Terve!
Aloittelija kyselee jälleen tyhmiä, mutta voisiko joku kertoa, miten pystyn tyhjäämään kaasarit (mallia Keihin 32CVK) ilman spesiaalityökalua? Eli kaasuttimien pohjassa olevat tyhjennysruuvit ovat sellaiset joihin omat työkalut eivät pysty.
Tarkoitus on puhdistaa kaasarit, mutta en tohdi lähteä purkamaan niitä, ennen kuin olen saanut ne tyhjiksi. Onko tähän joku kiertotie, vai täytyykö lähteä työkaluostoksille?
Oisko tästä apua?
3mm:n kuusiokoloavaimesta tuossa puhutaan ja sellaisella oman mopedinkin tyhjennysruuvit muistaakseni avataan (mulla Keihin CVK 36 kaasarit).
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Tosiaan tyhjennysruuvi aukeaa kuusiokololla. Purkaminen on sinänsä helppoa, kunhan katsoo miten ne rojut tulee sinne takaisin. Ei kannata siksi purkaa kaikkia kaasareita kerralla, toisesta voi katsoa mallia jos unohtuu. Ruuvit voi olla vanhoissa kaasareissa vähän jumissa joten oikeankokoinen kunnon ruuvari auttaa pitämään ruuvinkannat ehjinä.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Juurikin näin! Jos ei harmaintakaan tietoa mitä kaasari pitää sisällä niin pura yksi kerralla niin vältät mahdolliset asennusvirheet.(Utah @ Helmi. 05 2010,10:02) kirjoitti
Vääränlaisilla työkaluilla saat vaan tuhoa aikaan, ostin itse kesällä mopon ja siinä oli nuo tyhjennysruuvit saatu hyvin pyöreiksi/ älä käännä takaisin laitossa liian kireälle niitä! saat vaan pohjan halki liiallisella kiristyksellä. Itselläni oli muutamassa kupissa pahoja halkeamia joten turvauduin kemikaaliseen metalliin...
Suosittelen vielä tälläistä jos haluat saada synkkauksen kuntoon http://www.carbtune.com/
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Kiitoksia neuvoista! Tuo linkki minulla olikin jo tiedossa, harvinaisen hyödyllinen kyllä.
Kuusiokoloillahan tuo tosiaan aukesi, tiedä sitten miten tulin eilen siihen johtopäätökseen ettei onnistu.
Yksi kerrallaan noita tosiaan availen. Tarkoitus on ollut toisaalta sivistää itseään siitä mitä pyörä on syönyt, toisaalta tarkistaa kunto ja tehdä tarpeelliset huollot. Kaasareihin liittyi vielä sellainen pointti, että pyörään (ZR-7 Kawa) on edellisten omistajien jäljiltä asennettu dynojetin kaasarisarja. Sain siitä ylijääneet nippelit pyörän mukana, ja huomasin, että pyörään on asennettu dynojetin suositusta pykälää pienemmät pääsuuttimet. Vaihdoin ne nyt suositusten mukaisiin.
Tarkistin myös neulojen asennon, ja ne ovat pykälää ylemmällä kuin dynojetin ohjeissa suositellaan. Mitä niille kannattaa tehdä, vai jättää sellaiselleen? Se, että tulin edes katselleeksi tarkemmin noita suutinasioita sun muita johtuu siitä, että pyörä paukuttelee aika vahvasti moottorijarrulla, ja muutenkin tehojakauma voisi olla tasaisempi. Olisiko tähän mitään ohjeita?
Tuohan vähän kumoaa toinen toistaan, kun neulojen laskeminen -> laihempi ja suurempi pääsuutin -> rikkaampi. Se tietysti, kuinka suhteessa menevät paha sanoa, tuskin kuitenkaan suoraan suhteessa menee?!? Nyt siis menee rikkaammalle kuin ohjeessa jos jätät neulat korkeammalle ja hyvin usein paukuttelu putkessa johtuu juurikin liian laihasta seoksesta. Voi tosin johtua myös vuotavasta pakoputkesta, lisäilmansyötöstä tms...(Nikodemus @ Helmi. 05 2010,13:25) kirjoitti
Kokeile jättää noin, koska neulojen tiputtaminen on usein helpompi tehdä kun vaihtaa pääsuuttimet ja hitusen liian rikkaalla kun käy, ei korkkaa venttiilit, korkeintaan tulpat p.skaantuu ja siitä selviää pikkurahalla ja onhan siinä toki seossäätö.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Pääsuutin vaikuttaa seoksiin eniten huippukierroksilla ja neulat sitten osakierroksilla. Kannattaa aloittaa suosituksista varmaan.
Kaasareissahan ei ole mitään koko kierrosalueelle vaikuttavaa seossäätöruuvia eli neulan korkeudella/muodolla ja pääsuuttimella pitää pelata.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Ei kierroksilla ole mitään tekemistä seossuhteen kanssa, alnoastaan kaasun asennolla!
No tietysti niin, mutta sillähän niitä kierroksiakin ajossa säädetään.(bror.blixen @ Helmi. 05 2010,16:17) kirjoitti
Bensapintakin vaikuttaa vielä seoksiin.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Jätin neulat nyt sellaiseksi kuin olivatkin, eli pykälän ylös. Katsotaan miten toimii. Olivat kaasarit muuten yllättävän puhtaat. Yhdestä kohokammiosta pyyhkäisin yhden roskan, muuten kaikki kiilsi puhtauttaan. Eikä noita kyllä useampaan vuoteen olla avattu. No, mukavia yllätyksiäkin välillä, hyvä näin.![]()
Bensiinin pinnakorkeudella uimurikammiossa ei aivan hirveän tarkkaa väliä ole, jos olisi niin kaasutinmoottoriset motocrosspyörät tuskin edes toimisivat. Trial pyörissä asiaan on alettu kiinnittää enemmän huomiota koska pyörän asento saattaa olla hyvinkin pitkään kaasuttimen tominnalle epäedullinen (vert.ruisku).