Nyt tästä löytyy varmaan löytyy jo juttuu, mutta pistetääs ihan oma topicci asialle.
Eli mitä mieltä olette, te jotka ovat käyttäneet molemmat öljyt?
Olen aina käyttänyt 10w40 (Motul 5100) mutta nyt ajattelin vaihtaa 15w50 (Motul 5100). Ulkolämpötila liikkuu aina +5c -+30c kun prätkällä ajaa, ja nyt kuumilla kesäpäivillä mopon lämpötila nousee yli 100 astetta, niin vois tuo 50 sopia paremmin kun 40!
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Mikä SAE-suositus pyörässäsi on?
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ainakin Hondan ohjekirjassa on SAE-suositukset eri lämpötiloille. Omalla vekottimella voi näemmä päästellä +40 asti 40-öljyillä ja +50 asti 50-öljyillä.
K1200GT & 701Enduro
Kyllähän siel lukee 10w40, mutta nehän pelaa varman päälle. 15w50 en menis laittaa jos asuisin esim. Lapissa.
Laatikko tuntuu ainakin vähän siltä että siinä olisi vettä kun lämpötila om nyt ulkona 30c ja prätkä 105c.
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Mulla on ollu Motorexin 10w40. Mulla alko vaihdelaatikko takertelemaan rata-ajossa kuumalla kelillä. Ei meinannu aina saada isompaa pesään.
Vaihdoin Motorexin 15w50 ja ei ollut enää vastaavaa ongelmaa. Kerran tuntu kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä, että kytkin ei kunnolla pitäny.Mutta en muista kävikö niin toista kertaa.
Nykykään on Motorexin täyssynteettiset 10W50 ja on musta toiminu hyvin!
Joop, mutta kyllähän se pyörä lämpenee parissa minuutissa vaikka ulkona olisi vaan +10c. Paljon sen alle en mee sitt enää ajelee.(1ossi1 @ Heinä. 16 2010,12:15) kirjoitti
Kiva kuulla että on toiminnu!
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Tuossa mainituilla oireilla ja kerrotuilla viskositeettieroilla lienee samanlainen syy yhteys kuin Afganistanin tilanteella naapurin kissan kiiman alkuun.(1ossi1 @ Heinä. 16 2010,12:15) kirjoitti
![]()
Pannaan haisemaan.
Niinhän sitä moni luulee - kunnes kokeilee Kawassa(Hercules @ Heinä. 16 2010,17:56) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse uskon 15W-50 olevan parempi kampuralle yms lämpimässä/ääritilanteissa.
kysyin joskus bel rayn kuluttaja neuvonnasta, että antaako tuo paksumpi öljy vahvemman öljykalvon ja he vastasivat, että antaa.
ääritilanteilla tarkoitan, esim tl suzukin kampiakselia, pisteessä missä se leikkaa 10w-40:Sellä, niin 15w-50:sellä se vielä menee
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jäykempi öljy kestää enemmän lämpöä, ei mene niin litkuksi kovissa lämpötiloissa.(Hercules @ Heinä. 16 2010,17:56) kirjoitti
Ei vaan korkeamman kuumaviskositeetin öljy säilyttää voitelukalvonsa lämpötilan noustessa paremmin. Lämmönkesto sinänsä on perusöljyn ainesosista kiinni.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
"W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimässä (40 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa öljy on tuossa lämpötilassa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kuumassa (100 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana."
Älkää unohtako että myös alapään visko vaikuttaa öljyn HTHS (High Temperature High Shear Rate eli "korkea lämpötila suuri leikkaus") arvoon = 10W-40 ei kestä sitä mitä 15W40 kestää @100 celsiusta
http://www.teboil.fi/Publication.asp...5637;5650;5651
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
ja erästä suuria tunteita herättävää öljyä saakin juuri 15w40 viskositeettisena... *(HiTec @ Heinä. 17 2010,19:28) kirjoitti
![]()
Pegaso IE
Valitettavasti ei astetta jäykempänä, niin Kawakin tykkäisi näillä helteillä(Cobretti @ Heinä. 18 2010,00:27) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ai? Se on ulkolämpötila joka tämän homman säännöt määrää? Okei, ehkä käynnistyshetkellä, mut entäs kun kone on siinä omassa normaalissa käyntilämpötilassa, meinaatteko, että ulkolämpötilalla on jotain merkitystä vielä koneen omaan normaaliin käyntilämpötilaan ja sitäkautta viskositeetteihin? No joo, tietty ilmajäähdytteiset puputtimet voi karsia pois...![]()
Pegaso 2008
Vaikuttaako ilman lämpötila normaalin käyntilämpötilaan tai sen saavuttamiseen? *
Per aspera ad lunam!
Niin taisin mainita. Ainakin yrittää, ehkä olin vähän epäselvä, mutta.. Kysymys on vailla vastausta edelleen.(jockey @ Heinä. 18 2010,10:18) kirjoitti
Pegaso 2008
starttihetkihän sitä kuluttaa, ulkolämpötila on siksi tärkeä, koska siitä lähetään. tietysti voit käyttää vaikka suoraa 50 weight öljyä, jos pidät sen sisällä ja lämpimänä. venäjä tyyliin.(Tapsa-74 @ Heinä. 18 2010,10:10) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
..ja 15W-40 ja 15W-50 öjyillä kyseinen minimiviskositeetti vaatimus on sama...(HiTec @ Heinä. 17 2010,19:28) kirjoitti
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Mä laitoin omaan pyörään 10w50 Castrol öljyt,niin eiks toi öljy pitäisi toimia hyvin niin alkukeväästä/syksyllä kun ilmanlämpötila laskee lähelle sinne +5 kuin myös näin helle päivillä radalla kun moottorinlämpötila nousee sinne +105,
huomasin muuten että omassa gikserissäni,että kun tuun radalta ja sammutan avaimesta moottorin ja sit laitan uudestaan sähköt päälle niin moottorin lämpötila sen kuin nousee vaan sinne +114 ennekuin flekti lähtee päälle ja sitten alkaa jähtymään,mietin vaan että mitenköhän korkealle on mahtanut moottorin lämpötila nousta jos en käännä uudestaan avaimesta sähköjä päälle ja flekti ei pääse jähdyttämään moottoria? *![]()
Honda VF500 -88 -> Kawasaki GPX 750R -89 -> Kawasaki ZZR 600 -92 -> Honda VFR 750F -93 -> Suzuki GSX-R750 -09 -> Yamaha R1 -12
Millä tavalla flekti jäähdyttää moottoria, jos moottori ei ole käynnissä ja jäähdytysnesteet ei kierrä... ?![]()
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Mulla lähtee flekti ajossa käyntiin 105C lämmöillä (kaupungissa helteellä, normaali ajolämpö n.75C), ylilämpö on vasta 120C. Kovan ajon jälkeen kannattaa antaa käydä vähän aikaa tyhjäkäynnillä kunnes lämmöt laskee kun flekti pyörii ja neste kiertää. Kone seis ei flektillä ole juuri mitään vaikutusta.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
tota mäkin oon ihmetellyt,että moottorin pitäisi olla käynnissä jotta nesteet kiertäis ja flektistä olis hyötyä,mutta miksiköhän Suzukilla on haluttu että flekti lähtee pyörimään siinä +114C, kun moottori ei ole käynnissä, jos siitä ei olis mitään suojaavaa hyötyä moottorille? niin kai siinä sitten jotain jäähdytystä tapahtuu moottorille,ainakin lämpö selvästi alkaa heti laskemaan,ja flekti lopettaa pyörimisen siinä 99 asteessa,
mulla on normaaliajossa lämpötila siinä 90C, ja flekti taisi lähteä puhaltamaan siinä 99 asteessa.
Honda VF500 -88 -> Kawasaki GPX 750R -89 -> Kawasaki ZZR 600 -92 -> Honda VFR 750F -93 -> Suzuki GSX-R750 -09 -> Yamaha R1 -12
Tuo kylmäpää ei mennyt ihan kohdalleen.(1ossi1 @ Heinä. 17 2010,10:17) kirjoitti
"W" luokiteltujen öljyjen kylmän pään mittauslämpötilat vaihtelevat SAE luokan mukaan (0W - 25W) -5 asteesta -40 asteeseen. Kyseisessä lämpötilassa määrätään maksimiviskositeetti ja lisäksi pumpattavuuden raja-arvo vähintään 5 astetta mittauslämpötilaa alemmassa lämpötilassa.
On varsin epätodennäköistä, että öljyjen 10W-40 ja 15W-50 välillä olisi mitään käytännön eroa vaidelaatikon tai kytkimen toiminnassa.
Käyttötilanteiden lämpötila vaihtelut vaikuttavat viskositeettiin enemmän kuin SAE luokat.
Pannaan haisemaan.
Tietysti on korkeassa lämpötilassa.(Hercules @ Heinä. 18 2010,21:30) kirjoitti
50 loppunen öljyssä on parempi viskositeetti kun 40 loppunen öljyssä 100 asteessa.
startaessa VOI olla ett 15w on hieman paksumpi kun 10w. Mutta tämäkin karsii kun saadan vähän lämpöö siihen moottoriin.
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Juu no otin ton suoraan Wikistä. Ja onhan toi kylmänpään luku noin kun sanoit.(Hercules @ Heinä. 18 2010,21:30) kirjoitti
Mä en nyt tiiä mitään muuta ku sen, että isompi viskositeettiluku tarkottaa jäykempää öljyä tietyssä lämpötilassa. Ensimmäinen kylmissä olosuhteissa ja jälkimmäinen kuumissa.
Neste: * "SAE -viskositeettiluokitus, joka kertoo öljyn talvisakeusluokituksen ja kesäsakeusluokituksen. Luokitus on tehty öljyn viskositeetin eli jäykkyyden perusteella, ottamatta huomioon mitään muita ominaisuuksia."
Teboil: * "Viskositeetti on lämpötilasta riippuva suure, jolla ilmaistaan nesteen juoksevuutta"
Ja mulla ei ainakaan 10w40 toiminut, en tiedä syytä mutta itselle järkeilin sen niin että menee radalla kuumuuden takia liian litkuksi. Jos jos joku tietää oikean syyn niin olisi kiva kuulla?
Mut tosiaan mulle riittää tää keskustelu *
Ei korkea vikositeetti ole sen parempi kuin matala. Sen täytyy olla vain käyttöolosuhtisiin oikea ja ko koneeseen sopiva.(DerClown @ Heinä. 18 2010,22:01) kirjoitti
SAE luokitus koskee vain öljyn viskositeettia.
Ei sen laatua.
Ei sen voitelukykyä.
Muille ominaisuuksille on omat luokituksensa. (ja niitä on monia)
Öljyn jäykkyys ei korreloi suoraan sen voitelevuutta eikä käytettävyyttä missään lämpötilassa (edellyttäen että se on käyttöalueella.) Matalamman viskositeetin öljy voi olla voiteluominaisuuksiltaan parempaa kuin jäykempi myös korkeissa lämpötiloissa. Viskositeetti vaikuttaa vain öljyn pumpattavuuteen ja kulkeutuvuuteen eri olosuhteissa. Voiteluominaisuudet ovat asia erikseen.
Pannaan haisemaan.
Niin, ja mikä on se OIKEA SAE-luokitus jos käyttöolosuhde on että moottorin lämpötila pyörii siinä 100c paikeilla? 40 vai 50?(Hercules @ Heinä. 20 2010,14:44) kirjoitti
Ja jos puhutaan samasta merkistä, niin eikö niillä pitäs olla suht. samanlaiset voiteluominaisuudet riippumatta SAE-luokitus?
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Se oikea SAE-luokitus löytyy kyllä moottorin valmistajan ilmoittamana. Eri öljyille tehdyissä moottoreissa on mm. laakereiden välykset erilaiset, joten omin päin ei ihan hirveästi kannata poiketa valmistajan suosituksesta.(DerClown @ Heinä. 21 2010,10:47) kirjoitti
Öljyn merkin säilyminen samana ei välttämättä kerro mitään öljyn voiteluominaisuuksista. Sitä varten on API-luokitukset.
Superbike #7