Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Onko KAIKISSA kilvettömissä kisa/harraste pyörissä
    flektiä? Itsellä kasautumassa harrastepyörä(zx-9r) radalle ja tuuminkin tuossa että tarvitseeko puhallinta vai ei. Ajaessa tuskin mitään lämpöongelmia ole, eikä sitä valoissakaan tarvitse kesäkuumalla seistä.. (siinähän ne yleensä pyörii)
    Lämpömittarin aion kuitenkin asentaa
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  2. #2
    Joillain kisakuskeilla on puhallin jätetty ihan sitä varten, että jäähdyttelykierroksella saa laitettua pakkopuhalluksen päälle ja jäähdyteltyä konetta.

    Itse jättäisin harrasteratapeliin puhaltimen. Mun ajoissa ei tuolla kevennyksellä ole vaikutusta.
  3. #3
    Ite huomannu esim alastarolla, vaikka vauhti ei päätä huimaa, niin kone (-05 636) käy kuumana varsinkin siinä vaiheessa kun ajaa jäähdyttelykierroksen jälkeen sitä paluupätkää ja varikolla. Lämmöt helposti lähempänä sataa.

    Joten ostin biltsukasta parin euron ledillisen vipukytkimen, ja tuuppaan siit pakkokytkimen flektille (flektin releelle).
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #4
    Kannattaa se flekti siihen laittaa/jättää, kovalla helteellä kun tuloo radalta varikolle käy mopo melko kuumana kun sen sammuttaa... virrat kun jättää hetkeksi päälle, niin tuuletin jäähdyttää syylarissa olevan nesteen ja sitten ei tarvi ko pari sekuntia käyttää mopoa niin on kone saanut jäähdytetyt nesteet sisäänsä.
    Ittellä ollu kumpikin omistamani kilpuri lähes katukunnossa eikä ne kierrosajat olisi pudonneet vaikka kilon pari olisin siittä poistanutkin
    "mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
  5. #5
    Niin en minä niistä kiloista niinkään, mutta tuo ropelli mikä on joutilaana (mistä lienekään..) on niin paksu ettei meinaa mahtua. Onko jollain ylinmääräistä jamppa r6 flektiä .

    Täytyy yrittää modata jostain sopiva ja laittaa erillisellä katkaisialla toimintaan.
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  6. #6
    Poistettu
    Molemmilla on puolensa. Jälkilämpöjen poistamiseen pakko-ohjattu flekti on poikaa, kuten tossa todettiin. Sekään ei auta, jos ei muista jälkikäyttää mopoa ja pyöräyttää syylärissä viilenneet vedet lohkoon. Ajaessa sitä ei tarvi, juoksuvauhti lykkää koko syyläriin ilmaa enempi kuin flekti ikinä.

    Mutta esim R6R kilpurina vakiosyylärillä käy aika kuumana. Flektien poistaminen tiputtaa ajon aikaista lämpöä useilla asteilla. Tämä johtuu paremmasta ilmavirtauksesta syylärin läpi kun propellit jne eivät ole jarruttamassa ilman virtausta. R6R:ssä flektejä on kaksi, jolloin sopiva kompromissi oli poistaa toinen ja pakko-ohjata toista.

    Korostan sitä että flekteistä ei ole jäähdytykselle kuin haittaa ajonopeuden kasvaessa juoksuvauhtia reppaammaksi. Toki silloin luultavasti pyörivä propelli hieman avittaa verrattuna seisovaan, mutta IMHO minimaaliseksi se ero jää. Joten jos rakentelet, huomioi se että et tee flektistä tuketta syyläriin.

    Aiemmin mainittu jäähdyttelykierros siis niin kuin maalaisjärkikin sanoo, kohtuullisella vauhdilla, mutta isoilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla. Ehkä hyvä peukkusääntö on että jäähdyttelykierroksilla ei pitäisi joutua jarruihin koskemaan, jäähtyypä nekin siten samalla. Alastarossa ei ratapäivillä pääse tuota jäähdyttelykierrosta ajamaan. Mopolla siellä ei isoja ongelmia ole, mutta autolla aina ajelen hetken aikaa ympyrää varikoilla, lähinnä jarrujen takia. Alavarikko on hyvä paikka tähän.
  7. #7
    Jos aiot ajaa sillä pyörällä kisaa, niin turha antaa tuollaisessa tasoitusta. Ehdottomasti pois ainakin kisoihin. Ne/se painavat kuitenkin luokkaa kilon kappale, ja niiden poistaminen on varsin halpa tapa parantaa suorituskykyä. Jos lämmöt huolestuttavat, niin ruiskuta/sumuta syyläriin vettä kun tulet varikolle. Pienistä puroista kertyy nopeasti iso painoero, joka alkaa tuntua. Jos taas kyseessä on puhtaasti harrastepeli, niin kai ne sitten voi jättääkin. Itse en jättäisi sittenkään.

    Jos itse tekisin budjettiharrastepyörää niin keventäisin kaiken ylimääräisen (flektit ja muut turhat kilkkeet pois, kevyemmät ylivuotosäiliöt, häkeistä ja takarungosta turha irti rälläkällä, tai jos osaa niin tekee omat osat, johdotukselle sivuleikkureita tarpeen mukaan, putkenkiinnike alumiinilevystä, lukko pois jos saa helposti), jatkaisin alustasta, sitten vaihtaisin kevyemmät vanteet (en tiedä saako 9R:ään mistään sopivia käytettyjä). Seuraavaksi jarruletkut ja shifteri. Vasta sitten panostusta putkistoon ym. tehontuottoon.
    - JAM Racing Team -
  8. #8
    Lainaa (998sFE @ Maalis. 22 2010,09:23) kirjoitti
    Flektien poistaminen tiputtaa ajon aikaista lämpöä useilla asteilla. Tämä johtuu paremmasta ilmavirtauksesta syylärin läpi kun propellit jne eivät ole jarruttamassa ilman virtausta. R6R:ssä flektejä on kaksi, jolloin sopiva kompromissi oli poistaa toinen ja pakko-ohjata toista.
    Ok, itsellä ei flektejä ole ikinä ollut kiinni. Jos ero on noin paljon, niin ne kannattaa ehdottomasti poistaa jo tehontuoton ja moottorin kannalta.

    Kyllä moottorin on tähän asti aina viileäksi saanut setin jälkeen, vaikko 30+ helteessä kisan lopussa lämmöt ovat joskus olleet yli 100. Tällöin vettä vaan kannattaa olla jo valmiina odottamassa.
    - JAM Racing Team -
  9. #9
    Pienempi syyläri tilalle ja kevyt naca-intake scooppi pakkosyöttämään ilmaa
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #10
    Poistettu
    Lainaa (johtaja @ Maalis. 22 2010,09:51) kirjoitti
    Ok, itsellä ei flektejä ole ikinä ollut kiinni. Jos ero on noin paljon, niin ne kannattaa ehdottomasti poistaa jo tehontuoton ja moottorin kannalta.

    Kyllä moottorin on tähän asti aina viileäksi saanut setin jälkeen, vaikko 30+ helteessä kisan lopussa lämmöt ovat joskus olleet yli 100. Tällöin vettä vaan kannattaa olla jo valmiina odottamassa.
    Muista kilpureista olen kans repinyt kaiken painon pois mikä ruuvaamalla/sivuleikkureilla lähtee. R6R:n kanssa periaate oli pitää se mahd vakiona. Ja vakio moottorinohjauksella se kävi laihalla (yksilöongelma jota saatiin hieman PC:llä korjattua), joka pahensi tietty lämpöongelmaa. Flekti jäi myös osin mukavuus/laiskuussyistä. Sai ajaa miettimättä parkkiin, flekti päällä ja hetken päästä pyöräyttää kone. Suomen kesässä noita lämpöongelmia tosin on enempi toiseen suuntaa, ainakin mun mielestä...

    Tottakai joskus starttiin järjestyessä tulee tilanteita joissa joutuu odottelemaan ja lämmöt karkaa lähdössä jo yli sadan. En kyllä ikinä huomannut että niillä olisi mitään merkitystä ollut ja puoli kierrosta ajoa niin lämmöt takas siellä missä ajossa ovat.

    Kisahommat loppu 2006 ja katumopoilla en saa ajettua niin tosissani että noissa vajaa 20min stinteissä milloinkaan moottorilämpöjen kanssa tilannetta saisi päälle.

    Sen sijaan yhdellä Eurooppaturneella oli Alppien eteläpuolella joka päivä varjossa yli +35 ja flekti puhalsi heti kuumaa ilmaa munille kun laski bahnilta/stradalta kaupunkiin. Tämän sanon vain siksi että noita samoja mopoja käytetään 15-20 astetta kuumemmissa olosuhteissa kuin meillä, ja se että flekti huutaa ihan koko ajan on arkipäivää. Eikä ne laitteet siitä ole moksiskaan. Muussa kuin tosimielisessä kisailussa ei ehjällä mopolla lämpöongelmia Suomessa ole.



  11. #11
    Onhan näitä ihmeaineita myös.
    http://www.roadmachine.fi/watwet.html

    Suurempia lämpöongelmia ei ole ollut ja lähinnä korroosionsuojan ym. takia tuota laitoin. Radallakin saa käyttää.

    Saa nähdä laskeeko moottorin lämpötilaa niinkuin luvataan?

    edit: Motonetistä hintaan n. 15€



    -Ei kysyvä tieltä eksy...Paitsi täällä!-

    http://janipatronen.blogspot.com/
  12. #12
    Lainaa (jiipeexx @ Maalis. 22 2010,18:35) kirjoitti
    Onhan näitä ihmeaineita myös.
    http://www.roadmachine.fi/watwet.html

    Suurempia lämpöongelmia ei ole ollut ja lähinnä korroosionsuojan ym. takia tuota laitoin. Radallakin saa käyttää.

    Saa nähdä laskeeko moottorin lämpötilaa niinkuin luvataan?

    edit: Motonetistä hintaan n. 15€
    Tuohan auttaa silloin, jos ongelmana on lämmön siirtyminen koneen lohkosta jäähdytinnesteeseen. Yleensä se ei ole ongelma, jos järjestelmässä ei ole sakkaumia tai muuta roinaa, vaan ongelma on riittävä viileän ilman kierrättäminen kennon lävitse.
    Ehkä joissain kisavehkeissä on joku kanaviston osa niin kuuma, että neste muuten kuplisi paikallisesti?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #13
    Lainaa (vetomies @ Maalis. 22 2010,18:47) kirjoitti
    Tuohan auttaa silloin, jos ongelmana on lämmön siirtyminen koneen lohkosta jäähdytinnesteeseen. Yleensä se ei ole ongelma, jos järjestelmässä ei ole sakkaumia tai muuta roinaa, vaan ongelma on riittävä viileän ilman kierrättäminen kennon lävitse.
    Ehkä joissain kisavehkeissä on joku kanaviston osa niin kuuma, että neste muuten kuplisi paikallisesti?
    Yhden Sport2000-luokassa rataa kiertäneen kuskin kanssa juttelin jäähdytysaineista, ja hän sanoi käyttäneensä AG:n (kornisti nimettyä) Super Cooleria. Oli kuulemma ennen ollut lämpöongelmia, mutta Super Cooler oli laskenut lämpöjä 8 asteen verran. Eikä varmasti ollut kanavat tukossa niissä vehkeissä. Se on vain sen verran liukasta kamaa, että taitaapi olla sittemmin kiellettyä, ei tietääkseni edes saatavilla enää.

    Öljyllähän on myös huomattava vaikutus moottorin jäähdytykseen.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  14. #14
    En tiedä mitä harrastajat sanoisivat varikolla keittäneestä laitteesta. Aika usein kisoissakin kun näkee ajon jälkeen parkkiin (ja podiumille) tuodun laitteen keittävän . Tuskin se muutama gramma harrastajalla kuitenkaan merkitsee kierrosajoissa ihmeitä?
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  15.  
  16. #15
    Poistettu
    Lainaa (Athene @ Maalis. 22 2010,19:21) kirjoitti
    En tiedä mitä harrastajat sanoisivat varikolla keittäneestä laitteesta. Aika usein kisoissakin kun näkee ajon jälkeen parkkiin (ja podiumille) tuodun laitteen keittävän . Tuskin se muutama gramma harrastajalla kuitenkaan merkitsee kierrosajoissa ihmeitä?
    Totta, mutta johtuu siitä että jäähdyttelykierros keulitaan ja lopuksi poltetaan paikallaan kumia. Näin on saatu katteetkin syttymään tuleen. Jos sen jäähdyttelykierroksen ajaa luuserina, ei pelikään keitä...