onko kokemuksia maastorenkaista?
ainakin soratiellä olisi kiva kokeilla..
suurin osa ajosta kuitenkin tapahtuu asfaltilla, joten miten rengas siinä käyttäytyy katurenkaaseen verrattuna?
tuleeko paljon lisää tärinää tai muita ominaisuuksia?![]()
Omasta kokemuksesta voin sanoa tosin 100 kiloisen moton alla että nappula on sitten perseestä ja liukas ajaa asfaltilla puhumattakaan kulutuskestävyydestä. Jos siis puhutaan ihan oikeasta nappulasta joka on maastokäyttöön.(goldmember @ Touko. 18 2010,12:26) kirjoitti
Varmaan hyvä esimerkki supermoto sarjat jossa puolet hiekkaa ja puolet asfalttia niin siellä ei tule kyseeseenkään ajaa nappulalla...
Eli suosittelen pitäytymään ihan siinä matkaenduro renkaassa ainakin tämä on henk kohtainen mutu asiasta.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Ainakin pikku gessussa Continentalin TKC80 sarjan nappulakumit ovat ihan ok kompromissi. Nappulat ovat sen verta suuria että rengas ei täristä pahasti, mutta pitoa on kuitenkin pehmeällä alustalla huomattavasti paremmin kuin touring kumeissa.
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Tai misukan T-63?
Kummasti nuo nappularenkaat toimii ja kestää vähän painavampienkin pyörien alla.
Isot kotarit, bemut, afrikkalaiset yms.
Kilometrejä eivät tietenkään kestä katukumin lailla, mutta kyllä noilla toimeen tulee, kunhan valitsee renkan edes jotenkin käyttötarkoituksen mukaan.
Mikä muuten on se mystinen maastokäyttöön tarkoitettu nappularengas?
Endurossa kuitenkin FIM rengas käytössä, josta löytyy myös ne katukäyttöön tarvittavat merkinnät.
Kun taasen ajetaan isoilla pyörillä kauas ja kovaa, esim paris-dakar, on (maasto)rengastus taas hieman erillainen.
MX yms suljetun alueen renkaat taas erikseen, mutta ne ei kyllä ole mitään maastoa.
tämä on oleellinen pointti. ´Näköisendurorengas´ tai ihan puhdas katurengas on silloin yleensä nappivalinta, mm. kulutuskestävyyden takia. Isot nappulat toisi tietysti katuuskottavuutta (ts MAASTOuskottavuutta!), mutta kuluu asfaltilla äkkiä.(goldmember @ Touko. 18 2010,12:26) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Oon käyttänyt gessussa maastorenkaina Continentalin TKC-80:ä ja Metzelerin Karoota. Tallissa on kolme rengaskertaa, noiden mainittujen lisäksi Metzelerin Tourance. Vaihtelen kumeja alle sen mukaan, mitä ajoa on ohjelmassa. Yleensä ajan Touranceilla, täällä pääkaupunkiseudulla kun suurin osa ajosta tapahtuu asfaltilla.
TKC-80 on hyvä yleisrengas, jolla pärjää myös asfaltilla ihan mukiinmenevästi, vaikka Tourance onkin parempi. Maastossa taas TKC-80:llä pääsee vielä liikkumaan vaivatta monessa paikkassa, jossa Tourancen pito lakkaa. Soratielläkin TKC-80 on ainakin minulle mieluisempi valinta. Pito on parempi ja ajaminen varmempaa. Rengas pitää asfaltilla jonkin verran ääntä, mutta ei häiritsevästi. Tosin taitaa olla yksilöllistä, mistä itse kukin häiriintyy. Takarengas kestää minun normaaliajossani n. 8000 km, eturengas paljon pitempään.
Karoot pistän alle, kun ohjelma painottuu hyvin vahvasti maastossa ajamiseen. Siellä pito on Continentalia parempi. Soratiellä on sen verran vähän kokemusta, etten oikein voi verrata Karoota ja TKC-80:ä keskenään. Asfalttitiellä häiriinnyn Karoon rengasäänistä sitten minäkin. Reilussa ysikympin vauhdissa alkaa sellainen ujellus, että ei tee mieli kuunnella. Kuuleman mukaan myös kulutuskestävyys Karoossa on TKC-80:ä heikompi. Ostin Karoot vasta viime kesänä, ja käytän aika harvoin, joten eka satsi menossa vielä.
Joku ehdotti Michelinin T63:a. En usko, että tuosta kumista löytyy gessuun sopivaa kokoa, ei eteen eikä taakse.
Paljon tietoa ja muiden kokemuksia renkaista löydät Pohjolan Kurapyöräilijöiden foorumilta. Siellä on renkaille(kin) oma keskustelualue.
BMW R 1200 GS Adventure