaa, sekä lyhyet koeajokokemukset Yamahan TMax 500:lla monen vuoden takaa Seka Yamahan Maxter 250:llä.
Näistä (Yamahoita en voi oikein kommentoida) mielestäni paras ajettavuudeltaan (runko, jousitus, jarrut) on ollut Aprilia. Ehkä jonkinmoinen pettymys oli Honda. Mielipiteeni on, että Honda edustaa tuota viime vuosituhannen ideologiaa, kuten ehkä Burgman (400, 650). Hondassa oli värinöitä ja resonansseja enemmän ja ajotuntuma oli jotenkin vetelä. Aprilia oli kuin "yhtä puuta" ja jämäkkä ja kauniskäyntinen.
Itse pähkäilen jatkuvasti tuota skootterijuttua edelleen. Valisisin ehkä tuon Yamahan tällä kertaa, jos skootteria hankin. Se on ehkä paras kompromissi moottoripyörän ja skootterin välillä mm. Aprilialla mutkatiet taittuivat lähes mp-vauhtia, mitä nyt lyhyet joustovarat hieman pompottivat. Huippunopeutta helposti 130-140 km/h, yrittämällä sai mittariin 155 km/h!
Jatkuvasti kiristyvät nopeusrajoitukset ja toki myös nopeusvalvonta ohjaavat ajatuksiani tuonne skootterien maailmaan. Myös kaupungissa tapahtuva arkiajelu, ainakin näin hellekesinä avokypärin, shortsit ja sandaalit ajovarusteina, ovat skootterin etuja. Toki ajovarusteasiat ovat skootterissa yhtä tärkeitä kuin mp:ssä, mutta ei tuonne >25 celsiuksen helteisiin erkkikään laita nahkapukuja eikä goreteksejä kaupungin 0-40 km/h nopeuksiin ja ruuhkiinkin (jopa Kuopiossa). Mm. em syistä ei Yamahan MT:hen ole tullut heinäkuussa kovinkaan paljon kilometrejä.
Markku
Markku
Yamaha Tmax 500 tuli nyt sitten hankittua. Vuosimallia 2001.
Onkos täällä muita samanalaisen omistajia?
Onko jollain antaa vinkkejä paikasta jossa tuollaista pääkaupunkiseudulla tai lähistöllä kannattaa huollattaa?
Muuta huomioitavaa/vinkkejä uudelle Tmaxin omistajalle?
Nostetaan vähän.
Skooteri rintamalla on Honda SW600 uudistunut ja saanut paremman näköisen mittariston (oma mielipide). Tehokin on noussut hieman mutta mutta. Onko tuo hintansa väärti. Rupee kohta olemaan Burgmanin hinnoissa.
Näyttäis Burkmanin takagummi suurentuneen 15 tuumaan.
Jos leikitään että kumpi? Kertokaa plussat ja miinukset omalta kantilta ja miksi.
Itselläni on 09 SW.Kolmas kesä alkamassa ja mittarissa 26000km.
Ei minkäänlaisia ongelmia.Huollot tehty ja bensaa oastettu.
Onko SW hintansa väärtti.Mielestäni on.Huolettomia km eikä ylimääröisiä "huoltoja" Mielestäni edullista.Kulutus pyörii 4,6 hujakoilla.
Puörän vaihtoa ei tarvitse harkita.Ulkolaisilta sivuilta lukenut kilometrilukemista 160000.Pyörät edelleen käytössä.Paras lukema 230000km,laturi vaihdettu,päivittäisessä käytössä edelleen.
Tämä on mielestäni kokonaistaloudellisuutta.
Miellyttävää *kaikille.