Kouluja käymätön kun olen, pittää kysyä, missä vika kun jarrupalojen vaihdon jälkeen jarrusylinterit ei palaudu, vaan palat jäävät kiinni levyn pintaan jartun painamisen jälkeen? Toissa kesänä vaihdoin palata Suzukiin ongelmissta, mutta nyt Hondassa kaikki ei simahtanut. Vinkkejä?
1973-1975: Pappa-Tunturi -65 -> 2008-2008: Suzuki GXS 1100 F -88 -> 2008-2012: Honda CBR 1000 F -88 -> 2012: BMW K 1200 GT -03
Jos kerran jarrut on huollettu, niin aloita vaihtamalla jarruneste, sekin voi auttaa aluksi eikä maksa paljoa.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Siirrettiin oikeeseen osioon.
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Tarkista satuloiden liike ja männät. Tarkista jarrunesteen määrä, poista ylimääräinen. Jos nuo on kunnossa, niin ei jää kuin pääsylinteri, missä voi olla jotain roskaa...
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Ettei nyt vaan olis menny väärät jarrunesteet sisään ja tiivisteet turvenneet sen takia?? Sit tarvii hommata tiiviste sarja mikäli näin on ja jarrut paloiksi. En nyt jaksa tarkistaa et kumpi se jarruneste tyyppi oli mut vissiin dot 4 ei saa laittaa dot 5 tai sit se oli 5.1 mut tarkista se nyt ensin.(Jayded @ Huhti. 17 2010,22:13) kirjoitti
Siis jos nesteet yleensä on vaihdettu?
Honda cbr Fireblade 954 vm 2003
Honda VTR 1000F vm 2000
Honda cbr 600F vm 1992
Yamaha Virago 535 vm 1999
Veikkaan paskoja mäntiäSiis wanhoilla paloilla männät ovat ulompana ja suojakumeista (?) huolimatta alttiina hapettumille. Nyt kun uusissa paloissa on pintaa enempi, ovat männät syvemmällä sylintereissään => tuo hapettuma tai muuten vain paskapinttynyt männän pinta kiilaa sylinterin seinään => männät jumissa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ite vaihoin tuohon ysiin viime kesänä palat ja takajarrut teki samaa. Satulan männät oli ulkoreunoiltaan hapettuneet ja paskaset eikä päästäneet palautumaan kunnolla. Ei muuta kuin mäntien ulkoreunojen putsaus(ite tein sen ase-öljyllä, rätillä ja varovasti pyörittelin mäntiä pihdeillä, hienosti rupes pelittään), en usko että mikään isompi vika on, tuo männän ulkoreuna kun on katuajossa melko kauan ulkona niin kerää tuota paskaa yms![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Autossa oli kerran jarruputki tukossa. Jarrua painettaessa toimi, mutta löysätessä jäi paine eli jarru päälle. Neste ei siis palautunut säiliöön. Ilmausruuvia avaten paine vapautui.
Tässä tapauksessa tuskin on letkuvika, vaan mäntien reunat on ruosteesa tms. kuten jo on ehdotettukin.
Miten ne laahaa?
Siis laahaa niin että jarruttaa? Vai laahaa niin että jos lykit pyörää tallissa niin kuuluu rohinaa?
Isot pojat kerto että palat voi, varsinkin uutena, vähän laahata levyjä ilman että jarruttaa... Näin ainakin mulla ja vielä en ole montun pohjalla..
Litranen sisävessa
Ne jarrupalathan on ihan levyn pinnassa kiinni silloinkin kun ei jarruteta. Saattavat pitää rahinaa mutta eivät varsinaisesti jarruta saati kuumene. Jos oikeasti hidastavat pyörimistä kun ratas on ilmassa niin sitten on syytä tehdä jotain.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Hyviä neuvoja jo ylhäällä, eli männät puhtaaksi. Omassa Yamahassa oli vielä edellisen huoltajan toimesta laitettu jouset jotka painaa paloja vasten tappeja väärin päin ja tämä aiheutti turhaa kuumenemista ajossa. Ohjekirjaa lukemalla tuokin selvisi.
Mäntien putsaus kannattaa siltäkin kantilta etttä tulee vaihdettua nesteet samalla.
ZX10R -08
S1000RR -11
DOT 4 ja 5.1 sopii yhteen mutta ei DOT 5. DOT 5.1 on tarkoitettu ensisijaisesti ABS-järjestelmiin ja on käypä myös muihin ja on hieman kalliimpaa kuin DOT 4.(zubzero1979 @ Huhti. 18 2010,08:11) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kokeileppa liikutella mäntiä meisselillä sisään ja kahvaa puristelemalla takaisin. Pitäisi liikkua suht helposti ja samalla paljastuu, jos jokin männistä kaipaisi huomiota. Toistamalla muutaman kerran meisselillä liikuttelua voi myös auttaa ongelmaan, jos ei auta niin melkeinpä purku on seuraava toimenpide. Samalla kannattaa kokeilla, että palat ei kanita satulan runkoon, siitä pääsee näyttämällä viilaa palojen reunoille.(Mettis @ Huhti. 17 2010,22:03) kirjoitti
Paras jarrujen toimintahäiriöiden poissapitämiseen on (omasta mielestä *), että käyttää jarrua aina välillä koko kapasiteetilla (takarengasta irti asfaltista
).
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Nyt en äkkiseltään lukenut aiempia viestejä mutta perusmokahan on että nesteet on vaihdettu palojen kuluneena ollessa ja laitettu tietty ylämerkkiin, sitten kun laittaa uudet palat joissa on pintaa enemmän, säiliössä onkin liikaa nestettä ja palat laahaa. Stekkaa siis nestepinta myös.
Poijan CBR 125 vahoin tuossa uudet palat, vanhat jo ihan loppu. Mäntä oli jumissa (varmaan siksi palatkin oli loppu) mutta kun sitä hetken pumppailin, aloikoi liikkumaan olevinaan ok.
Mutta nyt jarru laahaa, levu kuumana eli nähtävästi mäntä jumissa taas.
Tarvisin apua
a) oisko kellään kuvatusta CBR 125R 05 takajarrun rakenteesta, etten vain asentanut sitä levyprikkaa väärin
b) millä tuon männän korjailis helpoiten
c) helpoin tapa ilmata nuo
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Kerraan edelliset palat on ollut loppu ja siinä yhteydessä kun männät on olleet ulkona ja keränneet paskaa vähän itseensä ja ne on painettu sisää niin männän ja tiivisteen väliin on jäänyt töhnää joka estää sitten jarrun painamisen jälkeen sitä palautumasta.
Mäntien ja kumien putsauksella voi selvitä parhaimmassa tapauksessa - huonoimmassa joutuu uusimaan molemmat.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
No niin pojat, ensinnäkin kun palat vaihdetaan jarrut pitäisi putsata kokonaan jarrupölystä (purkaa männät ulos ja put puts tiivisteet pois ja jarruvaseliinia pikkisen sinne jaaa sitten kasaan) mutta ettei menis liian vaikeeks, satulan irrottamisen jälkeen puristetaan ne männät ULOS PÄIN! niiden kuluneiden palojen kera (ilman levyä tietty) ja sitte putsataan ne jarrut!!!!!ENNEN kun työnnetään ne kaikki paskat siitä männänvarresta sinne sylinteriin tiivisteiden väliin.
Jarru toimii niin että sylinterissä olevissa urissa olevat kantikkaat tiivisteet liukuvat urassaan ees taas (sillon kun ei satu olemaan kiloa paskaa siellä välissä)näin jarru "palauttaa" ja sinne tiivisteisiinkin olisi hyvä saada pikkuriikkisen jarruvaseliinia toimivuuden parantamiseksi.
Eli kyllä kyllä ne tyyppiviat seuraa ja hyppää pyörämerkistä toiseen näissä asioissa kun se vika on siinä "tyypissä" *joka kaasuttaa sitä pärrää *
![]()
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Siinä tais käydä juuri noin että painoin sen männän takaisin paljoa putsailematta ja nyt sitten pitänee purkaa koko laitos.
Pittääpä hakasta purkki jarrunestettä, voip tulla pitkä ilta...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
vielä yksi vikavaihtoehto soppaan eli viallinen jarruletku joka ei kestä palautuspainetta vaan mene lyttyyn...tuskin tässä kuitenkaan siitä kyse koska vika tullut palojen vaihdon yhteydessä.
Kaivellaas ylös.
Kuinka kevyesti mäntien pitäisi yleensäkkään liikkua jarrusylinterissä?
Hussessa huomasin tuota laahaamisongelmaa loppusyksystä ja nyt eilen tuossa aloin kattelemaan..
Männät on puhtaan näköiset ja liikkuvat kyllä, mutta aika kovin sormilla painaa että takas sisään menee. Liikkuvat kyllä kaikki samalla tavalla. Ja säiliön korkki oli auki.
Nestettä oli ehkä vähän liikaa(syksyllä vaihoin), mutta eipä tässä kai muu auta kun hakea bräkkistä ja jarruvasua mötönetistä. Onhan tässä aikaa näpräillä.
K750 -61
Kyllähän se vaatii jonninverran voimaa painaa ne kasaan.
Mutta oleellisin testi on se että katsot mäntiä ja hitaasti pumppaat jarrua. Sinun pitäisi selkeästi nähdä kuinka männät työntyvät ulos ja aina kun vapautat jarrun, pitäisi mäntien vetäytyä hitusen sisään päin (irroittaa). Jos palautumista ei näy niin jarrut varmasti laahaavat.
- Mitä ohuemmat palat, sen helpommin palat laahaavat. Myös ihan uudet palat voivat aluksi laahata hitusen.
- Loppuun ajetut levyt aiheuttavat myös samaa ongelmaa ja ongelma pahenee, kun sekä levyt, että palat ovat loppu.
- jarrumäntien tiivisteiden välissä voi olla pölyä tai sitten tiivisteet ovat turvonneet, jolloin ne tarvii uusia.
- Jarrupääsylinterissä moskaa
- Tarkista jarrulevyjen suoruus. Kierot levyt laahaavat aina hitusen.
Eli
1. tarkista mäntien palautuminen
-> Jos ei palaudu, niin kokeile ekaksi vaikka ilmausta
-> jos ei palaudu edelleenkään, niin puhdista tai vaihda männän tiivisteet ja avaa pää sylinteri ja putsaa sen osat.
2. Jos männät palautuu, niin tarkista levyjen paksuus ja suoruus, sekä palojen paksuus.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
No, oli luppoaikaa päiväsellä ja räjäytin sitten satulan.
Männät oli kunnossa, mitä nyt kahdesta pinnoite hieman kuluneen näköinen... ei kumminkaan kynnellä tuntenut pykimää niin nippuun vaan jarrukumirasvan kera.(niin kilsoja vasta se +5tkm)
Pääsylkkynkin otin kätösiin mutta näytti semmoiselta etten siitä kohtuudella mitään irti saa. Tyydyn bräkleen käsittelyyn.
Ainakin vähän auttoi asiaa... samalla kattelin että kun nyt on erimallin etunapa(supermotossa enskan vanne) niin jarrusatula jää ~2mm sivuun levyyn nähden, osumatta kumminkaan satulan runkoon.
Eli onkos sillä merkitystä jos toisen puolen männät vähän ulompana kuin toisen? Voi se olla sillä SM vanteellakin sama homma, en vaan ole kiinnittänyt huomiota.
Tuolla mäntien herkistelyllä kyllä laahaus väheni huomattavasti, ja kyllä ne aavistuksen palaa takaspäin silmämääräisesti. Huomenna vielä viimeistely ilmaus niin kattellaan sit.
Viimeksi muokannut: wille-; 31.12.2012 klo 19:02.
K750 -61
No eihän se periaatteessa mitään haittaa jos satulassa on toisenpuolen männät pari milliä ulompana, kun toisen. Kuluuhan ne palat muutenkin epätasaisesti jolloin on vastaava ilmiö, paitsi että levy on aivan keskellä. Luonnollisesti ne männät jotka ovat ulompana jumittavat herkemmin.
Sitten tieytysti se jarrulevyjen niittien putsaus (puolikelluva jarrulevy) olis paikallaan. Eli pyörität jollain sopivalla työkalulla niittejä vuoronperään ja cleaneria sekaan. Tämä toimenpide auttaa pitämään jarrujen täristystä vähempänä![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout