Lueskelin tuossa toisessa foorumissa aihetta, jossa pähkäiltiin
jarrutusmatkojen vaikutusta liikenteessä/ onnettomuuksissa.
Kaivoin seuraavan Tuulilasin testin vuodelta 2002; ihan vaan luettavaksi ja autoilijoille mietittäväksi, miksi ei ole hyvä ajaa mopon perässä kiinni. Täällähän nyt kaikki ovat kylläkin motoristeja jotka tuon tietää..
http://www.tuulilasi.fi/artikke....ripyora
(jos en saanut suoraan linkkiä niin kopioi selaimeen)
T7
Vuoden 1982 jälkeen on tapahtunut aika paljon teknistä edistystä. Autojen ja varsinkin raskaan kaluston jarrut ovat kehittyneet ja paljon. Nuo testitulokset ovat moottoripyörää lukuunottamatta nykymittapuulla surkeita.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kannattaa aina pitää riittävä turvaväli takaa-ajaviin. Takaa-ajotilanne on aina vaarallinen.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No perskeles joo, tuo testihän oli tosiaan hiukan vanha. Tulipas epähuomiossa haksahdettua tuohon kirjoituspvämäärään. No, menipähän taas kymmenen minuuttia aikaa sairastuvalla.....
T7
Joo, Wekkulin kanssa tossa joskus vertailtiin Kotarin 990 Supermoton ja 307 Pösön pysähtymismatkoja ja kokolailla meni tasan.
Linkki vanhaan threadiin.
Nyt olis muuten Wekkuli uudet levyt/palat edessä, oli ne silloiset levyt ruosteessa sisäreunalta.
Levyn kitkapinnassa oli tuuman kirkas alue mutta muuten ruosteessa... eli voisi pysähtyä ehkä nopeamminkin.
Dirty Nasty Furriner
Onkohan reaktioaikoja mitattu koskaan? Siis mopo vs. auto. Jotenki tuntuu että mopedin puikoissa sitä on enempi "hereillä" ja näin ollen saattais olla että sekin vaikuttaa pikkasen. Sekä se, että kauanko kestää siirtää takajalka pedaalille vs. handu kahvalle.
Tulipa vaan mieleen
Hajapusanisti
Niin ja tienpinnan vaikutus jarrutukseen eli miten paljon sora, vesi ja mahdollisesti kallistuskulma vaikuttavat suoritukseen...
Dirty Nasty Furriner
Moottoripyörän pysähtymismatka
Auton pysähtymismatka
Tuolla voi jokainen testata noita pysähtymismatkoja virtuaalisesti.![]()
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Noilla jarrutusmatkoilla (ja reaktioajoilla) kannattaakin pysyä virtuaalimaailmassa(kotterokuski @ Helmi. 24 2010,17:43) kirjoitti
Mitatut jarrutusmatkat 100 km/h nopeudesta vaihtelevat prätkillä 35-45 metrin välillä. Onko joku mitannut jollekin museovehkeelle kuivalla asfaltilla 55 metriä, vai mihin nuo liikenneturhan luvut perustuvat?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
On tainnu itte Enska I kirjoittaa tuon tutkimuksen.(kotterokuski @ Helmi. 24 2010,17:43) kirjoitti
Tuossa sattui kouraan joulukuun Autobildi. Siinä VW Polon jarrutusmatka oli parhaillaan 35m satasesta. Mopopuolelta sattui ekana kouraan pari vuotta vanha TM:n allroad-mopo testi. Siinä paras oli V-strommi, 43m satasesta. Liikenneturva väittää molemmille 55m ja reaktoajat päälle. Tarkoituksenhakuista.
Mutta kyllä se on mopopoika jonka on syytä pitää turvaväliä eteenpäin. Joka mummo pysäyttää kyllä volkkarinsa tuossa 35 metrissä, ei tartte kun potkaista poljin pohjaan, helppoa. Mut ihan joka pojalta ja kaikissa tilanteissa ei kyl Suizza pysähdy edes tuolla 43 metrin matkalla. Eli menis kymmenkunta metriä pitkäksi joka tarkoittaisi vauhtia törmäyshetkelle viittä vaille v... paljon. Siinä kohti ois kiva olla vaikka liito-orava tai batman.
Vetomiehet tietysti erikseen.
KTM 1290 Super Adventure S
Onkos mitään tietoa ABS:ien vaikutuksesta mopossa? Lähinnä onkohan vertailua autosta ja moposta joissa molemmissa absit?
Toimiiko absit mopossa yleensäkään niinkuin autoissa; onko kokemuksia? Absithan vaativat lukkojarrutuksen, onkohan pokeria vetää liinat kiiinni 120kmh vauhdissa...
T7
Onko kellään mitään hajua kuinka nopeasti joku kyykkypyörä pysähtyy kunnon renkailla eikä millään ensiasennus mäkädämeillä? Reaktioaika on varmaan pyörällä keskimäärin nopeampi mutta jarrutusta ei taas voi lyödä heti täysiä päälle vaan täytyy aluksi antaa paineen siirtyä eturenkaalle, jolloin lopputulos on varmaan samaa tasoa.
Varmaan tasolle 35 metriä pääsee jarrutusmatkan osalta (ilman reaktioaikaa) hyvillä katuhyväksytyillä renkailla. Superbikekuskit voi sitten kommentoida jos on mittadataa slickseistä.(vuohi @ Helmi. 24 2010,20:56) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ja mulla on uudet nakit, edessä asfaltilla pitävämpi Michelin Pilot Power 2CT... Mutta myönnän että Pösö olisi ylivertainen jarrutettava ainakin jos huomenna kokeiltaisiin.(Staga @ Helmi. 24 2010,15:24) kirjoitti
Toi reaktioaika on kumminkin edelleen hyvä vääntämisen aihe, kun sitä ei oikein kokeellisesti voi testata ja se riippuu kuskista. Mutta jos motoristilla on tapana usein pitää paria nakkia koko ajan kahvalla, niin silloin pitäisi motoilijan olla ylivoimainen reaktioajassa vs. autoilija, jonka pitää siirtää jalka kaasulta jarrulle.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ei absit mitään ´vaadi´. Tietysti jos on aikeissa pysäyttää pyöränsä rivakasti, niin syytä on osata käyttää riittävällä voimalla siten, että ollaan ainakin lähellä lukkiutumisen rajaa.(W-P @ Helmi. 24 2010,20:28) kirjoitti
Ihan tavallisillakaan nykypäivän moottoripyörä-abseilla ei ole temppu eikä mikään jarruttaa niin, että kumpikin pää lukittuisi, jos ei abs säätelisi jarrupainetta. Uuden sukupolven race-abs:t on toki vielä huimasti paremmat.
Lähinnä se vaatii paljon enemmän pokeria tehdä vastaava tehojarrutus vaikka 120 vauhdista ilman abseja.
Sitten kun vielä lisätään tienpinnalle vähän sinne tänne hieman hiekkaa, pudonneita lehtiä, dieselöljyä jne, niin saakin jo olla varsinainen fakiiri, joka perinteisillä jarruilla päihittää absit.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ai jaa, luulin että abs- järjestelmässä pyörä lukittuu, järjestelmä tunnistaa sen ja vapauttaa pyörän jne...(pecha @ Helmi. 24 2010,21:45) kirjoitti
Toimiiko siis abs- järjestelmä jo ennen pyörän lukittumista pelkän paineen perusteella. Ainakin se vasta"rutisee" kun pyörät ovat lukkiutuneet 1.kerran.
T7
Flooraan hieman netistä löytämääni tietoa, tekniikan maailmasta lainattua:
TM 8/2005
Ducati Monster 620, 41 m
Honda CBF 600 S, 50 m
(paras ja huonoin tulos, muista ei tietoa)
TM 13/2005
Suzuki GSX-R 1000, 39.9 m
TM 16/2005
BMW K 1200 S, 39.9 m
Honda CBR 1100 XX Blackbird, 43.2 m
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa, 46.5 m
TM 8/2006
Yamaha XJR 1300, 39.5
BMW K 1200 R, 39.8 m
Honda CB 1300 F, 42.3 m
Kawasaki ZXR 1200 R, 45.5 m
TM 13/2006
Yamaha MT-03, 42.4 m
Kawasaki ER-6n, 43.0 m
TM 14/2006
Honda VTX 1800 C, 41 m
Yamaha XV1900 Midnight Star, 44 m
Triumph Rocket III, 46 m
Suzuki Intruder M1800R, 47 m
Harley-Davidson FXSTBI Night Train, 48 m
TM 8/2007
Aprilia Pegaso 650 Trail, 43 m
Suzuki DL 650 A-V Strom, 43 m
Honda XL 650 V Transalp, 45 m
Yamaha XT 660 R, 45 m
BMW G 650 Xmoto, 46 m
Kawasaki Versys 650, 46 m
Sitten eri henkilöautojen hidastuvuuksia:
TM 1/2004
Audi A4 1.9 TDI, 40 m
MB C 200 CDI, 40 m
BMW 320d, 41 m
Volvo S60 2.4D, 43 m
Jaguar X-Type 2.0 D, 45 m
TM 1/2005
Audi A6 2.4, 39 m
BMW 525i, 39 m
MB E 200K, 39 m
Jaguar S-Type 2.5, 41 m
Chrysler 300C 3.5, 42 m
TM 1/2006
Audi A4 1.8T, 39 m
BMW 320i, 39 m
Saab 9-3 2.0t, 39 m
VW Passat 2.0, 39 m
Volvo V70 2.4, 39 m
TM 10/2006
Mazda 5 1.8, 40 m
Renault Grand Scénic 2.0, 40 m
Toyota Corolla Verso 1.8, 40 m
Opel Zafira 1.8, 41 m
VW Touran 1.6, 41 m
Honda FR-V 1.7, 41 m
TM 10/2007
Toyota Auris 1.6, 40 m
Ford Focus 1.6, 41 m
Opel Astra 1.6, 41 m
Peugeot 307 1.6, 41 m
VW Golf 1.6, 43 m
Kia Cee'd 1.6, 44 m
Abs-mp:t
BMW R 1200 RT, 39.1 m
Honda ST 1300, 40.2 m
BMW K 1200 GT, 41.6 m
Yamaha FJR 1300 A, 46.7 m
------------------------------------------------------
Noita lukuja kun katselee niin näyttää autojen lukemat keskimäärin hieman pienemmille, mutta aika lähellä ollaan.
Ja sitten kun lisätään vielä se että pyörää on vaikeampi jarruttaa kuin autoa, vaikka miten mielestään hyvä mopoilija.
Ja mopolla jarrutuksessa kasvattaa tien epäpuhtaudet ja kosteus ja mahdollinen mutka/kallistus enemmän jarrutusmatkaa..
Sporttisempi auto, esim impreza pysähtyy pikasen googletukseen mukaan 37 metrissä.
Porsche 911, 35m kylmillä renkailla, 34m lämpimillä.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
No, eiköhän nuo TM:n luvut selvitä asian.
Paitsi tuon, että miten absit käyttäytyvät pyörässä. Mutta selvitänpä itse keväälla kun suurimmat mömmöt ovat putsautuneet tieltä.
T7
Sporttisempi pyörä, esimerkiksi bmw k1300r, pysähtyy paskoilla ensiasennusrenkailla 35.91 metrissä.(jyk4 @ Helmi. 24 2010,23:21) kirjoitti
Edelleen on hakusassa 55 metrin pyörä. Löytyisikö veteraanipyöräharrastajilta apuja?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Noita TM:n jarrutustuloksia prätkien osalta olen aina ihmetellyt. Ovat nimittäin selvästi huonompia kuin ulkomaisissa lehdyköissä samoilla mopoilla. Mikähän lienee syynä?
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ainaskin osan testeistä on kirjoittanut (+suorittanut?) Tero Kiira:
http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksipy....ayabusa
Eikös tuon pitäisi olla ihan osaava kuski? Saanut pysähtymään -08 Suzuki Hayabusan satasen vauhdista 47 metrissä..
Toijota Corolla pysähtyy 7 metriä aikaisemmin.. ja corollan jarruttamisen tuohon matkaan osaa suorittaa meistä jokainen, senkun painaa jarrua ja odottaa.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Bike 8/06 Suzuki Hayabusa 100-0km/h jarrutus 37,7 metriä.. mistä sit lienee ero? Tuskin ainakaan siitä, että vanhassa busassa olisi paremmat jarrut..(jyk4 @ Helmi. 25 2010,07:16) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Joo en oikein usko tuohon kuskin huonouteen, mutta olisiko olosuhteissa, mittaustavassa jotain kummaa? Reaktioajat mukana tjs?
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kyllä se periaatteessa toimii kuten kuvasit. Mutta siinä, missä vaiheessa systeemi puuttuu jarrupaineeseen, kun renkaan pyörimisnopeus alkaa tippua lähelle 0:aa, on eroja erilaisten absien välillä. Samoin on siinä, kuinka nopeasti paineensäätö tapahtuu.(W-P @ Helmi. 24 2010,22:58) kirjoitti
Jo ns. perinteiset absitkin kuitenkin pystyvät yleensä estämään sen kaikista tavallisimman virheen, joka pahoissa vaaratilanteissa tuppaa aika monelle käymään. Elikkä: OHOH --> reaktiomainen ote jarrusta --> nurin. Eli kaikista suurin hyöty noista saadaan silloin, kun kuljettaja on niin sanotusti kusessa, eikä jarruttelekaan enää niin hienon kontrolloidusti, kuin on jarrutellut vaikkapa ajoharjoittelutilanteessa, jolloin tilanteet eivät tule yllätyksenä.
Yllättävän pitkiä pysäytysmatkoja on tosiaan näköjään saatu prätkille.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tämä liittyen Teknarin mp testeihin, mutta luettava kriittisesti ja kieli poskella !
TM on ilmeisesti vähemmän riippuvainen mp maahantuojien mainoseuroista eikä tuo nimeltä mainittu testaajakaan taida olla pahimman nuoleskelijan maineessa joten he voivat kirjoittaa TOTUUDEN, kuten pääministerin laudoistakin.
TRX850 -96
XT500 -80
Ja ulkomaiset lehdykät olisivat riippuvaisia omien alueidensa maahantuojista? Enpä oikein usko. Kyllä ainakin brittilehdessä osataan pyöriä haukkua oikein kunnolla jos aihetta on, niin enpä kyllä usko jarrutustulosten järjestelmälliseen kaunisteluun. Varsinkin sellainen kummallisuus että nuo kyllä haukkuvat italialaiset pyörät epäluotettaviksi, vaikkei aihetta juuri sillä kertaa olisikaan ollut, mutta samanaikaisesti kaikki saavat hyvä jarrutustuloksia. Ei sovi kuvaan.(RHR @ Helmi. 25 2010,09:00) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ihan sitä pientä kirjoitusmerkkiä nusasten...(jyk4 @ Helmi. 25 2010,07:16) kirjoitti
Teoriassa kyllä mut ei vissiin liikenteessä.
Eikö juuri tän kummallisuuden takia on kehitetty hätäjarruavustin.
koetilanteissa ja onnettomuus tutkinoissa on selvinny et aika iso osa on käyttänyt vain osan, ehkä jopa aika pienen osan, jarrujen kapasiteetista ja hätäjarrutuksen aloitus kestää liian kauan liian suurelta osalta kuskeja.
Insinöörien ratkaisu- seurataan jarruja- kun tulee tarpeeks hätänen polkaisu, tulkitaan se hätäjarrutukseksi ja annetaan lisäpainetta automaattisesti.
Osin tuosta varmaan tulee se uskomus et pyörä pysähtyis nopeemmin - usein motoristit vaan käyttää kovemmin kaasua ja jarrua ihan normaali tilanteissa. kiihyttäminen on ihan selviö :-) mut myös jarrua tulee käytettyä voimakkaammin. Käytetään suurempaa osaa kapasiteetista, koska se on ihan vaan kivaa.
Autossa taas on usein on irto kamaa ja muutenkin vaikeampi pitää itteä paikallaan - ajellaan "sievemmin". Tuommonen 40m jarrutus saa nimitäin kaiken irtonaisen liikkeelle autossa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Numerot puhuvat puolestaan vaikka "vetomies" ja kumppanit miten yrittäisivät mustaa valkoiseksi puhua
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Noh, keväämmällä bussi- ja gikserikuskit laittaa pikku näytöksen pystyyn ja demoaa miten pyörä stopataan satkusta 35metrin matkalla...
Tai sitten ei ;)
Dirty Nasty Furriner