Monet älylaturit ei tosiaankaan käynnisty, jos ne ei tunnista jännitettä.
Kokeile "herättää" se laturi toisella akulla.
Hyppyjohdoilla vähän jännitettä akkulaturin pihteihin, kun ne on siinä litium-akussa kiinni.
Onnistuuko LiFePO -akun varaaminen ihan tavallisella akkulaturilla?
Kun ei haluttaisi ostaa laturia sitä varten, että kerran keväällä varaa yhden akun täyteen...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Vahinkoa alkanee tapahtua sitten kun ensimmäinen sarjaan kytketyistä kennoista on täysi. Itse kokeilisin aloittaa Larion konstilla, mittaisin virtaa ja lopettaisn jossain 70% laskennallisen varaustason paikkeilla. Hoitakoon pyörän laturi sitten ajossa loput. Jos vaihtoehtona on uusi akku niin eipä siinä paljon häviäkään.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kättä taskuun tai lainaat laturin, joka elvyttää purkautuneita lifepoakkuja.
Mul meni hermo Shorain laturiin, ja vaikka akku vielä toimikin, meni se reserviin. Tuli apikkaan ja betaan uus fulbatt ja soiva laturi. Ihanan kallista![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ainakin minulla on onnistunut. Kunhan se akkulaturi on sellainen perinteinen eikä ns. älylaturi joka työntää pulssimuotoista virtaa akkuun. Siinä LiFePO-akussahan on sisäänrakennettu jännitteensäädin. Tosin en ole koskaan täysin kuollutta LiFePOa yrittänyt herättää.Onnistuuko LiFePO -akun varaaminen ihan tavallisella akkulaturilla?
-- Brake later and open the gas earlier --
Tossahan on 4 kennoa sarjassa. Kun rinnalle kytketään kuorma (vaikkapa vastus), kulkee virta akun plusnavasta kuorman kautta miinusnapaan. Kohtalonhetki koittaa kun heikoin kenno tyhjenee. Virta kulkee edelleen samaan suuntaan niin kauan kuin muissa hönkää riittää.
Tyhjentynyttä kennoa siis ladataan väärin päin. Sitä en tiedä mitä sille tapahtuu, mutta voipi olla että menee kemiat sekaisin. Saattaa kyllä olla että virta pienenee niin paljon ettei vahinkoa tapahdu, jos kennot on identtisiä niin nehän tyhjenee samanaikaisesti ja virta loppuu.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 21.12.2022 klo 09:52.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mulla on aika monta kertaa päässyt LiFePo4-akkuja purkautumaan täysin tyhjäksi talvisäilön aikana. Tähän mennessä ovat aina heränneet toimintakuntoon, mutta en tiedä mitä tuo on tehnyt käyttöiälle. Periaatteessa ainakaan nuo ei tykkää hyvää täysin tyhjäksi purkamisesta.
Herätyksen olen tehnyt jollain käsillä olevalla "tyhmällä" virtalähteellä, toisella akulla tai järeällä 14V powerilla. Tällaisten kanssa on ihan fiksu idea käyttää vaikka ajovalopolttimoa välissä rajoittamassa virtaa alkuvaiheessa. Sitten kun akussa alkaa olemaan joku 10-12V jännitettä, niin latauksen voi jatkaa loppuun älylaturilla. Perinteinen muuntaja-mallinen akkulaturikin käy herätykseen, mutta sitäkään ei kannata jättää kiinni kovin pitkäksi aikaa kun todennäköisesti ylilataa akun pidemmän päälle.
Arttu
Ei niitä ikinä ihan tyhjäksi ajeta vaan suojapiiri estä syväpurkautumisen. Suojapiiristä riippuen täytyy tehdä erilaisia temppuja jota se nollaantuu ja lataus onnistuu. Onko tuo dokumentoitu missään on sitten kokonaan toinen asia. Omassa mp-akussa ei tullut mitään ohjetta mukana, mutta muissa laitteissa joissa on irtoakkuja on tullut ohjeet miten lataus pitää tehdä suojapiirin aktivoiduttua.
2x HD, 2x Savage
Tossa mun laturissa olisi mahdollisuus tasaiseen 12 voltin jännitteeseen, tarkoitettu siis esim akun vaihtoa varten jotta ei radiot ja muut resetoidu. Sekin voi ehkä olla mahdollisen sit kai..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Riippuu ihan sen sun litiumakun konstruktiosta (valmistaja?, malli?, omatekemä?) sekä siitä sun "tavallisesta akkulaturista".
Lyijyakuille tarkoitetulla älylaturilla homma ei varmasti onnistu, oli litiumakku millainen tahansa.
Koska raha on tiukassa, niin voit kokeilla seuraavaa:
1) Lataa jokin lyijyakku täyteen jotenkin.
2) Lopeta lyijyakun lataus, irroita latauspiuhat ja kytke lifepo ja lyijyakku rinnakkain, siis plussat yhteen molemmista akuista ja miinukset yhteen molemmista akuista (toivottavasti tuo on riittävän ymmärrettävästi kirjoitettu, ettet kytke plussia ja miinuksia yhteen.
3) Super hienoa olisi, jos sulla on virtamittari kytkeä jompaan kumpaan latauspiuhaan akkujen väliin.
Jos sulla on virtamittari kiinni kytkennässä, niin virtaa ei saisi mennä kuin max muutama amppeeri. Jos menee enemmän niin riskillä voit yrittää "ladata" muutaman kymmenen sekunnin pätkissä josko litiumakun ottama virta alkaisi pienentyä jossain vaiheessa. Koko ajan varmistuen, että mikään osa ei kuumene.
Jos ei ole virtamittaria, niin on tärkeää varmistaa, ettei lifepo kuumene. Lämpimäksi se voi tulla.
Periaatteessahan lefepot pitäisi ladata vakiovirralla vakio ajan jolloin tiedetään mikä on akun loppuvaraustila.
Itse olen ladannut lifepot joissa sisäänrakennettu latauselektroniikka tavallisella säädettävällä tasavirtajännitelähteellä. Aloittaen esim. 13V jännitteellä ja kun latausvirta on mennyt lähelle nollaa niin niin nostanut jännitteen 14.5 volttiin ja lopettanut kun latausvirta on pudonnut lähelle nollaa.
Akut joissa ei ole sisäänrakennettua latauselektroniikkaa (halpis, omatekemät) olen ladannut balansoivalla laturilla (esim. skyrc) jolla saa kennot balansoitua samalla.
Jännitemittarilla voi tietysti mitata akun navoista koko ajan.
Always last but never least.
^kiitoksia evästyksestä.
Veikkaan että keväällä jos Husse ei lähde napista painamalla käyntiin, niin sitten käynnistän sen polkimella.
Mulla oli Bilteman edellistä mallia oleva lifepo/lyijyakku -laturi, jonka palautin koska se ei jostain syystä varannut tavallista lyijyakkua.
Akku oli nyt ollut irti pyörästä vuorokauden verran, eilen yleismittari ei antanut mitään lukemaa. Annoin sille eka abaut 30 sekkaa 12 volttia tasaista tuolla akkulaturilla ja sitten mp-12V litium asetuksella alkoi piru lataamaan. Vähän käy mielessä että tuossa on joku piiri mikä katkaisee liian tyhjäksi menneen akun, kun ei yleismittari tosiaan näyttänyt mitään. Akun päälläkin on sellainen vihreä-keltainen-punainen led-akkutesteri, että ihan älyäkin siinä on ja sillai.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä, sen piirin nimi on BMS eli Battery Management System. Halvoissa droneissa on kiva jos BMS cutoff on säädetty abaut samaan rajapintaan kun hälytys niin kun kopperista alkaa kuulua pipipipipipipi se on parempi tuoda tonttiin abaut niin nopsaan kun voi tai se tekee sen kohtapian itse...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Täyteen tuli laturin mukaan. lman kuormitusta näyttää 13,5 volttia yleismittarilla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hmm, pari asiaa jäi hieman ihmetyttämään...minkähänlainen suojapiiri estää akun purkamisen ihan tyhjäksi...senhän pitäisi kestää starttivirta eli pahimmillaan satoja ampeereita? Sellaiset kytkinpuolijohteet alkavat jo jotain maksaakin. Arvelen ettei sellaista akusta löydy, ainakaan satasen-puolentoista akusta. Mun Varta-merkkisessä on vain normaalit navat, bms:stä ei puhuta mitään.
Toinen on sitten maksimi latausvirta. Normaalissa käytössähän akku on kiinni lataussäätimessä joka pyörissä on usein rinnakkaissäädin. Se estää jänön nousun kytkemällä akun rinnalle kuormaa (vastus tai trankkupaketti). Säädin ei ohjaa aja virtaa kuormaan ennenkuin napajännite saavuttaa latausjännitteen. Jos pyörän omasta laturista irtoaa 500W niin 13,5 voltilla se tekee 37A (no tietysti se tapahtuu vasta isommilla kierroksilla).
Kuitenkin yleisimmistä latureista irtoaa muutama A, joten olisi aika ihmeellistä jos sellaisella saisi vahinkoa aikaiseksi. Varovaisuus ei toki venettä kaada.
Mukavaa jos joku noihin paremmin perehtynyt osaa valottaa asiaa paremmin.
Seisokin ajaksi olisi kyllä parempi jättää akkukaapeli kytkemättä. Ehtii tyhjentyä uudestaan. Mut eipä sitä ihan täytenäkään kannata seisottaa, litiumakku säilyy parhaiten noin puolityhjänä, joten itse pitäisin ajovaloa päällä jonkin aikaa. Riittänee jos sen purkaa johonkin 70-80 prosentin varaustasoon.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 22.12.2022 klo 00:50.
SF 1098S
MTS V4S Sport
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system
Tällainen löytyy about jokaisesta LiPo -akusta. Oletko koskaan yhtään Vartaa leikannut auki, mitä sieltä napojen alta löytyy?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
No enpä ole, enkä aio leikatakaan, ainakaan niin kauan kun se toimii. Oletko itse kurkannut mopoakkujen sisään?
Sinänsä kyllä mielenkiintoista että jos BMS ei mitenkään keskustele lataussäätimen kanssa, ja akku on täysi, niin mitä se sitten tekee. Sähkön katkaisu akun sisällä ei kuulosta järkevältä, tavallinen mopon lataussäädin tykännee kyttyrää.
Tuolla Wikin sivulla käytetään nimitystä "smart battery". Uteliaisuuttani tsekkasin mitä 200A fetit maksavat ja kappas vain, alle vitosen niitä näkyi jo olevan tarjolla. Kyllä sellainen jo voisi 150€ akusta löytyä. Tosin sellaiset joiden liitännät olivat vähän tukevampia olivatkin sitten jo kymppejä.
Heikkovirtapuolella on jo kaikenlaista:
patteri.gif
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 22.12.2022 klo 15:37.
SF 1098S
MTS V4S Sport
No nuo mun akut on itse kasattuja, niin tiedän että niissä on vain balansointielektroniikka eikä mitään yli/alijännitesuojauksia. Eli tasan varmana ovat olleet täysin tyhjiä kun paketin napajännite näyttää nollaa...
Noista valmiista pyöriin tarkoitetuista LiFePo4-akuista en sitten tiedä varmaksi, että millaista suojauselektroniikkaa niissä on mukana. Jos arvata pitäisi, niin veikkaisin vaihtelua löytyvän todella laajasti. Joissain ei välttämättä ole yhtään mitään, ei edes balansointia. Mutta alijännitesuojaustakin ilmeisesti löytyy joistain. Ainakin jollain merkillä oli akussa "hätästartti-nappi", jolla sai tyhjentyneen akun herätettyä henkiin viimeistä starttiyritystä varten. Eli tuossa joutuu väkisinkin olemaan suojapiiri, joka kytkee kennot irti jännitteen laskiessa liian alas ja napilla saa sitten ohitettua tämän. Mutta kuten tuossa aiemmin jo mainittiin, niin starttivirroille riittävä suojauselektroniikka ei ole ihan ilmaista, eli veikkaan ettei nykyäänkään kaikissa akuissa ole tuollaista.
Arttu